Participatiekompas voor Montfoortse initiatiefnemers

Wie in de gemeente Montfoort een eigen initiatief wil realiseren kan voortaan te rade bij een speciaal Participatiekompas voor initiatiefnemers. Het Participatiekompas gaat in op belangrijke en veelgestelde vragen rondom participatie bij initiatieven en geeft zeven gouden tips om zelf participatie te organiseren. Onder de Omgevingswet moeten initiatiefnemers namelijk zelf de omgeving betrekken bij de voorbereiding van hun plannen om een Omgevingsvergunning aan te kunnen vragen. Dat levert natuurlijk vragen op. Hoe pak je dat aan, participatie organiseren? Welke rol speelt de gemeente? En wanneer is participatie voldoende?

Participatie bij initiatieven
De gemeente Montfoort maakte de Folder voor initiatiefnemers waarin wordt uitgelegd hoe initiatiefnemers een plan kunnen indienen bij de gemeente. Door de Omgevingswet verloopt de procedure voor een vergunningsaanvraag namelijk anders dan we gewend zijn en participatie is daarbij een wezenlijk onderdeel. Bureau Buhrs vulde de Folder voor initiatiefnemers daarom aan met belangrijke informatie over participatie en stelde bijbehorend het Participatiekompas op. Hierin wordt uitgelegd op welke momenten in het vergunningstraject initiatiefnemers te maken hebben met participatie. Ook helpen we initiatiefnemers in zeven gouden tips stapsgewijs op weg om op een professionele manier participatie te organiseren.

Houvast
Met de Folder voor initiatiefnemers en het Participatiekompas hebben we duidelijke kaders opgesteld voor initiatiefnemers en voor de gemeente. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Een waardevolle houvast om nu al te experimenteren met werken in de geest van de Omgevingswet.

Onderzoek citymarketingorganisatie Vijfheerenlanden

Voor de fusiegemeente Vijfheerenlanden onderzoekt Bureau Buhrs op welke manier de citymarketing in de toekomst het beste kan worden georganiseerd. We doen dat samen en in overleg met verschillende betrokkenen en belanghebbenden, waaronder vertegenwoordigers van de bestaande citymarketingorganisaties, de gemeente, de VVV en ondernemersverenigingen.

De gemeente Vijfheerenlanden is ontstaan op 1 januari 2019, uit een fusie tussen verschillende steden, dorpen en kernen, waaronder Leerdam en Vianen. Voor die laatste twee zijn momenteel al citymarketingorganisaties aan de slag, maar gezien de gemeentelijke fusie rijst de vraag of citymarketing door verschillende organisaties de meest effectieve wijze is. Aan Bureau Buhrs de vraag om hier advies over te geven.

Werkwijze
Voor deze opdracht werkt Bureau Buhrs volgens de methode zoals beschreven in onze whitepaper ‘de organisatie van citymarketing’. Belangrijke vragen zijn onder andere hoe de organisatie er precies uit moet zien, of een formele of informele samenwerking met stakeholders wenselijk is en of de organisatie strategisch en/of uitvoerend aan de slag gaat.

Bureau Buhrs zal zich door middel van uitgebreid veldwerk de komende maanden inzetten om antwoord te geven op deze vragen. Zo dragen wij bij tot een optimale vormgeving van de citymarketingorganisatie in gemeente Vijfheerenlanden!

 

Wilt u de whitepaper ‘de organisatie van citymarketing’ graag ontvangen? Deze is per e-mail op te vragen via info@bureaubuhrs.nl.

 

Cursus participatie Omgevingswet

In samenwerking met SPRYG Real Estate Academy organiseerden we de nieuwe cursus: Aanpak participatie Omgevingswet. Een actueel thema met een eigentijdse invulling van de cursus. In twee cursusmiddagen gingen we met een groep enthousiaste deelnemers digitaal om tafel om participatie onder de Omgevingswet eigen te maken. Een bijzondere ervaring om online het gesprek te voeren en samen aan de slag te gaan met interactieve oefeningen. Een geslaagde cursus met veel positieve energie en feedback – wordt vervolgd met een nieuwe klassikale cursus in oktober dit jaar!

Tijdens de cursus gingen we in op diverse thema’s rondom participatie en de Omgevingswet. Participatie is een belangrijke pijler onder de Omgevingswet, maar de wet laat participatie vormvrij en dat resulteert in veel vragen. Hoe kan je bijvoorbeeld kaders en richting geven en toch zorgen voor maatwerk? En hoe toets je wanneer participatie voldoende is? Ook bespraken we hoe je met kennis van belevingswerelden een zorgvuldig participatieproces kan inrichten, optimaal afgestemd op jouw doelgroep. Met een gemengde groep deelnemers van gemeenten, corporaties en meer gingen we samen op onderzoek. De gemeente Krimpen aan de IJssel presenteerde daarnaast een praktijkcase over participatie bij de herinrichting van de wijk Langeland.

Ook nieuwsgierig? Op dinsdag 27 oktober dit jaar organiseren we deze cursus ook klassikaal. Kijk op de site van Spryg voor meer informatie en aanmelden.

Nieuwe cursus: Aanpak Participatie Omgevingswet

Dit voorjaar en najaar organiseren we samen met SPRYG Real Estate Academy de cursus: Aanpak Participatie Omgevingswet. In de cursus leert u hoe u een participatietraject met bewoners en/of ondernemers het meest zorgvuldig en effectief inricht. Geef u nu op en ontvang €50,- korting!

  • De cursus wordt online gegeven in twee opeenvolgende modules op dinsdagmiddag 16 en 23 juni van 13.30 tot 17.00 uur.
  • De cursus wordt klassikaal gegeven op 27 oktober 2020 van 8.30 tot 16.00 uur in New Babylon in Den Haag.

Waarom deze cursus?
Met de nieuwe Omgevingswet wordt participatie bij veel ruimtelijke ingrepen verplicht. Er komt meer ruimte voor nieuwe initiatieven en lokaal maatwerk. Inwoners en ondernemers worden aangespoord om samen open, flexibel en innovatief aan de slag te gaan. Een goed ingericht traject vergroot daarbij de lange termijn-waarde van complexe projecten, zoals binnenstedelijke ontwikkeling. Hoe kunt u participatieprocessen zorgvuldig inrichten? Wat zijn de richtlijnen en kaders? En hoe wordt er getoetst of participatie voldoende is? Al deze onderwerpen komen in de cursus aan bod.

Praktijkcases en succesfactoren
Docent van de cursus is Marinka van Vliet, adjunct-directeur en senior adviseur van Bureau Buhrs. Zij geeft praktische handvatten voor een effectieve aanpak van participatietrajecten. En ze bespreekt aan de hand van diverse praktijkcases de succesfactoren ervan. Daarbij komen aan de orde: randvoorwaarden en participatiestrategieën: rollen, belevingswerelden en communicatie en online participatietrajecten.

Inschrijven en meer informatie
Voor aanmelden voor deze online cursus en/of meer praktische informatie: https://spryg.com/nl/cursussen/participatie.
Gebruik de kortingscode BUHRS50 om de korting te ontvangen.

Bureau Buhrs start aparte tak voor organisatieadvies

Bureau Buhrs, landelijk vooral bekend als bureau voor gebiedsmarketing en communicatie, start een aparte tak voor organisatieadvies. Het aantrekken van de internationaal ervaren organisatieadviseur Rob Buren gaf daartoe het laatste zetje. Directeur Michel Buhrs: “Zonder dat we ons er op richtten, hebben we al een flinke portfolio opgebouwd bij organisaties. We deden bijvoorbeeld de positionering van een universiteit, politieke partij, vastgoedontwikkelaar en diverse theaters. Organisaties moeten zich steeds opnieuw uitvinden en aanpassen om toekomstbestendig te zijn. Dat betekent een nieuwe strategie met een aangepaste positionering, profilering en programmering. Met Rob Buren aan boord gaan wij nu gericht meer organisaties daarbij helpen.”

Vanaf 2008 zet Bureau Buhrs veel gebieden sterker en meer toekomstbestendig in de markt. Van stad en winkelcentrum tot regio en natuurpark. Daarvoor gebruikt het bureau zijn eigen methodiek, de Brandstation. Regelmatig past het bureau de Brandstation ook toe op organisaties. “Dan moet je niet alleen denken aan marketing of campagnes”, licht directeur Michel Buhrs toe, “we kijken naar de (gewenste) identiteit van de organisatie, de concurrenten, de doelgroepen en hun wensen en de producten en diensten die voor de organisatie de meeste waarde creëren. Ook bekijken we trends en maatschappelijke veranderingen en hoe de organisatie mee kan veranderen. Het aantrekken van Rob Buren maakt het mogelijk organisatieadvies als volwaardige expertise op te nemen in ons aanbod.”

Sensitiviteit voor mens en organisatie
Rob Buren werkte al meerdere keren samen met Bureau: “Wat mij aanspreekt in de aanpak van Bureau Buhrs is de sensitiviteit voor mens en organisatie. Het werken met een methodiek maar daar wel pragmatisch mee omgaan als de praktijk daarom vraagt. Deze aanpak sluit heel goed aan bij organisaties in verandering: of het nu gaat om een crisis, een reorganisatie, innovaties of het pakken van nieuwe kansen. Organisaties hebben behoefte aan een adviseur die naast ze staat, steun geeft, het proces bewaakt en vooral ook doet. Een adviseur die niet een rapport oplevert en vertrekt, maar een die helpt om de verandering daadwerkelijk tot een succes te maken. Daar is Bureau Buhrs heel sterk in. Alle senior adviseurs van het bureau kennen het klappen van de zweep, daarmee is het fijn instappen. We zijn samen een robuuste club en kunnen meteen meters maken.”

Bureau Buhrs helpt publieke en private partijen met beleidsvorming, coaching en uitvoering op de vakgebieden visie, strategie, (her)positionering, organisatieontwikkeling, marketing en communicatie. Maar ook een integrale aanpak is mogelijk waarbij we alle of een aantal vakgebieden samen aanpakken.

Interesse?
We kijken er naar uit met u samen te werken. Rob Buren is bereikbaar via e: buren@bureaubuhrs.nl of 020-6325805/ m: 06 5166 3569.

Lees meer in onze brochure: Bureau Buhrs Organisatieadvies

Bekijk ook het vlog over organisatieadvies van Michel Buhrs en Rob Buren.