Bureau Buhrs gaat de identiteit en positionering van Stationsgebied Leiden opstellen, samen met de stad en de gemeente Leiden. De identiteit en positionering vormen het cement voor de gebiedsvisie van het gebied. Een gebiedsvisie die zorgt voor een integrale ontwikkeling van het gebied, waar Leidenaren trots op zijn en zich vertrouwd mee voelen en waar nieuwe doelgroepen zich graag willen vestigen.
Het verhaal van het Stationsgebied
Gemeente Leiden werkt samen met de stad aan een gebiedsvisie voor Stationsgebied Leiden. Om deze te kunnen maken, zijn acht agendapunten geformuleerd die samen de richting bepalen voor de toekomst van het Stationsgebied. Eén van de agendapunten is het ontwikkelen van de identiteit van het gebied. De identiteit beschrijft de karakteristieke elementen uit de geschiedenis, omgeving en sfeer van het Stationsgebied. Wat zijn de onderscheidende kenmerken, de gevoelswaarden en iconische beelden van het Stationsgebied? Op basis van de identiteit bepalen we de positionering en maken we het verhaal van het Stationsgebied.
Dit doen we samen met de stad. Door middel van een digitale flitspeiling, interviews, workshops en stadsbrede bijeenkomsten halen we informatie op en toetsen we de resultaten. Op deze manier dragen we bij aan de ontwikkeling van een Stationsgebied, dat geliefd is bij de bestaande inwoners en gebruikers, en aantrekkelijk is voor nieuwe bewoners en bedrijven om zich te vestigen. Daarnaast dient de scherpe identiteit en positionering als leidraad en meetlat voor de ontwikkeling van het stationsgebied.