Hoe positioneer je een nieuwe woonwijk op een voormalig militair terrein – zó dat natuur, historie en toekomst samenkomen? Voor De Vliegbasis bij Soesterberg ontwikkelde Bureau Buhrs in opdracht van de provincie Utrecht de positionering, het brandbook en het gebiedsmarketingplan.
De Vliegbasis wordt een natuurinclusieve woonwijk met 400 tot 450 woningen, direct grenzend aan Park Vliegbasis Soesterberg. Hier woon je straks midden in het landschap, tussen dassen, vleermuizen en cultuurhistorische elementen als de verkeerstoren en landingsbanen. Er komt een breed woningaanbod – van sociale huur tot vrije kavels – met aandacht voor energiezuinig bouwen, biodiversiteit en een zorgvuldige inpassing in het landschap. De eerste woningen worden vanaf 2026 gebouwd.
Om te komen tot een onderscheidende, gedragen positionering organiseerden we samen met betrokken partners een reeks positioneringssessies. Eerst voor deelgebied De Vliegbasis Noord, en vervolgens voor deelgebied De Vliegbasis Zuid. Samen vormen ze De Vliegbasis.
Op basis van de input tijdens de sessies, ontwikkelden we een krachtig merkverhaal, vastgelegd in een brandbook met merkwaarden, kernkwaliteiten, doelgroepen en kernproposities. Ook kreeg De Vliegbasis een eigen huisstijl, die aansluit bij het verhaal. In het gebiedsmarketingplan werkten we dit verder uit naar concrete communicatiemiddelen en contactmomenten, gericht op uiteenlopende doelgroepen. Wel hebben ze allemaal een groot hart voor de natuur. Dat kan niet anders op zo’n unieke plek.
Het resultaat: een herkenbare positionering die recht doet aan de plek, richting geeft aan de communicatie én enthousiasme wekt bij toekomstige bewoners.
We zijn benieuwd naar het vervolg!
Wil je meer lezen over De Vliegbasis of op de hoogte blijven? Kijk op wonenopdevliegbasis.nl.