Commercial .IJmuiden citymarketing Velsen

IJmuiden in de spotlights

Het was een actieve zomer voor de citymarketing van de gemeente Velsen. De twee commercials van .IJmuiden spatten van de buis, zowel op de lokale zenders, AT5, TV-NH als online. Het eerste filmpje, dat vanaf juli draait, is al door ruim 120.000 mensen bekeken. Vanaf begin september draait de tweede. Facebook knalde van de reacties. Van ‘wat een top filmpje’ tot ‘een stadje om trots op te zijn!’ Het Zomerfestival .IJmuiden grepen we aan om heel Velsen bekend te maken bij het grote publiek. Hiervoor viel bij alle inwoners de Zomerfestival .IJmuiden-krant op de mat met alles wat er in Velsen gebeurt op het gebied van wonen, werken en recreëren.

Het festival, dat van 18 tot en met 22 juli plaatsvond, was helemaal aangekleed in de citymarketingstijl en het logo was overal groot zichtbaar. Van de entreepoort tot het podium en zelfs op de facebookpagina’s van de artiesten. Ook gedurende de rest van het jaar zetten we ons in voor het promoten van de gemeente Velsen. In 2017 werken we vooral aan het imago en de bekendheid van IJmuiden.

IJmuiden als naamdrager
IJmuiden is de ‘naamdrager’ van de citymarketing van Velsen. Blikvanger in de campagne is dan ook steeds .IJmuiden. Veel mensen in het land kennen IJmuiden. Velsen is minder bekend. In de marketing wordt IJmuiden ’groter‘, gemaakt. Naast IJmuiden maken immers ook de andere dorpen Velsen tot een place to be, met een uniek en divers aanbod. Alles over de citymarketing van Velsen is te vinden op: www.ijmuiden.nl of op de facebook-pagina. Bekijk het meest recente filmpje hier. Het eerste filmpje is hier te bekijken.

Drie nieuwe junioren

Drie jonge honden bij Bureau Buhrs

Bureau Buhrs heeft er sinds deze zomer drie jonge honden bij. Bram Hut, cum laude afgestudeerd in Geo-Communicatie, weet alles van beeldvorming, identiteitsvorming en gebiedsmarketing. Martine de Snaijer, afgestudeerd als leisure-manager, heeft zich bij Stichting Promotie Schiedam al helemaal ondergedompeld in citymarketing en vrijetijdsvraagstukken. Lisanne is stadsgeograaf en daarnaast heel creatief met gevoel voor design.

Bram Hut
Afgelopen zomer heeft Bram Hut zijn contract getekend bij Bureau Buhrs. Een vliegende start van zijn carrière, aangezien hij pas onlangs cum laude is afgestudeerd aan de masteropleiding Geo-communicatie aan de Universiteit Utrecht. Een studie met veel raakvlakken met de praktijk van Bureau Buhrs! Bram is 24 en woont in Utrecht. Hij ondersteunt het team bij verschillende projecten, voornamelijk op het gebied van gebiedsmarketing en leisure. Verder heeft Bram een brede geografische interesse, van lokale spanningen in de buurt tot mondiale thema’s als omgaan met klimaatverandering. Die brede interesse komt goed van pas bij de verscheidenheid aan projecten bij Bureau Buhrs. Bram is te bereiken via hut@bureaubuhrs.nl.

Martine de Snaijer
Sinds 1 augustus is Martine werkzaam bij Bureau Buhrs. Martine is 24 en woont in Rotterdam. Als projectmedewerker Citymarketing heeft zij afgelopen anderhalf jaar Schiedam op de kaart gezet. In juni 2015 is Martine afgestudeerd aan de opleiding Leisure Management aan de Hogeschool in Rotterdam waarna ze kort aan de slag is gegaan bij STIPO Stedelijke Ontwikkeling. De combinatie tussen steden, stedelingen en Leisure boeien haar en deze interesse kan ze goed combineren bij Bureau Buhrs. Martine is ambitieus, kritisch en steekt graag haar handen uit de mouwen. Martine is te bereiken via desnaijer@bureaubuhrs.nl.

Lisanne Kraakman
Lisanne Kraakman is vanaf begin september werkzaam voor Bureau Buhrs. Ze is 28 jaar en woont in Amsterdam. Lisanne heeft sociale geografie gestudeerd en zich in haar master stadsgeografie gespecialiseerd in stedelijke ontwikkeling. De afgelopen jaren was ze werkzaam als consultant in de geo-ict voor onder andere Rijkswaterstaat en Schiphol. Hier ontwikkelde ze met GIS (Geografische Informatie Systemen) interactieve kaartproducten en ondersteunde ze klanten met geografische analyses. Met een master stadsgeografie op zak heeft ze de nodige kennis over stedelijke dynamiek en geografisch onderzoek. Ook is ze creatief, enthousiast en gaat ze graag een uitdaging aan. Lisanne is te bereiken via kraakman@bureaubuhrs.nl.

visitor journey Lelystad

Lelystad: programmering vrijetijdsbestemming

Gemeente Lelystad wil dat meer mensen hun vrije tijd in Lelystad doorbrengen. Met onder andere Batavia Kwartier, Werkeiland en Natuurpark heeft Lelystad daarvoor genoeg in huis. Maar hoe komen deze vrijetijdsgebieden nu op de lijstjes van potentiële bezoekers? Met een scherper profiel en een aantrekkelijker programma. Bureau Buhrs helpt de gemeente om dit voor elkaar te krijgen. Bureau Buhrs is samen met de stakeholders op zoek gegaan naar het unieke profiel van ieder gebied. Ook is een visitor journey uitgezet en is voor ieder gebied een plan gemaakt voor een beter en aantrekkelijker programma.

Met de visitor journey is vanuit de ogen van bezoekers naar ieder gebied gekeken. De beleving is in kaart gebracht en de verbeterpunten aangegeven. Vervolgens hebben we tijdens creatieve sessies met stakeholders gebrainstormd over wat dit betekent voor de openbare ruimte, voorzieningen, activiteiten en de promotie. Voor ieder vrijetijdsgebied maken we een bijpassend programmeringsplan. Hierin staan concrete richtlijnen en activiteiten waarmee de gemeente en stakeholders direct aan de slag kunnen.

positionering

Corporate branding Faculteit Diergeneeskunde

Sinds voorjaar 2017 werkt Bureau Buhrs aan de corporate branding voor de faculteit Diergeneeskunde. Welke plaats wil de faculteit innemen? Wat wil de faculteit uitstralen? Welke boodschap heeft de faculteit voor verschillende doelgroepen? Op die manier kan de faculteit Diergeneeskunde de komende jaren haar positie in de samenleving en de relatie met het diergeneeskundige veld versterken.

Tijdens positioneringsworkshops gaat Bureau Buhrs samen met de faculteit op zoek naar een scherpe positionering. Ook gaan mensen van Diergeneeskunde in het najaar tijdens een aantal bijeenkomsten met stakeholders in gesprek over hun beeld en verwachtingen van de faculteit Diergeneeskunde. Dit alles mondt uit in een strategisch plan met concrete activiteiten voor 2018.

Meer corporate branding
Bureau Buhrs wordt steeds vaker gevraagd om de corporate branding van organisaties vorm te geven. Eerder ontwikkelden wij al de corporate branding voor onder meer advies- en ingenieursbureau Grontmij (het tegenwoordige Sweco), woningcorporatie Dudok en voor de Amsterdamse Amstelcampus.

Klik hier om meer te lezen over onze corporate brandingmethodiek.

21 september: Lab-sessie organisatie en financiering citymarketing

Hij komt eraan: de eerste lab-sessie rondom het 10-jarig bestaan van Bureau Buhrs. Onder de noemer ‘Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap?’ gaan we graag met u in gesprek over belangrijke organisatorische en financiële issues waar gemeenten mee te maken krijgen bij het neerzetten van een structureel citymarketingbeleid. Hoe organiseer je de citymarketing, binnen of juist helemaal buiten de gemeentelijke organisatie? Wat is de rol van ondernemers en andere organisaties daarbij? Hoe doe je dat financieel? Wij maken u deelgenoot van onze ervaringen en ‘lessons learned’. Veel voorbeelden uit de praktijk komen voorbij, o.a. Hoorn, Pijnacker-Nootdorp en Velsen. De afgelopen twee jaar ondersteunden wij zo’n 10 gemeenten bij hun citymarketing. Natuurlijk horen we ook graag uw ervaringen!

Wanneer en waar?
Datum: donderdag 21 september
Tijd: 15.00 – 17.00 uur (inloop vanaf 14.30 uur en borrel tot 18.00 uur)
Locatie: A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam

Programma

Pijnacker-Nootdorp: citymarketing start vanuit de gemeente
door Leonie van der Laan, senior adviseur Bureau Buhrs en citymarketeer a.i.
De citymarketing van Pijnacker Nootdorp is in 2015 gelanceerd en gestart vanuit de gemeente. Na 2 jaar gaf de gemeente citymarketeer a.i. Leonie van der Laan de opdracht om een organisatie voor de citymarketing op te zetten met een bijpassend financieringsmodel. Dat bleek geen eenvoudige klus omdat alle organisatie- en financieringsvormen zowel voor- als nadelen hebben. Zij vertelt hoe zij na gedegen onderzoek gekomen is tot een passend voorstel voor de organisatie en financiering voor de citymarketing van Pijnacker-Nootdorp en welke overwegingen voorbij zijn gekomen.

Hoorn Marketing: ondernemers aan het stuur, de gemeente op de achterbank
– door Ben Tap, wethouder gemeente Hoorn
In 2016 heeft een aantal ondernemers uit Hoorn het initiatief genomen tot citymarketing. De gemeente heeft dit initiatief ondersteund (ook financieel) maar heeft tot en met de oprichting van een citymarketingorganisatie (die inmiddels een feit is) bewust gekozen voor een rol ‘op de achterbank’. Hoorn Marketing, alhoewel op dit moment nog grotendeels gefinancierd door de gemeente, is van en voor de ondernemers. Wethouder Ben Tap motiveert de keuze voor deze rol van de gemeente en de verwachtingen die hij daarbij heeft voor de toekomst van Hoorn Marketing.

Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap?
– door Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs en citymarketeer Velsen
Betoogde Bureau Buhrs een paar jaar geleden nog dat de gemeenschap altijd een doorslaggevende rol moet krijgen in de organisatie en financiering van de citymarketing, nu denkt het bureau hier genuanceerder over. Daarom is de uitroepteken achter de zin vervangen door een vraagteken. Directeur Michel Buhrs legt u op basis van praktijkvoorbeelden en –lessen een aantal prikkelende stellingen voor over citymarketing en de organisatie ervan.

Tot slot: plenaire discussie en borrel
We eindigen de lab-sessie met een plenaire discussie. De sprekers gaan in gesprek met elkaar, met een panel van ervaringsdeskundigen en met deelnemers in de zaal over de issues die voorbij zijn gekomen. Traditiegetrouw sluiten we ook deze lab-sessie af met een goede borrel!

Mis ‘m niet!
Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Bent u erbij? Laat het ons uiterlijk 18 september weten via info@bureaubuhrs.nl.

Meer lab-sessies!
In november 2017 volgt een lab-sessie over leisure en begin 2018 een lab-sessie over participatie, omgevingswet en belevingswerelden. De exacte data maken we snel bekend. De lab-sessies zijn bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, ondernemersverenigingen, toeristische organisaties, kennisinstituten en ontwikkelaars.