toeristische visie Maassluis | Bureau Buhrs

Toeristische visie voor Maassluis

De gemeente Maassluis heeft Bureau Buhrs gevraagd een toeristische visie voor de stad te schrijven. De gemeente wil in een kort en krachtig traject een visie formuleren op de toeristische marketing: hoe moet Maassluis zich – vanuit haar sterke punten – positioneren om mensen te verleiden hun vrije tijd in Maassluis te besteden. Bureau Buhrs gaat vanuit een frisse en kritische blik, in samenwerking met de gemeente en de stadspromotor, de koers uitzetten.

Keuze doelgroepen en organisatiemodel
In de opdracht staat naast de positionering op de toeristische markt ook de keuze voor de toeristische doelgroep(en) centraal: voor wie is Maassluis interessant? Daarnaast wil de gemeente op hoofdlijnen inzichtelijk hebben hoe de toeristische marketing georganiseerd moet worden en wat de financiële meerwaarde van toerisme voor de gemeente kan zijn. Om deze vraagstukken te beantwoorden voert Bureau Buhrs uitgebreid desk research uit. Hiervoor maken wij gebruik van de stappen uit onze eigen BrandStation-methodiek. Op basis van het onderzoek vullen wij de brandsheet in waarin het verhaal (de positionering) van Maassluis, gericht op toeristen, staat beschreven. Daarnaast stellen wij een advies op over een mogelijk organisatiemodel en brengen we de economische meerwaarde van toerisme voor Maassluis in kaart.

Voor de uitvoering van deze opdracht werkt Bureau Buhrs samen met gemeente Maassluis en de stadspromotor.

Ontwikkelingsvisie

Ontwikkelingsvisie Almeersepoort

In opdracht van de Stichting Stad en Natuur en de provincie Flevoland maken we samen met Bureau Nieuwe Gracht een ontwikkelingsvisie voor de Almeersepoort naar de Oostvaarders Plassen. Aanleiding zijn de voorbereidingen om de Oostvaarders Plassen tot Nationaal Park te maken en de ambitie van Almere om een toegangspoort te creëren. Voor deze poort moet een locatie worden gezocht, een positionering worden gemaakt en een programmering en ruimtelijke plan worden voorgesteld.

Kernkwaliteiten en merkwaarden
Aan de hand van de BrandStation-methodiek bepalen we de kernkwaliteiten, doelgroepen en merkwaarden van de Poort. Vervolgens maken we een aantal vrijetijdsconcepten en ruimtelijke concepten voor de poort. De ontwikkelingsvisie wordt gebruikt als bouwsteen voor het Masterplan voor het Nationaal Park Oostvaarders Plassen i.o.

Kwartiermaker citymarketing

Kwartiermaker citymarketing Velsen

Michel Buhrs is als kwartiermaker citymarketing in de gemeente Velsen aan de slag. De gemeente heeft de visie ‘Focus op IJmuiden’ vastgesteld en aan deze ambitieuze visie moet concreet vorm worden gegeven. De belangrijkste doelen van de citymarketing zijn: vergroten van de economische spin-off, versterken identiteit, verbeteren imago, versterken van activiteiten en verbinden van stakeholders. Oftewel, de gemeente wil bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen naar Velsen/IJmuiden halen (of deze behouden en verbinden).

Vliegende maar ook gefundeerde start
Bureau Buhrs is gevraagd hiervoor een uitvoeringsplan op te stellen en voorstellen voor een organisatie- en financieringsvorm te doen. In opdracht van een bevlogen gemeentebestuur en samen met externe organisaties die actief zijn op de terreinen wonen, werken en bezoeken wordt de handschoen opgepakt. Bureau Buhrs levert de komende maanden op: 0-meting, brandsheets, campagneconcept, marketingplan en een organisatie- en financieringsvoorstel. Met de insteek dat de citymarketing daarna een vliegende, maar stevig gefundeerde, start kan maken.

Winkelgebieden positionering

Profilering winkelgebieden Loosduinen en Leyweg

De gemeente Den Haag/Retailpunt heeft Bureau Buhrs gevraagd voor de begeleiding van winkelgebieden in de stad bij hun positionering en profilering. Eind 2015 zijn we begonnen met de winkelgebieden Van Hoytemastraat en Theresiastraat. Met de uitkomsten van twee interactieve workshops met winkeliers is een eerste aanzet tot een marketingcommunicatieplan gemaakt. In januari begeleiden we opnieuw twee Haagse winkelgebieden: winkelcentrum Loosduinen en winkelcentrum Leyweg.

Den Haag: ‘het New York van Nederland’
Den Haag heeft met haar actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’ een ambitieuze visie uitgesproken: gaan excelleren met haar karakteristieke winkelstraten en –gebieden. Den Haag moet het New York van Nederland worden als het aankomt op winkelen. Daarnaast wil Den Haag voorloper zijn in Nederland op het gebied van Smart Shopping. Om de ambitieuze visie te realiseren, zijn twaalf pijlers benoemd. Een van de pijlers is ‘profilering winkelgebieden’, waarbij elk winkelgebied een duidelijke en onderscheidende identiteit moet krijgen en dit moet uitdragen.

Interactieve workshops
Bureau Buhrs heeft met interactieve workshops winkeliersverenigingen en andere stakeholders van de Theresiastraat en Van Hoytemastraat geholpen bij het (verder) ontwikkelen van hun positionering en marketingstrategie. Deze maand zijn winkelcentra Loosduinen en Leyweg aan de beurt. Tijdens de eerste workshop staat de positionering centraal. Aan de hand van de brandbox formuleren de deelnemers de gewenste positionering. Deze werkt Bureau Buhrs vervolgens uit in een brandsheet, die de basis vormt voor de branding en het marketingcommunicatieplan die in een tweede workshop worden uitgewerkt. Tijdens de workshops maken we gebruik van onze beproefde methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand into branding’.

Nieuwe collega’s: Dirk de Bie en Carlijn Ausems

Op 1 januari 2016 hebben wij ons team uitgebreid met adviseur Dirk de Bie (foto) en junior adviseur Carlijn Ausems. Dirk is economisch geograaf en heeft werkervaring opgedaan als adviseur economisch ontwikkeling en gebiedsmarketing bij onder andere Kamer van Koophandel Amsterdam en gemeente Haarlemmermeer. Daarbij heeft hij ruimtelijk economische projecten geleid, positioneringsstudies geschreven en partnerships opgezet. Ook heeft hij gewerkt als strategisch adviseur voor ondernemers bij een klein adviesbureau. U kunt Dirk de Bie bereiken via debie@bureaubuhrs.nl.

Naast Dirk komt ook Carlijn Ausems Bureau Buhrs versterken. Carlijn wordt ingezet als junior adviseur. Daarnaast doet zij onderzoek naar participatie en omgevingscommunicatie ter afronding van haar studie Geo-communicatie aan de Universiteit van Utrecht. Carlijn is te bereiken via ausems@bureaubuhrs.nl.