Nieuwe strategie CU2030

De herontwikkeling van het Stationsgebied van Utrecht is het grootste binnenstedelijke bouwproject van Nederland. Logisch dat een aantal partners bij de start in 2007 besloten gezamenlijk te communiceren onder de vlag van CU2030. Inmiddels zijn er veel mooie projecten gerealiseerd en is CU2030 een succesvol merk in bouwputcommunicatie. Maar er staat nog veel op stapel. Aan de Jaarbeurszijde van het station gaan de nodige projecten van start. Mede hierdoor ontstond de behoefte de huidige strategie voor gebiedscommunicatie te herijken. De gemeente vroeg Bureau Buhrs een nieuwe, gedragen strategie voor gebiedscommunicatie en -marketing voor Centrum Utrecht te ontwikkelen.

Samen met de stakeholders is een nieuwe strategische koers vastgesteld, waarna gezamenlijk de nieuwe positionering van Centrum Utrecht en haar deelgebieden is opgepakt. Onderdeel hiervan is het ontwikkelen van een nieuw beeldmerk om in de nabije toekomst ook de bewijsvoering van het nieuwe grote Centrum Utrecht uit te dragen. Hoe mensen in de praktijk geïnformeerd willen worden over de vernieuwing van het centrum is de afgelopen periode online opgehaald onder Utrechtse bewoners en bezoekers. Resultaten waar we de komende tijd mee verder kunnen in de vorm van een nieuw communicatie- en uitvoeringsplan.

Effectief communiceren met je bewoners

Hoe communiceer je effectief met je bewoners? Hoe motiveer je burgers om daadwerkelijk mee te denken over (gemeentelijk) beleid? Vragen die aan bod kwamen tijdens de training van Bureau Buhrs aan communicatieadviseurs van de Drechtsteden. Op basis van onze methodiek ‘De burger is ook een mens’ maakten we de communicatieadviseurs bewust van de verschillende typen bewoners en bijbehorende communicatie- en participatievoorkeuren. Heb je te maken met een rode, blauwe, gele of groene inwoner? En hoe kun je hierop de communicatie en participatie laten aansluiten? Belangrijke vragen, want: dé burger bestaat niet!

Slim omgaan met belevingswerelden
In de methodiek ‘De burger is ook een mens’ onderscheiden we vier typen bewoners op basis van vier belevingswerelden: rood, blauw, geel en groen. Bewoners in dezelfde belevingswereld delen dezelfde drijfveren, waarden en motivaties. Deze drijfveren zijn onder andere bepalend voor de manier waarop zij aangesproken willen worden, welke communicatiemiddelen ze gebruiken, hun grondhouding ten opzichte van overheden en de manier waarop zij willen participeren. Wat dit precies betekent per belevingswereld en hoe je hier als communicatieadviseur mee om kan gaan, stond centraal in de trainingen.

Praktische insteek
Elke training bestond uit drie bijeenkomsten. In de eerste bijeenkomst stond de methodiek centraal. Aan de hand van de theorie en verschillende praktijkcasussen gaven we inzicht in de praktische toepasbaarheid van de methodiek. In de andere twee bijeenkomsten stonden actuele casussen van de deelnemers centraal. Op deze manier konden de deelnemers direct oefenen met het toepassen van de methodiek in hun eigen werk. In totaal verzorgen we drie trainingsrondes voor de Drechtsteden.

Wilt u ook effectief communiceren met uw bewoners? Informeer vrijblijvend naar ons trainingsaanbod en/of vraag gratis onze brochure ‘De burger is ook een mens’ aan.

SYNTRUS ACHMEA ZET IN OP GEBIEDSMARKETING

Syntrus Achmea Real Estate & Finance (SAREF) zet voor haar grotere projecten voortaan de Brandstation in, de gebiedsmarketing-methodiek van Bureau Buhrs. De vastgoedinvesteerder wil daarmee een sterkere partner worden in gebiedsontwikkelingen en het aanbod zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen van de klant. Een in house-training zorgde voor zoveel enthousiasme bij het marketing- en verhuurteam, dat SAREF direct wil doorpakken. Bureau Buhrs helpt ze de methodiek verder eigen te maken met een ‘learning on the job’-traject.

Meerdere grote projecten
SAREF is een vertrouwde naam in de vastgoedwereld en partner in veel toonaangevende gebiedsontwikkelingen.  Zij kiezen voor duurzame investeringen met financieel én maatschappelijk rendement.  De gebiedsmarketingfilosofie en -aanpak moet dit jaar in de organisatie worden verankerd. Samen met de interne gebiedsmarketingspecialist doorlopen we meerdere grote projecten met de Brandstation-methodiek. Te starten met het project Ricardo Residences in het Schinkelkwartier, een nieuwe stadswijk in de zuidwest hoek van Amsterdam.

EEN NIEUWE FRISSE EN CREATIEVE BLIK

Op zoek naar creatieve oplossingen voor vraagstukken binnen de citymarketing? Dan bent u bij onze nieuwe junior adviseur Danielle Meijer aan het goede adres. Na haar bachelor in Leisure Management en minor Citymarketing kiest zij er nu voor om in het echte werkveld te laten zien wat zij aan creativiteit en organisatietalent in huis heeft. Danielle is open-minded en heeft een sterk empathisch vermogen.

Neuzen
Voor haar afstudeeropdracht heeft Danielle vanuit verschillende perspectieven een positionering gecreëerd voor de Noordoever van Sloterplas, gelegen in Amsterdam Nieuw-West. Danielle: “Wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan, ontstaat er een speelplein aan effectieve ontwikkelingen om een gebied als eenheid uit te dragen.” Danielle kan niet wachten om voor u aan de slag te gaan.

Energie
Danielle besteedt haar vrije tijd aan zelfontwikkeling op gebied van fitness, voeding en psychologie. Daarnaast haalt zij veel energie uit het ontdekken van authentieke leisure-spots over de hele wereld.

Danielle Meijer is bereikbaar via meijer@bureaubuhrs.nl

PARTICIPATIE VOOR STATIONSTUINEN BARENDRECHT

Voor de gebiedsvisie van de Stationstuinen in Barendrecht wil de gemeente graag input van bewoners en ondernemers. Dit monofunctionele bedrijventerrein verandert de komende 15 jaar naar een multifunctioneel gebied waar naast ruimte voor werk ook ruimte komt voor wonen en onderwijs. Bewoners en ondernemers kunnen meebepalen hoe die verandering er precies uit gaat zien door hun ideeën en initiatieven naar voren te brengen. Daarvoor tuigt de gemeente een gedegen participatietraject op waar Bureau Buhrs bij ondersteunt.

Grote impact
De Stationstuinen wordt een knooppunt van ambities, functies en mogelijkheden. Een gebied waar mensen wonen, werken, leren en innoveren. Het wordt een nieuwe kern van Barendrecht en het visitekaartje van het bedrijventerrein Dutch Fresh Port. Een ontwikkeling met een grote impact op het ‘oude dorp’. Het gaat als onderdeel van de Woondeal Zuidelijke Randstad een substantieel deel van de regionale woonbehoefte vervullen.

Participatieplan
Het maken van een participatieplan doen we samen met de gemeente, stedenbouwkundigen, grondeigenaren en andere belangrijke stakeholders. We verkennen met hen de doelgroepen op basis van onze methodiek ‘De burger is ook een mens’. We brengen de doelstellingen van het traject in kaart en bepalen gezamenlijk de participatieruimte. Ook bespreken we de rol van de gemeente, grondeigenaren en andere belangrijke stakeholders. Op basis van dit onderzoek schrijven we een participatieplan en zetten we de eerste stappen in de uitvoering. Samen geven we vorm aan deze nieuwe wijk van Barendrecht!