Evaluatie Citymarketing Maassluis

De gemeenteraad van Maassluis vraagt om een evaluatie van de citymarketing. Bureau Buhrs won de pitch om dit te mogen uitvoeren. Wij evalueren zowel de gevoerde strategie als de behaalde resultaten. Op basis van de evaluatie geven wij leer- en verbeterpunten mee voor de toekomst. Het resultaat is een adviesrapport dat via de bestuurlijke weg aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Ons adviesrapport fungeert als een opmaat naar een nieuw citymarketingplan.

Evaluatie Katwijk Marketing

De afgelopen maanden heeft Bureau Buhrs in opdracht van de gemeente Katwijk het werk van Katwijk Marketing geëvalueerd. De vraag was te onderzoeken of de doelstellingen zijn behaald en hoe de samenwerking verloopt met stakeholders. Daarnaast was de opdracht te verkennen hoe Katwijk Marketing kan worden verbeterd. De belangrijkste conclusie van de evaluatie is om de stap te maken naar een volwaardige citymarketingorganisatie. Hiervoor moet het accent van de activiteiten van Katwijk Marketing verschuiven: van promotionele activiteiten naar ‘echte’ citymarketing.

Katwijk Marketing heeft als doel om meer bezoekers naar Katwijk te trekken en hen meer tijd en geld te laten besteden in Katwijk. De focus ligt op promotionele activiteiten via de campagne DIT! is Katwijk en toeristische informatievoorziening via het VVV Agentschap.

Het is nu tijd voor een lange termijn strategie en een scherpe positionering, uitgewerkt voor verschillende doelgroepen. Ook moet nog meer de samenwerking worden opgezocht met lokale partijen, zowel op gebied van toerisme, als op gebied van wonen en werken. Katwijk Marketing moet daarin een meer verbindende en coördinerende rol spelen. Het advies is om komend jaar gezamenlijk met stakeholders een citymarketingplan 2020-2024 op te stellen. Het evaluatierapport ligt op dit moment voor bij de gemeenteraad van Katwijk.

Nieuwbouwwijk De Maricken

De ontwikkeling van nieuwbouwwijk De Maricken in de gemeente De Ronde Venen is al enkele jaren bezig. Inmiddels zijn de eerste twee deelplannen van het project afgerond door ontwikkelaar Verwelius Bouwen en zijn de woningen van deelplan 3 bijna allemaal verkocht. Voor de woningen in de laatste deelplannen moeten naar verwachting meer kopers en huurders buiten de gemeente geworven worden. De gemeente De Ronde Venen en Verwelius Bouwen hebben Bureau Buhrs gevraagd een herpositionering en gebiedsmarketingaanpak te ontwikkelen.

Het doel is van De Maricken een aantrekkelijke woonplek te maken voor bestaande bewoners en potentiële kopers in en buiten de gemeente De Ronde Venen. Ook is er behoefte om de nieuwe bewoners meer met elkaar en aan hun nieuwe woonplek te verbinden.

Door middel van een marktscan en concurrentieanalyse zijn de kansrijke doelgroepen in kaart gebracht en is de positie ten opzichte van andere gebieden bepaald. Vervolgens is de positionering uitgewerkt in een brandsheet en een creatief concept.

Lab-sessie Leisure Leefstijlen

Welke keuze iemand maakt, wordt beïnvloed door zijn of haar leefstijl. Mountainbiken in de bossen, of fietsen in de polder? Naar het theater, of naar een street art expo? Wat kiest een ‘Plezierzoeker’? en wat past het best bij een ‘Inzichtzoeker’?
Met dit soort vragen gingen we donderdag 8 november aan de slag met zo’n 50 deelnemers tijdens de Lab-sessie Leisure Leefstijlen, die we samen met collega-bureau SAMR Marktvinders organiseerden. Op onze website kunt u zowel een korte impressie als een uitgebreider blog lezen.

Marketingstrategie Leidsche Rijn

Vanwege het twintig jarig bestaan berichtten o.a. Volkskrant en NRC de afgelopen maanden over nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn als schoolvoorbeeld voor andere gebieden in Nederland. Er valt echter nog een wereld te winnen als het gaat om een positief imago en bekendheid van Leidsche Rijn als plek om te bezoeken, wonen en ondernemen. Daarom zet Marketingnetwerk Leidsche Rijn in op gebiedsmarketing. Bureau Buhrs hielp hen om een heldere positionering voor Leidsche Rijn als stadsdeel van Utrecht te creëren. Op basis daarvan gingen ondernemers, bewoners en culturele organisaties aan de slag om gezamenlijk een strategisch plan te maken dat richting geeft voor de komende jaren.

Voor het stadsdeel is geen eigen merk gemaakt. In de positionering van Leidsche Rijn staat het merk Utrecht en de positionering als regio voor gezond stedelijk leven centraal: ‘Een groen en bruisend stadsdeel van Utrecht waar je alle eigentijdse voorzieningen treft voor een compleet en gezond leven.’ Het is een mooi voorbeeld van hoe positioneringen op verschillende schaalniveaus (regio, stad en stadsdeel) elkaar kunnen versterken. Het Marketingnetwerk zet niet alleen in op promotie, maar ook op het waarmaken van de positionering door het activeren en aanjagen van initiatieven die een positief effect hebben op Leidsche Rijn en Utrecht als geheel en het verbinden van Leidsche Rijn aan de rest van Utrecht.