Nieuw: het Amsterdam Life Sciences District

Het UMC, farmaceutische bedrijven en het Amsterdam Health and Technology Center zorgen voor een bijzondere dynamiek in Amsterdam Zuidoost. Het gebied biedt ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Om deze ontwikkelingen te stroomlijnen, nieuwe bedrijven aan te trekken en het gebied op de kaart te zetten als ‘Life Sciences Cluster’ heeft Bureau Buhrs in opdracht van gemeente Amsterdam, het Amsterdam UMC en AHTI een positioneringstraject uitgevoerd. Met de positionering is een stevige basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het gebied.

Om tot een sterke positionering te komen, heeft Bureau Buhrs interviews afgenomen met belangrijke partijen in het gebied en zijn andere life sciences clusters onderzocht. Op basis van werksessies met opdrachtgevers en stakeholders is een basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het gebied. Vanuit de naam ‘Amsterdam Life Sciences District’, een nieuw beeldmerk, en o.a. een website en een brochure wordt de komende periode de communicatie ingezet.

Positionering centrum Waalsprong Nijmegen

Met de Waalsprong, ook wel een sprong van historische betekenis genoemd, wordt een nieuw stadsdeel in Nijmegen ten noorden van de rivier de Waal gerealiseerd. In totaal worden hier zo’n 15.000 woningen gebouwd. Het gebied dat nu nog Hof van Holland wordt genoemd, vormt het nieuwe centrumgebied van de Waalsprong. Een belangrijk nieuw gebied dus. Maar welke identiteit krijgt dit gebied en welke (potentiële) bewoners én bezoekers moet het aantrekken? En hoe past deze identiteit binnen de positionering van de gehele Waalsprong en hoe sluit deze aan bij die van de andere deelgebieden? In opdracht van gemeente Nijmegen gaat Bureau Buhrs, samen met diverse stakeholders, aan de slag met deze opgaven.

David Bosch terug op het oude nest

Bureau Buhrs heeft weer een topper aan zich weten te binden: senior adviseur David Bosch. David is geen onbekende. Hij werkte al bij Bureau Buhrs en heeft ervaring met positionerings- en participatietrajecten in Haarlem, Hoofddorp, Den Haag, Zaandam, Tilburg, Vlaardingen, Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen. En hij is goed op de hoogte van de Omgevingswet! De afgelopen 2,5 jaar heeft David de participatie en communicatie verzorgd voor de Omgevingsvisie van provincie Noord-Holland. Met de provinciale campagne ‘Jouw Noord-Holland’ om zowel stakeholders als inwoners te betrekken bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie. Onlangs is deze ter inzage gegaan en door de succesvolle participatie bleek het aantal ingediende zienswijzen ongekend laag.

Verder was David de afgelopen 2,5 jaar communicatiemanager van het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL. Een triple helix samenwerking tussen Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en Limburg, 30 gemeenten en vele belangenorganisaties, marktpartijen en kennisinstellingen. David is dan ook helemaal thuis in de Smart Mobility wereld.

Daarvoor heeft David ruim vijf jaar bij de ontwikkelende woningcorporatie Ymere gewerkt. Hier was hij verantwoordelijk voor verschillende participatie- en gebiedsmarketingtrajecten en de klantcommunicatie van Ymere in de driehoek Alkmaar, Almere, Leiden.
“Ik ben blij weer terug te zijn op het oude nest. Hier kan ik echt goed mijn vak van marketingcommunicatie en participatie combineren met mijn interesse voor de gebouwde leefomgeving van mensen. En dat Bureau Buhrs net achter het centraal station in Amsterdam zit, uitkijkend over het IJ, is natuurlijk ook geen straf”

David Bosch is bereikbaar via bosch@bureaubuhrs.nl, www.linkedin.com/in/davidbosch

Geslaagde start voor citymarketing Purmerend

Op vrijdag 7 september vond de officiële start van citymarketing in Purmerend plaats met onthulling van het nieuwe logo. Bewoners en ondernemers kwamen bij elkaar op de Kaasmarkt om gezamenlijk te proosten op een succesvolle start. Citymarketing in Purmerend gaat bijdragen aan het vergroten van de herkenbaarheid van het stadje en haar ondernemers. Purmerend heeft veel te bieden op het gebied van wonen, werken en verblijven maar is nog te weinig zichtbaar. Met citymarketing komt daar verandering in. Na een periode van keuzes maken en knopen doorhakken achter de schermen, gaat Bureau Buhrs samen met betrokken bewoners en ondernemers de stad op de kaart zetten.

In de dagen voorafgaand aan de lancering konden Purmerenders al een glimp van het nieuwe logo voor citymarketing opvangen. Op drukbezochte plekken in het stadje was een deel van het logo op straat aangebracht. De website www.purmerendwaterlandsgoed.nl en Facebookpagina kwamen direct na de lancering live. Bureau Buhrs gaat de komende tijd samen met bewoners en ondernemers een (positief) imago creëren voor Purmerend zodat bewoners nog trotser worden en er nieuwe bewoners, bezoekers en bedrijven aangetrokken gaan worden.

Message house voor Regio Utrecht

In Regio Utrecht werken overheden, bedrijven en kennisinstellingen samen aan het creëren van ‘Gezond Stedelijk Leven’, met als missie de meest gezonde regio van Europa te worden met de meest leefbare economie. In opdracht van Economic Board Utrecht, Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort heeft Bureau Buhrs hiervoor een ‘Message House voor communicatie’ ontwikkeld. Het resultaat is een boekje dat als framework dient voor communicatie. De boodschappen, feiten en creatieve visualisaties in de Message House bieden input voor ieders verhaal en geven richting aan verdere ontwikkeling van de regio. Bij het boekje hoort een set handzame kaarten waarop de kernboodschappen voor gezond stedelijk leven in Regio Utrecht staan, ook gespecificeerd voor wonen, werken en bezoeken Er moet namelijk consequent gewerkt worden aan de reputatie als gezonde, stedelijke regio en daarvoor is een goed verhaal nodig. Een verhaal dat verteld kan worden door diverse stakeholders met onderliggende eigen belangen en verhalen.

Het opgeleverde boekje dient als framework voor communicatie en geeft richting aan verdere ontwikkeling van de regio. Een belangrijk neven-resultaat van het proces is de gezamenlijke gedragenheid van het verhaal en de gezamenlijke stip op de horizon van diverse stakeholders. Een grote groep is betrokken: communicatiestrategen, lobbyisten van overheden en kennisinstellingen en directies van overheden, bedrijfsleven en citymarketingorganisatie. Nu de het verhaal staat, kan het worden uitgerold naar grotere groepen stakeholders in de hele regio volgens het ‘zwaan kleef aan’ principe. De Message House is daarom een levend document. De regio blijft immers in beweging. Er kan altijd nieuwe input aan het verhaal toegevoegd worden.