• OpdrachtgeverGemeente Pijnacker-Nootdorp
  • Periode2013 – heden
  • Bijdrage Bureau BuhrsPositioneren nieuwbouwwijk, ontwikkelen campagneconcept en communicatiemiddelen, online storytelling, ondersteuning gebiedsmarketing
  • SpecialismeGebiedsmarketing

Gebiedsmarketing Ackerswoude

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft Bureau Buhrs gevraagd de nieuwbouwwijk Ackerswoude concurrerend in de markt te zetten. De nieuwbouwwijk ligt in het midden van Den Haag, Rotterdam en Delft. De gemeente Pijnacker-Nootdorp ontwikkelde een visie op het gebied en maakte een stedenbouwkundig plan. Samen met de gemeente, stedenbouwkundig bureau SITE Urban Development en de marktpartijen ABB Bouwgroep en Schouten Bouw ontwikkelden we een passende en onderscheidende positionering van de wijk.

De wijk kent twee woonmilieus: het dorpse Ackerswoude Brink dat is gelegen op een steenworp afstand van het centrum van Pijnacker. Het meer landelijke Ackerswoude Landrijk ligt daar omheen en grenst aan recreatiegebied De Groenzoom. De positionering is gezamenlijk met alle samenwerkingspartners geformuleerd. Deze gaat uit van een groene en rustige woonwijk met een hoogwaardige beeldkwaliteit nabij het centrum van Pijnacker en midden in het hart van de Randstad (Den Haag, Rotterdam en Delft). Na het vaststellen van de positionering is deze vertaald naar een visueel campagneconcept. Bij de uitwerking van het concept en de communicatiemiddelen is rekening gehouden met de tone-of-voice en ‘look & feel’ van de beoogde doelgroepen. Voor Ackerswoude Brink zijn dat de gele (sociale en open mensen die streven naar harmonie) en groene (bedachtzame en nuchtere mensen die belang hechten aan zekerheid) belevingswerelden. Voor Ackerswoude Landrijk zijn dat de blauwe (ambitieuze en dynamische mensen, gericht op controle) en groene belevingswerelden. Vervolgens heeft Bureau Buhrs een aantal communicatiemiddelen gemaakt zoals de website, campagneborden, een inspiratieboekje en panelen.

Inmiddels is Bureau Buhrs al lange tijd betrokken bij gebiedsmarketing voor de nieuwbouwwijk. In de afgelopen jaren zijn naast de basismiddelen ook nieuwe acties uitgevoerd en middelen ontworpen. Het najaarsevent en de start verkoopmomenten zijn daar een goed voorbeeld van.