Verkenning van geschikte locaties voor opvang asielzoekers in de gemeente Nijkerk

Nederland kampt nog steeds met een tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. De gemeente Nijkerk neemt haar verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een oplossing en is daarom, samen met haar inwoners, op zoek naar geschikte locaties voor de opvang van 278 asielzoekers. Bureau Buhrs ondersteunt de gemeente bij dit complexe vraagstuk door middel van bewonersparticipatie.

Bij deze zoektocht is er breed ingezet op participatie, zodat alle inwoners van de gemeente Nijkerk gemakkelijk konden meedenken. Een brede doelgroep vraagt namelijk om een veelzijdige aanpak. Er is een uitgebreide campagne opgezet om zoveel mogelijk Nijkerkers te bereiken. We hebben verschillende inloopbijeenkomsten georganiseerd, een online talkshow gehouden en een vragenlijst verspreid. Er was veel belangstelling voor dit onderwerp, en veel inwoners hebben actief meegedacht. In de zomer gaan we aan de slag met het verwerken van alle waardevolle input. Deze input wordt gebruikt om een besluit te nemen over de locatie(s) voor de opvang. Na het kiezen van een locatie volgt een tweede participatieronde, waarin belanghebbenden mee kunnen denken over de concrete invulling van de opvang.

Download nu de whitepaper “De psychologie van (bewoners)participatie”

Download hier de whitepaper “De psychologie van (bewoners)participatie”.

 

De unieke samenwerking tussen Bureau Buhrs en Behaviour Club, bureau voor gedragsverandering, zorgt voor een volgende stap in de ontwikkeling van de kennis over (burger)participatie.

In de whitepaper lees je vanuit gedragswetenschappelijk oogpunt wanneer participatie wel en niet werkt. Vooral leer je welke gedragswetenschappelijke technieken je in kunt zetten om het wél goed te laten verlopen.

En een heel hoofdstuk gaat over: “hoe om te gaan met weerstand”.
Weerstand is waardevol in participatie. Maar je moet er wel mee kunnen omgaan, het kunnen voorkomen of het kunnen omdraaien in iets positiefs. Je leert welke gedragstechnieken werken bij welke soorten weerstand.

We laten ook zien hoe je ervoor kunt zorgen dat een participatieproject zo eerlijk mogelijk (ervaren) georganiseerd kan worden. Moeilijke besluiten worden alleen maar (een stuk) moeilijker als het proces geen goedkeuring kan wegdragen. Ook al heb je nog zo je best erop gedaan.

Ter illustratie nemen we je van begin tot eind mee in een voorbeeldcase en laten we zien welke gedragstechnieken je kunt toepassen in een participatieproces.

In gesprek over behoud Utrechtse werfkelders

Utrecht staat bekend om haar karakteristieke binnenstad met middeleeuwse werfkelders. Om dit bijzondere erfgoed voor toekomstige generaties te behouden, werkt de gemeente de komende 30 jaar aan het herstel en behoud van de werf-, kluis- en straatkelders. De kelders zijn veelal in particulier bezit. Daarom is herstel alleen mogelijk als gemeente en eigenaren met elkaar samenwerken. Bureau Buhrs begeleidt als onafhankelijke partij het participatietraject om met eigenaren te komen tot een definitieve kostenregeling voor het herstel.

In samenwerking met Vennster maken we gebruik van de participatieapp Parta om digitaal mensen op de hoogte te houden en meningen op te halen. Op 27 maart 2024 vond de eerste bijeenkomst plaats. Ook ondersteunden we vereniging De Utrechtse Werfkelders tijdens hun bijeenkomst over kelderherstel in april. Daarnaast werden er in mei individuele gesprekken gevoerd tussen gemeente en keldereigenaren over wat zij belangrijk vinden bij kelderherstel en een kostenregeling. Op 30 mei 2024 organiseren we weer een bijeenkomst om de uitkomsten hiervan toe te lichten en met de aanwezigen aan te vullen.

Op deze manier brengen we alle belangen en meningen in beeld, zodat de gemeenteraad deze kan meewegen in hun besluitvorming eind dit jaar.

De energietransitie: Alle bewoners moeten meedoen!

Gemeenten zijn al flink op dreef met de verduurzaming van woonwijken en bezig met de uitvoering van wijk- of buurtuitvoeringsplannen. De medewerking en betrokkenheid van alle bewoners is essentieel voor het slagen van de Transitievisie Warmte. Maar hoe doe je dat?

Hierover organiseerde Stadszaken recent het webinar ‘Meer grip op de energietransitie – sturen vanuit bewonersprofielen’. Onze collega, Wilma Klaren, presenteerde aan de hand van een praktijkvoorbeeld de toepassing van het BSR energietransitie leefstijlenmodel (van onderzoeksbureau Market Response) om bewoners mee te kunnen nemen bij zo’n relatief abstract onderwerp. In gemeente Hilversum organiseerden Bureau Buhrs bijeenkomsten in verschillende formats passend bij de leefstijlen van de bewoners, van buurten die in het voorgaande traject minder goed bereikt waren.

Dit voorbeeld laat zien dat met het gebruik van de BSR energietransitie leefstijlen bij de aanpak van participatie en communicatie een bredere doelgroep wordt bereikt, de kwaliteit van de input van bewoners hoger is en dat het vertrouwen van bewoners in het proces wordt versterkt.

BUREAU BUHRS EN PUBLIC CINEMA AAN DE SLAG MET OPENBAAR VERVOER AMSTERDAM – HAARLEMMERMEER

De komende jaren gaan Bureau Buhrs en Public Cinema samen aan de slag met een groot en uitdagend project: participatie en communicatie over de toekomst van het openbaar vervoer tussen Amsterdam, Schiphol en Haarlemmermeer (OVAH). Dinsdag 26 maart jl. tekenden Michel Buhrs en Peter Kasbergen van Public Cinema de raamovereenkomst. Michel: “We zijn bijzonder trots dat wij aan zo’n mooi project mogen meewerken. Bij dit soort projecten spelen communicatie en participatie natuurlijk een enorme belangrijke rol. We kunnen hier al onze kennis en kunde volop in kwijt. En super dat we hiermee kunnen bijdragen aan de regio waarin we zo goed thuis zijn.” Peter Kasbergen: “Gezamenlijk met de andere partijen en het projectbureau OVAH gaan we met veel plezier deze opgave aan.” 

DE VERKENNING

In de toekomst worden meer knelpunten in de Schipholspoortunnel verwacht. Daarom werkt een projectorganisatie van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Noord Holland, Vervoerregio Amsterdam, Royal Schiphol Group, Schiphol Area Development Company en Nederlandse Spoorwegen nu al aan plannen voor goed functionerend openbaar vervoer. Zo worden overvolle treinen, bussen, trams en stations zoals Schiphol, Amsterdam Zuid en Hoofddorp voorkomen. Dat levert in de toekomst veel op; het maakt de regio internationaal georiënteerd, toekomstbestendig en economisch gezonder. 

SAMEN ONDERZOEKEN

De projectorganisatie OVAH maakt bij het uitvoeren van alle benodigde onderzoeken gebruik van de kennis en expertise van adviesbureaus. Arcadis gaat samen met Antea Group, PosadMaxwan en TwynstraGudde ondersteunen bij de verkenning van de alternatieven. AS Connect, een consortium bestaande uit Arup en Sweco voert verdiepende technische studies uit. En Bureau Buhrs en Public Cinema ondersteunen de projectorganisatie met de communicatie en participatie. 

Wil je meer weten? Kijk dan op de website van het project OVAH: https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/2024/03/26/overeenkomsten-met-adviesbureaus-ondertekend-voor-de-mirt-verkenning-ov-verbinding-amsterdam-haarlemmermeer/ Of neem contact op met Michel Buhrs via buhrs@bureaubuhrs.nl.