Lab-sessie Participatie bij warmtetransitie – Hoe dan?

Iedereen moet ‘mee’ met de warmtetransitie.
Maar hoe?
In onze laatste Lab-sessie ‘Participatie bij warmtetransitie – Hoe dan?’ bogen we ons met ruim 25 deelnemers over deze opgave. Jeske Sonneveld van adviesbureau Squarewise, versneller van transities in duurzaamheid, adviseert gemeenten bij de wijkaanpakken. Zij komt alle onderdelen en spelers van de warmtetransitie tegen: bewoners, netbeheerders, klimaatadaptatie, kosten, oplossingen voor individuen, sociale netwerken, mobiliteit, markt, etc. Veel gemeenten blijken op zoek naar handvatten voor bewonersparticipatie en -communicatie. Dit blijkt ook uit een onderzoek van Squarewise onder 43 koplopergemeenten die een aanvraag indienden voor het subsidietraject Proeftuinen Aardgasvrije Wijken.

Routekaart en participatie binnen de wijkaanpak op maat van bewoners
Bureau Buhrs, Squarewise en SAMR hebben de krachten gebundeld om een complete aanpak voor de participatie bij warmtetransitie te ontwikkelen. De basis van deze aanpak is beschikbaar en beproefd bij andere opgaven. In de Lab-sessie liet Marinka van Vliet van Bureau Buhrs zien dat de participatiemethode ‘De burger is ook een mens’ een goede basis biedt om een participatie- en communicatieaanpak op maat van de bewoners van een gemeente of wijk te maken. Deze methode maakt gebruik van inzichten in belevingswerelden van bewoners.
De belevingswerelden van alle inwoners in Nederland zijn in kaart gebracht en kunnen in combinatie met big ‘harde’ data en randvoorwaarden zoals woningtype en – leeftijd, corporatiebezit, energieverbruik etc. worden gebruikt om de volgorde en invulling van de wijkaanpakken van de warmtetransitie te bepalen. De gemeente Amsterdam is hier inmiddels mee gestart.

The missing link
Om nog scherper aan te kunnen haken bij de belevingswereld van specifieke bewoners wordt op dit moment nader onderzoek gedaan naar de domeinspecifieke belevingswerelden voor de warmtetransitie. Zodra we deze kennen weten we met welke boodschap en triggers we specifieke bewoners kunnen bereiken en in beweging krijgen. Deelnemers aan de Lab-sessie droegen specifieke vraagpunten aan om het onderzoek vorm te geven.

We gaan verhuizen!

Bureau Buhrs verhuist begin juli naar Pand Noord, Meeuwenlaan 98-100. Natuurlijk in Amsterdam Noord. Grotere ruimte, mooiere vergaderzalen, betere voorzieningen, goede kantine, een receptie, een bioscoopzaaltje…. Maar geen uitzicht over het IJ meer. Het IJ is nu 100 meter lopen. Maar wel in het Hamerkwartier, de ‘place to be’ de komende jaren in het hippe Amsterdam Noord. We zitten in het kantoor naast Disney. Dat gaat mooie verhalen opleveren…. We hopen jullie daar binnenkort eens te mogen ontvangen!

Gebiedsmarketing Noordoostpolder

De Noordoostpolder is een bijzonder stukje Nederland. Uniek aan dit gebied is dat het volledig is gemaakt door de mens. De gemeente Noordoostpolder werkt al een aantal jaren aan gebiedsmarketing, maar wil het eigenaarschap van dit bijzondere verhaal meer bij inwoners, instellingen en ondernemers leggen. Ook wil de gemeente de gebiedsmarketing meer overkoepelend aanpakken en zich richten op zowel wonen, werken als bezoeken. De gemeente heeft Bureau Buhrs gevraagd voor de begeleiding van dit hele traject. We starten met de positionering en doen dit door de juiste waarden en woorden te vinden bij het DNA van de Noordoostpolder samen met de verschillende stakeholders.

De komende maanden rollen we verschillende acties uit om stakeholders te betrekken en om ideeën uit de samenleving op te halen. Samen met de gemeente gaan we onder meer aan de slag met een social media campagne en organiseren we workshops met stakeholders. Verder staan een 0-meting, een organisatie advies en een Jaarplan op het to do-lijstje. Samen schrijven we het verhaal van Noordoostpolder!

Benchmark marketing voor regio’s wereldwijd

Utrecht Regio profileert zich als regio voor Gezond Stedelijk Leven. Bureau Buhrs ondersteunt daarbij. In opdracht van Economic Board Utrecht deden we een benchmark van een aantal regio’s die qua profiel concurreren met Utrecht. We keken naar vragen als: hoe positioneren deze regio’s zich? Wat is hun verhaal? Wat zijn hun onderscheidende kenmerken? Welke marketingmiddelen zetten zij in? En hoe organiseren zij zich? Dit onderzochten de regio’s: Oslo Region, Greater Copenhagen, Stockholm, Manchester, Singapore, Zürich en Vienna. De quickscan liet onder andere zien dat de strategische focus per stad of regio verschilt. Soms staat de mens centraal, andere keren technologie.

Naast marketing worden, vanuit de regionale samenwerking, vaak ook projecten georganiseerd om economische groei en de concurrentiepositie te versterken. In opdracht van Economic Board Utrecht ontwikkelden we eerder al een Message House voor communicatie voor Utrecht Regio. Binnenkort schrijven we een blog over dit onderzoekje. Nu al nieuwsgierig? Dan kan je altijd contact opnemen.

Participatie Hilversum Omgevingsvisie

De gemeente Hilversum werkt aan een Omgevingsvisie. Bureau Buhrs helpt het projectteam bij het formuleren van een participatie-aanpak om stakeholders en bewoners zo goed mogelijk te betrekken. Een Omgevingsvisie is een strategische toekomstvisie voor de gehele fysieke leefomgeving. Het opstellen van de visie biedt gemeenten de kans meer en vroegtijdiger met de samenleving te werken aan beleid. De gemeente gaat de visie dan ook samen met de bewoners en stakeholders van Hilversum opstellen.