Gebiedsmarketing Noordoostpolder

De Noordoostpolder is een bijzonder stukje Nederland. Uniek aan dit gebied is dat het volledig is gemaakt door de mens. De gemeente Noordoostpolder werkt al een aantal jaren aan gebiedsmarketing, maar wil het eigenaarschap van dit bijzondere verhaal meer bij inwoners, instellingen en ondernemers leggen. Ook wil de gemeente de gebiedsmarketing meer overkoepelend aanpakken en zich richten op zowel wonen, werken als bezoeken. De gemeente heeft Bureau Buhrs gevraagd voor de begeleiding van dit hele traject. We starten met de positionering en doen dit door de juiste waarden en woorden te vinden bij het DNA van de Noordoostpolder samen met de verschillende stakeholders.

De komende maanden rollen we verschillende acties uit om stakeholders te betrekken en om ideeën uit de samenleving op te halen. Samen met de gemeente gaan we onder meer aan de slag met een social media campagne en organiseren we workshops met stakeholders. Verder staan een 0-meting, een organisatie advies en een Jaarplan op het to do-lijstje. Samen schrijven we het verhaal van Noordoostpolder!

Benchmark marketing voor regio’s wereldwijd

Utrecht Regio profileert zich als regio voor Gezond Stedelijk Leven. Bureau Buhrs ondersteunt daarbij. In opdracht van Economic Board Utrecht deden we een benchmark van een aantal regio’s die qua profiel concurreren met Utrecht. We keken naar vragen als: hoe positioneren deze regio’s zich? Wat is hun verhaal? Wat zijn hun onderscheidende kenmerken? Welke marketingmiddelen zetten zij in? En hoe organiseren zij zich? Dit onderzochten de regio’s: Oslo Region, Greater Copenhagen, Stockholm, Manchester, Singapore, Zürich en Vienna. De quickscan liet onder andere zien dat de strategische focus per stad of regio verschilt. Soms staat de mens centraal, andere keren technologie.

Naast marketing worden, vanuit de regionale samenwerking, vaak ook projecten georganiseerd om economische groei en de concurrentiepositie te versterken. In opdracht van Economic Board Utrecht ontwikkelden we eerder al een Message House voor communicatie voor Utrecht Regio. Binnenkort schrijven we een blog over dit onderzoekje. Nu al nieuwsgierig? Dan kan je altijd contact opnemen.

Participatie Hilversum Omgevingsvisie

De gemeente Hilversum werkt aan een Omgevingsvisie. Bureau Buhrs helpt het projectteam bij het formuleren van een participatie-aanpak om stakeholders en bewoners zo goed mogelijk te betrekken. Een Omgevingsvisie is een strategische toekomstvisie voor de gehele fysieke leefomgeving. Het opstellen van de visie biedt gemeenten de kans meer en vroegtijdiger met de samenleving te werken aan beleid. De gemeente gaat de visie dan ook samen met de bewoners en stakeholders van Hilversum opstellen.

Lab-sessie 4 juli – participatie bij warmtetransitie

“Heel Nederland aardgasvrij…”

De bal daarvoor ligt bij de gemeenten. Van de transitievisie tot de uitvoering van de wijkplannen. Ook bewoners beginnen zich inmiddels te roeren. De een enthousiast, de ander juist bezorgd. Dat bewoners een belangrijke partij zijn, staat buiten kijf. Er zijn veel tips en tools beschikbaar. Maar hoe communicatie en participatie concreet wordt ingericht en uitgevoerd, is voor veel gemeenten nog een vraag.

In de Lab-sessie ‘Participatie bij warmtetransitie – hoe dan?’ op donderdag 4 juli leert u hoe inzicht in de drijfveren van bewoners helpt om een wijkuitvoeringsplan te maken en hoe u bewoners het beste kan betrekken bij de uitvoering. Met de activiteiten van de Stichting Energie Zeist als voorbeeld. Stichting Energie Zeist is dit jaar uitgeroepen tot het beste energie initiatief uit de provincie Utrecht voor de impact die zij in Zeist maakt. Ze implementeerde o.a. in vier verschillende wijken een verduurzamingsaanpak op maat, voerde verschillende succesvolle campagnes en opende een energiewinkel op een A-locatie.

Wat? Lab-sessie ‘Participatie bij de warmtetransitie, hoe dan?’
Wanneer? Donderdag 4 juli van 14.30 tot 17.00 uur (met aansluitend een borrel)
Waar? A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam
Voor wie? Programmamanagers, projectleiders en communicatieadviseurs belast met de warmtetransitie

Programma
14.00 – 14.30 uur | Inloop
14.30 – 14.40 uur | Welkomstwoord door Michel Buhrs
14.40 – 15.00 uur | Vraaggesprek Belang van participatie bij warmtetransitie
In het vraaggesprek komen o.a. de volgende experts aan het woord over het belang van breed draagvlak bij de warmtetransitie: Jeske Zonneveld van Squarewise, versneller van transities in duurzaamheid, en Nienke Nauta van Energie Beheer Nederland, een van de drijvende krachten achter de energietransitie.
15.00 – 15.45 uur | Participatie: hoe dan?
Toelichting en discussie Participatiemethodiek en domein specifieke belevingswerelden door Marinka van Vliet (Bureau Buhrs) en Dennis Groen (SAMR Marktvinders).
15.45 – 16.00 uur | Pauze
16.00 – 16.20 uur | Hoe werkt het in de praktijk?
Case Zeist door Wilma Klaren (Bureau Buhrs) over wijkgerichte aanpak verduurzaming particuliere woningen.
16.20 – 16.45 uur | Discussie met de zaal
16.45 uur | Afsluiting en borrel

Deelnemen
Deelname is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt. U kunt zich aanmelden via info@bureaubuhrs.nl.

Doelgroeponderzoek Amsterdamse theaters

Bureau Buhrs gaat aan de slag voor vier Amsterdamse theaters: Theater de Meervaart, Podium Mozaïek, de Tolhuistuin en het Bijlmer Parktheater. Deze theaters spelen in deze buurten een belangrijke rol als plaatsen voor ontspanning, ontmoeting en educatie. De vier theaters hebben behoefte aan meer inzicht in hun publieksgroepen. Welke doelgroepen weten zijn op dit moment te bereiken en welke juist niet? Bureau Buhrs doet onderzoek naar het publiek van de theaters op basis van de leisure leefstijlsegmentatie van de Leefstijlvinder. Wij trekken gezamenlijk met onderzoeksbureau SAMR op om vervolgens door middel van een enquête en focusgroepen verdieping te brengen in de analyse. Op basis van dit onderzoek geven wij de theaters handvatten om hun programmering, marketing en communicatie beter af te stemmen op hun doelgroepen en zo in de toekomst hun publiek nog beter te bedienen.