Burgerparticipatie

Participatie in de gemeente Rijswijk

De gemeente Rijswijk heeft Bureau Buhrs gevraagd een participatiestrategie te ontwikkelen bij de herinrichting van een doorgaande laan en de directe omgeving in Rijswijk. Met de participatie wil de gemeente meer draagvlak en betrokkenheid creëren bij bewoners en ondernemers. En natuurlijk een beter plan doordat wensen en ideeën van de omgeving worden meegenomen in het ontwerp en de realisatie ervan.

Strategie afstemmen op belevingswerelden
Bij de participatiestrategie voor de herinrichting gaan we uit van de belevingswereld van de bewoners: de groene en gele belevingswerelden domineren in deze wijk. Dat betekent dat we de communicatie en participatie afstemmen op deze belevingswerelden. Dus kiezen we onder andere voor onderwerpen die concreet zijn en de bewoners direct aangaan. We gebruiken een tone-of-voice die het wij-gevoel versterkt en laagdrempelig is. We organiseren lichtvoetige bijeenkomsten en leuke acties in de wijk. Ook zetten we huis-aan-huisbladen in en bewonersbrieven.

Speerpunt
De gemeente Rijswijk heeft participatie als speerpunt genoemd in het collegeprogramma van 2015 – 2018. Voor drie grote integrale projecten wil het college een interactief ontwerpproces met omwonenden met ruimte voor inspraak en inbreng vanuit de wijk. Bureau Buhrs bijt met deze participatiestrategie het spits af.

Winkelgebieden branding

Den Haag: profileren winkelgebieden

Bureau Buhrs is door de gemeente Den Haag/ Retailpunt gevraagd voor de begeleiding bij het positioneren en profileren van de winkelgebieden in de stad. Den Haag heeft met haar actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’ een ambitieuze visie uitgesproken: gaan excelleren met haar karakteristieke winkelstraten en –gebieden. Den Haag moet het New York van Nederland worden als het aankomt op winkelen. Daarnaast wil Den Haag voorloper zijn in Nederland op het gebied van Smart Shopping.

Interactieve workshops
Om de ambitieuze visie te realiseren, zijn twaalf pijlers benoemd. Een van de pijlers is ‘profilering winkelgebieden’, waarbij elk winkelgebied een duidelijke en onderscheidende identiteit moet krijgen en dit moet uitdragen. Bureau Buhrs gaat o.a. in interactieve workshops winkeliersverenigingen en andere stakeholders van de winkelgebieden ondersteunen in het (verder) ontwikkelen van hun positionering en marketingstrategie. Tijdens de eerste workshop staat de positionering centraal. Aan de hand van de brandbox formuleren de deelnemers de gewenste positionering. Deze werkt Bureau Buhrs vervolgens uit in een brandsheet, die de basis vormt voor de branding en het marketingcommunicatieplan die in een tweede workshop worden uitgewerkt. Tijdens de workshops maken we gebruik van onze beproefde methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand into branding’.

Leonie van der Laan

Nieuwe adviseur: Leonie van der Laan

Op 1 september is Leonie van der Laan begonnen als adviseur bij Bureau Buhrs. Leonie heeft hiervoor gewerkt bij Hogeschool Rotterdam, opleiding Leisure Management. Zij doceerde onder andere vrijetijdskunde en citymarketing. Na dit vakgebied jaren te hebben onderwezen, is het nu tijd om gemeenten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en winkeliersverenigingen hierin te adviseren. U kunt Leonie via de mail bereiken: vanderlaan@bureaubuhrs.nl.

Chinese toerist

Verleid de Chinese toerist naar uw stad of gebied

Bureau Buhrs biedt u een overpeinzing aan voor de zomer. Het aantal Chinese toeristen dat Nederland aan doet, groeit per jaar enorm. Zij reizen tegenwoordig niet meer alleen in groepen. Er zijn steeds meer hoogopgeleide Chinezen die hun eigen vakantie uitstippelen. Zij hebben daarbij flink wat te besteden. En Nederland met zijn steden, natuurgebieden en gemeenten heeft veel te bieden waar de Chinese toerist enthousiast voor te krijgen is. Er is voor hen meer buiten Amsterdam en Giethoorn. De toeristen moeten dat echter wel weten én weten te vinden. Samen met een Chinees marketingbureau helpen wij daarom uw propositie af te stemmen op de Chinese toerist én zorgen wij voor een optimale inzet van communicatiemiddelen in China.

Wat kunnen wij voor u doen?
Bureau Buhrs helpt gemeenten, provincies en samenwerkingsverbanden met de promotie van stad en streek voor de Chinese toerist. Dat doen we door samen met hen en betrokken organisaties/ondernemers:
• Een positionering te ontwikkelen die uitgaat van de USP’s van de stad/streek, aansluit op de wensen en behoeften van de Chinese toerist en onderscheidend is van concurrerende steden/streken.
• Een bijpassend toeristisch product (= toeristische beleving) te ontwikkelen dat commercieel interessant en aantrekkelijk is voor de Chinese toerist.
• Een communicatieplan op te stellen over de wijze waarop zij hun stad/streek/producten onder de aandacht kunnen brengen van de Chinese toerist (zowel offline en online) en verzorgen verder de uitvoering daarvan.

Bureau Buhrs heeft als bureau voor communicatie en gebiedsmarketing veel kennis en ervaring met onder andere het positioneren en promoten van wijken, steden en regio’s. Voor verschillende steden in Nederland hebben wij de citymarketing in de steigers gezet en daarvoor campagnes en producten ontwikkeld en uitgevoerd. Dat doen we altijd in nauwe samenwerking met de gemeente en betrokken organisaties en ondernemers.

Effectieve online-benadering in China
Voor het benaderen van de Chinese toerist werken wij samen met NextportChina, een marketingbureau dat zich heeft gespecialiseerd in (vooral) de online-benadering van de consument in China. Dit bureau kent het mediagedrag van de Chinese toerist, weet hoe de Chinese consument zich online en offline gedraagt, en weet dus hoe je de populairste online (social) mediakanalen in China kan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van uw aanwezigheid op WeChat, Sina Weibo en de belangrijkste Chinese reisplatformen of het ontwikkelen van een in China-gehoste website, omdat Europese sites daar niet (goed) laden. NextportChina heeft medewerkers in Beijing en werkt nauw samen met relevante bureaus in China, bijvoorbeeld op het gebied van persbenadering.

Ook onderzoek naar concrete acties
Voor concrete acties in China en bijvoorbeeld onderzoeken naar de bekendheid van uw stad bij de Chinese toerist, wat hem of haar beweegt en hoe we hem/haar kunnen verleiden naar uw stad of gebied te komen, kunnen ook studenten worden ingezet. Hiervoor werken we samen met een Hogeschool. Zij heeft jaarlijks een uitwisseling met studenten uit China. Dat betekent dat zowel de Chinese studenten hier voor uw onderzoek of actie kunnen worden ingezet, als de Nederlandse studenten in China.

Geïnteresseerd in hoe wij samen met u de Chinese toerist kunnen verleiden naar uw stad of regio te komen? Neem contact op met Bureau Buhrs, 020-6325805.

Bureau Buhrs

Vul nu de enquête citymarketing 2015 in

Citymarketing maakt op dit moment een professionaliseringsslag door. Wat is de stand van zaken in het vakgebied? Die vraag beantwoordt Bureau Buhrs aan de hand van een onderzoek. We nodigen gemeenten uit om hier de enquête in te vullen. Na verwerking van de onderzoeksgegevens ontvangt u uiteraard de resultaten.

De conclusies en resultaten van het onderzoek worden ook gepresenteerd tijdens de Lab-sessie ‘Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap’ op donderdag 15 oktober 2015 van 15.00 tot 18.00 uur in A Lab, Overhoeksplein 2 te Amsterdam. U bent van harte welkom om bij de Lab-sessie aanwezig te zijn. Details over het programma vindt u hier.