15 oktober Labsessie Citymarketing Van gemeente naar gemeenschap

Veel gemeenten en stichtingen zijn actief met citymarketing. Een groot aantal is hier al vijf tot tien jaar mee bezig. Citymarketing maakt op dit moment hoe dan ook een professionaliseringsslag door. Citymarketeers lopen tegen vragen op als hoe organiseer je citymarketing en hoe ga je om met een toenemende vraag voor profilering tegenover krimpende gemeentelijke budgetten? Wie betalen en wie bepalen? En hoe betrek je als gemeente de gemeenschap bij citymarketing? Naast onze werkzaamheden voor vijf gemeenten in 2014 heeft Bureau Buhrs onderzoek gedaan naar de stand van zaken van het vakgebied in Nederland en Vlaanderen en presenteert deze tijdens de gratis Lab-sessie Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap op donderdag 15 oktober a.s. in A Lab (Amsterdam).

Bureau Buhrs trapt de Lab-sessie af met een introductie van de BrandStation-methodiek, die de basis vormt voor de positionering en het scherp stellen van het verhaal van de betreffende stad of regio. Kort wordt uit de doeken gedaan welke stappen genomen dienen te worden om tot de positionering te komen. Ook gaan we in op thema’s zoals het creëren van draagvlak onder politiek, ambtelijk apparaat en maatschappelijke partijen, het opzetten van een passende citymarketingorganisatie en financieel kader. Vervolgens presenteert Bureau Buhrs de uitkomsten van een aantal onderzoeken dat ze deed naar de stand van zaken van citymarketing in Nederland en Vlaanderen.

Uiteraard is er ook ruimte voor praktijkcases. Susan Wiltink – beleidsadviseur Vrijetijseconomie en Citymarketing – werkt samen met Michel Buhrs die is aangesteld als kwartiermaker citymarketing. Kampen is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2015 die op 8 juni a.s. wordt uitgereikt. Zij vertelt over hoe de citymarketing van Kampen het afgelopen jaar vorm heeft gekregen. Naast het naar buiten treden en daarmee vergroten van de zichtbaarheid voor het publiek, hebben de gemeente en andere stakeholders gezamenlijk het verhaal (positionering) van Kampen geformuleerd. Ook is een bijzondere samenwerking aangegaan met Wegener Media, die het plaatselijke huis-aan-huisblad volledig vormgeeft in de huisstijl van de citymarketing van Kampen en de naam Kampen.nl heeft gegeven. Om de citymarketing voor de komende jaren zeker te stellen, is de afgelopen maanden een Stichting Kampen Marketing opgericht.

Jeroen Klaasse – wethouder Citymarketing bij de gemeente Diemen – vertelt tot slot over de citymarketing van Diemen. Binnen korte tijd heeft de gemeente Diemen samen met o.a. ondernemers, culturele instellingen en verenigingen de positionering geformuleerd en de vertaalslag gemaakt naar een passend visueel concept dat onlangs is gelanceerd. De komende maanden worden samen met de betrokken partijen meters gemaakt om Diemen op de kaart te zetten.

Na afloop van de Lab-sessie is er ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen. We sluiten de Lab-sessie af met een borrel. De Lab-sessie Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap vindt plaats op donderdag 15 oktober a.s. van 15.00 tot 18.00 uur in A-Lab (Overhoeksplein 2, Amsterdam). De inloop start om 14.30 uur. De Lab-sessie is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven. Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl met naam, werkgever, functie, e-mailadres en telefoonnummer.

Bureau Buhrs

Nieuwe website voor Bureau Buhrs

Bureau Buhrs heeft een nieuwe, frisse en kleurrijke website! Al onze wapenfeiten vindt u erop terug. Overzichtelijk ingedeeld naar de werkvelden waarin we gespecialiseerd zijn: gebiedsmarketing, citymarketing, participatie en communicatie. Natuurlijk vindt u op de website ook het laatste nieuws en delen we graag onze kennis met u via weblogs, te downloaden/bestellen publicaties en uitnodigingen voor Lab-sessies.

Regiobranding

Regiobranding Zuid-Holland

Bureau Buhrs is in samenwerking met Berenschot aan de slag gegaan met de regiobranding van Zuid-Holland. Innovation Quarter (de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland) en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag hebben de opdracht gegeven om de innovatie- en concurrentiekracht van Zuid-Holland te versterken door eenduidige regiobranding. De bedoeling is een krachtig en gedragen verhaal neer te zetten, dat intern verbindt en waarmee de regio en haar stakeholders zich internationaal kunnen onderscheiden van concurrerende regio’s in Europa en daarbuiten.

De story line moet aansluiten op al bestaande sterke regionale en lokale merken en ook logisch passen binnen de branding van ‘Holland’. Dit betekent dat we de komende maanden met veel gemeenten, bedrijven en (kennis)instellingen uit de regio spreken over de kernkwaliteiten van Zuid-Holland. In september, tijdens de World Expo 2015 in Milaan, wordt de story line gepresenteerd.

Participatie openbare ruimte

Participatie bij plannen voor verzakte woonwijk

Bureau Buhrs begeleidt in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg de communicatie en bewonersparticipatie bij de aanpak van de verzakte woonwijk De Rietvink. Het betreft een technisch complex project waarbij de gemoederen hoog zijn opgelopen. De bewoners zijn niet alleen maar geïnformeerd over de plannen, maar juist intensief betrokken. In groepen dachten de bewoners mee over thema’s als parkeren, verkeersveiligheid, groen en bomen, speelruimte, verlichting en materiaal. Zo hebben de bewoners gevaarlijke verkeerssituaties aangegeven op de kaart en mogelijkheden genoemd om bijvoorbeeld het parkeren te optimaliseren. Door in kleine groepen te werken konden de bewoners met elkaar en met de ontwerper in gesprek over hun verbeterpunten en wensen voor hun straat en buurt. Plattegronden, situatiefoto’s, referentiebeelden en voorbeelden van materialen hielpen het gesprek zo concreet mogelijk te maken.

De openbare ruimte en de tuinen – dus niet de woningen – verzakken al vanaf de oplevering van de bouw begin jaren negentig. De bewoners maken zich zorgen over de verzakkingen en wat dat voor hun veiligheid en die van de wijk in het geheel betekent. Bijvoorbeeld voor de gasaansluitingen en de riolering. Behalve dat de kabels en leidingen integraal worden vervangen, wordt de wijk opgehoogd. Voor sommige delen van de wijk betekent dit een ophoging tot wel 75 centimeter. De aanpak en ophoging biedt tegelijkertijd kansen voor herinrichting van de openbare ruimte.

De bewonersbijeenkomsten zijn succesvol verlopen, er zijn veel ideeën ingebracht en het plan is verrijkt. Ook de betrokken wethouder is zeer verheugd over de betrokkenheid van de bewoners: ‘We weten dat de bewoners veel zorgen hebben over de verzakkingen. Het is daarom prijzenswaardig dat de bewoners hun blik op de toekomst kunnen richten en zo met ons meedenken.’

Citymarketing Diemen

Daarom Diemen

Vrijdag 15 mei is het nieuwe logo en de pay-off van de citymarketing van Diemen feestelijk gelanceerd tijdens het Loswalfestival. De slogan ‘Daarom Diemen’ zet Diemen op de kaart als prima plek om te wonen, winkelen en werken, met eigen kenmerken, een eigen schaal en een meer dan uitstekende bereikbaarheid. De nabijheid van Amsterdam is een groot pluspunt. Het logo geeft dat beiden weer door de D van Diemen als een vingerafdruk te laten zien en tegelijkertijd als de grachtengordel van Amsterdam, met Diemen als gouden rand daaromheen.

Bureau Buhrs heeft de citymarketing van Diemen de afgelopen periode opgezet in samenspraak met een groot aantal lokale partners. Ondernemend Diemen, diverse ondernemers, winkeliersverenigingen, culturele instellingen en verenigingen, evenementenorganisatoren, makelaars en sportverenigingen zijn betrokken. De kwaliteiten van Diemen worden de komende tijd verder uitdragen bij diverse doelgroepen. Dat is niet iets wat de gemeente alleen zal doen, maar in onderling samenspel met de hele gemeenschap.