BELEVINGSWERELDEN BIJ PARTICIPATIE-AANPAK AARDGASVRIJE WIJKEN

Het succesvol aardgasvrij maken van een bestaande wijk staat of valt met de medewerking van bewoners en gebouweigenaren. Een participatie-aanpak die is afgestemd op de mensen in die wijk is daarbij het meest kansrijk. Maar hoe doe je dat? “Kijk niet alleen naar leeftijd, inkomen en opleidingsniveau,” zegt participatiedeskundige Wilma Klaren van Bureau Buhrs. “Verdiep je ook in wat mensen in die wijk belangrijk vinden, wat hun waarden en voorkeuren zijn, kortom hun belevingswereld. Dat zegt veel meer over hoe je ze kunt betrekken, de toon die je moet aanslaan en de manier waarop je met ze in gesprek gaat.”

Bereidheid bewoners succesfactor
Op 1 december 2019 heeft het Rijk de tweede ronde voor de subsidieregeling Proeftuinen Aardgasvrije Wijken (PAW) opengesteld. Iedere gemeente die hieraan mee wil doen, dient een PAW-aanvraag in. Naast de technische, organisatorische en financiële aanpak moet de gemeente nadenken over de wijze waarop ze de bewoners en gebouweigenaren bij de transitie gaat betrekken. Want de bereidheid van bewoners om mee te doen is een van de belangrijkste succesfactoren. Voor hen is de impact immers het grootst: het is een verandering in hoe zij koken en hun huis verwarmen. Soms vraagt het ook financiële investeringen. Niet iedere bewoner of gebouweigenaar zal hier zonder meer ‘ja’ tegen zeggen.

Houding te voorspellen
Het Rijk vraagt de gemeenten daarom een participatie- en communicatieplan te maken dat aansluit op de kenmerken en behoeften van de bewoners, gebouwgebruikers en –eigenaren in die wijk. Want die kunnen per wijk verschillen. “De kenmerken en behoeften bepalen de bereidheid van mensen om mee te werken en dus het succes van het project,” vertelt Wilma Klaren van Bureau Buhrs. “In de ene wijk beseffen mensen dat de omslag naar gasvrij noodzakelijk is en willen ze graag meedenken over hoe die omslag plaatsvindt. Ergens anders zijn bewoners veel minder overtuigd. Zij werken alleen mee als de gemeente alles regelt en ze er zelf zo min mogelijk last van ondervinden. De houding is vaak op voorhand te voorspellen als je kennis hebt van de belevingswereld van de mensen. Dat gaat veel verder dan sociaaleconomische gegevens, zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. Minstens zo belangrijk zijn de waarden van mensen, hun drijfveren en voorkeuren.”

Spelletjes doen
Mevrouw Knipping is een actieve 65-plusser. Ze is heel geïnteresseerd in de ontwikkelingen in haar stad maar vooral die in haar eigen woonwijk. Dit vanwege haar lidmaatschap van de lokale D66, en omdat ze graag – waar dat kan – invloed heeft op die ontwikkelingen. Dat was ook de reden dat ze naar een bijeenkomst ging over de ‘Transitievisie naar aardgasvrij’ van haar gemeente. Ze had zich verdiept in de mogelijkheden en wilde er graag meer over weten. De bijeenkomst was echter een teleurstelling. “Ze zetten daar mensen neer die nauwelijks verstand van de materie hebben. Toen ik begon over waterstof als energiebron keken ze me heel glazig aan. Ook was er nog geen plan. Wel moesten we spelletjes gaan doen. Nou, daar pas ik voor. Ik was niet de enige die dit waardeloos vond, er waren meer mensen die er zo over dachten.” De gemeente had hier duidelijk voor een aanpak gekozen die niet goed aansloot op de belevingswereld van de deelnemers. “Gemiste kans,” vindt Wilma. ”Want juist de mensen die als eerste interesse tonen kun je inzetten als ambassadeur voor je project.”

Belevingswereld bepaalt voorkeuren
Maar hoe weet je welke belevingswereld dominant is in een wijk of buurt zonder dat je hiervoor een groot onderzoek moet optuigen? Bureau Buhrs werkt hiervoor met het wetenschappelijke BSR™ (Brand Strategy Research) model. Op basis van vele geo-psychografische gegevens is van alle huishoudens in Nederland bekend welke belevingswereld mensen hebben. Grofweg zijn er voor Nederland vier smaken: de gele belevingswereld staat voor harmonie en gezelligheid, de groene voor bescherming en zekerheid, de blauwe voor manifestatie en controle en de rode voor vrijheid en vitaliteit. De belevingswereld van mensen is van invloed op een groot aantal aspecten van hun leven: van waar ze willen wonen, winkelen en op vakantie gaan tot hun politieke keuze, klimaatbewustzijn en houding tot corporaties, gemeenten en andere instanties. Ook de manier waarop je mensen het beste kunt aanspreken en activeren tot gedragsverandering verschilt per belevingswereld: zowel de boodschap zelf als de framing, beelden, tone-of-voice, communicatiemiddelen en participatievormen.

Het BSR model. Klik om de afbeelding te vergroten.

Meest kansrijke aanpak
Voor de PAW-aanvraag adviseert Wilma gemeenten om naast de sociaaleconomische gegevens de belevingswerelden van de betreffende wijk op te vragen. Aan de hand daarvan kan de meest kansrijke participatie- en communicatieaanpak worden bepaald. Wilma noemt enkele voorbeelden: “Is het een wijk waar veel blauwe (manifestatie en controle) mensen wonen? Zorg dan dat de informatievoorziening offline en online goed op orde is, behandel de mensen persoonlijk en als experts, werk efficiënt en laat ze zien wat hun individuele winst is bij de transitie. Heb je te maken met gele (harmonie en gezelligheid) mensen? Organiseer informele bijeenkomsten in de wijk, vier mijlpalen met de hele buurt, maak gebruik van Facebook en de wijkkrant en benadruk dat als iedereen meedoet, het er voor iedereen beter op wordt.” En zo is er voor een groene of rode wijk ook een aanpak op maat te geven. Voor een wijk met een evenredige verdeling van kleuren volstaat een eenduidige aanpak niet. Daar moet je variëren of met een breder communicatie- en participatieaanbod komen.

Rood neemt liever zelf initiatief
Een onderzoek dat Wilma voor de gemeente Zeist deed, bevestigt dit. Daar had de Stichting Energie Zeist bij een programma voor het verduurzamen van huizen – zonder het te weten – voor een blauwe aanpak gekozen. Met een duidelijk stappenplan, presentaties door experts en een rol voor de wethouder sloeg die aanpak erg aan. Maar niet in iedere wijk. In wijken waar de aanpak succesvol was, was blauw de dominante belevingswereld. Mensen uit een rode wijk gaven aan liever zelf initiatief te nemen en uitsluitend ondersteuning te willen vanuit de Stichting. Een blauwe aanpak had ook mevrouw Knipping en de andere deelnemers aan de bijeenkomst meer aangesproken. Waarschijnlijk zijn zij zelf ook blauw. Bij mensen met een meer gele belevingswereld zou de avond misschien wel een succes zijn geweest.

Bel of mail als u meer wilt weten!
De methodiek De burger is ook een mens. Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden van Bureau Buhrs is opgenomen in de handreiking participatie en communicatie van het Programma Aardgasvrije Wijken. Wilt u er meer over weten en hoe u die toepast bij de participatie- en communicatieparagraaf van uw PAW-aanvraag? Of bij het opstellen van uw transitievisie en wijkuitvoeringsplannen? Neem contact op met Wilma Klaren van Bureau Buhrs.

Bureau Buhrs is al meer dan 10 jaar succesvol met de methodiek De burger is ook een mens. Naast het gebruik in projecten geeft het bureau trainingen aan medewerkers van gemeenten, corporaties en andere organisaties die veel met burgers samenwerken. Meerdere corporaties en gemeenten, van Amsterdam, Eindhoven tot Tiel hebben de methodiek toegevoegd aan hun participatie-instrumentarium. Bel voor meer informatie naar 020-6325805. De brochure kunt u gratis aanvragen via info@bureaubuhrs.nl.

 

Kleur bekennen onder de Omgevingswet

Participatie wordt (nog) belangrijker onder de Omgevingswet. De wet schrijft voor dat overheden belanghebbenden vroegtijdiger betrekken bij de ontwikkeling van beleid/plannen/projecten. Bovendien geldt bij besluiten (bijvoorbeeld vergunningen) een motiveringsplicht: hoe is de omgeving betrokken en wat is er met deze inbreng gedaan? Waaruit ‘de omgeving’ exact bestaat en hoe deze dient te worden betrokken schrijft de wet niet voor. Gelukkig maar, want dit biedt ruimte voor lokaal maatwerk. Tegelijkertijd stelt het toegenomen belang van participatie onder de Omgevingswet overheden, projectontwikkelaars en overige initiatiefnemers voor een flinke uitdaging. Want hoe ontwerp je een succesvol participatieproces en hoe betrek je meer mensen dan de ‘usual suspects’?

De burger is ook een mens
Bureau Buhrs werkt al meer dan 10 jaar op basis van de overtuiging dat het betrekken van bewoners en stakeholders, binnen de juiste randvoorwaarden, meer draagvlak en hogere plankwaliteit oplevert. Een belangrijke voorwaarde is inzicht verkrijgen in de doelgroepen van de participatieopgave. Hierin gaan wij verder dan het verzamelen van de gebruikelijke sociaaleconomische gegevens. Want begrijp je iemand écht met alleen kennis van leeftijd, geslacht en inkomen?


Wij ontwikkelden de methode ‘De burger is ook een mens: Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden’ gebaseerd op de BSR-leefstijlsegmentatie van onderzoeksbureau SAMR (Het aansluiten bij belevingswerelden wordt ook aangeraden op www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl onder de noemer ‘Andere mensen aan tafel’). Uitgangspunt is dat ieder mens een (dominante) belevingswereld heeft, waarbij vier kleuren de verschillende typen onderscheiden. Deze belevingswereld gaat over de diepere waarden en drijfveren van mensen.

De twee belangrijkste factoren die bepalen of en hoe mensen willen participeren zijn: de houding ten opzichte van autoriteit/de overheid en de houding ten opzichte van verandering. Doordat de belevingswerelden van inwoners over heel Nederland tot op postcodeniveau in kaart zijn gebracht, weten we op straatniveau hoe en wanneer in het proces bewoners benaderd willen worden. Daar sluiten wij vervolgens op aan met onze participatiestrategieën, middelen en uitingen.

Kleur bekennen
Hoe werkt het in de praktijk? Iemand van de ‘rode’ belevingswereld denkt graag mee wanneer er zo veel mogelijk ruimte is voor creatieve inbreng. Participatievormen die hierbij aansluiten zijn een vrije brainstorm of samen met een landschapsarchitect op een A0 schetsen maken van de toekomstige inrichting van de wijk.

Maar pas op! Wanneer je met een lege A0 aankomt bij bewoners met een ‘groene’ belevingswereld kan je rekenen op flink wat weerstand en opmerkingen als: ‘kom maar terug als je je huiswerk hebt gedaan’. Deze mensen worden liever later in het proces betrokken, wanneer alles is uitgezocht en er een heldere keuze voorligt. Totdat deze keuze voorligt willen zij wel aangehaakt blijven door middel van een adequate informatievoorziening. ‘Blauwe’ mensen hechten aan de andere kant veel waarde aan controle en erkenning. Je raakt de juiste snaar door hen aan te spreken op hun kennis en ervaring van de buurt/het onderwerp. Deelnemen als deskundige gesprekspartner? Daar zijn zij wel voor te porren.

Troef in handen
Werken met belevingswerelden geeft een waardevolle troef in handen voor geslaagde participatie. Met alleen belevingswerelden zijn we er echter niet. Uit onze ervaring in het begeleiden van participatietrajecten weten wij hoe complex het is om participatie in goede banen te leiden. Werken met belevingswerelden is dan ook één van de onderdelen van ons raamwerk voor participatie.

De vragen waar we dit artikel mee begonnen (hoe ontwerp je een succesvol participatieproces en hoe betrek je meer mensen dan de ‘usual suspects’?) zijn niet nieuw. Wel worden deze urgenter onder de Omgevingswet. Daarom nemen we je graag mee in een serie verdiepende artikelen over participatie onder de Omgevingswet. Onze artikelen over de Omgevingswet en andere onderwerpen direct ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Nu al meer weten? Vraag onze brochure ‘De burger is ook een mens’ gratis op of neem contact met ons op voor een gesprek, training of advies.

020-6325805
info@bureaubuhrs.nl

Participatie onder de Omgevingswet

De Omgevingswet komt eraan. Participatie is al ruim tien jaar de core business van Bureau Buhrs. De nieuwe wet brengt grote veranderingen met zich mee voor ons werkgebied. Lang leek het erop dat de omvang van de verandering niet bij alle betrokkenen was doorgedrongen, maar inmiddels zijn de bellen wel gaan rinkelen. Overheden, ontwikkelaars en adviesbureaus zijn inmiddels wakker: Bureau Buhrs bereidt zich net als iedereen voor op de nieuwe wet. De vraag is wat we kunnen verwachten op het gebied van participatie?

Wat is nieuw?
Participatie wordt minder vrijblijvend. Voortaan zal het een verplichting zijn om bij de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan te motiveren hoe de omgeving is betrokken. Dat dient bovendien eerder te gebeuren. De Omgevingswet vraagt om een andere houding van ambtenaren en initiatiefnemers. Voorop staat dat meer mag worden overgelaten aan de samenleving. Participatie krijgt een centrale rol als vereiste voor een aanvraag voor de Omgevingsvergunning. Initiatiefnemers moeten aangeven of en hoe zij belanghebbenden hebben betrokken en wat de resultaten daarvan zijn. Het is vervolgens aan de overheid om deze informatie af te wegen.

De volgende stap in participatie
De nieuwe wet is de realisatie van een wezenlijk uitgangspunt: onze leefomgeving is van en voor de mensen die haar bewonen, bewerken en beleven. De wet vraagt meer op het gebied van participatie, maar vertelt niet hoe we dit moeten aanpakken. Participatie is immers maatwerk. Dit stelt ambtenaren en initiatiefnemers voor een flinke uitdaging. Wij weten uit onze jarenlange ervaring in het begeleiden van participatietrajecten dat het organiseren van participatie verre van eenvoudig is. De Omgevingswet brengt met zich mee dat het belang van participatie nog verder toe zal nemen.

In vijf stappen tot succesvolle participatie
Participatie betekent mensen de ruimte geven om invloed uit te oefenen op hun leefomgeving. Het is onze ervaring dat succesvolle participatie binnen de juiste kaders tot meer draagvlak leidt en de kwaliteit van het plan ten goede komt. Maar wat maakt participatie succesvol?

Vereisten voor een succesvol participatietraject zijn een gedegen voorbereiding en maatwerk. Bureau Buhrs biedt een raamwerk om met het beantwoorden van vijf vragen een voorbereiding op maat te maken voor elke participatieopgave. Het raamwerk biedt handvatten om de opgave helder te krijgen en daarna keuzes te maken die passen bij de specifieke situatie. De vragen dwingen om stap voor stap de belangrijkste uitgangspunten te overwegen:

  • In welke fase bevindt het proces zich?
  • Wat wilt u bereiken met participatie?
  • Wordt aan de randvoorwaarden voldaan?
  • Welk type participatie past daarbij?
  • Wat wordt dan de rol van de burger?

Is het zo eenvoudig?
Nee. Participatie is maatwerk. Elke vraag van het raamwerk kent haar eigen variabelen. Hierin nemen wij je graag mee. In een serie verdiepende artikelen gaan we in op de ins en outs van participatie onder de Omgevingswet.

De artikelen persoonlijk ontvangen? Dat kan! Schrijf je hier in.

Nu al meer weten? Vraag gratis onze brochure ‘De burger is ook een mens’ aan of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

020-6325805
info@bureaubuhrs.nl

Een punt gemaakt voor citymarketing .IJmuiden

Normaal zetten wij, in het creatieve concept, een punt vóór IJmuiden, maar nu doen we dat er achter. Na een aantal jaar bouwen staat de citymarketing inmiddels als een huis en hebben wij deze overdragen aan de nieuwe stichting Velsen Citymarketing. Omdat wij sinds 2015 de citymarketing hebben opgebouwd en we daar best trots op zijn, nemen wij jullie graag mee in een lijstje hoogtepunten.

Doelstellingen
De overkoepelende doelstelling van citymarketing IJmuiden is zoals bij zoveel andere gemeenten: het behouden en aantrekken van bewoners, bedrijven en bezoekers. Deze doelstelling valt voor Velsen uiteen in de subdoelstellingen:

1. Versterken identiteit, verbeteren imago
2. Versterken van activiteiten en verbinden van stakeholders
3. Vergroten economische spin-off

Eerste strategische beslissing die direct is genomen, was de keuze voor IJmuiden als naamdrager van de gemeente Velsen, vanwege de bekendheid van IJmuiden, omdat de grootste opgave daar ligt en omdat uit onze nulmeting bleek dat mensen nauwelijks wisten waar Velsen lag.

Positioneren en profileren
Bij het bepalen van strategie en uitvoering hebben wij constant bovenstaande doelstellingen leidend laten zijn voor de inzet van middelen en acties. Zo stelden wij in een vroeg stadium samen met stakeholders de positionering van IJmuiden vast:

IJmuiden is dé havenstad om te wonen, werken en recreëren: mede door de gunstige ligging aan zee, Nationaal Park en haven en vlakbij Amsterdam, Haarlem en Schiphol. Met de visserij, groeiende offshore en sterke maakindustrie getypeerd door innovatie en duurzaamheid, een gevarieerd en betaalbaar woningaanbod en veel mogelijkheden voor actieve recreatie aan de kust en in het groen.

Deze positionering zijn wij vervolgens gaan ‘laden’. Het ontwikkelde creatief concept .(punt)IJMUIDEN werd de naamdrager voor een jaarlijks festival, voor magazines, voor commercials en nog veel meer. Door bewoners, ondernemers en andere stakeholders het verhaal van IJmuiden te laten vertellen in het .IJmuiden magazine, in promotiefilmpjes, op social media en op de website ontstond een breed draagvlak, veel enthousiasme en een geloofwaardige boodschap. Want zij zijn uiteindelijk de beste ambassadeurs van de stad. In 2018 hebben wij ook een speciaal magazine voor ondernemers en bedrijven ontwikkeld. Genoeg inspiratie voor de inhoud, want de maakindustrie en het ondernemersklimaat zijn hier enorm groot en innovatief.

Om bezoekers te trekken hebben wij afgelopen zomer een guerrilla actie georganiseerd. Hiermee maakten we de goede bereikbaarheid van het strand van IJmuiden beter bekend in Haarlem en Amsterdam. Grote vrolijk aangeklede Amerikaanse strandbussen reden meerdere keren gratis vanuit deze steden tot aan het zand. Deze actie genereerde ontzettend veel aandacht en publiciteit in de media. Door de inzet van deze, en vele andere, middelen en acties ontstond breed draagvlak voor citymarketing, ook omdat de gemeente liet zien dat het voor haar ‘menens’ was. Daardoor raakten steeds meer partijen en personen enthousiast voor de citymarketing.

Samenwerking met stakeholders
Citymarketing werkt ook als bindmiddel voor activiteiten in de gemeente. Bureau Buhrs werkt daarom graag met haar eigen Alliantie Labs. Hiermee verbinden wij partijen aan elkaar door vraag en aanbod te combineren waardoor nieuwe allianties, producten, marktcombinaties en arrangementen ontstaan. In het Alliantie Lab staat effectieve co-creatie en realisatie centraal. Welke synergieën zijn mogelijk? Hoe kunnen we onderlinge verbanden leggen? Welke acties, initiatieven of projecten kunnen hieruit ontstaan? In een drietal Alliantie Labs zijn tientallen samenwerkingen ontstaan in de Velsense samenleving op de terreinen van wonen, werken en bezoeken.

Hoe verder?
Maar vooral zijn wij heel trots dat Stichting Citymarketing Velsen per 1 januari 2019 formeel de touwtjes in handen heeft en de regie van de gemeente heeft overgenomen. Door onder andere de zichtbaarheid van de citymarketing, voerden wij hele succesvolle één op één gesprekken met kandidaatsbestuursleden die graag zitting namen in het bestuur. Dit bestuur, met ijzersterke vertegenwoordigers uit het Velsense cultuur- en bedrijfsleven, gaat de koers van de organisatie bepalen. Het dagelijkse reilen en zeilen is de verantwoordelijkheid van de nieuwe aangestelde citymarketeer Friso Huizinga. Een IJmuidenaar in hart en nieren. Hij is fulltime aan de slag om IJmuiden nog beter op de kaart te zetten. En de eerste resultaten liegen er niet om!

We zijn niet voorgoed weg uit IJmuiden, want wij blijven op de achtergrond betrokken voor eventuele ondersteuning. Maar ons grote werk is klaar. Wij kijken terug op een hele fijne periode en willen graag al onze contactpersonen in Velsen en daarbuiten bedanken voor de zeer prettige samenwerking.

Geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Neem gerust contact op met Michel Buhrs via buhrs@bureaubuhrs.nl

Leefstijlen: Klussen in huis, of los op een festival?

Welke keuze iemand maakt wordt beïnvloed door zijn of haar leefstijl. Mountainbiken in de bossen, of fietsen in de polder? Naar het theater, of naar een street art expo? Wat kiest een ‘Plezierzoeker’? en wat past het best bij een ‘Inzichtzoeker’?
Met dit soort vragen gingen we donderdag 8 november aan de slag met zo’n 50 deelnemers van de Labsessie over de nieuwe Leisure Leefstijlen die we samen met collega-bureau SAMR Marktvinders organiseerden.

Iedere leefstijl z’n eigen behoeften en waarden
Na een warm welkom door Michel Buhrs introduceerden Diede van Delft van SAMR Marktvinders en Leonie van der Laan van Bureau Buhrs de 7 nieuwe Leisure Leefstijlen: Avontuurzoekers, Plezierzoekers, Harmoniezoekers, Verbindingzoekers, Rustzoekers, Stijlzoekers en Inzichtzoekers. Iedere leefstijl heeft andere behoeften en waarden die belangrijk zijn in de vrije tijd. Zo is een Inzichtzoeker met name op zoek naar rust en ruimte, terwijl de Plezierzoeker en de Harmoniezoeker vooral behoefte hebben aan gezelligheid. De Plezierzoeker beleeft die gezelligheid het liefst met grote groepen vrienden, de Harmoniezoeker hecht juist veel waarde aan plezier met het gezin.

Schakelen van oude naar nieuwe leefstijlen
Linda Seikritt van Gemeente Lelystad vertelde vervolgens hoe leefstijlen in Lelystad ingezet worden om leisuregebieden elk een eigen profiel te geven die past bij een specifieke doelgroep. Zo zijn verschillende gebieden complementair aan elkaar. De gebiedsprofielen waren gebaseerd op de oude Leisure Leefstijlen, dus bij de komst van de nieuwe leefstijlen moest Gemeente Lelystad even omschakelen. Bureau Buhrs collega Leonie hielp hen door voor elk gebied de passende nieuwe leefstijlen in kaart te brengen. Dat deed ze op basis van onderliggende waarden: op basis van welke waarden is destijds gekozen voor een doelgroep? Welke nieuwe leefstijl sluit aan op die waarden?

Zelf aan de slag met Leisure Leefstijlen
Dat elke leefstijl andere waarden heeft kwam ook naar voren tijdens de werksessie. In zes groepen gingen we met elkaar aan de slag om de leefstijlen verder te duiden aan de hand van foto’s en uitspraken. Daarbij ontdekten we dat een Stijlzoeker eerder in een luxe hotel zou slapen dan op een camping en dat de Rustzoeker het liefst lekker thuis blijft. Een Inzichtzoeker gaat graag naar een museum om nieuwe kennis op te doen en zichzelf te ontplooien. Een Verbindingzoeker besteedt zijn vrije tijd ook graag nuttig, maar zet zich daarbij graag in voor een ander.
Leefstijlen hebben ook invloed op communicatie. De Avontuurzoeker luistert graag naar 3FM, terwijl de Rustzoeker liever Radio 1 op zet. Een Inzichtzoeker zal eerder de Trouw lezen dan de Telegraaf en de Stijlzoeker wil op een andere toon aangesproken worden dan bijvoorbeeld de Verbindingzoeker. Dat is nuttige informatie voor communicatie- en marketing doeleinden!

Nuances maken het verschil
Op de vraag van dagvoorzitter Carlijn Leenders hoe men het vond om op deze met de nieuwe leefstijlen te werken was het antwoord uit de zaal unaniem: “Heel erg leuk en interessant!”, maar ook: “Soms is het nog best lastig.” Bij sommige foto’s was het heel snel duidelijk bij welke leefstijl deze het beste pasten, bij andere foto’s was het wat lastiger. De Verbindingszoeker en de Inzichtzoeker bleken het lastigst te duiden. Door met elkaar in gesprek te gaan leerden we dat het vooral gaat om de context van de plek, het aanbod en de inrichting en dat kleine nuances bepalen of een bepaalde vrijetijdsactiviteit of plek eerder bij de ene of de andere leefstijl past.
Door de belevingswereld van uw doelgroep te leren begrijpen kunt u het gedrag van de doelgroep ook beter voorspellen en beïnvloeden door op een passende manier te communiceren, een gebied in te richten en het juiste aanbod te programmeren.

Tijdens de borrel was er genoeg stof om na te praten en terug te kijken op een geslaagde middag!

Leefstijlvinder.nl
Nieuwsgierig naar de leefstijlen van uw doelgroepen? Kijk dan op www.leefstijlvinder.nl. Daar kun je aan de hand van een postcode de leefstijlen van uw doelgroep of verzorgingsgebied in kaart brengen. Ook is er uitgebreide informatie te vinden over alle leefstijlen. SAMR Marktvinders ontwikkelde deze website en alle onderliggende data in opdracht van 8 provincies.