Kazerne Kwartier Venlo op de kaart

Het Kazerne Kwartier, een gebied vol cultuurhistorische waarde en gelegen pal aan de Maas, moet een sterk merk worden. De gemeente Venlo blaast daarom de plannen voor dit kansrijke gebied – die er al langere tijd liggen – nieuw leven in. De ontwikkeling van het Kazerne Kwartier moet het visitekaartje van Venlo worden en de stad een nieuwe impuls geven. Bureau Buhrs gaat samen met stakeholders aan de slag om een gebied neer te zetten waar mensen blij van worden.

Kans voor een sterk merk
Het Kazerne Kwartier, dat al een aantal jaren leeg staat, is een aaneenschakeling van historische lagen van betekenis. De Romeinen hebben hier hun sporen achtergelaten. Ook vind je hier zichtbare resten van een Spaans fort uit de 17e eeuw. Het meest opvallende in het gebied is het voormalige militaire kazerneterrein, dat het gebied een robuuste en indrukwekkende uitstraling geeft. Wonen wordt een belangrijke bouwsteen van het nieuwe Kazerne Kwartier. De mix van functies bestaat verder uit werken en diverse stedelijke voorzieningen, zoals horeca, onderwijs, sport en leisure.

Handvatten voor programmering
De gemeente wil de bijzondere kwaliteiten van het Kazerne Kwartier bij de beoogde doelgroepen voor het voetlicht te brengen. Met een aantal belangrijke stakeholders doorlopen we daarom het proces om te komen tot een gebiedsmerk. Bovendien stellen we handvatten op voor de programmering in het gebied. Merk en gebied moeten elkaar namelijk versterken.

Enschede omarmt nieuwe citymarketingvisie

Enschede gaat zich profileren als Technologische, Innovatie en Creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is. Dit is het resultaat van een interactief proces met de stad, in opdracht van gemeente Enschede en Enschede Promotie, dat Bureau Buhrs heeft begeleid en uitgewerkt in een herijkte citymarketingvisie. Een resultaat dat is omarmd door de stad en waar wij als bureau trots op zijn.

Eenduidige citymarketingvisie
De gemeente Enschede en Enschede Promotie werken allebei aan het op de kaart zetten van Enschede. Citymarketing in Enschede kende in de loop der jaren een hoop successen. Maar door verschillende ontwikkelingen was de huidige citymarketingvisie uit 2011 aan een herijking toe. Er was behoefte aan een eenduidige citymarketingvisie en duidelijkheid in rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente, Enschede Promotie en de partners.

Verder met een gedragen visie
Op basis van interviews, workshops en een inloopavond met tientallen stakeholders uit de stad kwamen we samen met de opdrachtgevers tot de herijkte citymarketingvisie. Door dit interactieve proces wordt de visie gedragen door de stad en kan nu samen met alle stakeholders hieraan verder worden gebouwd. Dat de stad de nieuwe citymarketingvisie omarmt, blijkt wel uit dit filmpje , gemaakt door Enschede Promotie en gemeente Enschede.

Nieuwe strategie CU2030

De herontwikkeling van het Stationsgebied van Utrecht is het grootste binnenstedelijke bouwproject van Nederland. Logisch dat een aantal partners bij de start in 2007 besloten gezamenlijk te communiceren onder de vlag van CU2030. Inmiddels zijn er veel mooie projecten gerealiseerd en is CU2030 een succesvol merk in bouwputcommunicatie. Maar er staat nog veel op stapel. Aan de Jaarbeurszijde van het station gaan de nodige projecten van start. Mede hierdoor ontstond de behoefte de huidige strategie voor gebiedscommunicatie te herijken. De gemeente vroeg Bureau Buhrs een nieuwe, gedragen strategie voor gebiedscommunicatie en -marketing voor Centrum Utrecht te ontwikkelen.

Samen met de stakeholders is een nieuwe strategische koers vastgesteld, waarna gezamenlijk de nieuwe positionering van Centrum Utrecht en haar deelgebieden is opgepakt. Onderdeel hiervan is het ontwikkelen van een nieuw beeldmerk om in de nabije toekomst ook de bewijsvoering van het nieuwe grote Centrum Utrecht uit te dragen. Hoe mensen in de praktijk geïnformeerd willen worden over de vernieuwing van het centrum is de afgelopen periode online opgehaald onder Utrechtse bewoners en bezoekers. Resultaten waar we de komende tijd mee verder kunnen in de vorm van een nieuw communicatie- en uitvoeringsplan.

Effectief communiceren met je bewoners

Hoe communiceer je effectief met je bewoners? Hoe motiveer je burgers om daadwerkelijk mee te denken over (gemeentelijk) beleid? Vragen die aan bod kwamen tijdens de training van Bureau Buhrs aan communicatieadviseurs van de Drechtsteden. Op basis van onze methodiek ‘De burger is ook een mens’ maakten we de communicatieadviseurs bewust van de verschillende typen bewoners en bijbehorende communicatie- en participatievoorkeuren. Heb je te maken met een rode, blauwe, gele of groene inwoner? En hoe kun je hierop de communicatie en participatie laten aansluiten? Belangrijke vragen, want: dé burger bestaat niet!

Slim omgaan met belevingswerelden
In de methodiek ‘De burger is ook een mens’ onderscheiden we vier typen bewoners op basis van vier belevingswerelden: rood, blauw, geel en groen. Bewoners in dezelfde belevingswereld delen dezelfde drijfveren, waarden en motivaties. Deze drijfveren zijn onder andere bepalend voor de manier waarop zij aangesproken willen worden, welke communicatiemiddelen ze gebruiken, hun grondhouding ten opzichte van overheden en de manier waarop zij willen participeren. Wat dit precies betekent per belevingswereld en hoe je hier als communicatieadviseur mee om kan gaan, stond centraal in de trainingen.

Praktische insteek
Elke training bestond uit drie bijeenkomsten. In de eerste bijeenkomst stond de methodiek centraal. Aan de hand van de theorie en verschillende praktijkcasussen gaven we inzicht in de praktische toepasbaarheid van de methodiek. In de andere twee bijeenkomsten stonden actuele casussen van de deelnemers centraal. Op deze manier konden de deelnemers direct oefenen met het toepassen van de methodiek in hun eigen werk. In totaal verzorgen we drie trainingsrondes voor de Drechtsteden.

Wilt u ook effectief communiceren met uw bewoners? Informeer vrijblijvend naar ons trainingsaanbod en/of vraag gratis onze brochure ‘De burger is ook een mens’ aan.

SYNTRUS ACHMEA ZET IN OP GEBIEDSMARKETING

Syntrus Achmea Real Estate & Finance (SAREF) zet voor haar grotere projecten voortaan de Brandstation in, de gebiedsmarketing-methodiek van Bureau Buhrs. De vastgoedinvesteerder wil daarmee een sterkere partner worden in gebiedsontwikkelingen en het aanbod zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen van de klant. Een in house-training zorgde voor zoveel enthousiasme bij het marketing- en verhuurteam, dat SAREF direct wil doorpakken. Bureau Buhrs helpt ze de methodiek verder eigen te maken met een ‘learning on the job’-traject.

Meerdere grote projecten
SAREF is een vertrouwde naam in de vastgoedwereld en partner in veel toonaangevende gebiedsontwikkelingen.  Zij kiezen voor duurzame investeringen met financieel én maatschappelijk rendement.  De gebiedsmarketingfilosofie en -aanpak moet dit jaar in de organisatie worden verankerd. Samen met de interne gebiedsmarketingspecialist doorlopen we meerdere grote projecten met de Brandstation-methodiek. Te starten met het project Ricardo Residences in het Schinkelkwartier, een nieuwe stadswijk in de zuidwest hoek van Amsterdam.