Communicatie voor Ontwikkelbuurten Amsterdam-Noord

Onze collega’s Lisanne Kraakman en Evi Winnubst zijn vanaf augustus aan de slag als communicatieadviseurs op het thema Ontwikkelbuurten voor stadsdeel Amsterdam-Noord.

In zeven buurten wordt geïnvesteerd in sociale en fysieke verandering en vernieuwing. De gemeente investeert er in woningen, maatschappelijke accommodaties, basisvoorzieningen, buurteconomie en leefomgeving zodat er toekomstbestendige en evenwichtige buurten ontstaan.

Vlogs en flyers
Om bewoners en ondernemers hierbij te betrekken zetten Evi en Lisanne in op communicatie en participatie via fysieke en online middelen. Denk aan nieuwsbrieven, vlogs, bijeenkomsten, flyers, kranten en uitingen op social media. Daarnaast adviseren zij het projectteam en het bestuur.

Voor wie gaat Zwolle woningen bouwen?

De gemeente Zwolle staat voor de grote uitdaging om in het komende decennium 10.000 woningen te bouwen. Verspreid over zes gebieden in de gemeente zijn er woonplannen in verschillende fases van uitvoering. Samen met Bureau Stedelijke Planning helpt Bureau Buhrs de gemeente Zwolle bij het voeren van de regie over deze ontwikkelingen. Samen met de gemeente brengen we voor elk ontwikkelgebied in kaart wat de meest geschikte positionering is en wie daarbij de doelgroep is. We doorlopen het proces zowel voor Zwolle als geheel als voor de zes ontwikkelgebieden. Zo geven we de gemeente niet alleen inzicht, maar ook handvatten waar zij de komende jaren mee vooruit kan.

Gezonde spreiding
Veel van de aangewezen ontwikkellocaties in Zwolle zijn (binnen)stedelijk, of hebben stedelijke kenmerken. Hoe passen de geplande appartementen in de grondgebonden woonidentiteit van Zwolle? En voor wie wordt er nu eigenlijk gebouwd? Vissen verschillende ontwikkelingen in dezelfde vijver, of is er al sprake van een gezonde spreiding over doelgroepen en woonmilieus? Dit zijn vraagstukken waar de gemeente Zwolle graag regie over wil voeren.

Met de samenwerking van onze bureaus combineren we de kracht van Bureau Buhrs op het terrein van positionering en gebiedsmarketing met de kracht van Bureau Stedelijke Planning op het terrein van woonprogrammering en marktonderzoek.

Goudse Poort Revival

Bedrijvenpark De Goudse Poort, aan de A12/A20, ondergaat een transformatie. Nu nog gedomineerd door ondernemerschap en harde werkers, wordt de Goudse Poort straks ook een welkome en veilige plek voor bewoners en meer bezoekers. Het gebied wordt daarmee niet alleen de belangrijkste entree van Gouda, zoals nu het geval is, maar een integraal onderdeel van de stad. Bureau Buhrs werkte een strategisch marketingadvies uit voor een eenduidig toekomstbeeld.

Krachten bundelen
Niet alleen de marketing van de Goudse Poort namen we onder de loep. Ook stimuleerden we de (onderlinge) betrokkenheid van de ondernemers, investeerders en huurders op het bedrijvenpark. Zodat zij met een eenduidige aanpak de krachten bundelen en samen met gemeente en provincie de ontwikkeling van een multi-use gebied mogelijk kunnen maken. De Goudse Poort van de toekomst wordt een gebied waar werken, wonen, winkelen een drie-eenheid vormen.

Nieuw logo
Als bindend element in de communicatie ontwikkelden we een nieuw logo met een toepasselijke pay-off: Goudse Poort maakt alles mogelijk. Het nieuwe logo ontwerp is gebaseerd op het oude Goudse Poort logo. Door de beide O’s in het nieuwe logo horizontaal te onderbreken, wordt grafisch een ‘poort’ gesymboliseerd. Dit wordt extra versterkt door het dakje dat bovenop de O’s verwerkt is. Het goudgeel is afgeleid van het oude logo en staat voor ‘Goudse’. Het antraciet grijs zorgt voor een robuuste en stoere uitstraling die past bij de gebouwen van de Goudse Poort.

Challenge! Schrijf het verhaal dat de wereld redt

De Behaviour Club, een initiatief van o.a. Michel Buhrs, daagt je uit om hét verhaal te schrijven dat ons allemaal gaat aanzetten tot duurzaam gedrag. Dat is nodig omdat het ondanks alle urgentie nog niet lukt ons gedrag te veranderen en klimaatverandering tegen te gaan. Dit terwijl de ene helft van de wereld in brand staat en de andere helft vecht tegen het water.

Dus gedragsveranderaars, communicatieadviseurs, copywriters, reclamemakers, marketeers, storytellers en andere gemotiveerden, doe mee aan deze wedstrijd en schrijf hét verhaal dat mensen motiveert om de wereld te redden!

De drie beste inzendingen, gekozen door een Behaviour Club- jury, mogen hun verhaal presenteren op het webinar ‘(Omgaan met) weerstand tegen duurzaam gedrag’ op 7 oktober.

Doe jij een poging? Kijk op www.behaviourclub.nl/wedstrijd voor meer informatie.

Prijsuitreiking tijdens webinar
Tijdens het webinar kun je je laten inspireren door prof. dr. Marieke Fransen (Radboud Universiteit), terwijl zij vertelt over (weerstand tegen) duurzaam gedrag. En door dr. Victor Kallen (TNO) als hij je meeneemt in zijn verhaal getiteld ‘Sturen op kritische omslagpunten: herkenbare patronen in fundamentele gedragsveranderingen’.

Onder leiding van Diede van Delft (Behaviour Club/Bureau Buhrs) presenteren vervolgens de drie beste inzenders van ‘Behaviour Club Daagt Uit’ hun verbindende verhaal, dat mensen zal motiveren hun gedrag te verduurzamen. Stem daarna mee op het beste verhaal, en bepaal wie de hoofdprijs en eeuwige roem wint. Michel Buhrs (voorzitter Behaviour Club/Bureau Buhrs) sluit af met o.a. de presentatie van het nieuwe boek ‘Communicatieverhalen halen’, waarvan 20 stuks onder de inzenders van de challenge wordt verloot.

Schrijf je in voor het webinar via: www.behaviourclub.nl/webinar

Lessen in gedragsverandering

Onze laatste lab-sessie over Effectieve Gedragsverandering gemist? Dat is jammer! We bespraken tien wetenschappelijk onderbouwde lessen voor communicatie en gedragsinterventies. Maar niet getreurd! We schreven een whitepaper, waarin alle lessen uitgebreid aan de orde komen met veel voorbeelden: van de inzet van technieken als ‘moral reframing’ en ‘nudging’ tot en met de toepassing van BSR-leefstijlen.

De whitepaper is gratis te downloaden op de website van ons nieuwste initiatief; de Stichting Behaviour Club. Een instituut waar kennis en kennissen op het gebied van gedragsverandering samenkomen. Een Nederlands/Belgisch netwerk waar iedereen die zich bezig houdt met ‘gedrag’ van harte welkom is. Mensen uit het bedrijfsleven, overheid en wetenschap ontmoeten, stimuleren en leren van elkaar, om samen gedragsverandering naar een hoger plan te tillen.

BE PART OF IT: Doe en denk mee met ons en meld je gratis aan als lid van de Behaviour Club!
Op deze website krijg je ook toegang tot onze whitepaper ‘Gedragsverandering: lessen en leefstijlen’.
Natuurlijk blijft gedragsverandering maatwerk. Wil je met ons sparren over jouw vraagstuk? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee.