Aan de slag in Coevorden

Coevorden is de Stad van Strijd, Stad van verhalen. Een sterke merkbelofte en uitgangspunt voor de citybrandingstrategie die Bureau Buhrs samen met lokale stakeholders op gaat stellen en inkleuren. De gemeente Coevorden investeert al jaren met succes in de binnenstad. Met de ontwikkeling van een citybrandingstrategie neemt de stad de volgende stap. De citybrandingstrategie past bij de ambitie om van de stad een aantrekkelijke bezoekersstad te maken. Coevorden heeft deze bezoekers met haar mooie historische verhalen echt iets te bieden. Coevorden is de stad met het enige kasteel van Drenthe, en was een locatie van veldslagen, belegeringen en burgeropstanden.

Doorpakken
De eerste workshop met stakeholders gaat ondanks de coronamaatregelen toch door, maar in digitale vorm. De gemeente Coevorden, Stichting Centrummanagement en Stichting ToReCo willen de positieve vibe rond de investeringen in de binnenstad vasthouden en zitten niet te wachten op vertraging. Lokale ondernemers, vertegenwoordigers van culturele en toeristische partijen en andere stakeholders geven tijdens de eerste workshop antwoord op de vragen: wat voor stad willen we zijn, en voor wie?

LET’S GO DIGITAL

LET’S GO DIGITAL is de nieuwe brochure van Bureau Buhrs. Hierin vindt u voor zes veel voorkomende bijeenkomsten de digitale variant. Van participatie-, informatie- en inloopbijeenkomst tot workshop, interview en vergadering. Met tips, tools en tricks.

De wereld staat op z’n kop, maar niet stil. Misschien nog meer dan voor de coronacrisis moeten er zaken worden besproken, meningen worden gepeild en afspraken worden gemaakt. Met een paar of een grote groep mensen. Nu fysieke contactmomenten zijn beperkt, vormen digitale bijeenkomsten een uitstekend alternatief. Van interviews tot workshops, van gemeenteraden tot bewonersavonden. Want het zou zonde zijn als alle plannen om Nederland nog mooier te maken, nu stil komen te liggen.

Het mooie is dat digitale bijeenkomsten heel effectief kunnen zijn. Niet alleen nu omdat het niet anders kan, maar ook voor als we straks wel weer de deur uit mogen. Want digitale bijeenkomsten hebben voordelen: ze zijn laagdrempelig, het bereik is groter en ze zijn opneembaar dus iedereen kan ze terugkijken. Bureau Buhrs is expert in het organiseren van bijeenkomsten met burgers, stakeholders en bestuurders, en in het verstrekken en ophalen van informatie. Fysiek en ook digitaal. Graag delen wij onze kennis en ervaring.

Digitale alternatieven hebben voordelen. Ze zijn laagdrempelig, hebben een groter bereik en zijn opneembaar. In het kort de 6 soorten digitale bijeenkomsten op een rij:
1. De plenaire informatiebijeenkomst | live webinar
2. De participatiebijeenkomst | live participatie
3. De inloopbijeenkomst | digitale inloop
4. De workshop | online atelier
5. De (openbare) vergadering, bijvoorbeeld voor gemeenteraad, stuurgroep of branchevereniging | live webinar met panelgroep
6. Het interview of (klein) groepsgesprek | videogesprek

Download onze folder: Bureau Buhrs – Let’s go Digital

Participatie in vreemde tijden

De BB van Bureau Buhrs staat momenteel ook voor Boos en Blij. Boos op het virus en alle zorgen dat dit met zich meebrengt, boos omdat het EK en het songfestival niet doorgaan, boos op bepaalde asociale politici. Blij omdat we bij BB allemaal nog gezond zijn, blij met de mensen in de zorg, blij met het team en blij met ons klantenbestand dat ervoor zorgt dat wij ook in deze dagen nog hartstikke druk zijn. Wij zijn onder andere bezig voor diverse opdrachtgevers om online participatie te organiseren. Van inspraaksessies voor hele wijken opgenomen in een professionele tv-studio, tot digitale raadscommissiesessies en consumentenpanels voor een gebiedsontwikkeling via bekende tools als Zoom.

Bureau Buhrs is al meer dan 12 jaar de specialist in Gebiedsmarketing, Communicatie en Participatie. Altijd liepen wij voorop. Met het ontdekken van (de term) Gebiedsmarketing, met de Brandstation-methodiek, het ontwikkelen van het Merkenspel, met gebruik van Leefstijlen, bedenken van het Raamwerk Participatie. Wij leven naar het motto: ‘het origineel is altijd beter”. Daarom zijn wij nu ook met elkaar keihard aan het werk om de uiterste grenzen van de digitale participatie, marketing en communicatie te ontdekken (en opnieuw te verschuiven). Gelukkig waren we daar al een tijdje mee bezig zodat we nu goed kunnen helpen om vastgelopen projecten verder te helpen. Bijna alle fysieke contactmomenten zijn goed te vervangen door digitale-tools. Uiteraard blijft juiste strategiebepaling, doelgroepenselectie, stakeholdersanalyse etc. etc. allemaal van belang, maar sinds vorige week leven we in een andere tijd. De tijd dat digitaal de vaart erin moet houden, omdat fysieke bijeenkomsten (voorlopig) niet meer kunnen.

Wij denken dat één van de gevolgen van de Corona crisis zal zijn dat er een enorme innovatieslag wordt gemaakt in digitale communicatie, die blijvend zal zijn. Straks zal het heel gewoon zijn om ook te kunnen kiezen voor een-op-een interviews via whatsapp, te vergaderen via Zoom, mega participatietrajecten op te nemen in studio’s met prima beeld en geluid, creatieve Webinars voor conceptonwikkeling en bijeenkomsten waarbij mensen kunnen reageren via telefoon, enquête, chat etc. etc. Misschien zeggen we over een jaar: “Waarom heeft het zo lang geduurd voordat we dit breed hebben opgepakt?”

Maar laten we nu vooral proberen om, naast de zorgen en onzekerheid, te blijven kijken naar zaken waar we blij van worden. Blij met het personeel in de supermarkten en ander vitale beroepen, blij met de komende lente, blij dat we kunnen facetimen met collega’s die werken met hun kind op schoot, blij dat de regering er alles aan doet om ondernemers te ondersteunen en blij dat dit alles op een gegeven moment ook weer over is. Wij doen er ondertussen alles aan om ervoor te zorgen dat u blij blijft met Bureau Buhrs. Het origineel is altijd beter.

Nieuwe senior adviseur: Rob Buren

Sinds 1 maart dit jaar maakt Rob Buren deel uit van het team van Bureau Buhrs. Rob is sterk in het (her)positioneren van projecten en bedrijven onder bijzondere omstandigheden; bijvoorbeeld crisissituaties of continuïteitsproblemen. Het realiseren van (politiek) draagvlak is zo zijn tweede natuur geworden. Zijn expertise en ervaring in de bouw- en vastgoedwereld maakt Rob tot een goede sparringpartner voor onze relaties. Al eerder werkte Rob met Bureau Buhrs samen en raakte gecharmeerd door onze professionaliteit en de unieke combinatie van marketing en participatie.

Rob is een bekend gezicht voor Bureau Buhrs. De eerste samenwerking dateert uit 2008 – bij het positioneren van het centrumplan voor Leidsendam-Voorburg. Daarna volgden meer projecten. Ook maakte hij, bij een grote diversiteit aan positioneringsopdrachten en bijbehorende communicatietrajecten, gebruik van de beleids- en communicatiemodellen van Bureau Buhrs. Sterk aan deze modellen vindt hij hoe deze intuïtie en ratio verbinden, dus op basis van de uitkomsten tot de juiste conclusies en effectieve vervolgacties komen. Rob is bereikbaar via e-mail: buren@bureaubuhrs.nl of mobiel: 06 5166 3569.

Het verhaal van de Noordoostpolder

Ruim 25 stakeholders uit de Noordoostpolder zijn begin februari gezamenlijk aan de slag gegaan met het verhaal van hun polder. Onder leiding van Bureau Buhrs hebben ze  de positionering aangescherpt en gebrainstormd over de organisatievorm voor de gebiedsmarketing. Veel stakeholders wilden graag (nog meer) betrokken worden bij de gebiedsmarketing. Een mooie basis voor het vervolg, want de input van stakeholders is essentieel om tot een breed gedragen verhaal van de Noordoostpolder te komen. Het verhaal van de Noordoostpolder is immers het verhaal van de ondernemers en bewoners zelf.

Een interactieve bijeenkomst
De avond, die plaats vond bij NetL de Wildste Tuin, bestond uit twee interactieve onderdelen. Eerst bespraken we uitvoerig de positionering en gingen de deelnemers zelf aan de slag om het positioneringsstatement aan te scherpen. Na het diner kwam het organisatievraagstuk van de gebiedsmarketing aan bod. De deelnemers stelden zelf een organisatieadvies op en dachten na over hun eigen betrokkenheid bij de gebiedsmarketing. Bijna alle stakeholders gaven aan bij te willen dragen aan de organisatie. De vervolgstap is om de vernieuwde organisatie van de gebiedsmarketing in de praktijk op poten te zetten.