Trendrapport: burgerparticipatie 2025

Burgerparticipatie is volop in beweging! Bureau Buhrs onderzocht samen met onze eigen AI-Club de nieuwste ontwikkelingen in participatieland.

Wat zien we? Meer digitalisering, meer lokale betrokkenheid en meer diversiteit. Burgers doen steeds vaker mee via digitale platforms, terwijl gemeenten experimenteren met burgerberaden en het uitdaagrecht. Inclusie en transparantie zijn sleutelwoorden: iedereen moet kunnen meedoen, en overheden delen steeds vaker actief informatie.

Benieuwd naar alle zeven trends en wat dit betekent voor jouw participatiepraktijk? Download het rapport hier.

Inspiratie-uurtje: Social Design en participatie

Hoe kun je een ontwerpende aanpak inzetten om participatie nog beter te maken? Tijdens een inspiratie-uurtje nam collega Rosa ons mee in de wereld van Social Design: een manier van werken waarin creativiteit, mensgerichtheid en verbeeldingskracht centraal staan.

Met voorbeelden uit trajecten die we zelf begeleiden én andere inspirerende cases, vertelde ze over hoe Social Design helpt om complexe maatschappelijke vraagstukken op een nieuwe manier aan te pakken. Een manier die uitnodigt om samen met bewoners, organisaties en overheden tot vernieuwende oplossingen te komen.

Nieuwsgierig naar hoe wij Social Design inzetten in ons werk, en hoe wij jou daarin kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op via info@bureaubuhrs.nl.

Positionering Stationskwartier Ede-Wageningen

Met veel enthousiasme zijn we in september begonnen aan de positionering van het Stationskwartier Ede-Wageningen, in opdracht van de gemeente Ede. Tijdens de kick-off verkenden we het gebied tijdens een wandeling en rondleiding. Een bijzondere plek, vlak naast het nieuwe treinstation Ede-Wageningen en in het hart van de regio Foodvalley. Aan de rand van de Veluwe en omringd door militair erfgoed.

De eerste indrukken nemen we mee in het traject waarin we, samen met alle betrokkenen, een sterke en toekomstbestendige positionering ontwikkelen. De eerste gesprekken met stakeholders zijn ondertussen gevoerd.

We kijken ernaar uit dit mooie gebied verder op de kaart te zetten!

Het verkeer wordt er leuker van, en jij trouwens ook!

Was je op donderdagochtend 9 oktober in Zaandam? Dan heb je misschien ons campagneteam van Met elkaar overweg wel gezien! Met een flinke dosis enthousiasme verrasten we verkeersdeelnemers met complimenten.

De boodschap is simpel, maar krachtig: geef elkaar de ruimte, geef voorrang, geef richting aan en houd rekening met elkaar. Want als iedereen dat doet – of je nu fietst, loopt of rijdt – wordt het verkeer niet alleen veiliger, maar ook een stuk leuker.

Bureau Buhrs rolt de campagne Met elkaar overweg in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam uit. Dat doen we samen met Van Hulzen Communicatie en Behaviour Club.

Lees hier meer over de campagne.

Wessel Brocken in de DNWS Centrumpraat-podcast

Onze collega Wessel schoof aan bij Marleen Strien in de Centrumpraat-podcast van De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), een landelijk netwerk dat gemeenten, ondernemers en centrummanagers helpt om winkelgebieden toekomstbestendig en levendig te maken.

In de aflevering vertelt Wessel over het project Oranje Loper in Amsterdam, een traject met langdurige, ingrijpende werkzaamheden in de openbare ruimte. Samen met BUKO Bereikbaar werken we aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van het gebied tussen de Raadhuisstraat en de De Clercqstraat.

Met de ondernemers uit het gebied ontwikkelden we een nieuw merk en een frisse huisstijl die laat zien wat de straten te bieden hebben. De on- en offline campagne loopt inmiddels volop en blijft zichtbaar tot in het nieuwe jaar, met de lokale ondernemer in de hoofdrol.

In de podcast deelt Wessel hoe deze aanpak tot stand kwam, welke lessen eruit te trekken zijn en wat andere steden hiervan kunnen leren. De aflevering is binnenkort te beluisteren via alle podcastapps (in ieder geval Spotify 😉).