Participatie omngevingswet lab-sessie

Participatie bij de omgevingswet: Bureau Buhrs vertelt u hoe

Burgerparticipatie. Als de omgevingswet straks wordt ingevoerd moeten veel partijen ermee aan de slag. Maar hoe doe je dat dan? Hoe geef je inwoners en andere belanghebbenden een stem bij ingrepen in hun omgeving? Bureau Buhrs vertelt het u. Bijvoorbeeld op 10 oktober tijdens de Mer-dag van het ministerie van I&M. Ook 15 november is een belangrijke dag voor kennisuitwisseling: op het VNG Festival Invoering Omgevingswet. Bent u daar niet bij? Kom dan naar onze lab-sessie Participatie en Omgevingswet op 1 februari 2018.

Bureau Buhrs heeft veel ervaring met participatietrajecten met inwoners en stakeholders. Ook hebben wij, samen met onderzoeksbureau SAMR, een participatiemethodiek ontwikkeld op basis van belevingswerelden: ‘De burger is ook een mens’. Klik hier voor meer informatie.

Meer lezen over onze participatiemethodiek?
Lees hier de blog ‘Participatie vanuit belevingswerelden: een wereld te winnen’.

Labsessie citymarketing organisatie

De organisatie van citymarketing, een thema dat leeft

Zo’n 50 personen uit het werkveld bezochten onze lab-sessie Citymarketing op donderdag 21 september jl. De organisatie en financiering van citymarketing is een thema dat leeft. Verschillende onderwerpen kwamen voorbij: organiseer je citymarketing binnen of buiten de gemeente, ga je een subsidie- of dienstverleningsrelatie aan en welke BTW-verplichtingen heb je? Ervaringen uit Hoorn, Velsen, Pijnacker-Nootdorp en andere gemeenten werden gedeeld. Interessante lessons learned zorgden voor discussies onder deelnemers. En met één duidelijke conclusie: No size fits all. Binnenkort volgt een white paper over dit onderwerp. Een voorproefje vindt u in onze blog over dit onderwerp.

Mogelijke organisatie- en financieringsvormen
Leonie van der Laan, citymarketeer van Pijnacker-Nootdorp, trapte de lab-sessie af met een uiteenzetting over de mogelijke organisatie- en financieringsvormen. Binnen of buiten de gemeentelijke organisatie, of kies je voor een tussenvorm? Hoe breng je het citymarketingbudget vanuit de gemeente onder bij een externe organisatie, bijvoorbeeld bij een stichting? Via een subsidierelatie of een dienstverleningsovereenkomst? Hoe ga je om met BTW-verplichtingen en wanneer ben je aanbesteding-plichtig?

Ondernemers aan het stuur in Hoorn
Wethouder Ben Tap motiveerde de keuze van de gemeente Hoorn om ondernemers aan het stuur te zetten bij de dit jaar opgerichte citymarketingorganisatie. Door ondernemers verantwoordelijk te maken, leg je het initiatief ook bij hen. De gemeente volgt de ondernemers in hun keuzes (op de achterbank). Dit is wel even wennen voor zowel de gemeente als de ondernemers. Maar de wethouder is ervan overtuigd dat dit zorgt voor meer draagvlak en medewerking van partijen uit de stad.

Lessons learned
Directeur Michel Buhrs en citymarketeer van Velsen, bracht zijn belangrijkste lessons learned naar voren. Hij deed dit met stellingen wat tot levendige discussies met de deelnemers leidde. Van een ‘Wethouder is (liever) geen citymarketeer’ tot ‘In het bestuur van een stichting horen geen hobbyisten en klusjeszoekers’. Met als afsluiter een stelling waar iedereen het over eens was: ‘Zonder samenwerking is citymarketing ten dode opgeschreven’.

White paper
Op dit moment werken we aan een white paper over de organisatie en financiering van citymarketing. Interesse? Stuur ons een e-mail via info@bureaubuhrs.nl.

Commercial .IJmuiden citymarketing Velsen

IJmuiden in de spotlights

Het was een actieve zomer voor de citymarketing van de gemeente Velsen. De twee commercials van .IJmuiden spatten van de buis, zowel op de lokale zenders, AT5, TV-NH als online. Het eerste filmpje, dat vanaf juli draait, is al door ruim 120.000 mensen bekeken. Vanaf begin september draait de tweede. Facebook knalde van de reacties. Van ‘wat een top filmpje’ tot ‘een stadje om trots op te zijn!’ Het Zomerfestival .IJmuiden grepen we aan om heel Velsen bekend te maken bij het grote publiek. Hiervoor viel bij alle inwoners de Zomerfestival .IJmuiden-krant op de mat met alles wat er in Velsen gebeurt op het gebied van wonen, werken en recreëren.

Het festival, dat van 18 tot en met 22 juli plaatsvond, was helemaal aangekleed in de citymarketingstijl en het logo was overal groot zichtbaar. Van de entreepoort tot het podium en zelfs op de facebookpagina’s van de artiesten. Ook gedurende de rest van het jaar zetten we ons in voor het promoten van de gemeente Velsen. In 2017 werken we vooral aan het imago en de bekendheid van IJmuiden.

IJmuiden als naamdrager
IJmuiden is de ‘naamdrager’ van de citymarketing van Velsen. Blikvanger in de campagne is dan ook steeds .IJmuiden. Veel mensen in het land kennen IJmuiden. Velsen is minder bekend. In de marketing wordt IJmuiden ’groter‘, gemaakt. Naast IJmuiden maken immers ook de andere dorpen Velsen tot een place to be, met een uniek en divers aanbod. Alles over de citymarketing van Velsen is te vinden op: www.ijmuiden.nl of op de facebook-pagina. Bekijk het meest recente filmpje hier. Het eerste filmpje is hier te bekijken.

Drie nieuwe junioren

Drie jonge honden bij Bureau Buhrs

Bureau Buhrs heeft er sinds deze zomer drie jonge honden bij. Bram Hut, cum laude afgestudeerd in Geo-Communicatie, weet alles van beeldvorming, identiteitsvorming en gebiedsmarketing. Martine de Snaijer, afgestudeerd als leisure-manager, heeft zich bij Stichting Promotie Schiedam al helemaal ondergedompeld in citymarketing en vrijetijdsvraagstukken. Lisanne is stadsgeograaf en daarnaast heel creatief met gevoel voor design.

Bram Hut
Afgelopen zomer heeft Bram Hut zijn contract getekend bij Bureau Buhrs. Een vliegende start van zijn carrière, aangezien hij pas onlangs cum laude is afgestudeerd aan de masteropleiding Geo-communicatie aan de Universiteit Utrecht. Een studie met veel raakvlakken met de praktijk van Bureau Buhrs! Bram is 24 en woont in Utrecht. Hij ondersteunt het team bij verschillende projecten, voornamelijk op het gebied van gebiedsmarketing en leisure. Verder heeft Bram een brede geografische interesse, van lokale spanningen in de buurt tot mondiale thema’s als omgaan met klimaatverandering. Die brede interesse komt goed van pas bij de verscheidenheid aan projecten bij Bureau Buhrs. Bram is te bereiken via hut@bureaubuhrs.nl.

Martine de Snaijer
Sinds 1 augustus is Martine werkzaam bij Bureau Buhrs. Martine is 24 en woont in Rotterdam. Als projectmedewerker Citymarketing heeft zij afgelopen anderhalf jaar Schiedam op de kaart gezet. In juni 2015 is Martine afgestudeerd aan de opleiding Leisure Management aan de Hogeschool in Rotterdam waarna ze kort aan de slag is gegaan bij STIPO Stedelijke Ontwikkeling. De combinatie tussen steden, stedelingen en Leisure boeien haar en deze interesse kan ze goed combineren bij Bureau Buhrs. Martine is ambitieus, kritisch en steekt graag haar handen uit de mouwen. Martine is te bereiken via desnaijer@bureaubuhrs.nl.

Lisanne Kraakman
Lisanne Kraakman is vanaf begin september werkzaam voor Bureau Buhrs. Ze is 28 jaar en woont in Amsterdam. Lisanne heeft sociale geografie gestudeerd en zich in haar master stadsgeografie gespecialiseerd in stedelijke ontwikkeling. De afgelopen jaren was ze werkzaam als consultant in de geo-ict voor onder andere Rijkswaterstaat en Schiphol. Hier ontwikkelde ze met GIS (Geografische Informatie Systemen) interactieve kaartproducten en ondersteunde ze klanten met geografische analyses. Met een master stadsgeografie op zak heeft ze de nodige kennis over stedelijke dynamiek en geografisch onderzoek. Ook is ze creatief, enthousiast en gaat ze graag een uitdaging aan. Lisanne is te bereiken via kraakman@bureaubuhrs.nl.

visitor journey Lelystad

Lelystad: programmering vrijetijdsbestemming

Gemeente Lelystad wil dat meer mensen hun vrije tijd in Lelystad doorbrengen. Met onder andere Batavia Kwartier, Werkeiland en Natuurpark heeft Lelystad daarvoor genoeg in huis. Maar hoe komen deze vrijetijdsgebieden nu op de lijstjes van potentiële bezoekers? Met een scherper profiel en een aantrekkelijker programma. Bureau Buhrs helpt de gemeente om dit voor elkaar te krijgen. Bureau Buhrs is samen met de stakeholders op zoek gegaan naar het unieke profiel van ieder gebied. Ook is een visitor journey uitgezet en is voor ieder gebied een plan gemaakt voor een beter en aantrekkelijker programma.

Met de visitor journey is vanuit de ogen van bezoekers naar ieder gebied gekeken. De beleving is in kaart gebracht en de verbeterpunten aangegeven. Vervolgens hebben we tijdens creatieve sessies met stakeholders gebrainstormd over wat dit betekent voor de openbare ruimte, voorzieningen, activiteiten en de promotie. Voor ieder vrijetijdsgebied maken we een bijpassend programmeringsplan. Hierin staan concrete richtlijnen en activiteiten waarmee de gemeente en stakeholders direct aan de slag kunnen.