Alliantie-Lab Fitpark

Allianties voor Fitpark Westland

Ideeën zijn er volop voor het Fitpark Westland: lasergamen in de beweegbox, danslessen voor jong en oud, een binnenspeeltuin, noem maar op. Om al deze ideeën om te zetten naar concrete en haalbare plannen organiseerde Bureau Buhrs in opdracht van de gemeente Westland in februari een Alliantie Lab, of zoals ze in het Westland zeggen: een beursvloer. Sport- en cultuurondernemers uit het Westland en medewerkers van de gemeente maakten afspraken met elkaar om de ideeën uit te werken. Ook de 12-jarige Rens deed goede zaken: hij sloot met maar liefst 4 partijen een alliantie om zijn lasergameverhuur in te kunnen zetten voor het Fitpark.

Wel behoefte aan Fitpark
Eind 2017 onderzocht Bureau Buhrs, ook in opdracht van de gemeente, of er behoefte was aan een Fitpark in het Westland. De resultaten stemden optimistisch. Ruim 75% van de respondenten zag zo’n Fitpark wel zitten. Met het Alliantie Lab – waarvoor verschillende ondernemers, medewerkers van de gemeente en andere betrokkenen uit de gemeente Westland waren uitgenodigd – komen de plannen voor dit Fitpark verder tot leven en worden ze concreter.

Samen is de sleutel
In dit Alliantie Lab stond de vraag centraal: ‘Hoe maken we Fitpark Westland samen tot een succes?’ De deelnemers gingen in verschillende rondes met deze vraag aan de slag. Iedere deelnemer met een idee of een plan voor het Fitpark ging op zoek naar andere deelnemers die een bijdrage aan dit idee of plan wilden leveren. Door vraag en aanbod op deze manier te verbinden komt de realisatie van het plan of idee dichterbij en daarmee ook de realisatie van het Fitpark.

Verrassende verbindingen
De deelnemers aan het Alliantie Lab waren divers. Naast medewerkers van de gemeente Westland waren er de directeur van de bibliotheek, een beheerorganisatie van sportvoorzieningen, de initiatiefnemers van het Fitpark, bedrijven die moderne speeltoestellen leveren, een dansschool, een bewegingscoach en dus Rens, de 12-jarige ondernemer die een lasergameverhuurbedrijf op het Fitpark wil starten.

Onderzoek visitor journeys naar Flevolandse watericonen

Welke toeristen vinden welke watericonen in Flevoland aantrekkelijk? In opdracht van Toerisme Flevoland stuurt Bureau Buhrs met die vraag studenten Flevoland in voor visitor journeys. De studenten kruipen in de huid van een Spaanse, Belgische, Duitse of andere internationale bezoeker en gaan op bezoek bij Batavialand, Schokland, Urk en Waterloopbos. Ze toetsen de huidige beleving van onder andere horeca, musea en andere activiteiten aan de hand van een checklist en kijken of het ‘verhaal’ van Nederland als Waterland tot leven komt. Deze zogenaamde visitor journeys brengen concreet in beeld hoe de ‘Flevolandse watericonen’ beter kunnen inspelen op de wensen van internationale bezoekers binnen het themajaar Nederland Waterland van het NBTC.

Betere beleving
In 2018 is er veel aandacht voor de watericonen van Nederland, vanwege de verhaallijn ‘Nederland Waterland’. De verhaallijn is een product van NBTC, om Nederland te positioneren als toeristische waterbestemming bij internationale bezoekers. De verhaallijn Nederland Waterland verbindt verschillende watericonen in Nederland, zoals de Deltawerken, Kinderdijk en de iconen in Flevoland. Om te komen tot een betere beleving van de watericonen, voert Bureau Buhrs visitor journeys uit. In de voorbereiding is al uitgebreid geanalyseerd hoe de wensen van verschillende bezoekers verschillen. Spanjaarden leren graag over watermanagement, Belgen komen vooral om te genieten. Maar ook binnen een nationaliteit zijn er verschillen: waar de ene Duitser avontuurlijk is ingesteld, legt de andere het liefst de hele reis van tevoren vast. De resultaten van de journeys worden geanalyseerd en uitgewerkt tot praktische aanbevelingen om de iconen, de provincie Flevoland en Nederland nóg beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke toeristische waterbestemming voor toeristen.

Wat doet placemaking voor gebiedsmarketing?

Onze stagiair Sjoerd de Boer zoekt het uit. Placemaking wordt steeds vaker ingezet als manier om burgers te betrekken bij de (her)ontwikkeling van een locatie. Deze manier van burgerparticipatie en bottom-up werken biedt kansen voor de gebiedsmarketing van de locatie. Tijdens een afstudeerperiode van een half jaar onderzoekt Sjoerd deze kansen. Sjoerd is 22 jaar, woont in Castricum en studeert ‘Landscape and Environment Management’ aan Hogeschool Inholland in Delft. Met zijn stage bij Bureau Buhrs rond hij zijn laatste jaar af.

Mede door zijn opleiding en interesses heeft Sjoerd vooral parate kennis van gebiedsontwikkeling vanuit planologisch perspectief. Hij is benieuwd of hij deze kennis kan inzetten in de wereld van gebiedsmarketing en zo een bijdrage kan leveren aan Bureau Buhrs. Terwijl hijzelf een hoop kennis en praktijkervaring op doet. Win-win!

U kunt Sjoerd bereiken via deboer@bureaubuhrs.nl.

Lab-sessie 1 februari – Participatie: Hoe dan?

Hoe geef je participatie vorm bij het maken van een omgevingsvisie of bij een projectplan? Hoe voer je het goede gesprek? En hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk een brede groep inwoners bereikt en betrekt en niet altijd dezelfde mensen spreekt? Grote ontwikkelingen als de omgevingswet, klimaatadaptatie en energietransitie stellen hoge eisen aan burgerparticipatie. Maar hoe kom je tot een succesvol participatietraject? Tijdens de lab-sessie ‘Participatie. Hoe dan?!’ delen wij onze kennis en ervaring met succesvolle participatietrajecten van de afgelopen tien jaar. Ook gaan we met u en met inspirerende sprekers in gesprek over de rol van participatie bij nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen.

Wanneer en waar?
Datum: donderdag 1 februari 2018
Tijd: 14.30 – 17.00 uur (inloop vanaf 14.00 uur en borrel tot 18.00 uur)
Locatie: A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam Noord

Het programma
14.30 – 14.40 uur
Opening & introductie door Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs.

14.40 – 15.00 uur
Toelichting op de methodiek ‘De burger is ook een mens’ en inspirerende cases door Fanny Bod, senior adviseur bij Bureau Buhrs.

15.00 – 15.20 uur
Opbrengsten en inzichten van participatie voor de gemeente Amsterdam door Cor Vos, strategisch adviseur bij de gemeente Amsterdam.

15.20 – 15.40 uur
Pauze

15.40 – 16.45 uur
Panelgesprek en discussie met de zaal onder leiding van Fanny Bod.
Panelleden: Eelco de Groot (senior lector Risk Management & Public Acceptance TU Delft), Jeroen Haan (portefeuillehouder Participatie Hoogheemraadschap Rijnland), Gerd de Kruif (‎programma-manager invoeringsbegeleiding Omgevingswet) en Marinka van Vliet (senior adviseur Bureau Buhrs).

16:45 – 17:00 uur
Afsluiting

17.00 – 18.00 uur
Netwerkborrel

Gratis deelname
Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Bent u erbij? Aanmelden kan via info@bureaubuhrs.nl of door te bellen naar: 020-6325805. Alle deelnemers krijgen onze vernieuwde brochure ‘De burger is ook een mens’ cadeau.

De Lab-sessie is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, ondernemersverenigingen, kennisinstituten en ontwikkelaars.

De Gondel

Vliegen in een gondel over het Veluwemeer?

Komt er een gondel over het Veluwemeer of is het plan te ambitieus? 600 mensen hebben hun mening hierover gegeven. Daaruit blijkt dat mensen verschillende redenen hebben om de gondel te bezoeken. De één ziet het bijvoorbeeld als een gezellige familieactiviteit, de ander als een aparte manier om Nederland te bezichtigen. De verschillen tussen wat mensen aantrekkelijk vinden aan de gondel zijn te relateren aan hun belevingswereld. Dat geldt ook voor het ontwerp. Een glazen vloer vinden mensen met een rode en blauwe belevingswereld bijvoorbeeld gaaf, maar is vaak te eng voor mensen met een groene belevingswereld. En is de attractie ook rendabel te maken? Dat is nog geheim, maar wellicht binnenkort meer nieuws…

De Veluwe en Flevoland staan aankomende jaren prominenter op de toeristische kaart door verschillende ontwikkelingen zoals Lelystad Airport, Floriade 2022 en ‘Amsterdam bezoeken, Holland bekijken’. Mede daarom was 2017 hét jaar om te onderzoeken wat de marktpotentie is van een mogelijke gondelverbinding. Samen met advies- en ingenieursbureau Antea Group gaf Bureau Buhrs vorm aan een businesscase. Een panel van meer dan 600 mensen toetste het concept van de gondel. Het panel is representatief voor de Nederlandse bevolking en is ingeschakeld via samenwerkingspartner SAMR.