Stockfoto Lelystad kunstwerk

Aan de slag met het verhaal van Lelystad

Gemeente Lelystad is voor ons een bekende, fijne opdrachtgever. Lelystad is volop in beweging. De stad groeit en daarmee verandert ook de identiteit. Wij helpen de stad bij het opstellen van een nieuwe propositie die past bij deze groei.

Het resultaat van dit traject? We leveren een herijkte merkstrategie op, die de gemeente en partners uit de stad helpt om het verhaal van Lelystad te vertellen. Om daar te komen benutten we bestaande kennis, halen we nieuwe informatie op en maken we daarvan een scherpe propositie.  

Lelystad is de stad van veel groen, shoppen, fijn en ruim wonen, Lelystad Airport, water, logistieke bedrijven en meer. Maar wat bindt al die kwaliteiten en wat is het dat nieuwe en bestaande doelgroepen het meest overtuigt? Dit is de vraag die we samen met de gemeente, bewoners en partners gaan beantwoorden. Bovendien maken we een creatieve visuele vertaling van deze kernboodschap. We kijken er naar uit om aan de slag te gaan. Begin volgend jaar hopen we de eerste resultaten te kunnen delen. 

Foto overhandiging Whitepaper Laaggeletterdheid

Lancering whitepaper: als organisatie laaggeletterden beter bedienen

Behaviour Club en Bureau Buhrs presenteerden deze maand de nieuwe whitepaper over laaggeletterdheid en gedrag. Daarin staan, aan de hand van het B5-model, 15 praktische tips om als organisatie laaggeletterden beter te bedienen. Het whitepaper werd in ontvangst genomen door Ester van der Wiel (Stichting Lezen en Schrijven) en Felice Postma (Taalheld 2022 en Eigen Haard). Download de Whitepaper nu hier.  

In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en omgaan met computers en smartphones. Veel organisaties weten niet goed hoe ze effectief kunnen omgaan met deze groep. Ze laten daardoor kansen en verantwoordelijkheid liggen. Vaak is de oorzaak een gebrek aan kennis en praktische handvatten.  

Uitdagingen bij het bedienen van laaggeletterden
Behaviour Club en Bureau Buhrs dichten dit ‘kennisgat’, door de vijf belangrijkste uitdagingen bij omgaan met laaggeletterden te beschrijven. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Deze zijn gebundeld in het B5-model om laaggeletterden beter te bedienen. Per uitdaging beschrijven ze handzame tips. Felice Postma: “De aanpak van laaggeletterdheid kan alleen effectief zijn als het aansluit op wat laaggeletterden zelf willen. En wat dat is lees je in deze whitepaper. Vol bruikbare tips waar je als organisatie direct mee aan de slag kan.”. 

De belangrijkste tips
Tips om de drempel te verlagen voor deze groep zijn bijvoorbeeld om communicatiemiddelen zo in te zetten dat de ontvanger ze ook kan gebruiken zonder te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een voorleesfunctie op je website of bied de mogelijkheid om te (video)bellen of langs te gaan. Maar ook het inzetten van simpel beeld, het gebruiken van een waardige toon en gewenste acties aanbieden in kleine stapjes helpen om de boodschap begrijpelijker te maken.  

Ook Ester van der Wiel ziet kansen: “Moeite hebben met basisvaardigheden, heeft grote impact op het dagelijks leven en het werk van deze mensen. Het is belangrijk hierbij stil te staan en door ons eigen gedrag kunnen we het makkelijker bespreekbaar maken. Ken jij iemand die moeite heeft met basisvaardigheden? Vaak zeggen mensen van niet. Ga er niet vanuit dat iedereen hetzelfde kan. Maak het gewoon om te vragen of iemand hier moeite mee heeft.”. 

Gratis te downloaden
De whitepaper is gratis te downloaden via deze link. Alle tips zijn tot stand gekomen door inzichten uit de gedragswetenschappen en de praktijk te combineren; de perfecte synergie. Verder zijn diverse toonaangevende organisaties geïnterviewd, waaronder Stichting Lezen en Schrijven, Stichting ABC en Taal voor allemaal. Binnenkort lanceert Behaviour Club een training voor iedereen die te maken heeft met laaggeletterden en hen beter wil bedienen, zoals communicatieadviseurs, -medewerkers en beleidsadviseurs. 

Even Voorstellen: Eva van Workum

Afgelopen donderdag was ze al aanwezig bij onze maandborrel om kennis te maken, maar vanaf deze week komt Eva dan echt ons team versterken. Met haar achtergrond als cognitief psycholoog zet zij graag haar kennis over mensen en hun gedrag in. Voor haar rol als Medior Adviseur weet Eva als geen ander hoe belangrijk de omgeving voor mensen is en het belang om hen bij de ontwikkeling hiervan te betrekken. Eva: “Ik sta te poppelen om aan mooie projecten te werken voor een succesvolle toekomst van stad en land.”
Eva is een enthousiaste, maatschappelijk betrokken dierenvriend en is graag in de natuur te vinden. Daarnaast is zij (naar eigen zeggen) analytisch aangelegd, een echte doorzetter en oplossingsgericht.

Winkelcentra, boost nog snel je bezoekers!

Het ene winkelgebied is het andere niet, maar allemaal hebben ze te maken met grote en kleine uitdagingen. Om er twee te noemen die hardnekkig zijn: online shoppen en leegstand. En toch hebben wij een slimme manier gevonden om mensen te verleiden weer naar jouw winkelgebied te komen. We vertellen je hoe.

Met onze Bezoeker Booster: een 7 stappen model waarbij we slim gebruik maken van data. We bieden 5 winkelgebieden de kans om nog dit jaar voor slechts € 17.500,- het kansrijke winkelprofiel in kaart te brengen en 7 op maat gemaakte acties te ontvangen om jouw specifieke doelgroep te bereiken.

Bureau Buhrs heeft samen met Whooz en Perfect Place de Bezoeker Booster ontwikkeld. In een periode die niet langer duurt dan twee maanden leer jij je bezoekers kennen, ontdek je het kansrijke winkelprofiel en krijg je 7 acties om jouw specifieke doelgroep te bereiken. Zo krijg je, verwerkt in een aantrekkelijk dashboard, inzicht in de bezoektrends, het herkomst- en verzorgingsgebied, de bezoekmomenten en verblijfsduur, van nu en de afgelopen 2 jaar. We bepalen op basis hiervan de kansrijke bezoekersprofielen met bijbehorende (winkel)interesses en voorkeuren. En op basis van dit profiel benoemen we de belangrijkste acties op het gebied van marketing, aanbod, promotie en communicatie.  

Beslis vóór 15 december dat je met ons de Bezoeker Booster wil doorlopen voor jouw winkelgebied. We bieden de eerste 5 winkelgebieden de Bezoeker Booster aan voor € 17.500 (normaal € 25.000).  Boost jij je bezoekers nog dit jaar?  

Richella Wieme

Even voorstellen: Richella Wieme

Werken ‘mét mensen vóór mensen’, dat motto wil Richella graag blijven nastreven als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Ze studeerde aan de Universiteit Leiden af in Toegepaste Cognitieve Psychologie en vindt het belangrijk om haar inzichten vanuit de gedragswetenschappen toe te passen in het dagelijkse leven. Zo wil ze tot beweging en positieve verandering komen. Na een periode in de verzekeringswereld gewerkt te hebben, besloot ze dat het tijd was om haar steentje bij te dragen om met communicatie en participatie bij te dragen aan een nóg beter Nederland.

In haar vrije tijd is Richella creatief. Zo houdt ze zich bezig met grafische vormgeving of werkt ze haar nieuwe recepten uit. Naast haar liefde voor eten en koken vindt ze het belangrijk om in beweging te blijven met hardlopen of fitness.