Methodes en Publicaties

Onze methodieken en publicaties

Complexe vraag­stuk­ken maken we in­zich­te­lijk, hanteerbaar en oplosbaar met onze eigen methodieken. Het uit­gangs­punt daarbij is de be­le­vings­we­reld van de mensen om wie het gaat. We hebben onze kennis, cases, ervaringen en methodieken vastgelegd in publicaties die je hier kunt bestellen en/of downloaden.

Communicatie en participatie

Brochure ‘Participatiewijzer Omgevingswet-proof participatiebeleid’

Bekijk de brochure hier.

Brochure ‘De burger is ook een mens’ (VERNIEUWD)

De geheel vernieuwde brochure ‘De burger is ook een mens’ over burgerparticipatie op basis van belevingswerelden is beschikbaar! Iedereen heeft het immers over participatie. Overheden, woningcorporaties en andere organisaties willen inwoners vroegtijdig betrekken bij nieuwe plannen, projecten en besluiten. Ontwikkelingen als de Omgevingswet, klimaatadaptatie en energietransitie stellen hogere eisen aan burgerparticipatie. Veel organisaties vragen zich echter af: ‘Participatie, hoe dan?’

Deze brochure geeft een helder antwoord op jouw vraag. Wij laten je zien hoe je de participatie tot een succes kunt maken met deze aanpak, waarbij het essentieel is de belevingswerelden van de burgers te kennen en (mede) daarop je strategie voor de participatie en communicatie te baseren. Wil je een exemplaar van deze brochure ontvangen? Klik dan hier.

Boek ‘Gestructureerde onzekerheid. Raamwerk interactief beleid & communicatie.’

Voor alle medewerkers van gemeenten, woningcorporaties en infrabouwers die regelmatig te maken hebben met interactief beleid, communicatie en inspraak, schreef Michel Buhrs het boek ‘Gestructureerde onzekerheid. Raamwerk interactief beleid & communicatie’. Het raamwerk geeft gebruikers een systematiek in handen om op een gestructureerde manier interactieve beleidsvorming en participatie in te richten. Wil je graag een (digitaal) exemplaar van dit boek ontvangen? Klik dan hier.

City -en Gebiedsmarketing

Boek ‘City- en gebiedsmarketing.’

‘City- en gebiedsmarketing. Kiezen voor een succesvolle toekomst voor stad, wijk, woon-, werk- en winkelgebied'(2016) is het nieuwste boek van Michel Buhrs. De basis van dit boek is de BrandStation-methodiek, een begrip binnen de city- en gebiedsmarketing. De BrandStation-methodiek is ruim tien jaar toegepast, beproefd en geoptimaliseerd. De BrandStation helpt partijen stapsgewijs bij de zoektocht naar een onderscheidende identiteit van hun regio, stad, wijk, winkelgebied of werklocatie en hoe deze effectief in de markt te zetten. In het boek ‘City- en gebiedsmarketing’ maakt u uitgebreid kennis met de BrandStation en met dertig van de meest interessante praktijkvoorbeelden waarbij de methodiek is toegepast. ‘City- en gebiedsmarketing’ is de opvolger van het boek Gebiedsmarketing van Michel Buhrs uit 2008. Dit boek is een standaard voor de vakwereld en wordt gebruikt als basisliteratuur bij vele studies en cursussen.

‘City- en gebiedsmarketing’ is te bestellen bij uitgeverij Scriptum, www.scriptum.nl/boeken en verkrijgbaar bij verschillende (online) boekwinkels.

Whitepaper ‘De organisatie van citymarketing’

De whitepaper geeft antwoorden op vragen als: hoe organiseren we de citymarketing, binnen of juist buiten de gemeentelijke organisatie? Welke (basis)vorm past het beste bij onze gemeente? Welke rol en invloed hebben de verschillende partijen daarbij? En wat betekent de keuze voor een organisatievorm financieel? Bij de totstandkoming van deze whitepaper hebben we gebruik gemaakt van onze praktijkervaring van 15 jaar. Benieuwd welke vorm interessant is voor jouw gemeente? Lees het hier in de whitepaper of vraag een fysieke exemplaar aan via info@bureaubuhrs.nl!

Brochure ‘Winkelgebieden: Uit de brand, into branding.’

Winkelgebieden en winkelcentra staan voor dezelfde opgave. Oplopende leegstand, internetwinkels, kritische klanten en vraag naar beleving tijdens het winkelen zijn enkele belangrijke aspecten, die een omslag vragen in het denken over winkelen en de inrichting van winkelgebieden. Succesvolle winkelgebieden hebben een heldere identiteit. Dit is vaak het gevolg van een uitgekiende branding-strategie. Wil jij je winkelgebied ook aantrekkelijker maken voor bezoekers? Ga dan aan de slag met het stappenplan: ‘Winkelgebieden: Uit de brand, into branding’. Hierin wordt uitgelegd hoe je samen met ondernemers(verenigingen), pandeigenaren en winkelstraatmanagers een duurzame gebiedsbrand kan ontwikkelen. Ontvang je graag een gratis exemplaar van deze brochure? Klik dan hier.

Brochure ‘De Bezoeker Booster’

Met de Bezoeker Booster maken we met data-gedreven marketing jouw winkelgebied weer succesvol! Binnen 2 maanden leer jij je bezoekers kennen, ontdek je het meest kansrijke winkelprofiel en krijg je 7 acties om jouw specifieke doelgroep te bereiken. En dat allemaal door beschikbare data slim te gebruiken. De Bezoeker Booster is een initiatief van Bureau Buhrs, Perfect Place (het platform voor datagedreven locatie-beslissingen) en Whooz (optimaal inzicht in doelgroepen met big data).

Download de brochure hier.

Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving

Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat geldt ook voor hoe mensen cultuur en erfgoed willen beleven. Voor u als culturele instelling, ondernemer en beleidsmaker is het van belang een goed beeld te hebben van de doelgroepen die u wilt bedienen. Wie zijn uw bezoekers? Wat zoeken ze? Hoe kunt u ze het naar hun zin maken met uw programmering en uw aanbod? Hoe kunt u uw concept inrichten op een manier die past bij de doelgroep?

De toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving biedt handvatten in het beantwoorden van deze vragen. De opzet is tweeledig:

Deel 1Onderzoek Cultuur- en Erfgoedbeleving

We gaan in op de motivaties, wensen en interesses aangaande cultuur- en erfgoedbeleving door de ogen van zeven typen recreanten (leefstijlen).

Deel 2: Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving

Ga zelf praktisch aan de slag met de leefstijlen door een aantal stappen te doorlopen. Deze stappen helpen verder bij keuzes over productontwikkeling, promotie, positionering en samenwerking.

Toolkit Natuurbeleving

Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat geldt zeker ook voor hoe mensen de natuur willen beleven. Voor u als beleidsmaker, beheerder en ontwikkelaar van natuur- en recreatiegebieden is van belang een goed beeld te hebben van de doelgroepen die u wilt bedienen. Wie zijn deze recreanten? Wat zoeken ze? Hoe kunt u het beste met hen communiceren? Hoe kunt u het hen zo naar de zin maken, dat zij de natuur optimaal beleven én bijdragen aan uw verdienmodel?

De toolkit Natuurbeleving biedt handvatten in het beantwoorden van deze vragen. De opzet is tweeledig:

Deel 1: Onderzoek Natuurbeleving

We gaan in op de motivaties, wensen en interesses aangaande natuurbeleving door de ogen van zeven typen recreanten (leefstijlen). Hierbij is gefocust op opvallende resultaten ten opzichte van de andere leefstijlen.

Deel 2: Toolkit Natuurbeleving

Ga zelf praktisch aan de slag met de leefstijlen door een aantal stappen te doorlopen. Deze stappen helpen verder bij keuzes over productontwikkeling, promotie, positionering en samenwerking.

Gedragsverandering

Het grote Duurzaam Gedrag Magazine – Behaviour Club

De opkomende urgentie van klimaatverandering en de moeite die velen hebben om duurzamer te leven, vormen tegenwoordig grote uitdagingen. De pandemie heeft echter aangetoond dat wereldwijde gedragsverandering mogelijk is. Dit magazine, voortgekomen uit de inspanningen van de Behaviour Club, biedt cruciale inzichten en inspiratie om effectief bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Interesse? Lees het magazine hier.

Whitepaper ‘Gedragsverandering Lessen & Leefstijlen’ – Behaviour Club

Hoe zorg je ervoor dat mensen hun gedrag aanpassen in een tijd waarin ook nog eens veel onzekerheid heerst en veel misinformatie rondgaat? Studies hebben aangetoond dat ons gedrag vaak niet puur op ratio gebaseerd is, maar door veel factoren wordt beïnvloed. Ook tijdens de pandemie zag je dit terug. Wat zijn voorbeelden van interventies tijdens COVID-19, die gebaseerd zijn op kennis uit de gedragswetenschappen? Dit is één van de vraagstukken die wordt behandeld in deze whitepaper: tien wetenschappelijk onderbouwde lessen voor communicatie en gedragsinterventies die volop inspiratie bieden voor jouw organisatie.

Lees het whitepaper hier.

Whitepaper ‘Communicatie, gedrag & laaggeletterdheid’

Laaggeletterdheid komt ook in Nederland voor. Ruim 2,5 miljoen mensen (dat is één op de zeven Nederlanders!) heeft moeite met lezen, schrijven en/of digitale vaardigheden. Grote kans dus, dat je als organisatie ook te maken hebt met laaggeletterde Nederlanders. Veel organisaties staan hier niet bij stil; daar moet verandering in komen! Daar dragen zusterorganisaties Bureau Buhrs en Behaviour Club graag aan bij. Dit doen we aan de hand van ons B5-model.

Benieuwd hoe we dit doen? Lees het whitepaper hier, of meld je aan voor onze training ‘Laaggeletterden beter bedienen‘ op 4 en 20 maart 2024.

Overig

Brochure ‘Drie ideeën voor jouw lokale Corona gedragsveranderingscampagne’

Bureau Buhrs gelooft er onvoorwaardelijk in dat de sleutel voor succes van coronacampagnes op gemeentelijk niveau ligt. Wil jouw gemeente – naast de landelijke COVID19-campagnes van de rijksoverheid – ook lokaal iets doen om de bewoners en ondernemers te stimuleren en een steuntje in de rug te geven? En ben je op zoek naar ideeën daarvoor? Bureau Buhrs heeft campagnevoorstellen uitgewerkt die je zo kunt gebruiken. Gebaseerd op de laatste kennis over gedragsverandering. Je vindt ze in deze brochure. Download ‘m hier: Drie ideeën voor jouw lokale Corona gedragsveranderingscampagne.

 

Brochure ‘Let’s Go Digital 2.0′ (vernieuwd!).

Digitale bijeenkomsten hebben voordelen: ze zijn laagdrempelig, het bereik is groter en ze zijn opneembaar dus iedereen kan ze terugkijken. Bureau Buhrs is expert in het organiseren van bijeenkomsten met burgers, stakeholders en bestuurders, en in het verstrekken en ophalen van informatie. Fysiek en ook digitaal. Graag delen wij onze kennis en ervaring.

Met trots presenteren we de gloednieuwe, aangescherpte versie van onze Let’s Go Digital brochure, vol met nieuwe adviezen, inzichten en tips over digitaal communiceren en participeren!

Download de brochure Let’s Go Digital 2.0 hier.

Brochure ‘De buiten boost’

Hoe maak je de openbare ruimte tot een plek waar een bezoek een belevenis wordt? Ook of juist in coronatijd? Bekijk onze brochure en volg het eenvoudige stappenplan, de Buiten Boost.

Download de brochure De Buiten Boost, placemaking in coronatijd, hier!

Brochure ‘Organisatieadvies’.

Bureau Buhrs helpt organisaties die zich sterker in de markt willen zetten. Organisaties die willen anticiperen op veranderingen in de markt en in de maatschappij. Organisaties in transitie door de technologische ontwikkelingen. Organisaties die zich beter voor het voetlicht willen brengen. Nieuwe producten willen ontwikkelen. De klant beter willen bedienen. Kortom, organisaties in verandering.

Bij het adviseren van organisaties wordt – naast verschillende managementmodellen – de Brandstation-methodiek voor organisaties ingezet. Een doeltreffende stapsgewijze aanpak om organisaties op weg te helpen naar een succesvolle toekomst. Wil je meer weten over organisatieadvies van Bureau Buhrs? Download dan de brochure: Organisatieadvies voor een succesvolle toekomst voor organisaties.