Masterclass: ‘Participatie de nieuwe generatie’

Bureau Buhrs bestaat dit jaar vijf jaar! En dat willen we vieren. Met u. Daarom organiseren we een aantal bijeenkomsten waarin we graag onze kennis met u delen. De eerste bijeenkomst ‘Participatie en communicatie: de nieuwe generatie’ vindt plaats op dinsdag 12 maart van 14.00 tot 17.30 uur in het EYE filmmuseum in Amsterdam. Bureau Buhrs verzorgt het programma met bijdragen van o.a. Hegeman Bouwgroep en Smart Agent.

De burger bestaat niet
Gemeenten, maar ook woningcorporaties, projectontwikkelaars, bouwbedrijven en maatschappelijke instellingen ontwikkelen steeds vaker beleid en producten in samenspraak met burgers, bewoners, klant of cliënt. Al decennialang wordt er gesleuteld aan participatieladders, do‘s en dont‘s en allerlei instrumentaria. De belangrijkste lessen die hieruit getrokken worden zullen wij met u delen. Steeds meer partijen komen echter tot het inzicht dat het niet het instrument is dat doorslaggevend is, maar de kennis over de burger of de klant zelf. En zoals vaker gezegd ‘de burger bestaat niet’.
Bureau Buhrs en Smart Agent ontwikkelden daarom een methodiek voor participatie en communicatie op basis van belevingswerelden van mensen. Door inzicht te hebben in de belevingswerelden van (groepen) mensen en waar deze groepen wonen, kunnen boodschap, tone-of-voice, beeldgebruik en communicatiemiddelen op hen worden afgestemd. Maar ook participatieaanpak, – middelen en acties kunnen worden toegesneden op de belevingswerelden. En dat lijkt een nieuwe fase in te luiden in het denken over participatie.

Theorie en praktijk
In een ‘pressurecooker’-bijeenkomst nemen we u mee langs verschillende doelstellingen en randvoorwaarden van participatie en diverse participatiemodellen. Maar vooral maakt u kennis met de methodiek ‘De burger is ook een mens’. Michel Buhrs en Douwe Reitsma, CEO van Smart Agent, vertellen hoe je de belevingswerelden van verschillende mensen kunt onderscheiden, hoe je kunt achterhalen waar de verschillende belevingswerelden wonen en hoe je vervolgens met deze mensen kunt communiceren en hen zo effectief mogelijk kunt laten participeren.

Marita Flier van Hegeman Bouwgroep vertelt vervolgens hoe zij deze methodiek heeft toegepast bij een renovatieproject in de wijk ‘t Lang in Enschede. Bewoners moesten hier worden geïnformeerd over de renovatie. Bovenal moesten zij worden gemotiveerd te kiezen voor een zo optimaal renovatiepakket. Kennis van de belevingswerelden van de inwoners van deze wijk bepaalden de participatie- en communicatieinzet.

Kennis van belevingswerelden onvermijdelijk
De middag wordt voorgezeten door Paul Q. van der Burg, communicatieadviseur en oud (gevreesd) columnist van het vakblad voor communicatie C. Aan het eind van de bijeenkomst zal hij de discussie met de zaal leiden over de (on)vermijdelijkheid van de kennis van belevingswerelden in de communicatie en participatie. Het laatste (half) uur drinken we een borrel met uitzicht over het IJ!
De training is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven.

Michel Buhrs schreef in 2002 het baanbrekende boek ‘Gestructureerde Onzekerheid. Raamwerk Interactief Beleid en communicatie’. In 2003 droeg hij aan het boek ‘Overheidscommunicatie’ het hoofdstuk Interactieve Beleidsvorming bij en in 2012 schreef hij (met Monique Neyzen) het hoofdstuk ‘Participatie, invloed van burgers en professionals in beleid’ in het boek ‘Communicatie van Organisaties. Handboek Public Relations’. In 2012 verscheen de publicatie ‘De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.’

Masterclass: ‘Gebiedsmarketing floreert in crisis’

De tweede bijeenkomst in het kader van ons vijfjarig bestaan gaat over gebiedsmarketing. Onze BrandStation-methodiek vindt in deze economisch barre tijd steeds meer aanhangers. Niet vreemd in een tijd waarin de klant weer koning is en het aangeboden product exact moet zijn afgestemd op de vraag. Leerzame cases waarbij diverse sprekers vertellen over de ontwikkelingen van de gebiedsmarketing en hoe branding leidend wordt bij gebiedsontwikkelingen. Het staat op allemaal op het programma tijdens de bijeenkomst ‘Gebiedsmarketing floreert in crisis’ die wordt gehouden op donderdag 18 april.

Bureau Buhrs verzorgt het programma met bijdragen van o.a. gemeente Groesbeek, corporaties Oosterpoort en Rijswijk Wonen, stedenbouwkundig bureau HOSPER en Daan Goos (winnaar van de Citymarketing Scriptieprijs 2013 met ‘Het identiteitsgat: een studie naar integrale buurtbranding’).

Gebiedsmarketing staat niet stil
Het boek ‘Gebiedsmarketing. Kiezen voor een succesvolle toekomst voor locatie, wijk en stad.’ is inmiddels diverse malen herdrukt en wordt door het hele land gebruikt bij opleidingen communicatie en marketing. Tot onze vreugde kennen vele vakgenoten het boek. Ons denken over gebiedsmarketing heeft na het verschijnen van het boek niet stilgestaan. We leerden verder van tientallen cases in het land die wij mochten uitvoeren: van Groningen tot Groesbeek en van Vlissingen tot Maastricht. Op 18 april delen we graag met u de ontwikkelingen in de gebiedsmarketing-aanpak. Een interessante ontwikkeling vinden wij dat gebiedsmarketing en branding steeds meer leidend worden bij gebiedsontwikkeling en het te bouwen woningaanbod. Samen met stedenbouwkundig bureau HOSPER deden wij ervaring op hoe vanuit geselecteerde doelgroepen en een scherp gedefinieerde ‘brand’ een stedenbouwkundige visie ontwikkeld kan worden. Wij zullen het proces schetsen hoe in samenwerking te komen tot een brand, stedenbouwkundig plan, productontwikkeling en marketing voor een gebied.

Theorie en praktijk
In twee bijzondere cases kijken we naar de ontwikkelingen in de praktijk. Voor de Groesbeekse wijk Stekkenberg smeedden de gemeente, corporatie Oosterpoort, Stichting Primair Onderwijs Groesbeek, Stichting Welzijn Groesbeek en ontwikkelaar Koopmans een verbond om gezamenlijk het imago van de wijk te verbeteren. Famke Zandstra (Oosterpoort) en Hedy Delheij (gemeente Groesbeek) vertellen hoe zij gezamenlijk tot een brandbeschrijving van de wijk kwamen en hoe dit zijn invloed heeft op de wijkmarketing en sociale en fysieke vernieuwing van de wijk.

Rijswijk Wonen wil bijdragen aan een divers Rijswijk door van iedere wijk een gewenste identiteit te schetsen en daar productontwikkeling, beheer en communicatie op af te stemmen. Esmee Remmerswaal, communicatieadviseur, en Marion Wendel, programmamanager, vertellen over de achtergrond van deze keuze en de gekozen aanpak. Met een discussie over de ontwikkelingen in de gebiedsmarketing sluiten we deze bijeenkomst af. Tenminste het formele gedeelte. Uiteraard sluiten we ook deze bijeenkomst af met een borrel. Het is tenslotte onze verjaardag. De training is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, ontwikkelaars en bouwbedrijven. De locatie wordt binnenkort bekendgemaakt. Maar zal in het midden van het land zijn. Het aantal plaatsen is beperkt.

Michel Buhrs is auteur van het eerste boek met de term gebiedsmarketing in de titel dat in 2008 verscheen: ‘Gebiedsmarketing, voor een succesvolle toekomst van locatie, wijk en stad’. Michel geeft regelmatig gastcolleges aan bijvoorbeeld de Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem Nijmegen. Daarnaast verzorgt Bureau Buhrs als vijf jaar i.s.m. Inholland Academy post-hbo trainingen Gebiedscommunicatie.