Meedenkroute Stationsgebied Leiden

Op zaterdag 5 september spraken we tijdens een Meedenkroute met ruim 100 Leidenaren over het toekomstbeeld van het Stationsgebied Leiden. In acht korte workshops toetsten en verrijkten we de gewenste identiteit: zijn dit de belangrijkste verhaallijnen? Wat worden de unieke kwaliteiten? En welke sfeer hangt er in het Stationsgebied van de toekomst? De identiteit wordt een essentieel onderdeel van de gebiedsvisie voor het Stationsgebied.

De meedenkroute liep door het hele Stationsgebied en alle Leidenaren waren uitgenodigd om mee te denken over de verschillende agendapunten voor de gebiedsvisie. Identiteit is één agendapunt. Langs A0 borden met tekeningen van de verhaallijnen, de kwaliteiten en gebieswaarden namen we de deelnemers mee in de identiteitsbeschrijving. De deelnemers gaven hun reactie via grote kansen-zorgen-dromenborden. Zo werden een groen Stationsgebied, betere integratie van de verkeersstromen en veiligheid als belangrijke kansen gezien. Waarborgen dat het Stationsgebied een plek voor alle Leidenaren blijft, was een vaak geuitte zorg. Dit vanuit de angst voor te hoge woningprijzen. Maar ook waren er een hoop mooie dromen: van een ondergronds station tot een fontein in een mooie vijver. De kinderen vroegen we hun droombeeld van het Stationsgebied van de toekomst te tekenen.

De afgelopen maanden heeft Bureau Buhrs samen met vertegenwoordigers van de gemeente, Leidse ondernemers, organisaties, kennisinstellingen en bewoners de identiteit opgesteld en verwerkt in een identiteitskompas. Om tot een gedragen gebiedsvisie te komen, is het belangrijk dat de gewenste identiteit aansluit bij het beeld dat de Leidenaren van het nieuwe Stationsgebied hebben. Voor de Meedenkroute waren alle Leidenaren uitgenodigd om op de gewenste identiteit te reageren en verder aan te vullen. En met succes!

Studiedag Participatie bij Omgevingsvergunning

Op woensdag 16 september 2020 vindt de Studiedag Omgevingsvergunning plaats. Onze adjunct-directeur Marinka van Vliet spreekt dan over de rol van participatie. Volgens de Omgevingswet moet een initiatiefnemer bij het aanvragen van een Omgevingsvergunning aangeven of, en zo ja, hoe aan participatie is gedaan en wat de resultaten daarvan zijn. Maar hoe organiseert u participatie? Welke kaders en richtlijnen kunt u daar als overheid voor meegeven? En hoe toetst u of participatie ‘voldoende’ is? Marinka geeft tijdens de studiedag handvatten voor de inrichting van een zorgvuldig participatieproces.

Tijdens deze studiedag delen verschillende omgevingsexperts de aandachtspunten en praktijkervaringen voor toekomstige vergunningprocedures met u. De dag wordt voorgezeten door Friso de Zeeuw.

Voor het programma en aanmelden kijk op:
https://bit.ly/2YypBFF.

De nieuwe ingangsdatum van de Omgevingswet is definitief bekend: 1 januari 2022. Dat betekent dat u zich nog beter kunt voorbereiden. De eerste praktijkervaringen zijn opgedaan. Vergunningverleners zijn druk bezig met het opstellen van omgevingsplannen voor toekomstige vergunningsaanvragen.

Ontwikkelbuurten Amsterdam-Noord

Collega Richard Hartkamp is begin september gestart als medior communicatieadviseur voor het communicatieteam stadsdeel Amsterdam-Noord op het thema Ontwikkelbuurten. In de ontwikkelbuurten is sprake van veel sociale en fysieke verandering en vernieuwing. Per buurt wordt er daarom met de bewoners, corporaties en overige partijen gekeken wat de belangrijkste opgaven zijn en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden. Richard draagt er met zijn ruime ervaring in gebiedscommunicatie en (digitale) participatie graag aan bij om bewoners te betrekken bij de groei en ambities van Amsterdam-Noord.

In de ontwikkelbuurten investeert de gemeente Amsterdam in de woningen, maatschappelijke accommodaties, basisvoorzieningen, buurteconomie en leefomgeving zodat er toekomstbestendige en evenwichtige buurten ontstaan. De gemeente heeft daarbij de volgende doelstellingen:

  • Verbetering van de kwaliteit van woningen, woonomgeving en gebouwde voorzieningen.
  • Verbetering van de leefbaarheid.
  • Verbetering van de sociaal economische positie van de buurt en haar bewoners.
  • Koppeling van stedelijke ontwikkelingsgebieden met strategische buurtontwikkeling.
  • Verbetering van de energetische kwaliteit (duurzaamheid) van de woningen – waaronder het aardgasvrij maken van bestaande en nieuwbouw.

Actieve participatie van bewoners en ondernemers bij nieuwe ontwikkelingen is hierbij van groot belang. Ook moet een slag worden gemaakt in het vinden van nieuwe (niet schriftelijke) middelen en het stevig inzetten op Social Media. Richard zal hier, naast het adviseren van projectteam en bestuur, een belangrijke bijdrage aan leveren.

 

 

Nieuwe collega: Janthe Bührs

Janthe is per 1 september begonnen als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Tijdens haar stage bij Bureau Buhrs schreef ze haar afstudeerscriptie over placemaking in Nederlandse steden en de impact ervan op gebiedsontwikkeling. Ze is net afgestudeerd als master in Cultural Economics & Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Toch kan ze het studeren nog niet opgeven en is daarom begonnen aan een tweede master Sociale Geografie in Utrecht. Naast studeren en werken houdt ze van sport en cultuur snuiven. Bij Bureau Buhrs zal Janthe werken aan productontwikkeling en bureauondersteuning.

Bureau Buhrs zoekt creatieve hands-on communicatieadviseur

Hee jij daar!

  • Heb je een vlotte pen en kan je voor verschillende doelgroepen en doelen pakkende teksten schrijven?
  • Weet jij social media kanalen zo in te richten dat het aantal volgers ongekende hoogtes bereikt?
  • Ben jij diegene die vaak tot nieuwe ideeën komt en out of the box denkt?
  • Kun jij ideeën omzetten in concrete communicatieplannen, -middelen, en -campagnes, zowel online als offline?
  • Heb jij gevoel voor vormgeving en design en beheers je (als het even kan ook nog) de basis van programma’s als indesign, illustrator en photoshop?
  • Ben jij het organisatietalent dat de beste events, feestjes en openingen organiseert?
  • En wil je onderdeel zijn van een commercieel adviesbureau en helpen dit nóg succesvoller te maken?

Dan zoeken we jou!

Wie zijn wij?
Bureau Buhrs is het toonaangevende adviesbureau voor city- en gebiedsmarketing, communicatie, participatie, leisure en organisaties. Vanuit het uber hippe Pand Noord in Amsterdam, werken we met veel deskundigheid en passie voor onze opdrachtgevers.

Voor de effectieve en creatieve uitvoering van onze plannen zoeken we versterking.

 

Wat neem jij mee?
Onze voorkeur gaat uit naar iemand die het volgende te bieden heeft:

  • Minimaal 2 tot 4 jaar werkervaring
  • HBO- of WO-werk en denkniveau, met een werk-/opleidingsachtergrond in
    (geo-)communicatie, journalistiek, reclame, marketing en affiniteit met gebieden en plekken.
  • De juiste houding om zelfstandig en in teams te werken
  • Een goed organisatievermogen en een gestructureerde en planmatige werkhouding
  • En last but not least: een behoorlijke dosis humor!

Wat kunnen wij jou bieden?

  • Een afwisselende baan met veel ruimte om het bureau en jezelf op de kaart te zetten
  • Een leuk en bevlogen team van zo’n 12 vakidioten, pioniers en enthousiastelingen
  • Een contract van 32-40 uur per week
  • Een marktconform salaris.

Je CV met motivatie kan je vóór 10 augustus sturen naar Leonie van der Laan (vanderlaan@bureaubuhrs,nl). Voor vragen kan je bellen naar 020 – 63 25 805 en vragen naar Leonie van der Laan of Marinka van Vliet. De gesprekken zullen plaatsvinden in de tweede helft van augustus. Voor meer informatie over het bureau en onze lopende projecten kijk je op: www.bureaubuhrs.nl

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.