Citymarketing imago

Klaar voor volgende stap citymarketing Diemen

Vanaf begin 2015 is Bureau Buhrs aan de slag met de citymarketing van de gemeente Diemen. De belangrijkste opgave is om Diemen meer naamsbekendheid te geven, het imago te verbeteren en samenwerking te organiseren om te komen tot gezamenlijke activiteiten, evenementen en communicatie die daaraan bijdraagt.

Inmiddels hebben we verschillende organisaties gesproken en heeft een aantal workshops plaatsgevonden. Daarin zijn we met stakeholders op zoek gegaan naar de kernkwaliteiten en onderscheidende kenmerken van Diemen, hebben we doelgroepen voor de citymarketing bepaald en zijn de belangrijkste merkwaarden geselecteerd. De volgende slag is ‘het verhaal van Diemen’ te formuleren in woord en beeld door middel van een brandsheet en creatief concept. Daarvoor heeft Bureau Buhrs inmiddels twee concepten aan de gemeente en stakeholders voorgelegd. Binnenkort worden de resultaten aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna kunnen we snel volgende stappen zetten.

Lab-sessie citymarketing

Nieuwe cursus: Professionalisering citymarketing

Veel gemeenten en stichtingen zijn actief bezig met citymarketing. Een groot aantal is hier al vijf tot tien jaar mee aan de slag. Er zijn echter ook veel gemeenten die citymarketing pas recentelijk hebben omarmd en nu staan voor verschillende organisatie- en financieringsvraagstukken. Wil je een stevige citymarketingorganisatie opzetten? Hoe kun je verdere positioneringsslagen maken? En hoe kun je de resultaten van citymarketing evalueren? Bureau Buhrs geeft op donderdag 15 oktober a.s. de training Professionalisering citymarketing. Geef je nu op en krijg antwoord op bovenstaande vragen.

We starten de training met de resultaten van een eigen onderzoek naar de wijze waarop de citymarketing van kleine en middelgrote steden is georganiseerd, hoe zij gefinancierd wordt, welke taken zij heeft en hoe resultaten gemeten en geëvalueerd worden. Nu de citymarketing zich als vak verder ontwikkelt, worden aspecten als monitoring, effectmeting en kosten-baten steeds belangrijker. Welke (economische) bijdrage levert citymarketing en hoe meet je die?

Tijdens de cursus maak je eveneens kennis met de beproefde BrandStation-methodiek die ervoor zorgt dat je ook bij citymarketing – bij uitstek een zaak van meerdere partijen en stakeholders – gestructureerd het hele proces van positionering doorloopt. Van formulering van de opgave tot positionering. Van brandomschrijving tot creatief concept. Van bewijsvoering, beleid en bouwen tot een op maat gesneden marketing(strategie). Daarnaast staan we uitgebreid stil bij diverse cases uit de praktijk. Michel Buhrs, Bart Kooijman en Marinka van Vliet vertellen vanuit hun praktijkervaringen als adviseurs citymarketing o.a. bij de gemeenten Kampen, Goes, Diemen, Hoorn, Uithoorn en Pijnacker-Nootdorp over organisatievraagstukken en professionalisering van de citymarketing in deze gemeenten en de keuzes die zijn gemaakt.

De cursus vindt plaats op donderdag 15 oktober 2015 van 10.00 tot 17.30 uur in A-Lab, Overhoeksplein 2 in Amsterdam. De kosten voor de cursus bedragen € 150,- (inclusief lunch). De cursus is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars, winkelmanagement, culturele instellingen, vastgoedeigenaren en bouwbedrijven. Andere belangstellenden zullen wij afhankelijk van geschiktheid en beschikbaarheid plaatsen. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl.

Michel Buhrs is de hoofddocent van de cursus. Michel geeft regelmatig gastcolleges aan bijvoorbeeld de Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem Nijmegen. Daarnaast verzorgde Bureau Buhrs vijf jaar de Inholland Academy post-hbo trainingen Gebiedscommunicatie. Daarnaast geven ook Marinka van Vliet en Bart Kooijman delen van de cursus Professionalisering citymarketing. Voordat zij bij Bureau Buhrs in dienst kwamen, waren zij beiden werkzaam bij Berenschot. Marinka en Bart hebben veel ervaring met het opzetten van citymarketingorganisaties en schreven hierover diverse publicaties.

junior adviseur

Nieuwe junior adviseur: Romana Stanco

Op 1 februari is Romana Stanco begonnen als junior adviseur bij Bureau Buhrs. Romana heeft in september jl. haar bachelor Sociale Geografie aan de Universiteit van Amsterdam afgerond. Daarnaast heeft zij een bestuursjaar gedaan bij FRESH Students, waar zij kennis maakte met de vastgoedwereld. U kunt Romana via de mail bereiken op stanco@bureaubuhrs.nl.

Omgevingscommunicatie

Cursus Participatie & Omgevingscommunicatie

Wil je draagvlak voor je project, goed geïnformeerde omwonenden, verbetering van je participatiebeleid door de toevoeging van belevingswerelden, handvatten voor in de praktijk of juist een goede theoretische basis? Bureau Buhrs geeft dit voorjaar opnieuw de cursus Participatie & Omgevingscommunicatie. Schrijf je in voor een enerverende cursusdag op dinsdag 16 juni a.s. Natuurlijk in A Lab aan de Noordelijke IJ-oever van Amsterdam. 

Tijdens de cursusdag krijg je een gestructureerde manier van werken aangereikt, zodat je altijd op afgewogen wijze participatie en communicatie kunt inzetten. Op welke trede van de participatieladder je ook staat of uitkomt. Zelfs het participatiebeleid van de organisatie kan erop gestoeld worden. Dit alles op basis van het ‘Raamwerk Interactief beleid en communicatie’. Ook laten we je kennis maken met de methodiek ‘De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden’. Een aanpak die de laatste twee jaar veel los heeft gemaakt. En steeds meer aanhangers krijgt. Bij overheden en woningcorporaties. Maar ook bij grote infrabouwers die steeds meer zelf verantwoordelijk zijn voor de omgevingscommunicatie van hun projecten. De burger is ook een mens geeft antwoord op de vragen:

  • Hoe bepaal je de doelgroepen (voor participatie en communicatie) en hun belevingswerelden? En wat is de verdeling van de belevingswerelden (in wijk of stad)?
  • Wat beweegt de doelgroep? Wat zijn hun normen, waarden, ambities, e.d
  • Hoe kijken zij aan tegen de overheid, corporaties, ontwikkelaars als instituten?
  • Hoe staat de doelgroep tegenover vernieuwing en participatie? (Hoe) willen de geselecteerde doelgroepen participeren?
  • Welke participatie- en communicatiestrategie past het best bij uw doelgroepen?
  • De beste weg naar draagvlak, beter beleid of een goed proces.
  • De tone-of-voice en de look & feel van de communicatie richting de verschillende doelgroepen.

De cursus vindt plaats op dinsdag 16 juni van 10 uur tot 17.30 uur in A Lab, Overhoeksplein 2 in Amsterdam. De kosten voor de cursus bedragen € 150,- (incl. lunch). De cursus is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars, vastgoedeigenaars en infra- en bouwbedrijven. Andere belangstellenden plaatsen wij afhankelijk van geschiktheid en beschikbaarheid. Schrijf je snel in door een mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl.

Michel Buhrs schreef in 2002 het baanbrekende boek ‘Gestructureerde Onzekerheid. Raamwerk Interactief Beleid en communicatie’. In 2003 droeg hij een hoofdstuk over interactieve beleidsvorming bij aan het boek ‘Overheidscommunicatie’ en in 2012 schreef hij samen met Monique Neyzen het hoofdstuk ‘Participatie, invloed van burgers en professionals in beleid’ in het boek ‘Communicatie van Organisaties. Handboek Public Relations’. In 2012 verscheen de publicatie ‘De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.’ De presentaties die hij daarover mocht geven zijn inmiddels niet meer te tellen.

Winkelgebieden branding

Nieuwe Methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’

Winkelgebieden en winkelcentra staan voor dezelfde opgave. Oplopende leegstand, internetwinkels, kritische klanten en vraag naar beleving tijdens het winkelen zijn enkele belangrijke aspecten, die een omslag vragen in het denken over winkelen en de inrichting van winkelgebieden. Succesvolle winkelgebieden hebben een heldere identiteit. Vaak het gevolg van een uitgekiende branding strategie. Wil jij jouw winkelgebied ook aantrekkelijker maken voor bezoekers? Ga dan aan de slag met het stappenplan: ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’. Bestel hier [link naar info@bureaubuhrs.nl] gratis de folder van deze nieuwe methodiek. Hierin wordt uitgelegd hoe je samen met ondernemers(verenigingen), pandeigenaren en winkelstraatmanagers een duurzame gebiedsbrand kan ontwikkelen.
Ter gelegenheid van de methodiek vond op 4 december 2014 de Lab-sessie Branding van winkelgebieden plaats. De Lab-sessie ging van start met de huidige trends en ontwikkelingen in het winkellandschap (Peter Nieland, Locatus). Wat zijn feiten of juist fabels? De feiten zijn onder meer dat zeven procent van de winkelpanden in Nederland leegstaat. Ook het totale winkeloppervlak daalt. Toch blijft de detailhandel groeien; winkels worden groter en grote ketens blijven sterk groeien. Tegelijkertijd is er de opkomst van brand stores, lokale helden en nieuwe formules in de branches. André Doffer (SmartAgent/MarketResponse) ging vervolgens in op de vraag: hoe krijgen wij grip op de consument van de 21e eeuw? Hiervoor zijn demografische gegevens niet genoeg. We hebben inzicht nodig in de wensen en behoeften van de klant, bijvoorbeeld via het belevingswereldenmodel van SmartAgent. Om goed in te kunnen spelen op deze veranderende lifestyle consument, is samenwerking het sleutelwoord. Een bedrijfsinvesteringszone (BIZ) is een instrument waarmee ondernemers de basis kunnen leggen voor een samenwerking. Farzad Ghaus (directeur Advieszaken), is betrokken bij het opzetten van verschillende BIZ-en in Amsterdam en vertelde wat hierbij komt kijken. Een van de gebieden waar Advieszaken een BIZ opzet, is bij de Beethovenstraat in Amsterdam. Bureau Buhrs ontwikkelde voor deze straat het succesvolle brand Be Beethoven en laat als afsluiting van de middag zien doe dit brand tot stand is gekomen. Uiteraard dient het concept in de toekomst verder uitgewerkt te worden met onder anderen meer communicatiemiddelen, evenementen en activiteiten, maar voor nu levert het alvast tevreden ondernemers op!