Positionering en gebiedsmarketingplan voor nieuwe woonwijk De Vliegbasis

Hoe positioneer je een nieuwe woonwijk op een voormalig militair terrein – zó dat natuur, historie en toekomst samenkomen? Voor De Vliegbasis bij Soesterberg ontwikkelde Bureau Buhrs in opdracht van de provincie Utrecht de positionering, het brandbook en het gebiedsmarketingplan.

De Vliegbasis wordt een natuurinclusieve woonwijk met 400 tot 450 woningen, direct grenzend aan Park Vliegbasis Soesterberg. Hier woon je straks midden in het landschap, tussen dassen, vleermuizen en cultuurhistorische elementen als de verkeerstoren en landingsbanen. Er komt een breed woningaanbod – van sociale huur tot vrije kavels – met aandacht voor energiezuinig bouwen, biodiversiteit en een zorgvuldige inpassing in het landschap. De eerste woningen worden vanaf 2026 gebouwd.

Om te komen tot een onderscheidende, gedragen positionering organiseerden we samen met betrokken partners een reeks positioneringssessies. Eerst voor deelgebied De Vliegbasis Noord, en vervolgens voor deelgebied De Vliegbasis Zuid. Samen vormen ze De Vliegbasis.

Op basis van de input tijdens de sessies, ontwikkelden we een krachtig merkverhaal, vastgelegd in een brandbook met merkwaarden, kernkwaliteiten, doelgroepen en kernproposities. Ook kreeg De Vliegbasis een eigen huisstijl, die aansluit bij het verhaal. In het gebiedsmarketingplan werkten we dit verder uit naar concrete communicatiemiddelen en contactmomenten, gericht op uiteenlopende doelgroepen. Wel hebben ze allemaal een groot hart voor de natuur. Dat kan niet anders op zo’n unieke plek.

Het resultaat: een herkenbare positionering die recht doet aan de plek, richting geeft aan de communicatie én enthousiasme wekt bij toekomstige bewoners.

We zijn benieuwd naar het vervolg!

Wil je meer lezen over De Vliegbasis of op de hoogte blijven? Kijk op wonenopdevliegbasis.nl.

Meld je nu aan! Leefstijlvinder Live Event

Donderdag 6 november 2025 organiseren we de allereerste editie van het Leefstijlvinder Live Event in de inspirerende Willem II Fabriek in ’s-Hertogenbosch. Werk jij als city- of regiomarketeer, beleidsmaker of ondernemer in de vrijetijdssector? Dan wil je hierbij zijn!

Een van de sprekers is Angelique Joosten, directeur van recreatiepark De Leistert, die met haar team al jaren scherpe keuzes in de bedrijfsvoering. Ze vertelt hoe het kiezen van doelgroepen met de Leefstijlvinder daar een grote rol in speelt.

Ook presenteren we de nieuwste inzichten uit het onderzoek naar verblijfsrecreatie. Welke voorkeuren hebben de verschillende leefstijlen als ze vakantie vieren in eigen land?

 

 

 

 

 

Ook de rest van het programma staat vol met inspirerende Leefstijlvinder-sessies. Verwacht bijvoorbeeld:

  • Interactieve workshops: werken met de toolkit Cultuur en Erfgoedbeleving, werken met de toolkit Natuurbeleving, bezoekersspreiding met hulp van de Leefstijlvinder, vrijetijdsaanbod matchen met leefstijlen
  • Boeiende break-outsessies: Contentstrategie gebaseerd op leefstijlen door Almere Citymarketing, Toekomstbeeld voor winkelstraat De Kamp in Amersfoort, Contentcreatie met de BSR AI chatbot
  • En niet onbelangrijk: genoeg netwerkmomenten met je collega’s uit de sector en een gratis lunch!

Zien we je donderdag 6 november in de Willem II Fabriek in ’s-Hertogenbosch? Meld je aan via de link. Let op: aanmelden kan tot 3 september.

Leefstijlvinder Live is een initiatief van Bureau Buhrs, Bureau BUITEN, Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, Insiders, Ginder, Landelijke Data Alliantie en MarketResponse.

Fotografie: ANP Kim van Dam 

BUREAU BUHRS ZOEKT ENTHOUSIASTE OFFICE MANAGER (24-32 uur)

HEE JIJ DAAR!

Ben jij een enthousiaste officemanager met een spin-in-het-web mentaliteit, talent voor (financiële) administratie, HR-activiteiten en ben je proactief? Dan wil je vast de stap maken naar een Communicatie- en Marketingadviesbureau met een leuk team bestaande uit 25 enthousiastelingen, in het hippe Amsterdam-Noord. In bedrijfsverzamelgebouw Pand Noord met o.a. een eigen sportschool. Solliciteer dan op deze vacature van Bureau Buhrs!

Als officemanager ben jij de onmisbare schakel die ervoor zorgt dat alles soepel verloopt. Jouw belangrijkste taken omvatten:

  1. Facturatiebeheer: Je hebt een scherp oog voor cijfers, waardoor de financiële administratie in goede handen is. Je bent verantwoordelijk voor het nauwkeurig en tijdig verwerken van facturen ten behoeve van het boekhoudsysteem Exact. Je zorgt ervoor dat alle facturen correct worden afgehandeld en bewaakt de betalingstermijnen.
  2. Ondersteuning managementteam: Je biedt proactieve ondersteuning aan het managementteam bij diverse taken. Je helpt ons fluitend met het op orde houden van de administratie en ons kantoor. Planning en inkoop lopen bij jou altijd goed. Je verstrekt relevante financiële informatie en rapportages aan het managementteam.
  3. Spin in het web: Je fungeert als centraal aanspreekpunt binnen het bureau en zorgt ervoor dat informatie en communicatie soepel verlopen. Je coördineert interne processen (personeel,
    automatisering e.d.) en zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van belangrijke ontwikkelingen.
  4. Profilering van het bureau: Je vindt het leuk ons bureau te promoten op LinkedIn, onze website en andere kanalen.
  5. Creëren van gezellige werkomgeving: Je weet precies te bedenken welk cadeautje voor wie optimaal is. Je vindt het leuk om elke keer weer met een verrassende locatie te komen voor
    onze maandelijkse domibo en bent verantwoordelijk voor het organiseren van gezellige etentjes, pizza-avonden, teamuitjes en andere evenementen.

DIT ZOEKEN WE

  • Je hebt ervaring in een vergelijkbare functie
  • Je bent een voorkomende gastheer, – vrouw
  • Je bent nauwkeurig en hebt oog voor detail
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden
  • Je hebt organisatorisch talent en kunt goed multi-tasken
  • Je hebt ervaring met werken met boekhoudsystemen en financiële processen
  • Je gedijt goed in een informele, gezellige, dynamische werkomgeving
  • Je hebt een relevante opleiding op HBO-niveau
  • Je beheerst de Nederlandse taal uitstekend

Herken je jezelf niet helemaal? Maar denk je toch heel goed te passen? Verras ons maar. Vinden we leuk!

DIT BIEDEN WE

  • Topbaan voor 24-32 uur
  • Een gezellig en gedreven team
  • Een marktconform salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Een kantoor in één van de hipste gedeeltes van Amsterdam, borrels, etentjes en veel gezelligheid

ENTHOUSIAST GEWORDEN?

Enthousiast geworden? We ontvangen graag jouw motivatiebrief en CV (in de Nederlandse taal) vóór 21 juli, via info@bureaubuhrs.nl. Snel reageren heeft zin, want we starten door de vakantieperiode zsm met eerste gesprekken.

Tijdens het kennismakings-gesprek zoomen we verder in op ons bureau, de werkzaamheden en de rol die jij kan innemen. En kijk alvast op onze  website www.bureaubuhrs.nl voor meer informatie over het bureau!

Voor vragen over de vacature, kun je contact opnemen met Michel Buhrs, Marinka van Vliet of Wessel Brocken, via info@bureaubuhrs.nl of 020-6325805.

Met gemeente Zwolle naar Nijmegen

Bureau Buhrs ondersteunt de gemeente Zwolle bij de participatie rondom Zwolle Stadsbroek: een transformatie van weiland naar een klimaatbestendig parklandschap met ruimte voor natuur, recreatie en (beperkte) woningbouw. Onlangs bezochten we samen de Waalsprong in Nijmegen, een inspirerend voorbeeld van natuurinclusieve gebiedsontwikkeling met onder meer drijvende woningen en groene woonbuurten. Voor onze adviseurs was het ook leuk om een gebied te bezoeken waar (oud)collega’s van het bureau jaren voor gewerkt hebben. Alle inspirerende voorbeelden nemen we mee naar de opdracht voor gemeente Zwolle.

Werksessie aanscherping positionering Overhoeken

Hoe zet je een nieuwe woonplek krachtig in de markt? Het ontwerp voor Overhoeken, een nieuwe woonbuurt in Assendelft, is bijna klaar. In opdracht van de ontwikkelaars AM Gebiedsontwikkeling en BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling scherpt Bureau Buhrs nu de positionering aan, waarvoor wij in 2021 al een eerste opzet maakten. In een interactieve werksessie doken we opnieuw in de kernkwaliteiten, merkwaarden en doelgroepen van het plan. Het resultaat van deze opfrissessie is een compacte, aangescherpte propositie die de basis vormt voor de verdere communicatie richting toekomstige bewoners. Zo bouwen we aan een herkenbaar verhaal dat past bij de plek, het plan én de mensen van straks.

Meer weten over gebiedsmarketing en onze positioneringsaanpak? We vertellen er graag over.