Incompany training Burgerparticipatie

Hoe geef je par­ti­ci­pa­tie vorm bij het maken van een Om­ge­vings­vi­sie of bij een projectplan? Hoe voer je het goede gesprek? En hoe zorg je ervoor dat je daad­wer­ke­lijk een brede groep inwoners bereikt en betrekt en niet altijd dezelfde mensen spreekt? Wij merken dat veel bedrijven en overheden met deze vragen kampen. U ook? Volg dan een incompany training Burgerparticipatie bij Bureau Buhrs en leer tot succesvolle participatietrajecten te komen bij de Omgevingswet en bij andere grote maatschappelijke ontwikkelingen.

Training Burgerparticipatie Omgevingswet
De training wordt op incompany basis gegeven en wordt verzorgd door ervaren communicatieadviseurs en tevens participatie-experts van Bureau Buhrs: Michel Buhrs en Marinka van Vliet. Tijdens de training maakt u kennis met diverse houdingen, wensen en verwachtingen van burgers en leert u, middels diverse cases, alle ins en outs van burgerparticipatie kennen.

Na afloop van de training kunt u:
• Gestructureerd invulling geven aan een succesvol participatietraject
• Onze participatie- en communicatiemethodiek ‘De burger is ook een mens’ toepassen
• Participatietrajecten inrichten op basis van belevingswerelden

Incompany training
De incompany trainingen worden aangeboden voor groepen van 5 tot 15 personen. U kunt kiezen voor de training in een dagdeel of in een hele dag.

Aanmelden of meer informatie?
Stuur een e-mail met uw aanvraag voor een training en/of vraag naar info@bureaubuhrs.nl. U kunt ons natuurlijk ook bellen: 020-6325805.

Nieuwe collega: Carlijn Leenders

Graag stellen we jullie voor aan onze nieuwe senior adviseur Carlijn Leenders. Door haar jarenlange ervaring als citymarketeer weet zij als geen ander hoe de praktijk werkt. Carlijn vindt het altijd een leuke uitdaging om stakeholders met uiteenlopende belangen gezamenlijk aan hetzelfde doel te laten werken. Daarbij werkt ze met passie, vanuit een duidelijke strategie, naar hands-on concrete resultaten. Als strategisch manager bij Utrecht Marketing gaf Carlijn vorm aan de citymarketing en branding van Utrecht. Niet alleen voor bezoekers en bewoners, maar ook voor talenten en bedrijven.

Eerder heeft ze zich gespecialiseerd in de organisatie en financiering van citymarketing. Daarnaast heeft Carlijn als vrijetijdskundige veel kennis over de vrijetijdseconomie, vrijetijdsgedrag en toeristische doelgroepen.
In haar eigen vrije tijd vindt Carlijn het heerlijk om muziek te maken met haar coverband. Ook gaat ze graag op reis, het liefst samen met haar dochtertje en vriend. Met hen woont ze samen in Amersfoort.

Carlijn is te bereiken via leenders@bureaubuhrs.nl.

Alliantie-Lab Fitpark

Allianties voor Fitpark Westland

Ideeën zijn er volop voor het Fitpark Westland: lasergamen in de beweegbox, danslessen voor jong en oud, een binnenspeeltuin, noem maar op. Om al deze ideeën om te zetten naar concrete en haalbare plannen organiseerde Bureau Buhrs in opdracht van de gemeente Westland in februari een Alliantie Lab, of zoals ze in het Westland zeggen: een beursvloer. Sport- en cultuurondernemers uit het Westland en medewerkers van de gemeente maakten afspraken met elkaar om de ideeën uit te werken. Ook de 12-jarige Rens deed goede zaken: hij sloot met maar liefst 4 partijen een alliantie om zijn lasergameverhuur in te kunnen zetten voor het Fitpark.

Wel behoefte aan Fitpark
Eind 2017 onderzocht Bureau Buhrs, ook in opdracht van de gemeente, of er behoefte was aan een Fitpark in het Westland. De resultaten stemden optimistisch. Ruim 75% van de respondenten zag zo’n Fitpark wel zitten. Met het Alliantie Lab – waarvoor verschillende ondernemers, medewerkers van de gemeente en andere betrokkenen uit de gemeente Westland waren uitgenodigd – komen de plannen voor dit Fitpark verder tot leven en worden ze concreter.

Samen is de sleutel
In dit Alliantie Lab stond de vraag centraal: ‘Hoe maken we Fitpark Westland samen tot een succes?’ De deelnemers gingen in verschillende rondes met deze vraag aan de slag. Iedere deelnemer met een idee of een plan voor het Fitpark ging op zoek naar andere deelnemers die een bijdrage aan dit idee of plan wilden leveren. Door vraag en aanbod op deze manier te verbinden komt de realisatie van het plan of idee dichterbij en daarmee ook de realisatie van het Fitpark.

Verrassende verbindingen
De deelnemers aan het Alliantie Lab waren divers. Naast medewerkers van de gemeente Westland waren er de directeur van de bibliotheek, een beheerorganisatie van sportvoorzieningen, de initiatiefnemers van het Fitpark, bedrijven die moderne speeltoestellen leveren, een dansschool, een bewegingscoach en dus Rens, de 12-jarige ondernemer die een lasergameverhuurbedrijf op het Fitpark wil starten.

Onderzoek visitor journeys naar Flevolandse watericonen

Welke toeristen vinden welke watericonen in Flevoland aantrekkelijk? In opdracht van Toerisme Flevoland stuurt Bureau Buhrs met die vraag studenten Flevoland in voor visitor journeys. De studenten kruipen in de huid van een Spaanse, Belgische, Duitse of andere internationale bezoeker en gaan op bezoek bij Batavialand, Schokland, Urk en Waterloopbos. Ze toetsen de huidige beleving van onder andere horeca, musea en andere activiteiten aan de hand van een checklist en kijken of het ‘verhaal’ van Nederland als Waterland tot leven komt. Deze zogenaamde visitor journeys brengen concreet in beeld hoe de ‘Flevolandse watericonen’ beter kunnen inspelen op de wensen van internationale bezoekers binnen het themajaar Nederland Waterland van het NBTC.

Betere beleving
In 2018 is er veel aandacht voor de watericonen van Nederland, vanwege de verhaallijn ‘Nederland Waterland’. De verhaallijn is een product van NBTC, om Nederland te positioneren als toeristische waterbestemming bij internationale bezoekers. De verhaallijn Nederland Waterland verbindt verschillende watericonen in Nederland, zoals de Deltawerken, Kinderdijk en de iconen in Flevoland. Om te komen tot een betere beleving van de watericonen, voert Bureau Buhrs visitor journeys uit. In de voorbereiding is al uitgebreid geanalyseerd hoe de wensen van verschillende bezoekers verschillen. Spanjaarden leren graag over watermanagement, Belgen komen vooral om te genieten. Maar ook binnen een nationaliteit zijn er verschillen: waar de ene Duitser avontuurlijk is ingesteld, legt de andere het liefst de hele reis van tevoren vast. De resultaten van de journeys worden geanalyseerd en uitgewerkt tot praktische aanbevelingen om de iconen, de provincie Flevoland en Nederland nóg beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke toeristische waterbestemming voor toeristen.

Wat doet placemaking voor gebiedsmarketing?

Onze stagiair Sjoerd de Boer zoekt het uit. Placemaking wordt steeds vaker ingezet als manier om burgers te betrekken bij de (her)ontwikkeling van een locatie. Deze manier van burgerparticipatie en bottom-up werken biedt kansen voor de gebiedsmarketing van de locatie. Tijdens een afstudeerperiode van een half jaar onderzoekt Sjoerd deze kansen. Sjoerd is 22 jaar, woont in Castricum en studeert ‘Landscape and Environment Management’ aan Hogeschool Inholland in Delft. Met zijn stage bij Bureau Buhrs rond hij zijn laatste jaar af.

Mede door zijn opleiding en interesses heeft Sjoerd vooral parate kennis van gebiedsontwikkeling vanuit planologisch perspectief. Hij is benieuwd of hij deze kennis kan inzetten in de wereld van gebiedsmarketing en zo een bijdrage kan leveren aan Bureau Buhrs. Terwijl hijzelf een hoop kennis en praktijkervaring op doet. Win-win!

U kunt Sjoerd bereiken via deboer@bureaubuhrs.nl.