Junior adviseur Carlijn Ausems heeft het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar burgerparticipatie bij grootschalige ruimtelijke projecten. Zij heeft hiermee haar studie Geo-communicatie aan de Universiteit Utrecht afgerond. Carlijn onderzocht óf en zo ja hoe provincies bij de communicatie en participatie over windmolens onderscheid maken in burgers en welke methodiek zij hierbij gebruiken. Uit het onderzoek blijkt dat provincies, in ieder geval bij communicatie en participatie over windmolens, nog geen onderscheid maken in belevingswerelden maar dat de behoefte aan handvatten en methodieken groot is.
Nieuws
- 21 september 2016 ONDERZOEK NAAR BURGERPARTICIPATIE lees verder →
- 21 september 2016 Bureau Buhrs de straat op in Hoorn lees verder →
- 21 september 2016 NIEUWE COLLEGA MACHTELD BEEKHUIS lees verder →
- 21 september 2016 GEBIEDSIDENTITEIT, BRON VOOR BRANDING lees verder →
- 20 juli 2016 Oostvaardersplassen: drie op een rij lees verder →
Bureau Buhrs de straat op in Hoorn
De mooie oude gebouwen, de pittoreske haven en de gezellige sfeer. Dat vinden bezoekers de sterke punten van Hoorn en de voornaamste redenen om naar de stad te komen. En de haven wordt door veel inwoners ook genoemd als dat wat ze het meeste zullen missen als ze zouden verhuizen. Daarnaast waarderen de bezoekers het dat er altijd wat te doen is in de stad: ieder weekend is er wel een evenement dat zorgt voor levendigheid. Maar wat vinden bezoekers verder van Hoorn? Bureau Buhrs ging de straat op om het hen te vragen
Volgens ons is dit een hele effectieve manier om te achterhalen wat er onder de doelgroepen leeft. Door bezoekers en bewoners persoonlijk aan te spreken op straat, zorg je dat je snel de mening achterhaalt van diverse soorten mensen. Om de respons te verhogen kun je daarnaast de enquête natuurlijk online zetten.
In Hoorn deden zo’n 160 mensen mee aan de enquête, waarvan zo’n 50% uit de gemeente zelf kwam, 35% uit de regio en zo’n 15% uit andere provincies. Gevraagd werd waarom en hoe ze naar Hoorn kwamen, wat de sterke punten van Hoorn zijn, hoe ze Hoorn zouden typeren, wat er beter kan in Hoorn en (voor de inwoners) wat ze het meest zouden missen als ze zouden verhuizen.
NIEUWE COLLEGA MACHTELD BEEKHUIS
In augustus is Machteld Beekhuis als adviseur bij Bureau Buhrs gestart. Machteld is ruimtelijk econoom en heeft afgelopen jaar een studie marketingcommunicatie afgerond. Zij heeft werkervaring opgedaan als adviseur ruimtelijke ontwikkeling bij diverse adviesbureaus en heeft gewerkt aan locatie- en positioneringsvraagstukken bij Ahold Real Estate. Bij Bureau Buhrs gaat zij haar ervaring met winkelgebieden en vastgoedontwikkelingen combineren met haar kennis over marketingcommunicatie.
Machteld Beekhuis is te bereiken via beekhuis@bureaubuhrs.nl
GEBIEDSIDENTITEIT, BRON VOOR BRANDING
De identiteit van een gebied – ofwel het DNA – vormt de bron van waaruit de branding, maar ook de toekomstige ontwikkeling van dit gebied, succesvol kan worden ingezet. Deze overtuiging vormde de rode draad tijdens twee masterclasses die Bureau Buhrs organiseerde op de tentoonstelling Volksvlijt2056 in de Centrale Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Een overtuiging die de diverse sprekers vanuit verschillende invalshoeken illustreerden met visies en voorbeelden uit de praktijk. Lees hier de blog die senior adviseur Marijke Manshanden van Bureau Buhrs schreef na afloop van de masterclasses.
Oostvaardersplassen: drie op een rij
Het afgelopen jaar is Bureau Buhrs intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Oostvaardersplassen en omliggende gebieden, die gezamenlijk als Nationaal Park Nieuwland meedingen naar de status Nationaal Park van Wereldklasse. Bureau Buhrs is gevraagd een ontwikkelingsvisie voor de Almeersepoort op te zetten en een positioneringsstrategie voor de Lelypoort te ontwikkelen, deze twee gebieden vormen toegangspoorten tot de Oostvaardersplassen. Daarnaast geven we input voor de ontwikkeling van het Nationaal Park Nieuwland.
Om de vindbaarheid en toegankelijkheid van het Nationaal Park te vergoten en om de stromen bezoekers te verdelen, worden vier toegangs- en belevingspoorten ontwikkeld. Bij elke poort komen voorzieningen in een landschap die een echte Oostvaardersplassen beleving bieden. De Almeersepoort (in Almere) en de Lelypoort (in Lelystad) zijn twee van deze poorten.
Almeersepoort
Voor de ontwikkelingsvisie voor de Almeersepoort is Bureau Buhrs gevraagd hoe de Almeersepoort gepositioneerd moet worden, rekening houdend met het reeds bepaalde merkhuis van de Oostvaardersplassen en de unieke kenmerken van de toegang tot de plassen aan de Almeerse kant. Vervolgens is dit doorvertaald in een ruimtelijk ontwerp van de poort en bijbehorende programmering, bestaande uit vrijetijdsconcepten en –voorzieningen. In dit project heeft Bureau Buhrs samengewerkt met Bureau Nieuwe Gracht.
Lees hier meer.
Lelypoort
In navolging op de Almeerse opdracht, is Bureau Buhrs door gemeente Lelystad gevraagd een soortgelijk traject te doen voor de Lelypoort – de toegangspoort aan de Lelystadse kant. Ook hier is gekeken hoe de poort gepositioneerd moet worden, welke doelgroepen centraal moeten staan en welke vrijetijdsconcepten- en voorzieningen hiervoor ontwikkeld kunnen worden. In dit project heeft Bureau Buhrs samengewerkt met Bureau Feddes|Olthof landschapsarchitecten, die het ruimtelijke ontwerp voor de Lelypoort heeft ontwikkeld. Lees hier meer.
Nationaal Park Nieuwland
Naast de entreegebieden moeten de Oostvaardersplassen en omliggende gebieden zelf ook worden doorontwikkeld om een Nationaal Park van Wereldklasse te zijn. Het Nationaal Park Nieuwland zal bestaan uit de natuurgebieden Oostvaardersplassen, Marker Wadden, Lepelaarsplassen en de direct aangrenzende natuurgebieden. Om deze gebieden te ontwikkelen tot één samenhangend natuurgebied, heeft Provincie Flevoland begin juli een ontwerpweek georganiseerd. Voor deze week zijn verschillende experts gevraagd om vanuit hun expertise het Nationaal Park mee te ontwikkelen. Bureau Buhrs is gevraagd om mee te denken vanuit de kennis over positionering en doelgroepen: hoe bewaken we het merk ‘Hartelijke Avonturier’ en de doelgroepskeuze bij de ruimtelijke ontwikkeling van het Nationale Park en bijbehorende programmering?
