Lab-sessie 8 november – De nieuwe Leisure Leefstijlen

Donderdag 8 november organiseert Bureau Buhrs samen met SAMR Marktvinders de lab-sessie ‘De nieuwe Leisure Leefstijlen: wat, waarom en hoe?’. Een interactieve sessie waarin we samen, onder begeleiding van dagvoorzitter Carlijn Leenders, aan de slag gaan met de nieuwe Leisure Leefstijlen die SAMR in opdracht van 8 provincies heeft opgesteld.

Nieuwe Leisure Leefstijlen
Bureau Buhrs werkt al ruim 10 jaar met de belevingswerelden van SAMR. Belevingswerelden geven inzicht in de achterliggende redenen voor consumptiegedrag: de behoeften en verwachtingen van individuen. Door de belevingswereld van je doelgroep te leren begrijpen, kun je hun gedrag ook beter voorspellen en beïnvloeden. Op basis van de belevingswerelden onderscheiden we vier type mensen. Specifiek voor recreatie en toerisme zijn deze belevingswerelden verfijnd naar zeven types en verwerkt in het Leisure Leefstijlenmodel. Dit is jaren gebruikt door de leisure sector.

Het afgelopen jaar is in opdracht van acht provincies een update uitgevoerd van het Leisure Leefstijlenmodel. Dit heeft geresulteerd in de Leefstijlvinder waarbij de Leisure Leefstijlen zijn aangepast aan de moderne tijd en consument. Deze belevingswerelden van uw consumenten/inwoners zijn gratis te vinden op www.leefstijlvinder.nl.

Met de update zijn er verschillen ontstaan tussen de oude en nieuwe leefstijlen. Als gecertificeerd Leisure Leefstijlpartner merken we dat dit vragen oproept: waar staan de nieuwe leefstijlen voor? Welke vrijetijdsactiviteit wordt door welke groep ondernomen? Hoe communiceer je met de verschillende groepen? En hoe vertaal je het werken met de oude Leisure Leefstijlen naar het werken met de nieuwe Leefstijlvinder? Allerlei vragen die wij samen met u willen beetpakken tijdens onze interactieve lab-sessie.

Waar en wanneer?
Datum: Donderdag 8 november 2018
Tijd: 14.30 – 17.00 uur (inloop vanaf 14.00 uur en borrel tot 18.00 uur)
Locatie: A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam

Het programma

  • Leisure Leefstijlen-experts Diede van Delft (SAMR Marktvinders) en Leonie van der Laan (Bureau Buhrs) geven een introductie van de nieuwe leefstijlen. Waarom zijn er nieuwe leefstijlen, hoe zijn deze ontstaan, wat houden ze in en wat zijn de belangrijkste verschillen? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld laten we zien hoe je aan de slag gaat met de nieuwe Leisure Leefstijlen. We laten zien hoe we voor de gebiedsmarketing van verschillende leisure gebieden in Lelystad gebruik maken van de oude leefstijlen en deze vertalen naar het werken met de nieuwe Leefstijlvinder.
  • Samen aan de slag! Op basis van de presentaties over de Avontuurzoekers, Inzichtzoekers, Harmoniezoekers, Rustzoekers, Plezierzoekers, Stijlzoekers en Verbindingszoekers en de kennis en ervaring van de deelnemers gaan we samen de nieuwe Leisure Leefstijlen concreet maken. Waar winkelt de Harmoniezoeker? Welke vormen van buitenrecreatie onderneemt de Inzichtzoeker? Wie gaat naar een poppodium en wie naar een klassiek concert? En wat is bij uitstek het type horeca voor de Avontuurzoeker?
  • Aan de hand van verschillende leisure domeinen zoals funshoppen, horeca, natuurbeleving en cultuur brengen we samen de nieuwe Leisure Leefstijlen beter in beeld. Hierbij is ook specifiek aandacht voor het werken met de Leefstijlvinder en alle functionaliteiten van de tool die kunnen helpen bij het beantwoorden van bovenstaande vragen.
  • Wrap-up en doorkijkje. Carlijn Leenders (Bureau Buhrs) geeft een wrap-up van de middag en laat zien hoe de leefstijlen van de doelgroepen de basis zijn voor de verdere invulling van de communicatie, programmering en het fysieke gebied.

Na deelname aan de lab-sessie heeft u een duidelijker beeld van de nieuwe Leisure Leefstijlen en hoe hiermee gewerkt kan worden. We eindigen de lab-sessie met een borrel.

Gratis deelname
Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Bent u erbij? Laat het ons dan svp uiterlijk 5 november weten via de eventpagina.

De lab-sessie is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, natuurorganisaties, ondernemersverenigingen, toeristische organisaties en kennisinstituten.


← terug