Landen op WINGS!

Met plezier heeft Bureau Buhrs deze zomer, samen met een enthousiast team van de provincie Utrecht en partners, de basis gelegd voor de gebiedsmarketing van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Na een positioneringsworkshop en een creatieve sessie hebben we een brandbook en gebiedsmarketingplan opgeleverd voor dit unieke gebied. Hiermee is de basis gelegd voor WINGS: een nieuwe woonplek en thuisbasis voor mensen met een groot hart voor de natuur, waar de verbinding met het landschap én het rijke luchtvaartverleden centraal staat.

Zo krijgt de nieuwe organisatie die de uitvoering van WINGS op zich neemt een solide startpunt voor de gebiedsmarketing en communicatie in de komende jaren. WINGS is een belangrijk project binnen het programma Hart van de Heuvelrug. Dit programma moet meer ruimte voor de natuur én mensen realiseren centraal op de Utrechtse Heuvelrug. De aanleg van ecoducten heeft een groot aaneengesloten natuurgebied ​​van ruim 5.300 hectare opgeleverd.  De (nieuwe) woningbouwprojecten zijn belangrijk om aan de hoge woningvraag in de regio te voldoen.

WINGS biedt straks circa 240 zelfbouwkavels en koopwoningen in vooral het hogere segment. De positionering van WINGS sluit perfect aan bij die van het programma en de omgeving. De nieuwe woonwijk komt aan de zuidkant van natuurgebied Park Vliegbasis Soesterberg te liggen met het Nationaal Militair Museum als naaste buur. De provincie Utrecht, gemeente Soest, gemeente Zeist en Utrechts Landschap zijn partners van Hart van de Heuvelrug.

Verkenning van geschikte locaties voor opvang asielzoekers in de gemeente Nijkerk

Nederland kampt nog steeds met een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. De gemeente Nijkerk neemt haar verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een oplossing en is daarom, samen met haar inwoners, op zoek naar geschikte locaties voor de opvang van 278 asielzoekers. Bureau Buhrs ondersteunt de gemeente bij dit complexe vraagstuk door middel van bewonersparticipatie.

Bij deze zoektocht is er breed ingezet op participatie, zodat alle inwoners van de gemeente Nijkerk gemakkelijk konden meedenken. Een brede doelgroep vraagt namelijk om een veelzijdige aanpak. Er is een uitgebreide campagne opgezet om zoveel mogelijk Nijkerkers te bereiken. We hebben verschillende inloopbijeenkomsten georganiseerd, een online talkshow gehouden en een vragenlijst verspreid. Er was veel belangstelling voor dit onderwerp, en veel inwoners hebben actief meegedacht. In de zomer gaan we aan de slag met het verwerken van alle waardevolle input. Deze input wordt gebruikt om een besluit te nemen over de locatie(s) voor de opvang. Na het kiezen van een locatie volgt een tweede participatieronde, waarin belanghebbenden mee kunnen denken over de concrete invulling van de opvang.

Download nu de whitepaper “De psychologie van (bewoners)participatie”

Download hier de whitepaper “De psychologie van (bewoners)participatie”.

 

De unieke samenwerking tussen Bureau Buhrs en Behaviour Club, bureau voor gedragsverandering, zorgt voor een volgende stap in de ontwikkeling van de kennis over (burger)participatie.

In de whitepaper lees je vanuit gedragswetenschappelijk oogpunt wanneer participatie wel en niet werkt. Vooral leer je welke gedragswetenschappelijke technieken je in kunt zetten om het wél goed te laten verlopen.

En een heel hoofdstuk gaat over: “hoe om te gaan met weerstand”.
Weerstand is waardevol in participatie. Maar je moet er wel mee kunnen omgaan, het kunnen voorkomen of het kunnen omdraaien in iets positiefs. Je leert welke gedragstechnieken werken bij welke soorten weerstand.

We laten ook zien hoe je ervoor kunt zorgen dat een participatieproject zo eerlijk mogelijk (ervaren) georganiseerd kan worden. Moeilijke besluiten worden alleen maar (een stuk) moeilijker als het proces geen goedkeuring kan wegdragen. Ook al heb je nog zo je best erop gedaan.

Ter illustratie nemen we je van begin tot eind mee in een voorbeeldcase en laten we zien welke gedragstechnieken je kunt toepassen in een participatieproces.

In gesprek over behoud Utrechtse werfkelders

Utrecht staat bekend om haar karakteristieke binnenstad met middeleeuwse werfkelders. Om dit bijzondere erfgoed voor toekomstige generaties te behouden, werkt de gemeente de komende 30 jaar aan het herstel en behoud van de werf-, kluis- en straatkelders. De kelders zijn veelal in particulier bezit. Daarom is herstel alleen mogelijk als gemeente en eigenaren met elkaar samenwerken. Bureau Buhrs begeleidt als onafhankelijke partij het participatietraject om met eigenaren te komen tot een definitieve kostenregeling voor het herstel.

In samenwerking met Vennster maken we gebruik van de participatieapp Parta om digitaal mensen op de hoogte te houden en meningen op te halen. Op 27 maart 2024 vond de eerste bijeenkomst plaats. Ook ondersteunden we vereniging De Utrechtse Werfkelders tijdens hun bijeenkomst over kelderherstel in april. Daarnaast werden er in mei individuele gesprekken gevoerd tussen gemeente en keldereigenaren over wat zij belangrijk vinden bij kelderherstel en een kostenregeling. Op 30 mei 2024 organiseren we weer een bijeenkomst om de uitkomsten hiervan toe te lichten en met de aanwezigen aan te vullen.

Op deze manier brengen we alle belangen en meningen in beeld, zodat de gemeenteraad deze kan meewegen in hun besluitvorming eind dit jaar.

De energietransitie: Alle bewoners moeten meedoen!

Gemeenten zijn al flink op dreef met de verduurzaming van woonwijken en bezig met de uitvoering van wijk- of buurtuitvoeringsplannen. De medewerking en betrokkenheid van alle bewoners is essentieel voor het slagen van de Transitievisie Warmte. Maar hoe doe je dat?

Hierover organiseerde Stadszaken recent het webinar ‘Meer grip op de energietransitie – sturen vanuit bewonersprofielen’. Onze collega, Wilma Klaren, presenteerde aan de hand van een praktijkvoorbeeld de toepassing van het BSR energietransitie leefstijlenmodel (van onderzoeksbureau Market Response) om bewoners mee te kunnen nemen bij zo’n relatief abstract onderwerp. In gemeente Hilversum organiseerden Bureau Buhrs bijeenkomsten in verschillende formats passend bij de leefstijlen van de bewoners, van buurten die in het voorgaande traject minder goed bereikt waren.

Dit voorbeeld laat zien dat met het gebruik van de BSR energietransitie leefstijlen bij de aanpak van participatie en communicatie een bredere doelgroep wordt bereikt, de kwaliteit van de input van bewoners hoger is en dat het vertrouwen van bewoners in het proces wordt versterkt.