Menigte

27 mei Lab-sessie over effectieve gedragsverandering

Wat kun jij leren van communicatiecollega’s die het afgelopen jaar topprestaties hebben geleverd om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de coronaregels hielden? En daarmee misschien wel miljoenen levens hebben gered? Heel veel! Sluit daarom op 27 mei aan bij onze online Lab-sessie over de corona-communicatie en de lessen die hieruit zijn te trekken. Want in het afgelopen jaar is hier veel over nagedacht, onderzocht, geleerd en mee geëxperimenteerd. Hoe zorg je dat mensen hun handen vaker wassen, dat ze 1,5 meter afstand houden, dat ze na 20.30 niet naar buiten gaan, dat ze bij klachten thuisblijven, dat ze positief staan tegenover vaccinatie et cetera.

Het programma van de digitale Lab-sessie bestaat uit:
Simone Krouwer – wetenschapper aan de Universiteit van Antwerpen: over het effectief inzetten van storytelling.
Anouk de Regt – INSIGHT en Senior Gedragsdeskundige bij gemeente Amsterdam: wat het commitment en consistentie principe met het gedrag van mensen doet.
Michel Buhrs – directeur Bureau Buhrs: vertelt waarom het altijd goed is om je communicatie op de leefstijl van je doelgroep af te stemmen, en natuurlijk hoe je dat kan doen.

We horen natuurlijk ook graag jouw verhalen, vragen en ideeën en kijken er naar uit je (digitaal) te ontmoeten! Leergierig en nieuwsgierig? Meld je aan voor gratis deelname via info@bureaubuhrs.nl en noteer de datum in je agenda: 27 mei – 15.30 – 17.00 uur.

Xandra Kok en duurzame gebiedsontwikkelingen

Per april is junior adviseur Xandra Kok ons team komen versterken. Na haar studies ‘Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen’ en ‘Organisatie, Verandering & Management’ werd zij medeoprichter van de Jongeren-milieuraad. Een organisatie die de meningen en visies van alle jongeren in Nederland omzet in concrete beleidsadviezen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hiermee leveren zij direct input voor het Nationaal Milieubeleidskader. Xandra kijkt er dan ook naar uit om u te gaan helpen bij duurzame gebiedsontwikkelingen.

In haar vrije tijd is Xandra graag met vrienden, aan het sporten of buiten te vinden: aan het wandelen in het bos of zittend in de zon met een goed boek. Xandra is bereikbaar via kok@bureaubuhrs.nl

Texel aan de slag met Transitievisie Warmte

De gemeente Texel stelt dit jaar een Transitievisie Warmte op en wil hier alle stakeholders en inwoners bij betrekken. Maar hoe doe je dat? Texel heeft ingenieursbureau Witteveen + Bos en Bureau Buhrs gevraagd te helpen, waarbij wij de participatie en communicatie met bewoners vormgeven en uitvoeren. Het al goed werkende digitale participatieplatform en bestaande initiatieven van gemeente en samenwerkingspartners vormen daarvoor een prima basis.

Uitdagingen
In de Transvisie Warmte wordt richting gegeven aan de aanpak van het isoleren en verduurzamen van de gebouwde omgeving. Uitdagingen bij het betrekken van stakeholders en inwoners op Texel zijn: veel huizen zijn vakantiehuizen waarvan de eigenaar niet op het eiland woont. Hoe bereik je deze doelgroep? Hoe enthousiasmeer je kritische bewoners? Hoe laat je zien hoe je je kunt voorbereiden op ‘aardgasvrij’? Hoe zoek je gezamenlijk naar de beste oplossingen om aan de ambities van de gemeente en het rijk te kunnen voldoen?

Ingrediënten
Ingrediënten voor de participatie en communicatie zijn bijvoorbeeld dat de doelgroepen vooraf en op maat geïnformeerd worden over het proces. Toegankelijke en (visueel) aantrekkelijke communicatie is hierbij een basisvoorwaarde. Ook wordt elk participatiemoment afgesloten met een korte evaluatie en wordt de aanpak indien nodig bijgestuurd. Wij leveren gelijktijdig een sterke basis voor het vervolg door in het hele proces te sturen op zowel de ‘harde output’, als op de ‘zachte output’ zoals vertrouwen, imago, begrip en realistische verwachtingen.

Nieuwe stagiair Zita weet alles over social influencing

Zita Moreno Perez is de nieuwste stagiair bij Bureau Buhrs. Zita weet heel veel over menselijk gedrag, wat mensen drijft en hoe gedrag kan worden beïnvloed. Dat leert ze allemaal bij de mastertrack Social Influence, deel van de studie Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Binnen Bureau Buhrs gaat zij zich voornamelijk bezighouden met gedragsverandering. Maar ook zet ze haar kennis in bij gebiedsmarketing en -communicatie. In haar vrije tijd is ze vooral aan het koken, dansen of met vrienden op pad. Zita is bereikbaar via morenoperez@bureaubuhrs.nl .

Branding toekomstige zorg-woonlocatie Hoofddorp

Holmkwartier is de naam voor de toekomstige zorg-woonlocatie van zorggroep Amstelring in Hoofddorp. Een ontwikkeling die plaats gaat vinden op het terrein waar zich nu nog woonzorgcentra Bornholm en Eijkenhove bevinden. De nieuwe naam is gebaseerd op het merkverhaal van de nieuwe zorgwoonlocatie, dat Bureau Buhrs samen met Amstelring en bewoners/cliënten heeft gemaakt. Kernwoorden hierin zijn comfort, ontmoeting, geborgenheid, zorgzaamheid en prettig samen leven. Ook de centrale rol van de locatie voor de aangrenzende wijken en de uitbreiding van woningen en voorzieningen zijn belangrijk. Niet alleen bewoners van het verpleeghuis, maar ook inwoners van de wijk moeten zich hier thuis gaan voelen. Het merkverhaal kun je lezen op de onlangs gelanceerde website www.holmkwartier.nl.

Branding als basis
Een digitale positioneringsworkshop met directe betrokkenen werd gebruikt als input voor het merkverhaal. Samen methet creatieve concept is dit verhaal verwerkt in een uitgebreid brandbook. De branding dient ook als basis voor het participatie- en communicatietraject, gericht op omwonenden en de toekomstige marketingcommunicatie richting potentiële bewoners en gebruikers van Holmkwartier. Vanuit het ‘paraplumerk’ Holmkwartier worden nieuwe namen en proposities ontwikkeld voor bijvoorbeeld het nieuwe woonzorgcentrum, welzijnsactiviteiten, commerciële activiteiten en het woonprogramma.