Belevingswerelden Amsterdam

AMSTERDAM VERDIEPT ZICH IN BELEVINGSWERELDEN

Welke belevingswerelden hebben de inwoners van Amsterdam en hoe gebruik je dat effectief in je communicatie en participatie met deze inwoners? Daarin verdiepten twintig communicatieadviseurs van de gemeente Amsterdam zich afgelopen december. Dit gebeurde tijdens een training van Bureau Buhrs op basis van de methodiek De burger is ook een mens.

De kracht van deze methode is dat we weten hoe inwoners benaderd of betrokken willen worden doordat we hun belevingswerelden kennen. Binnenkort wijst de gemeente Amsterdam een aantal pilotprojecten aan. Hierin gaat de gemeente de methodiek in de praktijk brengen. Na de training heeft Amsterdam de dataset belevingswerelden voor de gehele gemeente ingekocht bij onderzoeksbureau SAMR, die de data verzamelt en beheert.

Tijdens de training bleek dat de communicatieadviseurs van de gemeente zelf (bijna) allemaal in dezelfde belevingswereld vallen. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Het betekent immers dat je als adviseur over je eigen normen, waarden en voorkeuren moet kunnen stappen om goed met diverse belevingswerelden te communiceren.

U kunt hier een gratis exemplaar aanvragen van de brochure De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.

FANNY BOD: PUBLIC AFFAIRS & CORPORATE BRANDING

Begin januari is Fanny Bod bij Bureau Buhrs gestart als senior adviseur. Bij Bureau Buhrs gaat Fanny vooral aan de slag met stakeholdermanagement, public affairs en corporate branding. Fanny is een gepokte en gemazelde communicatieadviseur met veel politiek-bestuurlijke ervaring. Voor haar komst naar Bureau Buhrs was zij onder meer werkzaam als Hoofd Corporate Communicatie van de Sociale Verzekeringsbank. Ook heeft zij meer dan een decennium ervaring met corporate branding en woordvoering.

Bij de Sociale Verzekeringsbank fungeerde zij onder meer als crisiscommunicatiemanager tijdens de problemen met de uitbetaling van de persoonsgebonden budgetten door de SVB. Ook is Fanny Bod woordvoerder geweest voor onder andere UWV, staatssecretaris Rick van der Ploeg en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daarnaast heeft zij haar sporen in de politiek-bestuurlijke arena verdiend. Zo was Fanny lange tijd actief in PvdA, onder meer als voorzitter van de Jonge Socialisten in de PvdA, Dagelijks bestuurslid van de PvdA en voorzitter van het Diversiteitsnetwerk.

Fanny is te bereiken via bod@bureaubuhrs.nl

marketingcommunicatieadviseur

EVA WESTERVELD: ONLINE & VASTGOEDMARKETING

Ook Eva Westerveld is sinds begin januari werkzaam bij Bureau Buhrs. Als marketingcommunicatieadviseur bij ERA Contour is Eva ruim acht jaar de verbindende factor geweest tussen projectontwikkelaar, verkoopmanager, makelaar en klant. Na het afronden van de opleiding voor Digital Marketeer, heeft zij haar online marketingkennis in de praktijk gebracht bij SalesKracht. Haar kennis en ervaring in online marketing en marketingcampagnes neemt zij mee naar Bureau Buhrs.

Eva is een creatieve en vindingrijke adviseur. Zo wist zij met haar slimme marketing, zelfs tijdens de financiële crisis, nieuwbouwprojecten bij ERA Contour goed te verkopen. Daarnaast heeft Eva als een gedreven dertiger ook verstand van online marketing. Die creativiteit en ervaring komen goed van pas in de city- en gebiedsmarketingcampagnes van Bureau Buhrs.

Eva is te bereiken via westerveld@bureaubuhrs.nl

Interim citymarketeer

INTERIM CITYMARKETEER PIJNACKER-NOOTDORP

Na het opstellen van de citymarketingstrategie voor Pijnacker Nootdorp gaat Bureau Buhrs nu ook aan de slag met de uitvoer van de marketing van deze groene, landelijke gemeente in Zuid-Holland. Senior adviseur Leonie van der Laan is er eind 2016 als interim citymarketeer aangesteld. Haar eerste opdracht is het opzetten van een externe citymarketingorganisatie. Ook gaat zij samenwerkingsverbanden en initiatieven uit de gemeenschap aanjagen.

Onder de vlag Natuurlijk Pijnacker-Nootdorp krijgt Pijnacker-Nootdorp het profiel van een gemeente waar je gezellig woont, innovatief onderneemt en actief recreëert. Aan Leonie de taak om de gemeenschap hierin nog actiever te betrekken. Gemeente Pijnacker-Nootdorp vindt het belangrijk dat de citymarketing samen met de gemeenschap wordt ontwikkeld en uitgedragen. Daarom heeft Bureau Buhrs het afgelopen jaar een groot aantal vertegenwoordigers van de gemeenschap betrokken bij het maken van een onderscheidende positionering. Dit heeft geleid tot een citymarketingstrategie, een uitvoeringsplan, tal van pakkende Natuurlijk Pijnacker-Nootdorp-producten en tot de citymarketingwebsite www.natuurlijkpn.nl. In 2017 gaat Leonie van der Laan de citymarketing voor Pijnacker-Nootdorp nog een stap verder brengen. Zij zet een externe citymarketingorganisatie op, gebaseerd op een publieke-private samenwerking. In het bestuur en in de werkgroepen gaan namelijk vertegenwoordigers uit de gemeenschap zitting nemen. Op deze manier kan Leonie citymarketing straks overdragen aan de stichting.

Winkelgebieden branding

BUREAU BUHRS OP RTL7

Afgelopen zondag was Bureau Buhrs te zien in het programma Ondernemend Nederland met als thema Retail. In deze uitzending laat Bureau Buhrs zien wat belangrijke succesfactoren zijn als je een winkelgebied op de kaart wilt zetten. Hierin staat onze winkelbranding-methodiek Uit de brand. Into branding centraal. Bent u benieuwd wat wij belangrijk vinden bij het vermarkten van winkelgebieden? Kijk zaterdag 28 januari om 12.30 naar de herhaling van ‘Ondernemend Nederland’ op RTL7.

Het afgelopen jaar heeft Bureau Buhrs haar methodiek voor winkelbranding toegepast op verschillende winkelgebieden in Amsterdam en Den Haag. Elke keer blijkt weer: succesvolle winkelgebieden bekennen letterlijk en figuurlijk kleur! Door te vertellen en te laten zien wie je bent, wat je aantrekkelijk maakt en voor wie. In het item voor Ondernemend Nederland laten de Haagse winkelgebieden Loosduinen en Zeeheldenkwartier zien hoe zij dit doen. Ook vertelt Bureau Buhrs haar visie op de branding van winkelgebieden.