Communicatie voor waterschap

Op 16 mei heeft Bureau Buhrs voor het Hoogheemraadschap Rijnland in Leiden een inspiratiesessie georganiseerd rondom het thema participatie en communicatie op basis van belevingswerelden. De deelnemers kwamen uit de gehele organisatie: communicatiemedewerkers, omgevingsmanagers, relatiemanagers, bestuursadviseurs, adviseurs vergunningen en handhaving. Ze gingen aan de slag met de methodiek ‘De burger is ook een mens’.

De manier van werken inspireerde zo dat Rijnland heeft besloten meer te gaan werken met de methodiek. Dat doen ze door middel van pilots, waarbij Bureau Buhrs een handje helpt. Een koplopersgroep zorgt ervoor dat de nieuwe kennis en ervaringen breder in de organisatie worden gedeeld.

Nieuwe collega: Wessel Brocken

Hierbij stellen we jullie voor aan Wessel Brocken. Wessel is geïnteresseerd in stedelijke dynamiek, stedelijke ontwikkeling en onderzoek. Ook vindt hij het leuk om te schrijven. Dit komt samen in de functie als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Hij is in september 2017 afgestudeerd aan de master Urban Geography aan de Universiteit van Amsterdam. Ook zijn bachelor Sociale Geografie & Planologie heeft hij gedaan aan de Universiteit van Amsterdam. Dit wordt zijn eerste functie in het werkveld. Wel heeft hij in 2016 een aantal maanden stage gelopen bij Geodan, een geo-ict bedrijf. Tijdens deze stage werkte hij voornamelijk mee aan een tool die geografische informatie toegankelijk maakt voor zowel specialisten als niet-specialisten, met als toepassing bijvoorbeeld een participatiesessie.

In zijn vrije tijd is Wessel veel te vinden op het sportveld. Zes keer per week speelt hij zelf honkbal en softbal of geeft hij training. Daarnaast is hij personal trainer geweest en vindt hij krachttraining en voeding interessant. Wessel is 25 jaar oud en woont in Alkmaar.

Een nieuw verkeerseducatiepunt

Het Verkeerseducatiepunt van Vervoerregio Amsterdam wordt vernieuwd. Dit Verkeerseducatiepunt is een online én offline platform waar verkeerskundigen van de 15 gemeenten, leerkrachten en alle andere betrokkenen bij verkeerseducatie informatie kunnen vinden, lespakketten kunnen aanvragen en campagnes kunnen downloaden. In samenwerking met Antea Group begeleidt Bureau Buhrs deze positionering en vernieuwing van het Verkeerseducatiepunt. Een positioneringsworkshop met een enthousiaste vertegenwoordiging van Vervoerregio Amsterdam, verkeerskundigen van verschillende gemeenten en andere stakeholders vormde de aftrap van het traject. Tijdens deze workshop inventariseerden we de belangrijkste pijlers van de nieuwe organisatie en het nieuwe online platform. Zo werd in een paar uur een stevige basis gelegd voor het nieuwe ‘merk’ en waar dit voor wil staan. Inmiddels hebben we samen met een kernteam uit de organisatie en betrokken relaties de nieuwe naam en het creatieve concept vastgesteld.

De komende tijd bouwen we het bewijs: een nieuw platform dat op een eenvoudige wijze een aantrekkelijk aanbod verkeerseducatie en voorlichting presenteert, een huisstijl en een lanceringscampagne. Zo helpen we de nieuwe organisatie een vliegende start te maken.

Citymarketingstrategie voor bijzonder Purmerend

Met volle kracht vooruit! Bureau Buhrs bouwt het komende jaar verder aan citymarketing in Purmerend. Enige tijd geleden is door de gemeente Purmerend en een grote groep stakeholders een start gemaakt met de ontwikkeling van een verhaal en een logo, nu is het tijd om door te pakken. Bureau Buhrs ontwikkelt een strategie en uitvoeringsplan voor wonen, werken en verblijven en gaat het komende jaar samen met stakeholders in de stad aan de slag om Purmerend op de kaart te zetten.

Gelegen naast Amsterdam en in het hart van Waterland is Purmerend een compacte en complete woonstad, een goed bereikbare werkstad en een prachtige historische stad om te bezoeken. Purmerend is mooi en bijzonder, maar laat dit nog te weinig zien. De komende jaren moet een (positief) imago ontwikkeld worden zodat bewoners nog trotser worden en we nieuwe bewoners, bezoekers en bedrijven kunnen aantrekken.

Vers van de pers: onze whitepaper citymarketing!

De whitepaper geeft antwoorden op vragen als: Hoe organiseren we de citymarketing, binnen of juist buiten de gemeentelijke organisatie? Welke (basis)vorm past het beste bij onze gemeente? Welke rol en invloed hebben de verschillende partijen daarbij? En wat betekent de keuze voor een organisatievorm financieel? Bij de totstandkoming van deze whitepaper hebben we gebruik gemaakt van onze praktijkervaring van 10 jaar en de respons van deelnemers tijdens onze laatste lab-sessie Citymarketing over dit onderwerp. Benieuwd welke vorm interessant is voor uw gemeente? Lees het in de whitepaper!

Onder de noemer ‘Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap?’ gingen we op 21 september jl. tijdens de lab-sessie Citymarketing met deelnemers in gesprek over belangrijke organisatorische en financiële issues waar gemeenten mee te maken krijgen bij het neerzetten van een structureel citymarketingbeleid. Naar aanleiding van de lab-sessie en de grote belangstelling voor dit onderwerp, hebben we een whitepaper geschreven. In de whitepaper zetten we drie basisvormen voor de organisatie van citymarketing op een rij met de kenmerken en voor- en nadelen. Daarbij gaan we ook in op de rol en invloed van de gemeentelijke organisatie en stakeholders bij de verschillende vormen, en het belang van samenwerking en afstemming tussen de partijen bij iedere vorm. Ook gaan we in op de financiering van de citymarketing en met welke aspecten u daarbij rekening moet houden.

Wilt u de whitepaper graag ontvangen? Deze is per e-mail op te vragen via info@bureaubuhrs.nl.