Ontwikkelbuurten Amsterdam-Noord

Collega Richard Hartkamp is begin september gestart als medior communicatieadviseur voor het communicatieteam stadsdeel Amsterdam-Noord op het thema Ontwikkelbuurten. In de ontwikkelbuurten is sprake van veel sociale en fysieke verandering en vernieuwing. Per buurt wordt er daarom met de bewoners, corporaties en overige partijen gekeken wat de belangrijkste opgaven zijn en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden. Richard draagt er met zijn ruime ervaring in gebiedscommunicatie en (digitale) participatie graag aan bij om bewoners te betrekken bij de groei en ambities van Amsterdam-Noord.

In de ontwikkelbuurten investeert de gemeente Amsterdam in de woningen, maatschappelijke accommodaties, basisvoorzieningen, buurteconomie en leefomgeving zodat er toekomstbestendige en evenwichtige buurten ontstaan. De gemeente heeft daarbij de volgende doelstellingen:

  • Verbetering van de kwaliteit van woningen, woonomgeving en gebouwde voorzieningen.
  • Verbetering van de leefbaarheid.
  • Verbetering van de sociaal economische positie van de buurt en haar bewoners.
  • Koppeling van stedelijke ontwikkelingsgebieden met strategische buurtontwikkeling.
  • Verbetering van de energetische kwaliteit (duurzaamheid) van de woningen – waaronder het aardgasvrij maken van bestaande en nieuwbouw.

Actieve participatie van bewoners en ondernemers bij nieuwe ontwikkelingen is hierbij van groot belang. Ook moet een slag worden gemaakt in het vinden van nieuwe (niet schriftelijke) middelen en het stevig inzetten op Social Media. Richard zal hier, naast het adviseren van projectteam en bestuur, een belangrijke bijdrage aan leveren.

 

 

Nieuwe collega: Janthe Bührs

Janthe is per 1 september begonnen als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Tijdens haar stage bij Bureau Buhrs schreef ze haar afstudeerscriptie over placemaking in Nederlandse steden en de impact ervan op gebiedsontwikkeling. Ze is net afgestudeerd als master in Cultural Economics & Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Toch kan ze het studeren nog niet opgeven en is daarom begonnen aan een tweede master Sociale Geografie in Utrecht. Naast studeren en werken houdt ze van sport en cultuur snuiven. Bij Bureau Buhrs zal Janthe werken aan productontwikkeling en bureauondersteuning.

Placemaking in coronatijd: brochure en webinar

Hoe maak je de openbare ruimte tot een plek waar een bezoek een belevenis wordt? Ook of juist in coronatijd? Bekijk onze brochure en volg het eenvoudige stappenplan, de Buiten Boost. Ook kun je ons webinar Placemaking in coronatijd terugkijken dat we op 9 juli jl. organiseerden. Met onder andere dr. Jos Gadet, hoofdplanoloog bij de gemeente Amsterdam, en Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs, als sprekers. 

We gaan naar buiten! Ons sociale leven speelt zich de komende tijd vooral in de buitenlucht af. Hiermee verandert de functie van de openbare ruimte. Meer mensen doen een groter beroep op die openbare ruimte: om elkaar te ontmoeten, te sporten, te ontspannen, geld te verdienen, kunst te maken of van alles te beleven. Wat betekent dat voor de openbare ruimte in jouw stad of gemeente? En hoe richt je die openbare ruimte zo in dat deze coronaveilig is, aansluit op de wensen en behoeften van de mensen en ze gelukkig maakt?

Oftewel: hoe doe je dat, placemaking in coronatijd? Bureau Buhrs helpt je hierbij. Met het doorlopen van ons eenvoudige stappenplan, de Buiten Boost, kom je tot een verrassender, aantrekkelijker en beter passende inrichting voor elke plek, buurt of wijk.

Webinar terugkijken?
Als vervolg op de Buiten Boost organiseerden we op 9 juli jl het webinar Placemaking in coronatijd. Met sprekers: Jos Gadet (hoofdplanoloog gemeente Amsterdam) over de invloed van de coronacrisis op het gebruik van de openbare ruimte, Michel Buhrs (directeur Bureau Buhrs) over de vier stappen naar een aantrekkelijke en coronaveilige buitenruimte, Janthe Bührs (Erasmus Universiteit Rotterdam) die onderzoek deed naar de successen en uitdagingen bij placemaking in Nederlandse steden en Rob van Wegen (Plek op het terras) over het coronaveilig maken van de binnenstad van Amersfoort. Kijk het hier terug!

Download de brochure De Buiten Boost, placemaking in coronatijd, hier!

 

Webinar Placemaking in Coronatijd

  • Wat? Webinar Placemaking in Coronatijd
  • Wanneer? Donderdag 9 juli van 15 tot 16 uur
  • Voor wie? Gemeenten, projectontwikkelaars, citymarketeers en centrummanagers
  • Aanmelden via LinkedIn

Hoe maak je de openbare ruimte in jouw gebied aantrekkelijk en veilig? Je leert het van deze snelle denkers en slimme doeners! Zij verzorgen het volgende energieke programma. Waarin uiteraard ook ruimte is om te sparren.

Programma in 4 rondes

Warming-up – door gespreksleider Marinka van Vliet, adjunct directeur Bureau Buhrs

Ronde 1
De toekomst van de stad. Hoe de coronacrisis het gebruik van de openbare ruimte beïnvloedt. Nu en in de toekomst – door Jos Gadet, hoofdplanoloog / strategisch beleidsadviseur R&D gemeente Amsterdam, publicist en spreker over de geografie van de grote stad

Ronde 2
De Buiten Boost van Bureau Buhrs: in vier stappen uw buitenplek, buurt of wijk een aantrekkelijke en veilige beleving voor bewoners en bezoekers. Een pragmatische vertaling van expertise op het gebied van participatie, gebiedsmarketing en placemaking – door Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs

Ronde 3
Uit de praktijk
: de binnenstad van Amersfoort weer gezellig en veilig. Dankzij de kennis en ervaring van evenementorganisatoren gecombineerd met lokale daadkracht – interview met Rob van Wegen, Plek op het terras

Ronde 4
Het leven tussen gebouwen. Successen en uitdagingen bij de uitvoering van placemaking in Nederlandse steden – preview masterthesis van Janthe Bührs, masterstudent Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

Cooldown – door gespreksleider Marinka van Vliet, adjunct directeur Bureau Buhrs

Identiteitskompas voor stationsgebied Leiden

Samen met de Leidenaren heeft Bureau Buhrs een identiteitskompas voor het stationsgebied van Leiden ontwikkeld. Wij deden dit in opdracht van de gemeente. Het kompas is een digitale brochure die bestaat uit sfeerbeschrijvingen van het verleden, het heden en de toekomst. Ook bevat het kompas vier verhaallijnen (in woord en beeld) die het verhaal van het stationsgebied vertellen door de decennia heen én van de toekomst. Identiteit is een essentieel onderdeel van de gebiedsvisie voor het stationsgebied. Identiteit omvat het karakter, de sfeer en de gevoelswaarden van het stationsgebied. De identiteit is bepalend voor de invulling van het gebied en daarmee voor alle ontwikkelingen die er plaats gaan vinden.

 

Samen met de Leidenaren
Om tot een gedragen gebiedsvisie van het Stationsgebied te komen is het belangrijk dat de gewenste identiteit aansluit bij het beeld dat de Leidenaren ervan hebben. Het identiteitskompas maken we daarom samen met de stad. Zo hebben we onder andere een korte enquête onder bewoners gehouden. Die bijna 400 keer werd ingevuld. Ook hebben we met belangrijke stakeholders oriënterende gesprekken gevoerd en twee workshops gedaan. Het resultaat? Een eerste versie van het identiteitskompas in woord en met illustraties om het toekomstbeeld tot leven te brengen. Dit concept identiteitskompas wordt de komende weken aan de stad teruggelegd. Door middel van een enquête, online chatmomenten en inloopspreekuren scherpen we het kompas samen nog verder aan!