positionering

Corporate branding Faculteit Diergeneeskunde

Sinds voorjaar 2017 werkt Bureau Buhrs aan de corporate branding voor de faculteit Diergeneeskunde. Welke plaats wil de faculteit innemen? Wat wil de faculteit uitstralen? Welke boodschap heeft de faculteit voor verschillende doelgroepen? Op die manier kan de faculteit Diergeneeskunde de komende jaren haar positie in de samenleving en de relatie met het diergeneeskundige veld versterken.

Tijdens positioneringsworkshops gaat Bureau Buhrs samen met de faculteit op zoek naar een scherpe positionering. Ook gaan mensen van Diergeneeskunde in het najaar tijdens een aantal bijeenkomsten met stakeholders in gesprek over hun beeld en verwachtingen van de faculteit Diergeneeskunde. Dit alles mondt uit in een strategisch plan met concrete activiteiten voor 2018.

Meer corporate branding
Bureau Buhrs wordt steeds vaker gevraagd om de corporate branding van organisaties vorm te geven. Eerder ontwikkelden wij al de corporate branding voor onder meer advies- en ingenieursbureau Grontmij (het tegenwoordige Sweco), woningcorporatie Dudok en voor de Amsterdamse Amstelcampus.

Klik hier om meer te lezen over onze corporate brandingmethodiek.

21 september: Lab-sessie organisatie en financiering citymarketing

Hij komt eraan: de eerste lab-sessie rondom het 10-jarig bestaan van Bureau Buhrs. Onder de noemer ‘Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap?’ gaan we graag met u in gesprek over belangrijke organisatorische en financiële issues waar gemeenten mee te maken krijgen bij het neerzetten van een structureel citymarketingbeleid. Hoe organiseer je de citymarketing, binnen of juist helemaal buiten de gemeentelijke organisatie? Wat is de rol van ondernemers en andere organisaties daarbij? Hoe doe je dat financieel? Wij maken u deelgenoot van onze ervaringen en ‘lessons learned’. Veel voorbeelden uit de praktijk komen voorbij, o.a. Hoorn, Pijnacker-Nootdorp en Velsen. De afgelopen twee jaar ondersteunden wij zo’n 10 gemeenten bij hun citymarketing. Natuurlijk horen we ook graag uw ervaringen!

Wanneer en waar?
Datum: donderdag 21 september
Tijd: 15.00 – 17.00 uur (inloop vanaf 14.30 uur en borrel tot 18.00 uur)
Locatie: A Lab, Overhoeksplein 2, Amsterdam

Programma

Pijnacker-Nootdorp: citymarketing start vanuit de gemeente
door Leonie van der Laan, senior adviseur Bureau Buhrs en citymarketeer a.i.
De citymarketing van Pijnacker Nootdorp is in 2015 gelanceerd en gestart vanuit de gemeente. Na 2 jaar gaf de gemeente citymarketeer a.i. Leonie van der Laan de opdracht om een organisatie voor de citymarketing op te zetten met een bijpassend financieringsmodel. Dat bleek geen eenvoudige klus omdat alle organisatie- en financieringsvormen zowel voor- als nadelen hebben. Zij vertelt hoe zij na gedegen onderzoek gekomen is tot een passend voorstel voor de organisatie en financiering voor de citymarketing van Pijnacker-Nootdorp en welke overwegingen voorbij zijn gekomen.

Hoorn Marketing: ondernemers aan het stuur, de gemeente op de achterbank
– door Ben Tap, wethouder gemeente Hoorn
In 2016 heeft een aantal ondernemers uit Hoorn het initiatief genomen tot citymarketing. De gemeente heeft dit initiatief ondersteund (ook financieel) maar heeft tot en met de oprichting van een citymarketingorganisatie (die inmiddels een feit is) bewust gekozen voor een rol ‘op de achterbank’. Hoorn Marketing, alhoewel op dit moment nog grotendeels gefinancierd door de gemeente, is van en voor de ondernemers. Wethouder Ben Tap motiveert de keuze voor deze rol van de gemeente en de verwachtingen die hij daarbij heeft voor de toekomst van Hoorn Marketing.

Citymarketing: van gemeente naar gemeenschap?
– door Michel Buhrs, directeur Bureau Buhrs en citymarketeer Velsen
Betoogde Bureau Buhrs een paar jaar geleden nog dat de gemeenschap altijd een doorslaggevende rol moet krijgen in de organisatie en financiering van de citymarketing, nu denkt het bureau hier genuanceerder over. Daarom is de uitroepteken achter de zin vervangen door een vraagteken. Directeur Michel Buhrs legt u op basis van praktijkvoorbeelden en –lessen een aantal prikkelende stellingen voor over citymarketing en de organisatie ervan.

Tot slot: plenaire discussie en borrel
We eindigen de lab-sessie met een plenaire discussie. De sprekers gaan in gesprek met elkaar, met een panel van ervaringsdeskundigen en met deelnemers in de zaal over de issues die voorbij zijn gekomen. Traditiegetrouw sluiten we ook deze lab-sessie af met een goede borrel!

Mis ‘m niet!
Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Bent u erbij? Laat het ons uiterlijk 18 september weten via info@bureaubuhrs.nl.

Meer lab-sessies!
In november 2017 volgt een lab-sessie over leisure en begin 2018 een lab-sessie over participatie, omgevingswet en belevingswerelden. De exacte data maken we snel bekend. De lab-sessies zijn bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, ondernemersverenigingen, toeristische organisaties, kennisinstituten en ontwikkelaars.

Bureau Buhrs

BUREAU BUHRS GEBIEDSMARKETING & COMMUNICATIE ZOEKT STAGIAIR(E)

Ben jij beschikbaar als stagiaire? Wil jij ervaring opdoen bij een ijzersterk marketing- en communicatiebureau? Ondersteunen bij het schrijven van communicatieplannen en teksten, het opzetten van on- en offline campagnes en het organiseren van (participatie)bijeenkomsten? En dat vanuit dé creatieve hotspot A lab aan het IJ in Amsterdam? Solliciteer dan nu op onze stageplaats (per 1 september). Lees hier meer over ons bureau en stuur je CV + motivatie naar Leonie van der Laan: vanderlaan@bureaubuhrs.nl

Inloopbijeenkomst Amstelstation-Amsteloever

Meedenken over vernieuwing Amstelstation-Amsteloever

In het gebied Amstelstation-Amsteloever zijn kansen voor vernieuwing. De gemeente Amsterdam onderzoekt deze kansen samen met vastgoedeigenaren en andere betrokken partijen in het gebied. Ook gaat de gemeente hierover in gesprek met bewoners en gebruikers van het gebied. Bureau Buhrs ondersteunt de gemeente bij de communicatie en participatie over dit onderzoek.

Meer woningen
In het gebied Amstelstation-Amsteloever staat een aantal kantoren en onderwijsinstellingen leeg of komt op termijn leeg te staan. De eigenaren maken plannen voor deze locaties en willen daarover op korte termijn een knoop doorhakken. Ook de groeiende reizigersstromen op het Amstelstation vragen om vernieuwing. Daarnaast is er behoefte aan meer woningen in de stad en daar is in dit gebied ruimte voor. Samen met betrokken partijen onderzoekt de gemeente Amsterdam de kansen voor het gebied.

Inloopbijeenkomst
Welke onderzoeken plaatsvinden, staan in de Principenota Amstelstation-Amsteloever. Op 14 maart 2017 heeft het college met deze nota ingestemd. Op 29 mei jl. heeft de gemeente over de inhoud van deze nota een inloopbijeenkomst georganiseerd en is in gesprek gegaan met bewoners, ondernemers en andere geïnteresseerden. Bureau Buhrs heeft geholpen bij de communicatie over en organisatie van deze bijeenkomst.

‘The making of’ de commercial van IJmuiden

Voor citymarketing IJmuiden wordt er in IJmuiden en omgeving wordt er op diverse locaties gefilmd voor een commercial ter promotie van de gemeente Velsen. In de vroege morgen bij de visafslag, in Nationaal Park Zuid-Kennemerland, bij Tata Steel, de zeesluis en in de straten en speeltuintjes van verschillende woonwijken. In de commercial spelen inwoners, ondernemers en bezoekers uit Velsen de hoofdrol. Ook hebben veel figuranten zich aangemeld. De commercial wordt vanaf juli uitgezonden op AT5 en RTVNH.

Meer informatie over is te vinden op de citymarketing-site IJmuiden of op de Facebook-pagina Puntijmuiden