Citymarketing

Citymarketing Sliedrecht

Gemeente Sliedrecht kent een unieke historie door haar baggerwerkzaamheden: Sliedrecht is de bakermat van de mondiale baggerindustrie en heeft zich internationaal op de kaart gezet als specialist in de waterbouwsector. Hierin trekt Sliedrecht samen op met de Drechtsteden. Vanuit de gemeente is er behoefte om binnen deze regio een duidelijke eigen positie te claimen. Niet alleen de regio maar ook Sliedrecht zelf moet op de kaart! Bureau Buhrs gaat hiermee aan de slag door het opzetten van de citymarketing van Sliedrecht.

Op dit moment wordt nog beperkt ingezet op marketing van Sliedrecht zelf, waardoor de bekendheid van deze gemeente beperkt is. Met een integraal citymarketingverhaal, opgesteld in samenwerking met de stakeholders, moet Sliedrecht een unieke positie innemen als onderdeel van de Drechtsteden, Maritieme Delta en provincie Zuid-Holland. Voor het opzetten van de citymarketing maakt Bureau Buhrs gebruik van de door ons ontwikkelde BrandStation-methodiek, waarbij we kijken naar zowel de strategie als uitvoer. We beginnen met een intakegesprek met de opdrachtgever, desk studie en een paar interviews. Resultaat hiervan is dat de opgave helder is en de doelstellingen en doelgroepen van de citymarketing zijn vastgesteld. Vervolgens gaan we de positionering van Sliedrecht bepalen. Dit doen we samen met stakeholders tijdens een positioneringsworkshop.

In deze workshop gebruiken we onze positioneringsdriehoek waarbij we ingaan op de kernkwaliteiten van het gebied, de belevingswereld van de doelgroep en het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Op basis van deze uitkomsten beschrijft Bureau Buhrs het merk Sliedrecht in woord (een brandsheet met de propositie en een beschrijvend verhaal) en beeld (creatief concept bestaande uit logo en pay-off).

Het merk Sliedrecht vertalen we in concrete acties en middelen. Om te bepalen aan welke acties en middelen behoefte is, organiseren we een tweede workshops met stakeholders. De uiteindelijke acties en middelen beschrijven we in het uitvoeringsplan. Tot slot wordt een advies gegeven omtrent de organisatie van de citymarketing. Alle onderdelen samen vormen het citymarketingplan voor Sliedrecht. Dit zal in het najaar van 2016 worden opgeleverd.

Positionering stad

Positionering Zaanstad

Voor de gemeente Zaanstad begeleidt Bureau Buhrs het traject voor de positionering van de stad. De gemeente heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd en wil de ambities op gebied van wonen, werken en toerisme blijven nastreven en aantrekkelijk zijn en blijven voor nieuwe bewoners, bezoekers en ondernemers. De komende periode zullen we in een compact traject met medewerkers van de gemeente en partijen uit de stad bepalen wat het verhaal van Zaanstad moet worden. Er ligt al veel informatie en er is al veel onderzocht, maar nu is het moment om scherpe keuzes te maken. Het proces resulteert in een gedragen brandsheet voor Zaanstad.

citymarketing citymarketingorganisatie

Koersbepaling citymarketing Ede

Afgelopen najaar heeft Bureau Buhrs voor de gemeente Ede onderzocht wat de koers van de citymarketing van Ede moet zijn. Hierbij hebben we gekeken naar centrale thema’s en de wijze waarop de citymarketing idealiter georganiseerd wordt. Uit interviews met interne stakeholders blijkt dat Ede zich kan positioneren met de thema’s Food en Veluwe en dat het ideale toekomstige organisatiemodel een extern georganiseerde citymarketing is. Deze uitkomsten bespreken we op dit moment met externe stakeholders en een grotere groep interne stakeholders.

Om draagvlak voor citymarketing bij de gemeenschap te creëren is het belangrijk dat de te maken keuzes worden gesteund door alle stakeholders. Daarom heeft Bureau Buhrs de afgelopen maand drie workshops georganiseerd voor medewerkers van gemeente Ede. Ook zijn we bezig met het afnemen van interviews met externe stakeholders. Tijdens deze workshops en interviews bespreken we de eerder opgehaalde resultaten, vragen we hoe citymarketing kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de verschillende stakeholders en wat zij voor kunnen betekenen. Tot slot werken we aan een sterkere merkbeschrijving van Ede.

Het resultaat van deze stappen is een gedragen koersbepaling en brandsheet(s), intern draagvlak voor de richting van de citymarketing en een adviesnotitie over de thema’s en de organisatie. Een sterke basis voor het uiteindelijke citymarketingplan, de citymarketingorganisatie en -financiering.

Masterclass Bureau Buhrs

Tweede Masterclass van Bureau Buhrs op 16 juni

Na de eerste succesvolle Masterclass van Bureau Buhrs op 19 mei nodigen we u van harte uit voor een tweede bijeenkomst op donderdag 16 juni. De Masterclass is onderdeel van het programma ‘Volksvlijt2056’ in de Centrale Openbare Bibliotheek van Amsterdam.

Volksvlijt2056 is een initiatief van Zef Hemel, hoogleraar Wibautleerstoel Universiteit van Amsterdam en heeft als thema ‘Toekomst van de Stad’. Volksvlijt2056 biedt naast lezingen en bijeenkomsten een doorlopende tentoonstelling over het droomleven van de Metropool Amsterdam.

Voor de masterclass heeft Bureau Buhrs toonaangevende sprekers bereid gevonden om u te inspireren vanuit hun expertisegebied. Vóór of na de masterclass kunt u de tentoonstelling bezoeken.

Deelname aan de masterclasses is gratis. Aanmelding kan via info@bureaubuhrs.nl.

Programma 16 juni 2016 15:00 – 17:30 uur

1. Michel Buhrs (Bureau Buhrs, Communicatie en Gebiedsmarketing en schrijver van het boek ‘City- en Gebiedsmarketing’, 2015) Thema: Hoe gebiedsmarketing van gebieden een succes kan maken (en hoe niet).
2. Jos Gadet (Hoofdplanoloog gemeente Amsterdam en publicist over stedelijke ontwikkelingen) Thema: Waarom ontwikkelen bepaalde wijken zich wel goed, en andere niet?
3.Klaartje Molthof (Hoofd Commercie BAM Woningbouw) Thema: Invloed van vastgoed op (identiteit van) een gebied.
4. Marinka van Vliet (Senior adviseur Bureau Buhrs, Communicatie en Gebiedsmarketing) Thema: Regiomarketing in perspectief vanuit een recente casus.

De masterclass is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven.

Gebiedsontwikkeling

12 MEI KENNISBIJEENKOMST GEBIEDSONTWIKKELING

Meer weten over hoe gebiedsontwikkeling & citymarketing elkaar kunnen versterken? Kom dan 12 mei naar de Netwerk Citymarketing kennisbijeenkomst in Schiedam! Tijdens deze kennisbijeenkomst gaan we met elkaar in debat over hoe gebiedsmarketing en citymarketing elkaar kunnen versterken. U wordt geïnspireerd door verschillende sprekers, waaronder Michel Buhrs en Leonie van der Laan van Bureau Buhrs. Tijdens de break-out sessie van Bureau Buhrs ‘Woon-, winkel- en recreatiegebieden roepen op citymarketing: discussie op basis van inspirerende praktijkvoorbeelden’ kijken we op welke manieren er samenwerking plaats kan vinden. Hiervoor maken we uitstapjes naar Pijnacker-Nootdorp, de Oostvaardersplassen, Kampen en Amsterdam. Voor meer informatie over de bijeenkomst en het programma zie www.netwerkcitymarketing.nl/gebiedsontwikkeling en meld u aan!