Inspirerende Lab-sessie digitale bijeenkomsten

Virtueel geeltjes plakken op een whiteboard. Samen de digitale plattegrond van jouw wijk intekenen. Uiteengaan in break out-rooms om in kleine clubjes verder te praten over het stimuleren van interactie. Tijdens de Lab-sessie van Bureau Buhrs konden de 60 deelnemers kennismaken met diverse tools om hun digitale bijeenkomsten leuker, interactiever en verrassender te maken. Een grote behoefte bleek dit te zijn. ‘Maar,’ benadrukten sprekers Marinka van Vliet (adjunct-directeur Bureau Buhrs) en Simone Krouwer (gedragsspecialist aan de Universiteit van Antwerpen), ‘het gebruik van een tool moet geen doel op zich worden. Een bewoner die bezorgd is omdat zijn woning misschien wordt gesloopt, zit niet te wachten op een speelse werkvorm waarbij hij zijn droom voor de wijk mag tekenen. Dus kijk eerst naar wat je wilt bereiken met de bijeenkomst en verdiep je in de doelgroep: wat is hun achtergrond, wat zijn hun motieven en verwachtingen bij de bijeenkomst.’

‘17 (and still counting) lessen uit de praktijk’.
Dit thema stond centraal tijdens onze lab-sessie op 4 maart. Digitale bijeenkomsten zijn bij de meeste mensen inmiddels ‘normaal’ geworden. Bijna niemand schrikt meer als hij of zij bij een uitnodiging voor een vergadering een Zoom- of Teams-linkje krijgt. Ook Bureau Buhrs organiseert al een jaar bijna alle bijeenkomsten met bewoners en stakeholders digitaal. En heeft inmiddels een 2e versie van een brochure hierover uitgebracht Let’s go digital 2.0. Tijd dus om alle opgedane lessen uit de praktijk te delen.

Goede voorbereiding
Toen de ruim 60 deelnemers waren ingelogd, trapte adjuct-directeur Marinka van Vliet af. Haar advies: begin met een goede voorbereiding. Misschien een open deur, maar elke keer opnieuw blijkt dit een sleutel voor succes. Stel vooraf heldere doelen en communiceer duidelijk over de vorm, het verloop en de impact van de bijeenkomst. Bereid de deelnemers ook tijdig voor over de gewenste mate van interactie. Welke overlegvorm is geschikt en digitale hulpmiddelen zijn geschikt om de reacties, wensen en meningen van deelnemers te verzamelen? Dat betekent dus dat je kennis over het aanbod en de mogelijkheden van digitale bijeenkomsten goed moet kennen.

Ieder mens is anders
Specialist Simone Krouwer, onderzoeker Communicatiewetenschappen bij de Universiteit van Antwerpen, ging in op de individuele drijfveren om deel te nemen aan een digitaal overleg. Ieder mens is anders, dus kijk naar wat er wel en wat niet scoort bij je bijeenkomsten. Wat werkt motiverend en hoe ontvang je goede input van deelnemers? Ondersteunende tools kunnen een belangrijke rol spelen om de spanningsboog tijdens het overleg hoog te houden, maar moeten hun doel niet voorbij schieten. Niet bij iedere bijeenkomst kan dit of is dit gepast.

Kennis over tools-aanbod
In het tweede deel van de sessie gingen de deelnemers in aparte groepen uiteen, in drie verschillende settings. Hieruit kwamen ‘more lessons learned’. Vooral de behoefte aan meer kennis over het tools-aanbod stond bij de deelnemers met stip op nummer 1. Direct gevolgd door de constatering dat de tijd omvliegt! Zorg dat je een digitale bijeenkomst voldoende tijd geeft. Daar kwamen we ook zelf weer achter: de lab-sessie had langer mogen duren… Time flies when you’re having fun!

Heb je onze lab-sessie gemist of wil je de sessie delen met je collega’s? Bekijk dan hier de opname van de sessie terug:

Toekomstbeeld recreatie Oostelijke Vechtplassen

Hoe zien de Oostelijke Vechtplassen er in 2030 uit? Welke vormen van recreatie zijn er? En welke recreanten komen naar het gebied? Deze en vele andere vragen over de toekomst van dit uitgestrekte natuurgebied worden beantwoord in hét toekomstbeeld van de Oostelijke Vechtplassen. Een gedetailleerde tekening die Bureau Buhrs met illustrator Sander de Knegt maakt met de inbreng van alle betrokken overheden, natuurbeheerorganisaties, (recreatie)ondernemers en bewoners. Het toekomstbeeld wordt hét ontwikkelperspectief voor de vele partijen die in dit gebied actief zijn. De Oostelijke Vechtplassen vormen een uitgestrekt gebied, waar onder andere de Ankeveense Plassen en de Loosdrechtse Plassen onderdeel van zijn. Hier komen waterrecreatie, recreatie op land, horeca en verblijfsaccommodaties in alle denkbare vormen samen.
Overheden, natuurbeheerorganisaties, (recreatie)ondernemers en bewoners werken samen aan de opgaven voor de Oostelijke Vechtplassen. Denk aan de transformatie naar een vitale recreatiesector, kwaliteitsverbetering van het water en de samenhang tussen recreatie en natuur. We gaan op zoek naar de overeenkomsten in hun visies. De eerste succesvolle digitale workshop is achter de rug! Het toekomstbeeld werken we uit in een ontwikkelstrategie en agenda om het beeld werkelijkheid te maken.

In gesprek over de koers van Urk

Hoe moet Urk er in 2030 uit zien? Over die vraag gaat de gemeente Urk in gesprek met de Urker inwoners, ondernemers en organisaties, maar ook met de samenwerkingspartners en eigen medewerkers. De uitkomsten van deze gesprekken neemt de gemeente mee in de Omgevingsvisie. Bureau Buhrs begeleidt de gemeente bij deze gesprekken. Op de agenda staat een enquête over de identiteit van Urk en een serie (digitale) bijeenkomsten met een adviesgroep van inwoners. Ook organiseren we thematafels om met (maatschappelijke) organisaties, bedrijven en andere partners in gesprek te gaan over verschillende onderwerpen. Zo leggen we de basis voor een gedragen koers voor de toekomst van Urk. De Omgevingsvisie geeft aan wat de plannen voor de leefomgeving zijn op de lange termijn. Deze plannen maakt de gemeente niet alleen. Om een goed beeld te krijgen van wat interne en externe stakeholders belangrijk vinden voor de toekomst van Urk zoekt de gemeente breed de dialoog.

Gedragsveranderaar in wording: Loreena Buchholz

Begin maart is Loreena Buchholz begonnen als stagiaire bij Bureau Buhrs. Ze studeert communicatiemanagement aan de Fontys in Eindhoven en is een van de geluksvogels die niet via de reguliere weg gaat afstuderen, maar met de pilot ‘anders afstuderen’. Dit betekent dat de student meer in de lead is en zelf bepaalt hoe het jaar eruit ziet. Loreena grijpt haar kans om een echte specialist worden in gedragsverandering. De komende maanden gaat ze bij Bureau Buhrs aan de slag met dit onderwerp.

Aan de slag in de fruittuin van Nederland

De gemeente West Betuwe heeft ambities qua gebiedsmarketing. West Betuwe staat bekend als de fruittuin van Nederland, maar heeft nog meer kwaliteiten die voor het voetlicht gebracht mogen worden. Het is een plek met veel landschappelijke kwaliteiten, diverse recreatiemogelijkheden, een toonaangevend agrarisch gebied en innovatief bedrijfsleven. Daarbij is het de uitdaging de 24 dorpen en 2 kleine stadjes waaruit West Betuwe bestaat, hun eigen identiteit te laten behouden. Een mooie klus waar Bureau Buhrs goed bij kan helpen.

Canvas
We starten het proces met een brede inventarisatie: wat zijn de opgaven en doelen waar gebiedsmarketing een bijdrage aan kan leveren? Ook gaan we met de stakeholders in gesprek over de doelgroepen, kernkwaliteiten en merkwaarden van West Betuwe. Het geheel visualiseren we op een canvas.