Wie zoekt wat in het Flevolandse landschap?

Hoe zien de doelgroepen van het Flevolandse landschap eruit? Wie zijn ze precies, waar houden ze van en waarmee maak je een bezoek aan de natuur in Flevoland voor hen aantrekkelijk? De Flevolandse natuurorganisatie, het Flevo-landschap, wilde daar meer inzicht in. Bureau Buhrs organiseerde een training over de leisure leefstijlen uit de Leefstijlvinder om de natuurorganisatie te helpen die doelgroepen – zoals de rustzoeker, inzichtzoeker, verbindingszoeker en avontuurzoeker – nog scherper op het netvlies te krijgen.

Het Flevo-landschap wil de Flevolandse natuur behouden, beschermen en ontwikkelen. Zij richt zich daarbij in het bijzonder op vier doelgroepen uit de Leefstijlvinder: de rustzoeker, inzichtzoeker, verbindingszoeker en avontuurzoeker. Tijdens de training leerden de communicatiemedewerkers, beheerders én vrijwilligers van het Flevo-landschap de doelgroepen van binnen en buiten kennen. De deelnemers maakten gezamenlijk moodboards van de verschillende doelgroepen. Door bij elke foto of stelling met elkaar te delen welke overwegingen er waren leerden de deelnemers steeds beter vanuit de doelgroep te kijken en te denken. De opgedane inzichten helpen bij het maken van gerichte keuzes, bijvoorbeeld over het aanbod aan structurele activiteiten en het faciliteren van excursies. Op basis van deze inzichten en keuzes ontwikkelt het Flevo-landschap het jaarplan 2020 met natuurgerichte activiteiten.

Nieuwe collega: Jasper Bulteel

Bureau Buhrs groeit verder met een nieuwe junior adviseur: Jasper Bulteel. Jasper is afgestudeerd als Master in het Toerisme aan de KU Leuven en sinds juli terug in Nederland. In zijn vrije tijd houdt hij zich graag bezig met sport, zoals voetbal of fitness. Daarnaast is hij veel buiten en op pad in de geest van zijn passie: toerisme en recreatie.

Bij Bureau Buhrs gaat Jasper zich vooral richten op Leisure. Participatie vindt hij daarbij belangrijk. Het onderwerp van zijn scriptie was het inwonersperspectief omtrent Toerisme in Heemskerk, de plaats waar Jasper woont. ‘Door inwoners mee te laten denken over het toeristisch beleid, vergroot je het draagvlak ervoor. Kansen kunnen zo sneller worden opgepakt. Potentiële problemen kunnen daarmee in een vroeg stadium worden achterhaald en aangepakt,’ aldus Jasper.

Jasper Bulteel is te bereiken via
bulteel@bureaubuhrs.nl.

Campagne Nieuwjaarsvegen ROVA-Mooi Schoon

Bureau Buhrs is na de campagne rond World Cleanup Day en Burendag gevraagd om de jaarlijkse campagne ‘Nieuwjaarsvegen’ te verzorgen voor ROVA in 18 gemeenten. De doelstelling is om inwoners het afgestoken vuurwerk zelf op te laten ruimen. Want vuurwerk afsteken is een mooie traditie, maar het opruimen is dat ook! Naast advertenties in kranten en op lantaarnpaalborden, richtten we ons via Facebook en displays op specifieke doelgroepen met subboodschappen, zodat mensen zich persoonlijk aangesproken voelen.

We zorgen ervoor dat vuurwerkverkooppunten en stakeholders als gemeenten de boodschap verspreiden. In de gemeenten waar het ophalen van het afval geld kost, wordt duidelijk gemaakt dat het vuurwerkafval gratis afgegeven kan worden bij gemeentelijke afvalpunten. Mooi Schoon is het zwerfvuilprogramma van afvalverwerker ROVA in 18 gemeenten in Nederland.

Evaluatie stadsmarketing Schiedam

De gemeente Schiedam heeft Bureau Buhrs gevraagd de organisatie van stadsmarketing in Schiedam te evalueren. Schiedam heeft de afgelopen jaren stappen gezet op het gebied van de stadsmarketing. De gemeente voert het herkenbare merk S’DAM en zet in op de unieke kwaliteiten jenever, kunst & cultuur en innovatief ondernemen. Om de ambities te realiseren is een organisatiestructuur bedacht. Maar is deze nog wel passend? We onderzoeken hoe de stakeholders de samenwerking met Stichting Promotie Schiedam en de gemeente ervaren. En vooral, hoe kan deze organisatiestructuur verbeterd worden? Bureau Buhrs gaat de komende maanden aan de slag met deze ex-ante evaluatie. Eerder evalueerde Bureau Buhrs in opdracht van onder andere de gemeenten Katwijk en Maassluis het stadsmarketingbeleid. Deze evaluaties richtten zich op de organisatie en op de ambities, de positionering en uitvoering van stadsmarketing.

Lab-sessie Participatie en de Omgevingswet – hoe dan?

Programma Lab-sessie op 31 oktober 2019

‘Presentatie resultaten onderzoek onder overheden’

Participatie staat centraal in de Omgevingswet. Veel overheden zijn de afgelopen periode al concreet aan de slag gegaan met participatie en communicatie in de geest van de Omgevingswet. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een Omgevingsvisie, Omgevingsplannen en pilots. Maar we zien dat nog veel overheden met vooral praktische vragen zitten. Hoeveel participatie is genoeg? Wat wordt de rol van de raad bij het beoordelen van initiatieven? Hoe krijgen we ook de ‘unusual suspects’ aan tafel? En wat voegen zij dan toe?

Deze en andere vragen komen aan bod bij de tweede Lab-sessie over participatie en de Omgevingswet. Afgelopen zomer voerde Bureau Buhrs een exploratief onderzoek uit onder overheden. We onderzochten wat hun ambities en aanpak zijn op het gebied van participatie en de Omgevingswet, en vooral wat de belangrijkste knelpunten en uitdagingen zijn. De uitkomsten van dit onderzoek presenteren we tijdens de Lab-sessie op donderdag 31 oktober.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden, toegelicht door sprekers van verschillende overheden, gaan we gezamenlijk op zoek naar antwoorden en bespreken we concrete handvatten voor participatie in de Omgevingswet. Een interactief programma met veel ruimte voor vraag en antwoord!

Wanneer? Donderdag 31 oktober

Waar? A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam

Voor wie? Ambtenaren en bestuurders van Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en medewerkers van ontwikkelaars, woningcorporaties en kennisinstellingen.

Deelnemen
Deelname is gratis en het aantal plaatsen beperkt. U kunt zich aanmelden tot uiterlijk dinsdag 29 oktober via info@bureaubuhrs.nl.

Programma:

13.30 uur    Inloop

14.00 uur    Presentatie resultaten exploratief onderzoek Bureau Buhrs onder overheden

14.20 uur    Inzet leefstijlen bij participatie door Bureau Buhrs

14.45 uur    Presentatie en vraaggesprek met Carmen van der Kort (sr. Communicatieadviseur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier)
Over de inzet van leefstijlen om bewoners te betrekken bij dijkversterkingen.

15.30 uur    Pauzeprogramma door Ludanta en YourXP
Over serious gaming bij participatie.

16.00 uur    Presentatie Marcel Tieman (Programmamanager Digitalisering Omgevingswet gemeente Utrecht, en trekker Digitaal Spoor Omgevingswet gemeente Amsterdam)
Over de rol van het Digitaal Stelsel bij participatie. Een gelijke informatiepositie, zodat inwoners beter en makkelijker meedenken en beslissen over hun buurt.

16.15 uur    Paneldiscussie
Over de inzet van (digitale) tools bij participatie.

16.45 uur    Afsluiting en borrel