Toeristische kansenkaart Flevoland 2030

NBTC Holland Marketing heeft een nieuwe toekomstvisie op de (vakantie)bestemming Nederland ontwikkeld, het Perspectief Bestemming Nederland 2030. Wij hebben naar aanleiding hiervan met de provincie Flevoland en Visit Flevoland een toeristische kansenkaart gemaakt. Hierin krijgt het perspectief op de bestemming Flevoland 2030 vorm. De kansenkaart helpt Flevoland bij het realiseren van haar (toeristische) ambities. Flevoland profileert zich met deze kansenkaart binnen de bestemming Nederland. De kansenkaart is een mooi vormgegeven opvouwbare kaart. Handzaam genoeg om mee te nemen en groot genoeg om als poster aan de muur te hangen.

Provincie Flevoland is ambitieus als het gaat om toerisme. De provincie wil meer bezoekers trekken en de bezoekers verleiden om langer te blijven en meer te besteden. Zo ontstaat een vrijetijdssector die sterker wordt met meer banen en een betere kruisbestuiving met andere (beleids)domeinen. Deze integrale benadering van recreatie en toerisme moet in 2030 tot gevolg hebben dat elke Flevolander profijt heeft van toerisme. Onmisbaar zijn dan ook een scherpe toeristische strategie en duidelijke ontwikkelopgaven, in lijn met het Perspectief Bestemming Nederland. In de kansenkaart voor Flevoland zijn deze strategie en ontwikkelopgaven beschreven en gevisualiseerd.

Urk communicatie en participatie

Urk groeit! Urk is hard op weg om een gemeente van 30.000 inwoners te worden. Dat blijft niet zonder gevolgen. Niet alleen moeten er veel woningen gebouwd worden, ook liggen de plannen klaar voor een bedrijventerrein van 100 hectare en voor de aanleg van een nieuwe haven. Want een groot gedeelte van de jonge Urkers wil op Urk blijven wonen én werken. De hechte Urkse gemeenschap gaat dan ook de gevolgen merken van deze groei. Wij assisteren de gemeente bij de communicatie in dit groeitraject.

Wij ontwikkelen meerdere websites om de ontwikkelingen op het gebied van wonen en werken onder de aandacht te brengen.  Een belangrijk deel van onze opdracht is het adviseren over stakeholdercommunicatie met de provincie, buurgemeenten en (potentiële) ondernemers. Urk heeft namelijk een strategische positie in de regio en mag dit nog meer uitdragen. Een scherpere positionering en lobbyboodschap kan Urk helpen deze positie te claimen.

Wij zijn verhuisd!

De eerste maand in Pand Noord zit erop en wij zijn al helemaal gesetteld! Nu de dozen zijn weggewerkt, genieten we enorm van ons nieuwe stekje. Lekker licht, lekker ruim en natuurlijk, dit bijzondere pand in het hippe Amsterdam Noord.

Wees welkom op ons nieuwe adres:
Meeuwenlaan 98-100
1021 JL Amsterdam

Lab-sessie Participatie bij warmtetransitie – Hoe dan?

Iedereen moet ‘mee’ met de warmtetransitie.
Maar hoe?
In onze laatste Lab-sessie ‘Participatie bij warmtetransitie – Hoe dan?’ bogen we ons met ruim 25 deelnemers over deze opgave. Jeske Sonneveld van adviesbureau Squarewise, versneller van transities in duurzaamheid, adviseert gemeenten bij de wijkaanpakken. Zij komt alle onderdelen en spelers van de warmtetransitie tegen: bewoners, netbeheerders, klimaatadaptatie, kosten, oplossingen voor individuen, sociale netwerken, mobiliteit, markt, etc. Veel gemeenten blijken op zoek naar handvatten voor bewonersparticipatie en -communicatie. Dit blijkt ook uit een onderzoek van Squarewise onder 43 koplopergemeenten die een aanvraag indienden voor het subsidietraject Proeftuinen Aardgasvrije Wijken.

Routekaart en participatie binnen de wijkaanpak op maat van bewoners
Bureau Buhrs, Squarewise en SAMR hebben de krachten gebundeld om een complete aanpak voor de participatie bij warmtetransitie te ontwikkelen. De basis van deze aanpak is beschikbaar en beproefd bij andere opgaven. In de Lab-sessie liet Marinka van Vliet van Bureau Buhrs zien dat de participatiemethode ‘De burger is ook een mens’ een goede basis biedt om een participatie- en communicatieaanpak op maat van de bewoners van een gemeente of wijk te maken. Deze methode maakt gebruik van inzichten in belevingswerelden van bewoners.
De belevingswerelden van alle inwoners in Nederland zijn in kaart gebracht en kunnen in combinatie met big ‘harde’ data en randvoorwaarden zoals woningtype en – leeftijd, corporatiebezit, energieverbruik etc. worden gebruikt om de volgorde en invulling van de wijkaanpakken van de warmtetransitie te bepalen. De gemeente Amsterdam is hier inmiddels mee gestart.

The missing link
Om nog scherper aan te kunnen haken bij de belevingswereld van specifieke bewoners wordt op dit moment nader onderzoek gedaan naar de domeinspecifieke belevingswerelden voor de warmtetransitie. Zodra we deze kennen weten we met welke boodschap en triggers we specifieke bewoners kunnen bereiken en in beweging krijgen. Deelnemers aan de Lab-sessie droegen specifieke vraagpunten aan om het onderzoek vorm te geven.

We gaan verhuizen!

Bureau Buhrs verhuist begin juli naar Pand Noord, Meeuwenlaan 98-100. Natuurlijk in Amsterdam Noord. Grotere ruimte, mooiere vergaderzalen, betere voorzieningen, goede kantine, een receptie, een bioscoopzaaltje…. Maar geen uitzicht over het IJ meer. Het IJ is nu 100 meter lopen. Maar wel in het Hamerkwartier, de ‘place to be’ de komende jaren in het hippe Amsterdam Noord. We zitten in het kantoor naast Disney. Dat gaat mooie verhalen opleveren…. We hopen jullie daar binnenkort eens te mogen ontvangen!