Positionering woningbouw

POSITIONERING WONINGBOUW REEVE

Bureau Buhrs is gevraagd voor de positionering van het ambitieuze woningbouwproject Reeve in Kampen. Dit in opdracht van de gemeente en ontwikkelaar BPD. Onderdeel van de opdracht is het toetsen van de haalbaarheid van de plannen voor de woningbouw en het helder krijgen van de uitgangspunten. Ook vindt de gemeente Kampen het belangrijk dat onder haar inwoners draagvlak is voor de plannen. Bureau Buhrs stelt hiervoor een communicatieplan op.

Het woningbouwproject is onderdeel van het Ruimte voor de Rivier-project IJsseldelta, waarbij een hoogwatergeul tussen de IJssel en het Drontermeer wordt aangelegd. De ontwikkeling van Reeve bestaat uit meerdere deelgebieden, waarbij ieder deelgebied een eigen identiteit moet krijgen.

Branding Bureau Buhrs

Gezamenlijke branding ArenAPoort en Amstel III

Om ArenAPoort en Amstel III in Amsterdam Zuidoost aantrekkelijker te maken om te wonen, te werken, te investeren en te bezoeken, moeten ze door branding als één geheel op de kaart worden gezet. De gemeente Amsterdam zet daar een stevig positioneringstraject voor in en heeft Bureau Buhrs gevraagd dit te begeleiden.

Amstel III ondergaat momenteel een transformatie van monofunctioneel werkgebied naar een gemengd woonwerkgebied. ArenaPoort is het gebied waarbinnen de Arena, het Ziggodome, het Pathétheater en winkelcentrum de Amsterdamse Poort zorgen voor beleving. Door deze gebieden gezamenlijk te branden wordt de positionering sterker, zodat het in één adem genoemd met bijvoorbeeld Westpoort, de Zuidas en de IJ-oevers. In de komende maanden gaan we hier samen met de verschillende stakeholders in het gebied mee aan de slag.

Positionering Zaanstad

Positionering voor eigenzinnig Zaanstad

Het is gelukt om te komen tot een breed gedragen positionering van Zaanstad. Voor zo’n complexe stad die bestaat uit zoveel verschillende kernen bleek dit nog een hele opgave. Maar na een compact traject onder begeleiding van Bureau Buhrs zijn de partijen het erover eens dat de nieuwe kernpropositie moet zijn: ‘Zaanstad is een eigenzinnige stad aan de Zaan met een rijke historie, nabij Amsterdam.’

Zaanstad heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in de stad en wil aantrekkelijk zijn en blijven voor nieuwe bewoners, bezoekers en ondernemers. Dat kan door de sterke punten van de stad goed voor het voetlicht te brengen: met communicatie en marketing, maar ook met evenementen, stadsontwikkelingen en andere initiatieven. De basis daarvoor vormt de positionering – het verhaal – van Zaanstad. In een compact traject met vertegenwoordigers van de gemeente en van partijen uit de stad hebben we dit verhaal bepaald. Behalve voor het toekomstige beleid van de gemeente wordt dit verhaal ook het uitgangspunt voor de nieuwe citymarketingorganisatie van Zaanstad.

Marketingcommunicatie Rotte

Rotte positioneren als plezierrivier

Bureau Buhrs gaat samen met de stakeholders een plan voor marketingcommunicatie opstellen voor rivier de Rotte. Er is behoefte aan een sterk merk met een eenduidig verhaal. De rivier de Rotte moet beter vindbaar, herkenbaar en beleefbaar worden. De inwoners moeten de Rotte zien als een plezierrivier waar je actief kunt recreëren. Op dit moment is de marketing, communicatie en informatievoorziening rondom de Rotte nog erg versnipperd.

De Rotte is een rivier tussen Moerkapelle en Rotterdam die stad en land met elkaar verbindt. Op dit moment gebeurt er een hoop langs en rondom de Rotte. Ondernemers organiseren er leuke activiteiten en de Rotte staat hoog op de agenda bij de drie betrokken gemeenten (Rotterdam, Lansingerland, Zuidplas), bijvoorbeeld met een programma zoals de Rivieroevers. Dit enthousiasme gebruiken we om de Rotte verder te ontwikkelen als plezierrivier. Samen met ondernemers, overheid, maatschappelijke organisaties en bewoners stellen we een positionering op voor de Rotte. Vervolgens bepalen we gezamenlijk het programma en de communicatiemiddelen waarmee inwoners uit de regio moeten worden verleid tot een bezoek aan de Rotte.

Gebiedsbranding Rijswijk

Gebiedsbranding voor winkelgebied Rijswijk

Wat wordt het nieuwe verhaal van winkelcentrum De Bogaard en omgeving in Rijswijk als het transformeert naar een verblijfsgebied voor wonen, werken en leisure? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop gebiedsbranding van Bureau Buhrs in oktober. Met bewoners, (oud)ondernemers/winkeliers en vastgoedeigenaren is gebrainstormd over de toekomstige profilering van het winkelcentrum en de directe omgeving.

In de Bogaard is een winkelcentrum in Rijswijk dat dateert uit 1963 en een grote herstructurering wacht door verschillende marktontwikkelingen. De transformatie speelt in op de behoefte van bezoekers, bewoners en bedrijven om te verblijven in een gebied met een diversiteit aan functies en beleving. De transformatie vraagt om een nieuwe profilering van het gebied met een passend verhaal. Met deze workshop is de eerste stap gezet voor een nieuwe profilering. Bijzonder was de bijdrage van een illustrator die de discussies visualiseerde met striptekeningen.