Diemen zet wind en zon op de kaart!

Waar in Diemen is er ruimte voor windmolens en zonnevelden? Deze vraag legde de gemeente inwoners voor tijdens twee digitale bijeenkomsten en in een digitale enquête. De belangstelling voor dit onderwerp bleek groot. Meer dan 250 bewoners deden mee aan de bijeenkomsten en in de eerste dagen vulden al meer dan 100 mensen de enquête in. Bureau Buhrs begeleidde de gemeente bij de bijeenkomsten en verzorgde de intensieve communicatiecampagne die eraan vooraf ging.

Heel Nederland duurzaam
Heel Nederland wil in 2030 een groot deel van de energie duurzaam opwekken. Dit wordt vastgesteld in regionale energiestrategieën (RES). Diemen gaat hieraan bijdragen en staat op het punt locaties te kiezen waar windmolens en zonnevelden kunnen komen. Inwoners van de gemeente mochten hierover meedenken.

Waardevolle inzichten
De communicatiecampagne leverde veel respons op. Veel inwoners deden mee aan de twee digitale bijeenkomsten en de daaropvolgende digitale enquête. De deelnemers waardeerden de uitgebreide informatie en de zorgvuldige beantwoording van hun kritische vragen. Voor de gemeente gaf dit traject inzicht in de behoeften en zorgen van de omwonenden van de zoeklocaties en overige bewoners van Diemen en de randgemeenten, zoals bijvoorbeeld geluidsoverlast en invloed op de natuur. Deze inzichten vormen een belangrijk onderdeel van de op te leveren gebiedspaspoorten voor de RES 1.0 van Diemen, die per zoekgebied de kansen en belemmeringen weergeven.

Gorinchem aan de slag met de Omgevingswet

Hoe kunnen we communicatie en participatie inzetten bij de implementatie van de Omgevingswet in de gemeente Gorinchem? De komende maanden gaan we samen met de medewerkers van de gemeente aan de slag om een communicatie- en participatiestrategie voor het programma Omgevingswet uit te werken en in de praktijk te brengen. Dat doen we langs drie sporen. We organiseren het gesprek met de stad voor het opstellen van de Omgevingsvisie, we gaan over naar gebiedsgericht werken (en dus gebiedsgericht communiceren), en we onderzoeken hoe we de communicatie effectiever kunnen aanpakken en efficiënter kunnen organiseren in de interne organisatie.

Een nieuwe strategie
Hoe nemen we de inwoners van de stad in zo begrijpelijk mogelijke taal mee in de veranderingen die er te wachten staan? En hoe bereiken we specifieke doelgroepen? Die vragen staan centraal in de communicatie- en participatiestrategie die we samen met de medewerkers van de gemeente opstellen. Maar ook kijken we hoe we de interne organisatie, raadsleden en college mee kunnen nemen in de ontwikkelingen, nu en straks na inwerkingtreding. Met deze nieuwe strategie wil de gemeente een professionaliseringsslag maken in de manier waarop zij met de stad in gesprek is en samenwerkt.

Gesprek met de stad
We brengen de nieuwe strategie meteen in de praktijk in het ‘gesprek met de stad’ voor het opstellen van de Omgevingsvisie. Wat voor stad wil Gorinchem zijn? Over deze vraag gaan we de komende maanden in gesprek met bewoners en stakeholders. Om zo te komen tot een gedragen toekomstbeeld, initiatieven om daar aan bij te dragen en de trots om dit verhaal verder uit te dragen! De uitkomsten van dit traject vertalen we vervolgens naar een Omgevingsvisie.

Welkom Mike!

Mike Jonk, onze nieuwe stagiair, brengt frisse inzichten vanuit de opleiding communicatiewetenschap met zich mee. Mike ondersteunt bij verschillende projecten op het gebied van gebiedsmarketing en digitalisering. Daarnaast werkt hij aan een onderzoek naar gedragsverandering over het activeren van ondernemers om lid te worden van een ondernemersvereniging. Naast zijn stage en opleiding is hij taxichauffeur in de zorgbranche in de omgeving Zaandam/Amsterdam. In zijn vrije tijd doet hij aan voetbal en fitness of kijkt hij naar zijn favoriete serie Sons of Anarchy. Mike is bereikbaar via jonk@bureaubuhrs.nl.

Let’s Go Digital 2.0

Wij zijn nog niet klaar met digitaal! Met trots presenteren we de gloednieuwe, aangescherpte versie van onze Let’s Go Digital brochure, vol met nieuwe adviezen, inzichten en tips over digitaal communiceren en participeren! 

Na maanden zoomen, teamsen en succesvol uitgevoerde digitale opdrachten voor klanten hebben we veel nieuwe inzichten opgedaan. Omdat kennis delen hoog in het vaandel staat bij Bureau Buhrs, zijn we weer in de pen geklommen.

In deze brochure geven we onze zes favoriete online communicatievormen prijs: van een online atelier tot digitaal platform. Naast een korte uitleg, geven we aan hoe elke vorm in zijn werk gaat. En hoe je zorgt voor meer interactie en betere resultaten. De zes vormen staan samengevat in een overzichtelijke infographic. Dus doe je voordeel met onze nieuwe, gratis brochure!

Ben je op zoek naar meer maatwerk en persoonlijk advies? We helpen je graag met het maken van keuzes voor de juiste digitale vorm, het organiseren van een digitale bijeenkomst van A tot Z of met de invulling van de rol van gespreksleider. Verslaglegging en evaluaties zijn ook bij ons in goede handen.

Je kunt ons bereiken via het telefoonnummer:
020-06325805.
Natuurlijk kun je ook altijd mailen:
info@bureaubuhrs.nl.

Citymarketing werkt in IJmuiden!

Het gaat goed met de citymarketing van IJmuiden! Dat blijkt uit een onderzoek van de gemeente Velsen naar de effecten van vier jaar citymarketing. Zo is de naamsbekendheid van IJmuiden verbeterd, zijn meer inwoners van de regio weleens in IJmuiden geweest en is onder organisaties het draagvlak voor citymarketing toegenomen. Michel Buhrs: “Van 2016 tot en met 2018 legden wij samen met de gemeente een stevige basis voor de citymarketing. Ik vind het fantastisch hoe de huidige citymarketeer en de Stichting Citymarketing de gemeente nu zo enthousiast verder op de kaart aan het zetten zijn.”

We hebben een hoop kunnen doen in de jaren die we werkten voor de gemeente Velsen. Zo stelden wij in een vroeg stadium samen met stakeholders de positionering van Velsen vast. Deze positionering zijn wij vervolgens gaan ‘laden’. Het creatief concept .(punt)IJMUIDEN dat we ontwikkelden werd de naamdrager voor een jaarlijks festival, voor magazines, voor commercials, promotieacties en nog veel meer. Door bewoners, ondernemers en andere stakeholders het verhaal van IJmuiden te laten vertellen in het .IJmuiden magazine, in promotiefilmpjes, op social media en op de website ontstond een breed draagvlak, veel enthousiasme en een geloofwaardige boodschap. In 2018 hebben wij ook een speciaal magazine voor ondernemers en bedrijven ontwikkeld. Genoeg inspiratie voor de inhoud, want de maakindustrie en het ondernemersklimaat zijn enorm groot en innovatief in de gemeente Velsen.

Oprichting Stichting Citymarketing
Parallel hieraan hebben wij gewerkt aan de oprichting van de Stichting Citymarketing IJmuiden. Samen met ondernemers en de gemeente legden we hiermee een stevige basis voor de citymarketing die zo goed verankerd is in de samenleving.

Meer informatie over de 1-meting: https://www.ijmuiden.nl/nieuws/eerste-resultaten-citymarketing-zichtbaar/