Ede is volop bezig met citymarketing. Met projecten als De Smaak van Van Gogh en Food Unplugged heeft de gemeente samen met partners diverse projecten en activiteiten uitgevoerd. Binnen en buiten de regio valt Ede steeds meer op als actieve gemeente op het gebied van food.
Ede wil met citymarketing de stad op de kaart te zetten die past bij de uitgangspunten uit de Visie Ede 2025. Met verschillende partijen en ondernemers in en om Ede is intensief samengewerkt aan activiteiten op het gebied van citymarketing. Deze activiteiten gebeurden echter nog onvoldoende vanuit een overkoepelende visie. Zowel binnen de organisatie als bij de partners is daar wel behoefte aan. De gemeente heeft aan Bureau Buhrs gevraagd om in een kort en krachtig traject de koers van de citymarketing te bepalen en in kaart te brengen welke stappen vervolgens moeten worden genomen. Bureau Buhrs trad hierbij op als procesbegeleider en inspirator.
Met deskresearch en interviews zijn de stand van zaken, maar vooral wensen, verwachtingen en doelstellingen voor de toekomst onderzocht. Op basis hiervan zijn we gekomen tot verschillende scenario’s voor het vervolg. Die scenario’s geven antwoord op de vraag wat de koers van de citymarketing moet worden. De scenario’s zijn getoetst tijdens een benen-op-tafel-sessie (BOT) met college en management. Op basis hiervan heeft Bureau Buhrs een advies opgesteld over de citymarketingkoers, die de basis moet leggen voor een stevig huis van de city- en vrijetijdsmarketing van Ede.