Gebiedsmarketing

Masterclasses Bureau Buhrs op Volksvlijt2056

Op donderdag 19 mei en donderdag 16 juni organiseert Bureau Buhrs twee inspirerende masterclasses over city- en gebiedsmarketing binnen het programma van ‘Volksvlijt2056’ in de Centrale Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Volksvlijt2056 is een initiatief van Zef Hemel, hoogleraar Wibautleerstoel Universiteit van Amsterdam en heeft als thema ‘Toekomst van de Stad’. Volksvlijt2056 biedt naast lezingen en bijeenkomsten een doorlopende tentoonstelling over het droomleven van de Metropool Amsterdam.

Voor de masterclasses heeft Bureau Buhrs toonaangevende sprekers bereid gevonden om u te inspireren vanuit hun expertisegebied. Vóór of na de masterclass kunt u de tentoonstelling bezoeken.

Deelname aan de masterclasses is gratis. Aanmelding kan via info@bureaubuhrs.nl. Geef daarbij de masterclass(es) van uw keuze aan.

Programma 19 mei 15:00 – 17:30 uur

1. Michel Buhrs (Directeur Bureau Buhrs en schrijver van het boek ‘City- en Gebiedsmarketing’) Thema: (Merk-)waarden van steden/gebieden, hoe daarop te sturen / welke waarden geven beleidsmakers in Nederland aan hun gebieden.
2. Zef Hemel (Prof. Urban & Regional Planning, Grootstedelijke vraagstukken, Wibaut Chair, Universiteit van Amsterdam) Thema: Het ontstaan van (gebieds-) identiteiten / geschiedenis/ hoe te sturen?
3. Agnes Franzen (Directeur Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling (SKG) en universitair docent TU Delft) Thema: trends en de vertaling hiervan naar conceptontwikkeling met aandacht voor identiteit van gebieden.
4. Leonie van der Laan (Senior adviseur Bureau Buhrs, Communicatie en Gebiedsmarketing) Thema: Het belang van een sterke branding voor winkelgebieden.

Programma 16 juni 2016 15:00 – 17:30 uur

1. Jos Gadet (Hoofdplanoloog gemeente Amsterdam en publicist over stedelijke ontwikkelingen) Thema: Waarom ontwikkelen bepaalde wijken zich wel goed, en andere niet?
2. Klaartje Molthof (Hoofd Commercie BAM Woningbouw) Thema: Invloed van vastgoed op (identiteit van) een gebied.
3. Michel Buhrs (Bureau Buhrs, Communicatie en Gebiedsmarketing en schrijver van het boek ‘City- en Gebiedsmarketing’, 2015) Thema: Hoe gebiedsmarketing van gebieden een succes kan maken (en hoe niet).
4. Marinka van Vliet (Senior adviseur Bureau Buhrs, Communicatie en Gebiedsmarketing) Thema: Regiomarketing in perspectief vanuit een recente casus.

De masterclasses zijn bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven.

Gebiedsmarketing

Bureau Buhrs feliciteert winnaars NRW Marketingcongres

Op 13 april was het NRW Marketingcongres in De Hallen te Amsterdam. Op het congres werden de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied bekroond met de NRW Marketingprijs. Bureau Buhrs was één van de vier genomineerden met de campagne Be Beethoven maar greep net naast de prijzen. We feliciteren CBRE, winnaar van de Marketingprijs voor campagnes en de publieksprijs, en de ‘lucky’ winnaars van ons boek ‘City- en gebiedsmarketing’. Natuurlijk bedanken we de bezoekers aan onze stand en de organisatie voor een inspirerende dag!

Strategische marketing

Strategische marketingkeuzes voor Schoemaker Plantage Delft

Voor de nieuw te ontwikkelen woonwijk Schoemaker Plantage in Delft heeft AM Delft veel marketingonderzoeken en –analyses gedaan. Tot scherpe strategische marketingkeuzes heeft dit echter nog niet geleid. Maar nu de woningen voor het eerste deelplan echt in verkoop gaan is daar wel behoefte aan. AM heeft Bureau Buhrs gevraagd ze hierbij te helpen.

Onderscheidende positionering
De nieuwbouwwijk Schoemaker Plantage wordt ontwikkeld op de oude TNO-locatie, vlak naast de TU Delft. Gelegen in de luwte van Delft en toch op maar zeven minuten fietsen van de binnenstad heeft deze ruim opgezette en groene woonwijk genoeg potentie. Maar er zijn veel concurrerende woonwijken in de omgeving van Delft. Om je daarvan te onderscheiden is een duidelijke positionering die leidraad biedt voor de verdere strategie en ontwikkeling onontbeerlijk.

Onder één koepel
Om tot zo’n positionering te komen en een eerste aanzet van het strategisch marketingplan te maken, organiseerde Bureau Buhrs twee workshops. Samen met het projectteam hebben we de stappen van de BrandStation-methodiek doorlopen. Zo hebben we gekeken naar de juiste marketingaanpak. Omdat de Schoemaker Plantage uit twee woonbuurten gaat bestaan met ieder een eigen karakter en doelgroepen, hebben we gekozen om de buurten apart te positioneren maar wel onder de koepel van de Schoemaker Plantage te plaatsen.

Rode en blauwe belevingswereld
Verder onderzochten we de belevingswerelden van de doelgroepen. Daaruit kwam naar voren dat AM Delft zich bij de marketing van de Schoemaker Plantage eerst moet richten op de rode belevingswereld voor de meer stadse Klinkerbuurt, het deelgebied dat als eerste wordt ontwikkeld. Bij de ruimer en luxer opgezette Grasbuurt moet de marketing zich dan meer richten op de blauwe belevingswereld. Ook keken we naar de kernwaarden en merkwaarden van het gebied. Dit leidde tot een nieuwe kernpropositie en een nieuw positioneringsstatement. Ten slotte hebben we met het projectteam ideeën en mogelijke initiatieven verzameld voor het marketing-communicatieplan.

Participatieplan

Bewoners betrekken bij aanpak woonwijk Diemen

De gemeente Diemen heeft Bureau Buhrs gevraagd hoe zij de bewoners van een woonwijk het beste kunnen informeren en betrekken bij de aanpak van de openbare ruimte. Bureau Buhrs maakt hiervoor een communicatie- en participatieplan. Door de slappe bodem is de woonwijk verzakt. Om te voorkomen dat er beschadigingen aan het riool of kuilen in het wegdek ontstaan, wordt de wijk opgehoogd. Dit biedt tegelijkertijd de kans om de openbare ruimte te verbeteren.

Belevingswerelden en interviews
Het idee is om samen met de bewoners te bekijken welke verbeteringen gewenst én mogelijk zijn. Bureau Buhrs maakt hiervoor een communicatie- en participatieplan. Hierin staat op welke manier bewoners het beste geïnformeerd en betrokken kunnen worden. Bijvoorbeeld door samen met bewoners te kijken naar de verlichting, de bestrating, het parkeren, de speelplaatsen en het groen. Wat speelt er in de wijk? Waar hebben de bewoners behoefte aan? Bij het opstellen van het plan maken we gebruik van een analyse van de belevingswerelden van de bewoners, nemen we interviews af met projectbetrokkenen en voeren we deskresearch uit.

Nieuwe collega: Tineke de Boer

Per 1 februari 2016 is het team van Bureau Buhrs versterkt met adviseur en redacteur Tineke de Boer. Zij is cultureel-politiek geograaf en startte haar loopbaan als cartografisch vormgever in Deventer. Vervolgens werkte zij meerdere jaren als adviseur bij de gemeente Amsterdam. Daar heeft Tineke zich bekwaamd in projectmanagement en bestuursadvisering op verschillende beleidsterreinen. Tineke is redactielid geweest bij meerdere kleine bladen.

Omdat ze behoefte had om op een andere manier aan de stad Amsterdam te werken, ging Tineke aan de slag bij de winkelstraatvereniging Jan Eef, om daar uiteindelijk directielid te worden. Bij Bureau Buhrs werkt Tineke aan de citymarketing van Velsen, het communicatie- en participatietraject project De Rietvink in Leidschendam-Voorburg en de website van de nieuwe wijk Hilversum Nieuw Zuid. Daarnaast werkt zij mee aan onze eigen website.

U kunt Tineke de Boer bereiken via deboer@bureaubuhrs.nl.