De gemeente Texel stelt dit jaar een Transitievisie Warmte op en wil hier alle stakeholders en inwoners bij betrekken. Maar hoe doe je dat? Texel heeft ingenieursbureau Witteveen + Bos en Bureau Buhrs gevraagd te helpen, waarbij wij de participatie en communicatie met bewoners vormgeven en uitvoeren. Het al goed werkende digitale participatieplatform en bestaande initiatieven van gemeente en samenwerkingspartners vormen daarvoor een prima basis.
Uitdagingen
In de Transvisie Warmte wordt richting gegeven aan de aanpak van het isoleren en verduurzamen van de gebouwde omgeving. Uitdagingen bij het betrekken van stakeholders en inwoners op Texel zijn: veel huizen zijn vakantiehuizen waarvan de eigenaar niet op het eiland woont. Hoe bereik je deze doelgroep? Hoe enthousiasmeer je kritische bewoners? Hoe laat je zien hoe je je kunt voorbereiden op ‘aardgasvrij’? Hoe zoek je gezamenlijk naar de beste oplossingen om aan de ambities van de gemeente en het rijk te kunnen voldoen?
Ingrediënten
Ingrediënten voor de participatie en communicatie zijn bijvoorbeeld dat de doelgroepen vooraf en op maat geïnformeerd worden over het proces. Toegankelijke en (visueel) aantrekkelijke communicatie is hierbij een basisvoorwaarde. Ook wordt elk participatiemoment afgesloten met een korte evaluatie en wordt de aanpak indien nodig bijgestuurd. Wij leveren gelijktijdig een sterke basis voor het vervolg door in het hele proces te sturen op zowel de ‘harde output’, als op de ‘zachte output’ zoals vertrouwen, imago, begrip en realistische verwachtingen.
Zita Moreno Perez is de nieuwste stagiair bij Bureau Buhrs. Zita weet heel veel over menselijk gedrag, wat mensen drijft en hoe gedrag kan worden beïnvloed. Dat leert ze allemaal bij de mastertrack Social Influence, deel van de studie Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Binnen Bureau Buhrs gaat zij zich voornamelijk bezighouden met gedragsverandering. Maar ook zet ze haar kennis in bij gebiedsmarketing en -communicatie. In haar vrije tijd is ze vooral aan het koken, dansen of met vrienden op pad. Zita is bereikbaar via morenoperez@bureaubuhrs.nl .
Holmkwartier is de naam voor de toekomstige zorg-woonlocatie van zorggroep Amstelring in Hoofddorp. Een ontwikkeling die plaats gaat vinden op het terrein waar zich nu nog woonzorgcentra Bornholm en Eijkenhove bevinden. De nieuwe naam is gebaseerd op het merkverhaal van de nieuwe zorgwoonlocatie, dat Bureau Buhrs samen met Amstelring en bewoners/cliënten heeft gemaakt. Kernwoorden hierin zijn comfort, ontmoeting, geborgenheid, zorgzaamheid en prettig samen leven. Ook de centrale rol van de locatie voor de aangrenzende wijken en de uitbreiding van woningen en voorzieningen zijn belangrijk. Niet alleen bewoners van het verpleeghuis, maar ook inwoners van de wijk moeten zich hier thuis gaan voelen. Het merkverhaal kun je lezen op de onlangs gelanceerde website www.holmkwartier.nl.
Branding als basis
Een digitale positioneringsworkshop met directe betrokkenen werd gebruikt als input voor het merkverhaal. Samen methet creatieve concept is dit verhaal verwerkt in een uitgebreid brandbook. De branding dient ook als basis voor het participatie- en communicatietraject, gericht op omwonenden en de toekomstige marketingcommunicatie richting potentiële bewoners en gebruikers van Holmkwartier. Vanuit het ‘paraplumerk’ Holmkwartier worden nieuwe namen en proposities ontwikkeld voor bijvoorbeeld het nieuwe woonzorgcentrum, welzijnsactiviteiten, commerciële activiteiten en het woonprogramma.
Virtueel geeltjes plakken op een whiteboard. Samen de digitale plattegrond van jouw wijk intekenen. Uiteengaan in break out-rooms om in kleine clubjes verder te praten over het stimuleren van interactie. Tijdens de Lab-sessie van Bureau Buhrs konden de 60 deelnemers kennismaken met diverse tools om hun digitale bijeenkomsten leuker, interactiever en verrassender te maken. Een grote behoefte bleek dit te zijn. ‘Maar,’ benadrukten sprekers Marinka van Vliet (adjunct-directeur Bureau Buhrs) en Simone Krouwer (gedragsspecialist aan de Universiteit van Antwerpen), ‘het gebruik van een tool moet geen doel op zich worden. Een bewoner die bezorgd is omdat zijn woning misschien wordt gesloopt, zit niet te wachten op een speelse werkvorm waarbij hij zijn droom voor de wijk mag tekenen. Dus kijk eerst naar wat je wilt bereiken met de bijeenkomst en verdiep je in de doelgroep: wat is hun achtergrond, wat zijn hun motieven en verwachtingen bij de bijeenkomst.’
‘17 (and still counting) lessen uit de praktijk’.
Dit thema stond centraal tijdens onze lab-sessie op 4 maart. Digitale bijeenkomsten zijn bij de meeste mensen inmiddels ‘normaal’ geworden. Bijna niemand schrikt meer als hij of zij bij een uitnodiging voor een vergadering een Zoom- of Teams-linkje krijgt. Ook Bureau Buhrs organiseert al een jaar bijna alle bijeenkomsten met bewoners en stakeholders digitaal. En heeft inmiddels een 2e versie van een brochure hierover uitgebracht Let’s go digital 2.0. Tijd dus om alle opgedane lessen uit de praktijk te delen.
Goede voorbereiding
Toen de ruim 60 deelnemers waren ingelogd, trapte adjuct-directeur Marinka van Vliet af. Haar advies: begin met een goede voorbereiding. Misschien een open deur, maar elke keer opnieuw blijkt dit een sleutel voor succes. Stel vooraf heldere doelen en communiceer duidelijk over de vorm, het verloop en de impact van de bijeenkomst. Bereid de deelnemers ook tijdig voor over de gewenste mate van interactie. Welke overlegvorm is geschikt en digitale hulpmiddelen zijn geschikt om de reacties, wensen en meningen van deelnemers te verzamelen? Dat betekent dus dat je kennis over het aanbod en de mogelijkheden van digitale bijeenkomsten goed moet kennen.
Ieder mens is anders
Specialist Simone Krouwer, onderzoeker Communicatiewetenschappen bij de Universiteit van Antwerpen, ging in op de individuele drijfveren om deel te nemen aan een digitaal overleg. Ieder mens is anders, dus kijk naar wat er wel en wat niet scoort bij je bijeenkomsten. Wat werkt motiverend en hoe ontvang je goede input van deelnemers? Ondersteunende tools kunnen een belangrijke rol spelen om de spanningsboog tijdens het overleg hoog te houden, maar moeten hun doel niet voorbij schieten. Niet bij iedere bijeenkomst kan dit of is dit gepast.
Kennis over tools-aanbod
In het tweede deel van de sessie gingen de deelnemers in aparte groepen uiteen, in drie verschillende settings. Hieruit kwamen ‘more lessons learned’. Vooral de behoefte aan meer kennis over het tools-aanbod stond bij de deelnemers met stip op nummer 1. Direct gevolgd door de constatering dat de tijd omvliegt! Zorg dat je een digitale bijeenkomst voldoende tijd geeft. Daar kwamen we ook zelf weer achter: de lab-sessie had langer mogen duren… Time flies when you’re having fun!
Heb je onze lab-sessie gemist of wil je de sessie delen met je collega’s? Bekijk dan hier de opname van de sessie terug:
Hoe zien de Oostelijke Vechtplassen er in 2030 uit? Welke vormen van recreatie zijn er? En welke recreanten komen naar het gebied? Deze en vele andere vragen over de toekomst van dit uitgestrekte natuurgebied worden beantwoord in hét toekomstbeeld van de Oostelijke Vechtplassen. Een gedetailleerde tekening die Bureau Buhrs met illustrator Sander de Knegt maakt met de inbreng van alle betrokken overheden, natuurbeheerorganisaties, (recreatie)ondernemers en bewoners. Het toekomstbeeld wordt hét ontwikkelperspectief voor de vele partijen die in dit gebied actief zijn. De Oostelijke Vechtplassen vormen een uitgestrekt gebied, waar onder andere de Ankeveense Plassen en de Loosdrechtse Plassen onderdeel van zijn. Hier komen waterrecreatie, recreatie op land, horeca en verblijfsaccommodaties in alle denkbare vormen samen.
Overheden, natuurbeheerorganisaties, (recreatie)ondernemers en bewoners werken samen aan de opgaven voor de Oostelijke Vechtplassen. Denk aan de transformatie naar een vitale recreatiesector, kwaliteitsverbetering van het water en de samenhang tussen recreatie en natuur. We gaan op zoek naar de overeenkomsten in hun visies. De eerste succesvolle digitale workshop is achter de rug! Het toekomstbeeld werken we uit in een ontwikkelstrategie en agenda om het beeld werkelijkheid te maken.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u de beste website-ervaring heeft. Als u deze site gebruikt gaan we er vanuit dat u daarmee akkoord gaat.