Webinar Placemaking in Coronatijd

  • Wat? Webinar Placemaking in Coronatijd
  • Wanneer? Donderdag 9 juli van 15 tot 16 uur
  • Voor wie? Gemeenten, projectontwikkelaars, citymarketeers en centrummanagers
  • Aanmelden via LinkedIn

Hoe maak je de openbare ruimte in jouw gebied aantrekkelijk en veilig? Je leert het van deze snelle denkers en slimme doeners! Zij verzorgen het volgende energieke programma. Waarin uiteraard ook ruimte is om te sparren.

Programma in 4 rondes

Warming-up – door gespreksleider Marinka van Vliet, adjunct directeur Bureau Buhrs

Ronde 1
De toekomst van de stad. Hoe de coronacrisis het gebruik van de openbare ruimte beïnvloedt. Nu en in de toekomst – door Jos Gadet, hoofdplanoloog / strategisch beleidsadviseur R&D gemeente Amsterdam, publicist en spreker over de geografie van de grote stad

Ronde 2
De Buiten Boost van Bureau Buhrs: in vier stappen uw buitenplek, buurt of wijk een aantrekkelijke en veilige beleving voor bewoners en bezoekers. Een pragmatische vertaling van expertise op het gebied van participatie, gebiedsmarketing en placemaking – door Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs

Ronde 3
Uit de praktijk
: de binnenstad van Amersfoort weer gezellig en veilig. Dankzij de kennis en ervaring van evenementorganisatoren gecombineerd met lokale daadkracht – interview met Rob van Wegen, Plek op het terras

Ronde 4
Het leven tussen gebouwen. Successen en uitdagingen bij de uitvoering van placemaking in Nederlandse steden – preview masterthesis van Janthe Bührs, masterstudent Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

Cooldown – door gespreksleider Marinka van Vliet, adjunct directeur Bureau Buhrs

Identiteitskompas voor stationsgebied Leiden

Samen met de Leidenaren heeft Bureau Buhrs een identiteitskompas voor het stationsgebied van Leiden ontwikkeld. Wij deden dit in opdracht van de gemeente. Het kompas is een digitale brochure die bestaat uit sfeerbeschrijvingen van het verleden, het heden en de toekomst. Ook bevat het kompas vier verhaallijnen (in woord en beeld) die het verhaal van het stationsgebied vertellen door de decennia heen én van de toekomst. Identiteit is een essentieel onderdeel van de gebiedsvisie voor het stationsgebied. Identiteit omvat het karakter, de sfeer en de gevoelswaarden van het stationsgebied. De identiteit is bepalend voor de invulling van het gebied en daarmee voor alle ontwikkelingen die er plaats gaan vinden.

 

Samen met de Leidenaren
Om tot een gedragen gebiedsvisie van het Stationsgebied te komen is het belangrijk dat de gewenste identiteit aansluit bij het beeld dat de Leidenaren ervan hebben. Het identiteitskompas maken we daarom samen met de stad. Zo hebben we onder andere een korte enquête onder bewoners gehouden. Die bijna 400 keer werd ingevuld. Ook hebben we met belangrijke stakeholders oriënterende gesprekken gevoerd en twee workshops gedaan. Het resultaat? Een eerste versie van het identiteitskompas in woord en met illustraties om het toekomstbeeld tot leven te brengen. Dit concept identiteitskompas wordt de komende weken aan de stad teruggelegd. Door middel van een enquête, online chatmomenten en inloopspreekuren scherpen we het kompas samen nog verder aan!

Participatiekompas voor Montfoortse initiatiefnemers

Wie in de gemeente Montfoort een eigen initiatief wil realiseren kan voortaan te rade bij een speciaal Participatiekompas voor initiatiefnemers. Het Participatiekompas gaat in op belangrijke en veelgestelde vragen rondom participatie bij initiatieven en geeft zeven gouden tips om zelf participatie te organiseren. Onder de Omgevingswet moeten initiatiefnemers namelijk zelf de omgeving betrekken bij de voorbereiding van hun plannen om een Omgevingsvergunning aan te kunnen vragen. Dat levert natuurlijk vragen op. Hoe pak je dat aan, participatie organiseren? Welke rol speelt de gemeente? En wanneer is participatie voldoende?

Participatie bij initiatieven
De gemeente Montfoort maakte de Folder voor initiatiefnemers waarin wordt uitgelegd hoe initiatiefnemers een plan kunnen indienen bij de gemeente. Door de Omgevingswet verloopt de procedure voor een vergunningsaanvraag namelijk anders dan we gewend zijn en participatie is daarbij een wezenlijk onderdeel. Bureau Buhrs vulde de Folder voor initiatiefnemers daarom aan met belangrijke informatie over participatie en stelde bijbehorend het Participatiekompas op. Hierin wordt uitgelegd op welke momenten in het vergunningstraject initiatiefnemers te maken hebben met participatie. Ook helpen we initiatiefnemers in zeven gouden tips stapsgewijs op weg om op een professionele manier participatie te organiseren.

Houvast
Met de Folder voor initiatiefnemers en het Participatiekompas hebben we duidelijke kaders opgesteld voor initiatiefnemers en voor de gemeente. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Een waardevolle houvast om nu al te experimenteren met werken in de geest van de Omgevingswet.

Onderzoek citymarketingorganisatie Vijfheerenlanden

Voor de fusiegemeente Vijfheerenlanden onderzoekt Bureau Buhrs op welke manier de citymarketing in de toekomst het beste kan worden georganiseerd. We doen dat samen en in overleg met verschillende betrokkenen en belanghebbenden, waaronder vertegenwoordigers van de bestaande citymarketingorganisaties, de gemeente, de VVV en ondernemersverenigingen.

De gemeente Vijfheerenlanden is ontstaan op 1 januari 2019, uit een fusie tussen verschillende steden, dorpen en kernen, waaronder Leerdam en Vianen. Voor die laatste twee zijn momenteel al citymarketingorganisaties aan de slag, maar gezien de gemeentelijke fusie rijst de vraag of citymarketing door verschillende organisaties de meest effectieve wijze is. Aan Bureau Buhrs de vraag om hier advies over te geven.

Werkwijze
Voor deze opdracht werkt Bureau Buhrs volgens de methode zoals beschreven in onze whitepaper ‘de organisatie van citymarketing’. Belangrijke vragen zijn onder andere hoe de organisatie er precies uit moet zien, of een formele of informele samenwerking met stakeholders wenselijk is en of de organisatie strategisch en/of uitvoerend aan de slag gaat.

Bureau Buhrs zal zich door middel van uitgebreid veldwerk de komende maanden inzetten om antwoord te geven op deze vragen. Zo dragen wij bij tot een optimale vormgeving van de citymarketingorganisatie in gemeente Vijfheerenlanden!

 

Wilt u de whitepaper ‘de organisatie van citymarketing’ graag ontvangen? Deze is per e-mail op te vragen via info@bureaubuhrs.nl.

 

Cursus participatie Omgevingswet

In samenwerking met SPRYG Real Estate Academy organiseerden we de nieuwe cursus: Aanpak participatie Omgevingswet. Een actueel thema met een eigentijdse invulling van de cursus. In twee cursusmiddagen gingen we met een groep enthousiaste deelnemers digitaal om tafel om participatie onder de Omgevingswet eigen te maken. Een bijzondere ervaring om online het gesprek te voeren en samen aan de slag te gaan met interactieve oefeningen. Een geslaagde cursus met veel positieve energie en feedback – wordt vervolgd met een nieuwe klassikale cursus in oktober dit jaar!

Tijdens de cursus gingen we in op diverse thema’s rondom participatie en de Omgevingswet. Participatie is een belangrijke pijler onder de Omgevingswet, maar de wet laat participatie vormvrij en dat resulteert in veel vragen. Hoe kan je bijvoorbeeld kaders en richting geven en toch zorgen voor maatwerk? En hoe toets je wanneer participatie voldoende is? Ook bespraken we hoe je met kennis van belevingswerelden een zorgvuldig participatieproces kan inrichten, optimaal afgestemd op jouw doelgroep. Met een gemengde groep deelnemers van gemeenten, corporaties en meer gingen we samen op onderzoek. De gemeente Krimpen aan de IJssel presenteerde daarnaast een praktijkcase over participatie bij de herinrichting van de wijk Langeland.

Ook nieuwsgierig? Op dinsdag 27 oktober dit jaar organiseren we deze cursus ook klassikaal. Kijk op de site van Spryg voor meer informatie en aanmelden.