Werkeiland visitor journeys

VISITOR JOURNEYS AAN LELYSTAD

Bureau Buhrs onderzocht met visitor journeys de beleving van toeristen in Lelystad. Hoe ervaart de bezoeker een bezoek aan Lelystad? Waar beleeft de bezoeker ‘Wauw’-momenten en daarmee een positieve emotie? En waar teleurstellingen? Dat liet Bureau Buhrs begin maart zien op een bijeenkomst van gemeente Lelystad voor toeristisch-recreatieve ondernemers. De presentatie was gebaseerd op visitor journeys in vier recreatieve gebieden in Lelystad. Bezoekers kregen een ‘Wauw’- gevoel bij de interessante attracties in de gebieden, zoals het Nieuwland Museum en Aviodrome, en bij de gastvrije ontvangst. Punt van aandacht was de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, de bewegwijzering en de beperkte Engelstalige informatievoorziening.

Een visitor journey beschrijft de gehele ‘reis’ van de bezoeker, onderverdeeld in alle contactmomenten van Google tot en met de bestemming. Voor een succesvolle vrijetijdsbestemming moet de beleving voor de bezoeker optimaal zijn. De gemeente Lelystad wil graag haar aantrekkelijkheid vergroten en een vanzelfsprekende vrijetijdsbestemming worden in Nederland. De gemeente Lelystad heeft Bureau Buhrs gevraagd voor het maken van visitor journeys, maar ook om aan de slag te gaan met de positionering van Werkeiland en Batavia Stad.

HEERHUGOWAARD DENKT MEE OVER OPKNAPBEURT

De Middenweg in Heerhugowaard is ter hoogte van winkelcentrum Centrumwaard toe aan een ingrijpende opknapbeurt. Ook de riolering moet worden vervangen. De gemeente vraagt omwonenden en ondernemers hierover mee te denken. Bureau Buhrs maakt een plan voor participatie om dit in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun ideeën over de herinrichting van de wijk naar voren brengen. Hierbij werken we samen met stedenbouwkundige Mark van der Heide.

Om tot een gedragen ontwerp voor de herinrichting van de Middenweg te komen, past Bureau Buhrs haar participatiemethodiek ‘De burger is ook een mens’ toe. De aanpak van de participatie en communicatie stemmen we af op de belevingswerelden van de bewoners rond de Middenweg. In het plan houden we ook rekening met de winkeliers, horecaondernemers en andere belanghebbenden rond de Middenweg en Centrumwaard. Mark van der Heide verwerkt de input van het participatieproces in zijn ontwerp.

Reimerswaalbuurt belevingswerelden communicatie

AMSTERDAM IN GESPREK MET REIMERSWAALBUURT

Welke belevingswerelden hebben de inwoners van de Reimerswaalbuurt en hoe gebruik je dat in je communicatie en participatie met deze inwoners? Daarmee gaat gemeente Amsterdam aan de slag, onder begeleiding van Bureau Buhrs. In de Reimerswaalbuurt is de afgelopen jaren geplande nieuwbouw niet doorgegaan of op een veel kleinere schaal tot stand gekomen. Nu de economische crisis voorbij is, gaan Ymere en de gemeente weer verder aan de slag met de stedelijke vernieuwing en renovatie in deze buurt. De gemeente wil hierover met bewoners in gesprek gaan.

De kracht van de belevingswereldenmethodiek is dat we weten hoe inwoners benaderd of betrokken willen worden doordat we hun belevingswerelden kennen. Een groep communicatieadviseurs van de gemeente Amsterdam heeft eerder dit jaar een participatietraining gevolgd bij Bureau Buhrs. De participatieaanpak voor de Reimerswaalbuurt vormt een pilotproject met het werken met de belevingswereldenmethodiek binnen de gemeente Amsterdam.

Wilt u meer weten over de belevingswereldenmethodiek? U kunt hier een gratis exemplaar aanvragen van de brochure De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.

ESTÉE VAN DER ZWAN: CITYMARKETING EN LEISURE

Onze nieuwste aanwinst is adviseur Estée van der Zwan. Estée is 27 jaar en woont in Delft. Estée is afgestudeerd aan de opleiding Leisure management aan de Hogeschool Rotterdam. Hierna ging zij als docent voor dezelfde opleiding aan de slag en heeft zij een eigen bedrijf opgericht waarmee ze onderzoek doet naar mondiale trends die invloed kunnen hebben op de leisuresector en dan met name op de retail. Estée versterkt Bureau Buhrs in de city- en (recreatie)gebiedsmarketing.

De wereld van citymarketing is haar niet helemaal nieuw. Eerder heeft zij stage gelopen bij Delft Marketing en haar afstudeeronderzoek gedaan bij de gemeente Rotterdam. Beide keren is zij bezig geweest met doelgroepen en het aantrekkelijker maken van deze steden. Estées interessegebieden zijn dan ook citymarketing en -branding, leisure, toerisme, recreatie en retail én mondiale trends binnen deze werkvelden. Estée is te bereiken via vanderzwan@bureaubuhrs.nl.

Hilversum citymarketing positionering

HILVERSUM CENTRUM VAN DE AANDACHT

Hilversum is natuurlijk bekend van het Mediapark. Maar Hilversum is zoveel meer! Zo is het Centrum Hilversum van oudsher een plek waar veel inwoners van Hilversum én mensen uit de regio komen om gebruik te maken van de vele voorzieningen die er zijn. Zoals zoveel centra in het land, staat ook het centrum van Hilversum de laatste jaren onder druk. Daarom hebben ondernemers en de gemeente Hilversum aan Bureau Buhrs gevraagd om een nieuwe positionering en marketing voor het centrum van Hilversum te ontwikkelen. Zo willen zij Hilversum Centrum aantrekkelijker maken voor bezoekers, bewoners en ondernemers.

Bureau Buhrs gaat aan de slag met het opstellen van het ‘verhaal’ van het centrum van Hilversum. Wat biedt het centrum van Hilversum aan zijn bezoekers en klanten? Wat maakt het uniek ten opzichte van andere centrumgebieden? Om hier achter te komen, maakt Bureau Buhrs een rondwandeling met een aantal ondernemers door het centrum. Ook interviewt Bureau Buhrs een aantal ondernemers en houdt zij verschillende workshops. Vervolgens werkt zij alle opgehaalde informatie uit tot hét verhaal (de positionering) van Hilversum Centrum en werkt dit uit tot een creatief concept en een marketingplan.