Positionering Zwaanshalskwartier aangescherpt

De BIZ van het Zwaanshalskwartier heeft ons gevraagd te helpen bij het opstellen van een nieuwe, duurzame positionering van het Zwaanshalskwartier. Als je er doorheen loopt, valt het meteen op: geen winkelketens, Kruidvat, Etos of grootgrutter. Alleen maar unieke winkels met vintage meubels, (kinder)kleding, planten, sneakers en horeca uit alle windstreken én honderden m2 Kookwinkel (en dit is geen volledige opsomming). Met zo’n aantrekkelijk aanbod, wat is dan de opgave?

Het Zwaanshalskwartier kent al vele vaste gasten en een grote klantenkring maar het verdient een nóg groter publiek. Daarnaast kan het de (toeristische) druk op het centrum verminderen als (internationale) bezoekers het gebied ontdekken. Maar wat zijn de voordelen voor de winkeliers in het Zwaanshalskwartier?

Vanzelfsprekend hoop je met meer bezoekers ook meer omzet te genereren voor de ondernemers in de wijk. Maar meer bezoek betekent ook dat er aandacht moet komen, ook vanuit de gemeente, voor parkeren, de inrichting van de openbare ruimte en veiligheid. Een aantrekkelijk winkelgebied trekt ook nieuwe ondernemers aan waardoor leegstand voorkomen wordt, en daar wordt de vastgoedeigenaar blij van.

Terug naar de opgave: De positionering. De basis voor de positionering halen we uit de deskresearch: wat is er (online) te vinden over het gebied, wat vinden de stakeholders (ondernemers, gemeente, wijkraad, social enterprises) van het gebied en hebben zij nog dromen/ wensen? Verder hebben we de analyse van de leefstijlen gedaan via de leefstijlvinder en gaan we op korte termijn in gesprek met de BIZ en de andere stakeholders tijdens een interactieve werksessie.

 


← terug