Feest in Ackerswoude

Groot feest in Ackerswoude

Zaterdag 28 oktober was het groot feest in Ackerswoude in Pijnacker. Terwijl er nog volop wordt gebouwd, was dit een mooi moment om belangrijke mijlpalen, het infocentrum en nieuwe fietslint in de wijk te vieren en (toekomstige) bewoners met elkaar en de wijk kennis te laten maken. Bureau Buhrs organiseerde het feest samen met de gemeente Pijnacker-Nootdorp en de betrokken projectontwikkelaars.

Infocentrum voor bewoners en geïnteresseerden
Met het doorprikken van een ballonnenwand opende wethouder en (toekomstige) bewoners het nieuwe infocentrum van de wijk. Na de opening was er gelegenheid de maquette in het infocentrum eens goed te bekijken of deel te nemen aan een van de rondleidingen door de wijk. Ook voor de jongste bewoners trokken we alles uit de kast. Hoe we dat deden?

Racen over het nieuwe fietslint
Voor de kinderen van Ackerswoude was een speciale rol weggelegd. Zij openden zaterdagmiddag het nieuwe fietslint van de wijk. Onder leiding van niemand minder dan Super Cindy deden zij een fietsrace en werd het nieuwe fietslint met een hoop confetti en kabaal geopend. Het fietslint verbindt het centrum van Pijnacker via de wijk met een nabijgelegen natuurgebied. Langs het lint staan informatieborden waar je meer kan lezen over bijzondere plekken in de wijk. Zo wordt fietsen door Ackerswoude leuk én interessant!

Kennismaken met Ackerswoude
Het werd een geslaagd evenement, waar bewoners elkaar beter leerden kennen en geïnteresseerden warm welkom werden geheten. Kortom, een mooie opmaat naar nog vele wijkfeesten! Kijk voor meer informatie over Ackerswoude op: www.ackerswoude.nl

Participatie omngevingswet lab-sessie

Weet u het nog? De burger is ook een mens!

Compleet volgeboekt waren de workshops van Bureau Buhrs op de M.E.R.-dag van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en op het VNG Omgevingswet-festival! Aanleiding zijn de spannende ontwikkelingen voor overheden: de Omgevingswet komt eraan en nieuwe thema’s als klimaatadaptie en energietransitie krijgen steeds meer aandacht. Hoe betrek je inwoners bij deze grote ontwikkelingen? Wij deelden onze kennis en ervaring met burgerparticipatie van de afgelopen tien jaar. Duidelijk werd dat je om een brede groep mensen te betrekken verschillende participatievormen nodig hebt.

Goed nieuws voor burgers
De zalen waarin Bureau Buhrs de workshops gaf, waren tot de nok toe gevuld. Goed nieuws voor burgers: een maximaal aantal deelnemers vanuit gemeenten, provincies en waterschappen leerde hoe participatietrajecten succesvol moeten worden ingericht om aan te sluiten op de belevingswerelden van burgers. De deelnemers oefenden met een casus om zo toekomstige uitdagingen in Nederland samen met inwoners op te kunnen lossen. “Vernieuwend dat burgers op basis van kenmerken in groepen zijn in te delen, waardoor je ze beter kunt aanspreken op participatie”, aldus een deelnemer tijdens de M.E.R.-dag.

1 februari: lab-sessie Participatie
Wilt u meer weten over het implementeren van succesvolle participatietrajecten? Op de lab-sessie Participatie op 1 februari 2018 delen wij onze kennis en ervaring met het vormgeven van participatietrajecten op basis van belevingswerelden. Klik hier voor meer informatie over de lab-sessie. Ook kunt u hier een exemplaar van onze nieuwe brochure over participatie ‘De burger is ook een mens’ aanvragen.

lab-sessie Leisure

Zoektocht naar dé ultieme leisure-beleving

Een logo voor een rivier. Kan dat wel? Ja, dat kan! Mits het aansluit op de positionering en onderdeel is van een uitgekiende marketing- en communicatieaanpak. Ruim 30 vakgenoten uit Nederland en België woonden op donderdag 16 november onze lab-sessie Leisure bij. Centraal stond de vraag: hoe zorg je er als gemeente, ondernemer, natuurorganisatie of (toeristische) marketingpartij voor dat jouw doelgroep de optimale leisure-beleving heeft? Ons antwoord: door te kiezen voor een onderscheidende positionering, het ontwikkelen van een hierop aansluitende programmering en vervolgens te profileren bij de gekozen doelgroep met de juiste tone of voice en passende communicatiemiddelen.

De Leisure Brandstation-methodiek
Leonie van der Laan, senior adviseur bij Bureau Buhrs, trapte de sessie af met Bureau Buhrs’ Brandstation-methodiek, verfijnd voor leisure-gebieden. Met de rivier de Rotte als voorbeeldproject werd duidelijk dat het positioneren, profileren en programmeren van gebieden bijdraagt aan het creëren van dé optimale leisure-beleving.

Beleving van natuurgebieden
Bram Hut, junior adviseur bij Bureau Buhrs, nam ons mee in de wereld van doelgroepen, belevingswerelden en het gebruik van natuurgebieden. Een heldere conclusie: op basis van de verschillende belevingswerelden kun je bepalen welk soort natuurgebied of de wijze van inrichting hiervan aansluit op jouw doelgroep. Aan de hand van prikkelende vraagstellingen werden deelnemers uitgedaagd te ontdekken tot welke belevingswereld zij horen. Sommigen hadden een duidelijke voorkeur voor een wandeling met paaltjesroute, anderen verkozen het ontmoeten van mede-wandelaars boven wandelen in alle rust. Deze voorkeuren worden grotendeels beïnvloed door de belevingswereld waartoe je behoort.

Positionering en branding ArenAPoort
Gebiedsmarketeer Thijs Box van gemeente Amsterdam vertelde over het positioneren van een van de belangrijkste leisure-gebieden van Nederland, ArenAPoort. ArenApoort gaat zich de komende tijd ontwikkelen tot een levendig multifunctioneel urban gebied met (inter)nationale aantrekkingskracht, aangejaagd door de vele leisure-voorzieningen. Denk hierbij aan AFAS Live, Ziggo Dome en Amsterdam ArenA. En groot nieuws: The Passion komt volgend jaar naar Amsterdam Zuidoost! Een mooi voorbeeld van hoe leisure ingezet kan worden om het gebied op de kaart te zetten.

Een reisje naar de Oostvaardersplassen
Senior adviseur Marinka van Vliet nam ons mee op reis naar de Oostvaardersplassen. Aan de hand van een zogenaamde visitor journey zagen we dat de informatie uit zo’n klantreis essentieel kan zijn voor het optimaliseren van het product en daarmee de leisure-beleving. Met behulp van het programmeringsmodel leidt deze informatie tot verbeteringen in hardware, software en orgware.

Fitpark Westland

Is er behoefte aan een fitpark in het Westland?

Een beweegbox (een hypermoderne gymzaal), free run-parcours en een trampolinehal. Daarvoor komen wellicht jong en oud over enkele jaren naar het Fitpark Westland. Een plan van een ondernemend burgerinitiatief uit de gemeente Westland. De gemeente Westland ondersteunt het burgerinitiatief bij het onderzoeken van de haalbaarheid van het Fitpark. Zij schakelde Bureau Buhrs in om een behoefteonderzoek uit te voeren. Onder de noemer “Kan jij je energie kwijt in het Westland?” is eind september een online vragenlijst verspreid. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Ruim 75% van de respondent ziet zo’n Fitpark wel zitten. Mooie resultaten, maar what’s next?

Alliantie Lab
We gaan verder dan alleen kwantitatief onderzoek. Om breder draagvlak te ontwikkelen voor het plan en bovendien ondernemers en organisaties te vinden die hun steentje willen bijdragen aan het Fitpark vindt begin 2018 een Alliantie-lab plaats. Dit Alliantie-lab is een van de beproefde methoden van Bureau Buhrs. Kleine en grote organisaties uit verschillende sectoren wisselen vraag en aanbod uit tijdens een bijeenkomst. Dat moet leiden tot nieuwe en verrassende initiatieven en samenwerkingen, In dit geval tot mogelijke exploitatiemodellen voor het Fitpark. Het Alliantie-lab legt zo een stevig fundament onder het Fitpark!

Nieuwe collega: Wilma Klaren

Bureau Buhrs groeit ook in 2018 verder en verwelkomt nieuwe senior adviseur Wilma Klaren.
Haar ambitie is bij te dragen aan een plezierige woon-, werk- en leefomgeving voor iedereen. Dat doet ze door organisaties in gebiedsontwikkeling en vastgoed te helpen hun plannen en projecten op de wensen van gebruikers af te stemmen en succesvol te realiseren. Altijd samen met de opdrachtgever en stakeholders. In haar hele loopbaan speelt duurzaam denken en doen een belangrijke rol.

De afgelopen 10 jaar werkte zij als gebiedsmarketeer en senior communicatieadviseur voor een collegabureau. Daarvoor was ze ruim 15 jaar marketeer bij multinationals. Zij is afgestudeerd als bedrijfskundige aan de RSM, Erasmus Universiteit Rotterdam.
Buiten werktijd verwisselt Wilma de stedelijke hectiek voor het Zeisterbos samen met twee jachthonden en volwassen gezin. In haar woonplaats vervult ze diverse vrijwilligersfuncties o.a. in het bestuur van de Stichting Energie Zeist.

Wilma is nieuwsgierig, analytisch, creatief en pas tevreden met een 8+.

Wilma Klaren is te bereiken via klaren@bureaubuhrs.nl