Voorlei: thuis in een groene oase

Bureau Buhrs heeft een stevig traject voor positionering ingezet en een onderscheidende look & feel ontwikkeld voor Voorlei. Op het voormalige Schakenbosch-terrein in Leidschendam-Voorburg gaan Meijer Bergman Erfgoed Ontwikkeling en KondorWessels Projecten de komende jaren aan de slag om een hoogwaardige duurzame woonomgeving in het groen te ontwikkelen.

Op basis van onderzoek naar kernkwaliteiten, doelgroepen, concurrenten en merkwaarden is de positionering van het gebied bepaald. De positionering is vervolgens vertaald naar een creatief concept, communicatie- en marketingplan en handvatten voor gebiedsinrichting en product-markt-combinaties.

Luxe en hoogwaardig
De herontwikkeling van Schakenbosch richt zich voornamelijk op vitale senioren en doorstromers uit de regio en bestaat voor een groot gedeelte uit luxe appartementen en hoogwaardige grondgebonden woningen. De nieuwbouw vult de aanwezige woonmilieus aan en is daarmee een vervolgstap in de wooncarrière van een grote groep inwoners van Leidschendam-Voorburg.

Brandmanual
In de brandmanual heeft Bureau Buhrs het merk Voorlei verder beschreven en visueel gepresenteerd. Een korte samenvatting: Voorlei is een onontdekte oase. Er is rust, ruimte, connectie en comfort voor iedereen. De woningen zijn opgezet met oog voor detail en stijl. Het logo is een subtiele hommage aan de klassieke adel middels een schild/icoon-vorm.

Amsterdam Sloterdijk II t/m IV beter op de kaart

De gemeente Amsterdam heeft Bureau Buhrs gevraagd om bij de positionering en gebiedsmarketing van Amsterdam Sloterdijk te helpen. Sloterdijk is een historische plek die momenteel verandert van een eenzijdig bedrijventerrein met veel leegstand in een gemengd stuk Amsterdam voor wonen, werken, toerisme en uitgaan. De genoemde veranderingen zijn inmiddels in een stroomversnelling terechtgekomen. Deze ontwikkeling vraagt om heldere uitgangspunten.

Met locatiebezoeken, interviews en deskstudie werken we aan een advies over de ‘ideale’ gebiedsindeling en onderzoeken we het ‘DNA’ van het gebied en de deelgebieden. Dit advies visualiseren wij door een (geanimeerde digitale) kaart die de indeling van en sferen binnen het gebied laat zien. Op basis hiervan gaan we verder met de positionering van Sloterdijk II tot en met IV en de verschillende deelgebieden, waardoor we het gebied goed en sterk op de kaart kunnen zetten.

Meer visitor journeys in Lelystad

Wat maakt Lelystad tot een aantrekkelijke toeristische bestemming? Om daarachter te komen heeft Bureau Buhrs onder andere visitor journeys uitgevoerd. Lelystad wil een vanzelfsprekende vrijetijdsbestemming worden en zo de Lelystadse economie versterken. De verschillende vrijetijdsgebieden met allemaal hun eigen profiel, waaronder Bataviastad en Werkeiland, spelen daarin een belangrijke rol. Bureau Buhrs is gevraagd om het profiel van de verschillende gebieden scherp te krijgen en de sterke, unieke kwaliteiten van ieder gebied naar boven te halen.

De eerste twee vrijetijdsgebieden die Bureau Buhrs heeft geanalyseerd zijn Batavia Stad en Werkeiland. Op basis van visitor journeys is in kaart gebracht hoe de gebieden nu worden beleefd. Vervolgens is samen met stakeholders onderzocht hoe het gebied er in de toekomst uit zou moeten zien om aantrekkelijker te worden gevonden door toeristen/bezoekers. Die toekomstbeelden zijn vertaald naar ‘gebiedsverhalen’. Deze geven richting aan de toekomstige gebiedsontwikkeling, product-marktcombinaties, promotie en communicatie.

Gebiedsontwikkeling Reeve gaat door

Gemeente Kampen en projectontwikkelaar BPD hebben de intentieovereenkomst ondertekend voor de samenwerking bij de gebiedsontwikkeling in het project Reeve in Kampen. Daarbij is het logo feestelijk onthuld als start van het communicatie en participatietraject voor Reeve. Bureau Buhrs heeft het campagneconcept en het communicatie- en participatieplan ontwikkeld. Naar verwachting komen er circa 1300 woningen. De overeenkomst heeft betrekking op de eerste fase van 600 woningen.

Het project Reeve is een langdurige integrale gebiedsontwikkeling ten zuidwesten van Kampen waarin natuurontwikkeling, een primaire waterkering en woningbouw worden gecombineerd. Wethouder Gerrit Jan Veldhoen: “Geweldig dat we na lang voorbereiden aan de slag kunnen. Met het communicatie- en participatietraject willen we de inwoners en geïnteresseerden meer betrekken bij de mogelijkheden in en rondom Reeve en het draagvlak voor de ontwikkeling onder inwoners van Kampen vergroten.”

Via enquêtes, participatiebijeenkomsten, een website en Facebook-pagina kan iedereen meepraten over Reeve. Ook gaan de partijen zelf actief de stad in om het gesprek met mensen over de ontwikkeling aan te gaan. Eind mei wordt naar verwachting de eerste informatieavond georganiseerd waar een stedenbouwkundige schets gepresenteerd wordt. Tijdens de tweede participatiebijeenkomst medio juni worden verschillende thema’s besproken met belangstellenden. Bureau Buhrs begeleidt de partijen in het participatieproces.

Kick-off citymarketing Hoorn

Onder de vlag ‘Ik hou van Hoorn’ gaat citymarketing Hoorn Marketing de stad de komende jaren nog beter op de kaart zetten. Het logo en de slogan werden onthuld tijdens de kick-off op 30 maart jl. Wethouder Ben Tap en initiatiefnemer Jan Haring gaven hiermee in aanwezigheid van zo’n 75 stakeholders het startsein voor de citymarketing van Hoorn. Bureau Buhrs stelde na een interactief proces het citymarketingplan op en bedacht het logo. Het idee bij het campagneconcept is dat de stad pas echt tot leven komt als inwoners, ondernemers en bezoekers zelf vertellen wat Hoorn voor ze betekent.

Hoorn Marketing gaat ervoor zorgen dat Hoorn zich beter aan bezoekers presenteert. Met promotiemiddelen, maar vooral ook door een bezoek aan de stad aantrekkelijker te maken. Door te stimuleren dat ondernemers hun krachten bundelen en meer samenwerken, door de ontvangst van bezoekers te verbeteren, evenementen te versterken en de kwaliteiten van de stad, zoals de haven en het historisch erfgoed, beter te benutten.

Initiatief bij ondernemers
Wethouder Ben Tap: ‘Bijzonder is dat het initiatief voor Hoorn Marketing bij de ondernemers vandaan komt. Ik ben daarom blij dat er een plan ligt waarin zij de sterke kanten van Hoorn kunnen promoten aan de buitenwereld. De gemeente betaalt en denkt met de ondernemers mee. Investeren in citymarketing leidt niet alleen tot meer bezoekers, maar ook tot een sterkere samenwerking tussen de diverse branches en een betere concurrentiepositie ten opzichte van andere steden. Ik zie heel graag dat iedere organisatie die baat heeft bij het promoten van Hoorn dit initiatief omarmt en meedoet .’

Belang van aantrekkelijke stad
Behalve het plan werd de nieuwe organisatie gepresenteerd. Opvallend is dat naast vertegenwoordigers uit de horeca en detailhandel ook veel andere partijen uit de stad bereid zijn een bijdrage te leveren aan de marketing van Hoorn. Kandidaten voor bestuur en raad van advies uit de cultuur, de zorg, het onderwijs, wonen en het bedrijfsleven zien allemaal het belang in van een aantrekkelijke stad.