Nieuwe cursus: Aanpak Participatie Omgevingswet

Dit voorjaar en najaar organiseren we samen met SPRYG Real Estate Academy de cursus: Aanpak Participatie Omgevingswet. In de cursus leert u hoe u een participatietraject met bewoners en/of ondernemers het meest zorgvuldig en effectief inricht. Geef u nu op en ontvang €50,- korting!

  • De cursus wordt online gegeven in twee opeenvolgende modules op dinsdagmiddag 16 en 23 juni van 13.30 tot 17.00 uur.
  • De cursus wordt klassikaal gegeven op 27 oktober 2020 van 8.30 tot 16.00 uur in New Babylon in Den Haag.

Waarom deze cursus?
Met de nieuwe Omgevingswet wordt participatie bij veel ruimtelijke ingrepen verplicht. Er komt meer ruimte voor nieuwe initiatieven en lokaal maatwerk. Inwoners en ondernemers worden aangespoord om samen open, flexibel en innovatief aan de slag te gaan. Een goed ingericht traject vergroot daarbij de lange termijn-waarde van complexe projecten, zoals binnenstedelijke ontwikkeling. Hoe kunt u participatieprocessen zorgvuldig inrichten? Wat zijn de richtlijnen en kaders? En hoe wordt er getoetst of participatie voldoende is? Al deze onderwerpen komen in de cursus aan bod.

Praktijkcases en succesfactoren
Docent van de cursus is Marinka van Vliet, adjunct-directeur en senior adviseur van Bureau Buhrs. Zij geeft praktische handvatten voor een effectieve aanpak van participatietrajecten. En ze bespreekt aan de hand van diverse praktijkcases de succesfactoren ervan. Daarbij komen aan de orde: randvoorwaarden en participatiestrategieën: rollen, belevingswerelden en communicatie en online participatietrajecten.

Inschrijven en meer informatie
Voor aanmelden voor deze online cursus en/of meer praktische informatie: https://spryg.com/nl/cursussen/participatie.
Gebruik de kortingscode BUHRS50 om de korting te ontvangen.

Bureau Buhrs start aparte tak voor organisatieadvies

Bureau Buhrs, landelijk vooral bekend als bureau voor gebiedsmarketing en communicatie, start een aparte tak voor organisatieadvies. Het aantrekken van de internationaal ervaren organisatieadviseur Rob Buren gaf daartoe het laatste zetje. Directeur Michel Buhrs: “Zonder dat we ons er op richtten, hebben we al een flinke portfolio opgebouwd bij organisaties. We deden bijvoorbeeld de positionering van een universiteit, politieke partij, vastgoedontwikkelaar en diverse theaters. Organisaties moeten zich steeds opnieuw uitvinden en aanpassen om toekomstbestendig te zijn. Dat betekent een nieuwe strategie met een aangepaste positionering, profilering en programmering. Met Rob Buren aan boord gaan wij nu gericht meer organisaties daarbij helpen.”

Vanaf 2008 zet Bureau Buhrs veel gebieden sterker en meer toekomstbestendig in de markt. Van stad en winkelcentrum tot regio en natuurpark. Daarvoor gebruikt het bureau zijn eigen methodiek, de Brandstation. Regelmatig past het bureau de Brandstation ook toe op organisaties. “Dan moet je niet alleen denken aan marketing of campagnes”, licht directeur Michel Buhrs toe, “we kijken naar de (gewenste) identiteit van de organisatie, de concurrenten, de doelgroepen en hun wensen en de producten en diensten die voor de organisatie de meeste waarde creëren. Ook bekijken we trends en maatschappelijke veranderingen en hoe de organisatie mee kan veranderen. Het aantrekken van Rob Buren maakt het mogelijk organisatieadvies als volwaardige expertise op te nemen in ons aanbod.”

Sensitiviteit voor mens en organisatie
Rob Buren werkte al meerdere keren samen met Bureau: “Wat mij aanspreekt in de aanpak van Bureau Buhrs is de sensitiviteit voor mens en organisatie. Het werken met een methodiek maar daar wel pragmatisch mee omgaan als de praktijk daarom vraagt. Deze aanpak sluit heel goed aan bij organisaties in verandering: of het nu gaat om een crisis, een reorganisatie, innovaties of het pakken van nieuwe kansen. Organisaties hebben behoefte aan een adviseur die naast ze staat, steun geeft, het proces bewaakt en vooral ook doet. Een adviseur die niet een rapport oplevert en vertrekt, maar een die helpt om de verandering daadwerkelijk tot een succes te maken. Daar is Bureau Buhrs heel sterk in. Alle senior adviseurs van het bureau kennen het klappen van de zweep, daarmee is het fijn instappen. We zijn samen een robuuste club en kunnen meteen meters maken.”

Bureau Buhrs helpt publieke en private partijen met beleidsvorming, coaching en uitvoering op de vakgebieden visie, strategie, (her)positionering, organisatieontwikkeling, marketing en communicatie. Maar ook een integrale aanpak is mogelijk waarbij we alle of een aantal vakgebieden samen aanpakken.

Interesse?
We kijken er naar uit met u samen te werken. Rob Buren is bereikbaar via e: buren@bureaubuhrs.nl of 020-6325805/ m: 06 5166 3569.

Lees meer in onze brochure: Bureau Buhrs Organisatieadvies

Bekijk ook het vlog over organisatieadvies van Michel Buhrs en Rob Buren.

 

Bureau Buhrs gaat digitaal!

Door het coronavirus is Nederland genoodzaakt een alternatieve aanpak te kiezen voor bijeenkomsten en evenementen. Gelukkig is er een antwoord: we gaan digitaal! Voor veel bedrijven is dit nog een grote stap, maar bij Bureau Buhrs zien we dat deze online alternatieven hartstikke leuk, effectief en soms zelfs beter zijn. Wij delen onze ervaringen om ook uw online sessies succesvol te maken.

Kijkje achter de schermen
De afgelopen weken heeft Bureau Buhrs diverse online bijeenkomsten georganiseerd. Bijeenkomsten die minstens zoveel input opleverden als de fysieke bijeenkomsten die wij eerder organiseerden. Krijg een indruk hoe deze online bijeenkomsten eruit zien door mee te kijken achter de schermen. In ons impressiefilmpje zie je hoe je, ondanks de fysieke afstand, de deelnemers toch dichterbij elkaar brengt. Een interactieve stakeholdersessie of een participatie livestream met bewoners? Dit kan allemaal vanuit huis of een professionele studio. Bureau Buhrs laat het zien. Met behulp van online en offline middelen en de juiste tools wordt het een interactieve en inspirerende sessie!

Hoe ziet zo’n sessie er dan uit? Kijk mee hoe wij het aanpakken in ons impressiefilmpje.

En lees verder welke tips en tricks jouw organisatie kan gebruiken om een succesvolle en energieke online bijeenkomst te organiseren: ‘Haal meer uit je digitale bijeenkomst’.

Ackerswoude blijft op het netvlies

Vanaf de bouw van de allereerste woning in 2013 is Bureau Buhrs betrokken bij de gebiedsmarketing van de nieuwbouwwijk Ackerswoude in Pijnacker-Nootdorp. We schrijven nieuwsbrieven, organiseren events in de wijk en zetten actief in op online advertising. Juist in deze tijd blijft Ackerswoude zo op het netvlies van geïnteresseerden en potentiële kopers.

Verhalen uit Ackerswoude
Mensen maken de plek. Zij brengen een gebied tot leven en bepalen de sfeer. Persoonlijke verhalen vormen de kern van onze marketingaanpak voor Ackerswoude. De verhalen ontstaan uit (online) interviews met enthousiaste bewoners en worden op de website, Facebook en de nieuwsbrief gepubliceerd. Zo brengen we samen met de bewoners van de wijk Ackerswoude tot leven voor potentiële kopers.

Online marketing
Naast de persoonlijke verhalen, is online advertising een belangrijke pijler in de gebiedsmarketing. Door online advertising via Google en Facebook groeit de interesse in Ackerswoude onder de doelgroep nog steeds. Neem bijvoorbeeld de plattegrond. Deze werd zonder advertising ongeveer zeven keer per maand bekeken en nu, met online advertising, bekijken elke maand ruim honderd unieke bezoekers de interactieve plattegrond!

Kortom, juist nu kan een goede marketingaanpak het verschil maken. In onzekere tijden zoekt men naar houvast en vertrouwen. In Ackerswoude vertellen we daarom de echte verhalen én brengen we het merk steeds weer onder de aandacht. Op basis van vertrouwen en herkenbaarheid trekken we zo nog steeds nieuwe bewoners naar Ackerswoude.

Identiteit stationsgebied Leiden

Bureau Buhrs gaat de identiteit en positionering van Stationsgebied Leiden opstellen, samen met de stad en de gemeente Leiden. De identiteit en positionering vormen het cement voor de gebiedsvisie van het gebied. Een gebiedsvisie die zorgt voor een integrale ontwikkeling van het gebied, waar Leidenaren trots op zijn en zich vertrouwd mee voelen en waar nieuwe doelgroepen zich graag willen vestigen.

Het verhaal van het Stationsgebied
Gemeente Leiden werkt samen met de stad aan een gebiedsvisie voor Stationsgebied Leiden. Om deze te kunnen maken, zijn acht agendapunten geformuleerd die samen de richting bepalen voor de toekomst van het Stationsgebied. Eén van de agendapunten is het ontwikkelen van de identiteit van het gebied. De identiteit beschrijft de karakteristieke elementen uit de geschiedenis, omgeving en sfeer van het Stationsgebied. Wat zijn de onderscheidende kenmerken, de gevoelswaarden en iconische beelden van het Stationsgebied? Op basis van de identiteit bepalen we de positionering en maken we het verhaal van het Stationsgebied.

Dit doen we samen met de stad. Door middel van een digitale flitspeiling, interviews, workshops en stadsbrede bijeenkomsten halen we informatie op en toetsen we de resultaten. Op deze manier dragen we bij aan de ontwikkeling van een Stationsgebied, dat geliefd is bij de bestaande inwoners en gebruikers, en aantrekkelijk is voor nieuwe bewoners en bedrijven om zich te vestigen. Daarnaast dient de scherpe identiteit en positionering als leidraad en meetlat voor de ontwikkeling van het stationsgebied.