Machteld Beekhuis

NIEUWE COLLEGA MACHTELD BEEKHUIS

In augustus is Machteld Beekhuis als adviseur bij Bureau Buhrs gestart. Machteld is ruimtelijk econoom en heeft afgelopen jaar een studie marketingcommunicatie afgerond. Zij heeft werkervaring opgedaan als adviseur ruimtelijke ontwikkeling bij diverse adviesbureaus en heeft gewerkt aan locatie- en positioneringsvraagstukken bij Ahold Real Estate. Bij Bureau Buhrs gaat zij haar ervaring met winkelgebieden en vastgoedontwikkelingen combineren met haar kennis over marketingcommunicatie.

Machteld Beekhuis is te bereiken via beekhuis@bureaubuhrs.nl

Gebied Branding

GEBIEDSIDENTITEIT, BRON VOOR BRANDING

De identiteit van een gebied – ofwel het DNA – vormt de bron van waaruit de branding, maar ook de toekomstige ontwikkeling van dit gebied, succesvol kan worden ingezet. Deze overtuiging vormde de rode draad tijdens twee masterclasses die Bureau Buhrs organiseerde op de tentoonstelling Volksvlijt2056 in de Centrale Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Een overtuiging die de diverse sprekers vanuit verschillende invalshoeken illustreerden met visies en voorbeelden uit de praktijk. Lees hier de blog die senior adviseur Marijke Manshanden van Bureau Buhrs schreef na afloop van de masterclasses.

Oostvaardersplassen

Oostvaardersplassen: drie op een rij

Het afgelopen jaar is Bureau Buhrs intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Oostvaardersplassen en omliggende gebieden, die gezamenlijk als Nationaal Park Nieuwland meedingen naar de status Nationaal Park van Wereldklasse. Bureau Buhrs is gevraagd een ontwikkelingsvisie voor de Almeersepoort op te zetten en een positioneringsstrategie voor de Lelypoort te ontwikkelen, deze twee gebieden vormen toegangspoorten tot de Oostvaardersplassen. Daarnaast geven we input voor de ontwikkeling van het Nationaal Park Nieuwland.

Om de vindbaarheid en toegankelijkheid van het Nationaal Park te vergoten en om de stromen bezoekers te verdelen, worden vier toegangs- en belevingspoorten ontwikkeld. Bij elke poort komen voorzieningen in een landschap die een echte Oostvaardersplassen beleving bieden. De Almeersepoort (in Almere) en de Lelypoort (in Lelystad) zijn twee van deze poorten.

Almeersepoort
Voor de ontwikkelingsvisie voor de Almeersepoort is Bureau Buhrs gevraagd hoe de Almeersepoort gepositioneerd moet worden, rekening houdend met het reeds bepaalde merkhuis van de Oostvaardersplassen en de unieke kenmerken van de toegang tot de plassen aan de Almeerse kant. Vervolgens is dit doorvertaald in een ruimtelijk ontwerp van de poort en bijbehorende programmering, bestaande uit vrijetijdsconcepten en –voorzieningen. In dit project heeft Bureau Buhrs samengewerkt met Bureau Nieuwe Gracht.
Lees hier meer.

Lelypoort
In navolging op de Almeerse opdracht, is Bureau Buhrs door gemeente Lelystad gevraagd een soortgelijk traject te doen voor de Lelypoort – de toegangspoort aan de Lelystadse kant. Ook hier is gekeken hoe de poort gepositioneerd moet worden, welke doelgroepen centraal moeten staan en welke vrijetijdsconcepten- en voorzieningen hiervoor ontwikkeld kunnen worden. In dit project heeft Bureau Buhrs samengewerkt met Bureau Feddes|Olthof landschapsarchitecten, die het ruimtelijke ontwerp voor de Lelypoort heeft ontwikkeld. Lees hier meer.

Nationaal Park Nieuwland
Naast de entreegebieden moeten de Oostvaardersplassen en omliggende gebieden zelf ook worden doorontwikkeld om een Nationaal Park van Wereldklasse te zijn. Het Nationaal Park Nieuwland zal bestaan uit de natuurgebieden Oostvaardersplassen, Marker Wadden, Lepelaarsplassen en de direct aangrenzende natuurgebieden. Om deze gebieden te ontwikkelen tot één samenhangend natuurgebied, heeft Provincie Flevoland begin juli een ontwerpweek georganiseerd. Voor deze week zijn verschillende experts gevraagd om vanuit hun expertise het Nationaal Park mee te ontwikkelen. Bureau Buhrs is gevraagd om mee te denken vanuit de kennis over positionering en doelgroepen: hoe bewaken we het merk ‘Hartelijke Avonturier’ en de doelgroepskeuze bij de ruimtelijke ontwikkeling van het Nationale Park en bijbehorende programmering?

Citymarketing

Citymarketing Sliedrecht

Gemeente Sliedrecht kent een unieke historie door haar baggerwerkzaamheden: Sliedrecht is de bakermat van de mondiale baggerindustrie en heeft zich internationaal op de kaart gezet als specialist in de waterbouwsector. Hierin trekt Sliedrecht samen op met de Drechtsteden. Vanuit de gemeente is er behoefte om binnen deze regio een duidelijke eigen positie te claimen. Niet alleen de regio maar ook Sliedrecht zelf moet op de kaart! Bureau Buhrs gaat hiermee aan de slag door het opzetten van de citymarketing van Sliedrecht.

Op dit moment wordt nog beperkt ingezet op marketing van Sliedrecht zelf, waardoor de bekendheid van deze gemeente beperkt is. Met een integraal citymarketingverhaal, opgesteld in samenwerking met de stakeholders, moet Sliedrecht een unieke positie innemen als onderdeel van de Drechtsteden, Maritieme Delta en provincie Zuid-Holland. Voor het opzetten van de citymarketing maakt Bureau Buhrs gebruik van de door ons ontwikkelde BrandStation-methodiek, waarbij we kijken naar zowel de strategie als uitvoer. We beginnen met een intakegesprek met de opdrachtgever, desk studie en een paar interviews. Resultaat hiervan is dat de opgave helder is en de doelstellingen en doelgroepen van de citymarketing zijn vastgesteld. Vervolgens gaan we de positionering van Sliedrecht bepalen. Dit doen we samen met stakeholders tijdens een positioneringsworkshop.

In deze workshop gebruiken we onze positioneringsdriehoek waarbij we ingaan op de kernkwaliteiten van het gebied, de belevingswereld van de doelgroep en het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Op basis van deze uitkomsten beschrijft Bureau Buhrs het merk Sliedrecht in woord (een brandsheet met de propositie en een beschrijvend verhaal) en beeld (creatief concept bestaande uit logo en pay-off).

Het merk Sliedrecht vertalen we in concrete acties en middelen. Om te bepalen aan welke acties en middelen behoefte is, organiseren we een tweede workshops met stakeholders. De uiteindelijke acties en middelen beschrijven we in het uitvoeringsplan. Tot slot wordt een advies gegeven omtrent de organisatie van de citymarketing. Alle onderdelen samen vormen het citymarketingplan voor Sliedrecht. Dit zal in het najaar van 2016 worden opgeleverd.

Positionering stad

Positionering Zaanstad

Voor de gemeente Zaanstad begeleidt Bureau Buhrs het traject voor de positionering van de stad. De gemeente heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd en wil de ambities op gebied van wonen, werken en toerisme blijven nastreven en aantrekkelijk zijn en blijven voor nieuwe bewoners, bezoekers en ondernemers. De komende periode zullen we in een compact traject met medewerkers van de gemeente en partijen uit de stad bepalen wat het verhaal van Zaanstad moet worden. Er ligt al veel informatie en er is al veel onderzocht, maar nu is het moment om scherpe keuzes te maken. Het proces resulteert in een gedragen brandsheet voor Zaanstad.