Wij staan klaar voor de Omgevingswet! Jij ook?

Participatie, communicatie, in de Omgevingswet staan de mensen centraal. Omwonenden en andere belanghebbenden kunnen al bij de eerste plannen hun mening geven. Of suggesties of initiatieven hoe het beter kan. Het is daarom belangrijk dat iedereen die van plan is om buiten iets te gaan bouwen, verbouwen of aan te leggen denkt aan participatie. Elke situatie is anders en daarom is participatie maatwerk. Bureau Buhrs gaat uit van wat bewoners beweegt. We brengen alle geluiden in beeld, ook de stemmen die wat zachter praten maar die misschien wel in de meerderheid zijn. Hoe? Je leert het in onze trainingen.

Ook komend jaar delen wij onze kennis over participatie! Op woensdag 24 januari en op woensdag 29 mei geven we in samenwerking met Spryg en Straatman Koster advocaten een eendaagse training ‘Aanpak participatie Omgevingswet’. Deze cursus is bestemd voor omgevings- en projectmanagers, beleidsmedewerkers RO, participatie-, co-creatie en communicatie-adviseurs, stedenbouwkundigen, planologen die werken bij gemeenten, provincies, waterschappen en corporaties. Kijk hier voor meer informatie.

Wij kunnen ook trainingen en leergangen op maat maken. Daarin verwerken we, passend bij jouw vraag, onze expertise op gebied van participatie, communicatie, gebiedsmarketing en gedragskennis. Bijvoorbeeld specifiek voor participatie met jongeren of met mensen die laaggeletterd zijn. Wil je meer weten over participatie en wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met Marinka van Vliet, vanvliet@bureaubuhrs.nl.

Leer communiceren met laaggeletterde mensen in 2024

Eén op de drie Nederlandse scholieren snapt een tekst niet. Dat was onlangs in het nieuws. Ze kunnen wel lezen, maar dat is niet genoeg om zich zelfstandig te redden in de samenleving. Dat is ook een groot probleem onder de volwassenen in ons land. Daarom werkt Bureau Buhrs mee aan een tweedaagse training van de Behaviour Club samen met Taal voor allemaal. De volgende training is op maandag 4 maart 2024 en op woensdag 20 maart 2024 bij ons in Amsterdam-Noord. Je leert niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt, zodat je de tips direct in de praktijk kunt brengen.

Deze training is een waardevol instrument voor communicatieprofessionals en beleidsmakers die laaggeletterde mensen willen bereiken. Om in contact te komen met laaggeletterden hebben we het B5-model ontwikkeld. Dit model beschrijft de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Het B5-model biedt uitkomst; voor iedere uitdaging krijg je praktische tips die je leert toepassen. In ons whitepaper over het B5-model kun je er meer over lezen.

Helder communiceren speelt een belangrijke rol. Je gaat in de training actief aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen en leert begrijpelijk(er) te schrijven, beter beeld te kiezen en afwegingen te maken wat betreft ontwerp. Maar: om gewenst gedrag te realiseren bij laaggeletterde klanten, is het slim om ook verder te kijken. Want als je mensen überhaupt niet bereikt, kun je roepen wat je wil. En als laaggeletterden denken iets niet te kunnen, dan is helpen handiger dan informeren.

Wil je meer weten over de training laaggeletterden? Neem dan contact op met Erna van Eerden (vaneerden@bureaubuhrs.nl) of met Fieke van Dijk (vandijk@bureaubuhrs.nl).

Universiteit Leiden in ontwikkeling

Universiteit Leiden knapt de Humanities Campus op! De universiteitsgebouwen worden vernieuwd en verduurzaamd, een traject dat meerdere jaren zal duren. Vorig jaar ondersteunden we de universiteit bij een participatietraject voor omwonenden en andere betrokkenen, over het stedenbouwkundig plan. Nu namen we de omgeving mee in de lopende ontwikkelingen met betrekking tot het ontwerp bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Tijdens de informatiebijeenkomst op 30 oktober jl., konden zo’n 60 omwonenden onder het genot van een hapje en drankje langs verschillende informatiepanelen lopen. Ook kon men in gesprek met experts van de universiteit, gemeente Leiden en mobiliteits- en stedenbouwkundige bureaus. De bijeenkomst was een groot succes. Aanwezigen spraken van een goede, vriendelijke sfeer. Ze waren met name benieuwd naar het verloop van de uitvoering van de plannen. Omwonenden waren onder andere erg te spreken over de inpassing in het groen en de verbinding met het Singelpark: “Zo worden we er allemaal beter van”, zei één van de bezoekers van de avond.

Lancering huisstijl Stationsgebied Leiden

Het is altijd mooi om een hoofdstuk succesvol af te sluiten. Wij geven het stokje voor het Stationsgebied Leiden door aan de Gemeente Leiden en partijen in het gebied. Gisterenavond was een mijlpaal: in een zaal goed gevuld met ondernemers, en in het bijzijn van wethouder Fleur Spijker, onthulden we de nieuwe huisstijl voor het Stationsgebied Leiden. Een huisstijl die wordt gebruikt door de gemeente Leiden, Leiden & Partners, ondernemers en projectontwikkelaars die in het gebied aan de slag gaan. Het Stationsgebied staat aan de vooravond van een grote transformatie. Het doel? Het creëren van een levendige woon- en verblijfsplek, waar verbinding, ontmoeting en vergroening sleutelbegrippen zijn. Het mobiliteitsknooppunt, de stationspleinen en de verschillende functies vormen een gastvrije ontvangst voor bezoekers en passanten, en brengen hen met elkaar en de stad in verbinding. Het vernieuwde stationsgebied moet een gebied van iedereen worden. Daarom hebben wij een creatief concept bedacht waarin verbinding centraal staat en wat tegelijkertijd ook herkenbaar Leids is. Bureau Buhrs was sinds 2018 betrokken bij de totstandkoming van het Identiteitskompas en de Gebiedsvisie van het Stationsgebied Leiden.

‘Aan in het donker’ campagne trapt af

Wie onlangs in de buurt van het Haarlemmerplein in Amsterdam was, kon niet om de lange rij fietsers heen. Fietsers zonder goede verlichting kregen een reparatie aangeboden. Gratis. Met deze sympathieke actie trapten wij voor de Vervoerregio Amsterdam de campagne ‘AAN in het donker’ af. De campagne moet fietsers aansporen om goede fietsverlichting te voeren voor hun eigen veiligheid en die van een ander. Goede verlichting verkleint de kans op een ongeval met 20%. Het verbeteren van de verkeersveiligheid in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam: daar gaat Bureau Buhrs Van Hulzen voor zorgen. Dit doen we door het uitvoeren van verschillende verkeersveiligheidscampagnes, waarvan de ‘AAN in het donker’ er één is. Op het Haarlemmerplein in Amsterdam waren het campagneteam van Bureau Buhrs van Hulzen, een team politieagenten, fietsmonteurs van de Fietswacht, fiets-dj FissaFiets én vrijwilligers van de ANWB en Fietsersbond aanwezig. Kapotte fietsverlichting werd ter plekke gratis gerepareerd door fietsmonteurs. Zo hebben ze ruim 250 fietslampen gefixt. Lukte dat niet, dan kregen mensen gratis losse fietslampjes mee als noodoplossing om veilig thuis te komen. En het advies om snel langs de fietsenmaker te gaan! Met de campagne ‘AAN in het donker’ wil de Vervoerregio Amsterdam fietsers aanmoedigen om zichzelf zichtbaar te maken door altijd hun licht AAN te doen in het donker. Fietsers en omstanders waren erg te spreken over de ‘Fix je licht’-actie: “Supergoed dat jullie dit doen. Ik weet wel dat verlichting belangrijk is, maar het komt er gewoon niet van om hem te laten repareren.”