• OpdrachtgeverVervoerregio Amsterdam
  • Periode2022 - lopend
  • Bijdrage Bureau BuhrsCommunicatie, gedragsinzichten, onderzoek
  • SpecialismeCommunicatie, Gedragsverandering

Verkeersveiligheidscampagnes in de Vervoerregio Amsterdam

Hoe maak je verkeersveiligheid zichtbaar, voelbaar en bespreekbaar voor vele inwoners en weggebruikers? In opdracht van de Vervoerregio Amsterdam ontwikkelen Bureau Buhrs, Van Hulzen Communicatie en Behaviour Club uiteenlopende campagnes en gedragsinterventies die bijdragen aan veiliger verkeer. De campagnes richten zich op diverse doelgroepen – van kinderen op de basisschool tot jongeren, ouders, ouderen en specifieke doelgroepen zoals bestuurders van brommobielen en jongeren met (opgevoerde) e-bikes. We zetten daarbij gedragsinzichten in om bewustwording te vergroten en gedrag blijvend te beïnvloeden. Uit onze onderzoeken en effectmetingen blijkt dat dit succes heeft.

Wat doen we?
Wij combineren strategie, gedragsinzichten en creatieve uitvoering om impactvolle campagnes te ontwikkelen. Voorbeelden van campagnes zijn:

  • BOB: Geen alcohol achter het stuur.
  • ’t kan hard gaan: Gericht op jongeren met opgevoerde elektrische fietsen.
  • Met elkaar overweg: Aandacht voor gedeeld gebruik van de weg.
  • Onze scholen zijn weer begonnen: Veiligheid rondom schoolzones.
  • AAN in het donker: De fietsverlichtingscampagne die jongeren bewust maakt van zichtbaarheid in het verkeer.

Onze aanpak
Ons werk omvat het volledige traject van strategie tot uitvoering:

  • Strategievorming: Op basis van onderzoeken en gedragsinzichten ontwikkelen we een strategie die de doelgroep écht aanspreekt.
  • Uitvoering: We zetten socialmediacampagnes op, inclusief paid advertising, en bedenken creatieve manieren om de doelgroep te bereiken. Dit varieert van interactieve festivalactiviteiten, zoals een beerpong-spel over verkeersveiligheid, tot praktische acties zoals ‘Fix je licht’.
  • Contentcreatie: We sturen fotografen en videomakers aan, ontwikkelen zelf beeldmateriaal en combineren dit met landelijk campagnebeeld.
  • Evenementenorganisatie: We organiseren kick-offs, zoals de start van de campagne “AAN in het donker”, en zorgen voor pakkende evenementen en persmomenten.

Impact
Met onze campagnes dragen we bij aan het vergroten van verkeersveiligheid en bewustwording in de Vervoerregio Amsterdam. Door te werken met lokale én landelijke inzichten zorgen we dat de boodschap blijft hangen bij uiteenlopende doelgroepen, van scholieren tot automobilisten.

Wil je meer weten? Neem contact op via info@bureaubuhrs.nl.
Alle campagnes zijn te bekijken op: verkeerenmeer.nl/campagnes.