cursus Gebiedsmarketing

Voorjaar 2015: 2-daagse cursus Gebiedsmarketing

Werk je aan het imago van een winkelgebied of bedrijventerrein, zoek je naar onderscheidende propositie voor gebiedsontwikkeling of wil je woningen sneller afzetten? Bureau Buhrs geeft op dinsdag 19 mei en dinsdag 2 juni a.s. opnieuw de tweedaagse cursus Gebiedsmarketing. Geef je nu op en kies voor twee leerzame dagen met presentaties, praktijkcases en interactie met vakgenoten.

Tijdens de cursus maak je kennis met zowel beproefde methodieken als de laatste inzichten. De BrandStation-methodiek vormt de rode draad tijdens de cursus Gebiedsmarketing. De methodiek zorgt ervoor dat je (met meerdere partijen) gestructureerd het hele proces doorloopt. Van formulering van de opgave tot positionering. Van brandomschrijving tot creatief concept. Van bewijsvoering, beleid en bouwen tot een op maat gesneden marketing(strategie).

De methodiek vindt zijn oorsprong in het boek ‘Gebiedsmarketing. Kiezen voor een succesvolle toekomst voor locatie, wijk en stad’ dat inmiddels diverse malen is herdrukt en voor vele vakgenoten geldt als basisliteratuur. Ook wordt het door het hele land gebruikt bij opleidingen communicatie en marketing.  Daarnaast presenteren wij tijdens de cursus positioneringsmodellen met hun voor- en nadelen. Ook duiken wij diep in de consument en zijn beleving. Wie wil welke woning in welke buurt en hoe bereiken wij hen het best?

Een belangrijke ontwikkeling binnen het vakgebied is dat gebiedsmarketing en branding steeds meer leidend wordt bij gebiedsontwikkeling en het te realiseren woningaanbod. Tijdens de cursus staan we uitgebreid bij dit onderwerp stil. Hierbij komen essentiële zaken als productontwikkeling, openbare ruimte, het bepalen van merkwaarden, het ontwikkelen van een onderscheidend campagneconcept en marketingstrategie aan de orde.

De theorie en methodiek worden afgewisseld met een aantal praktijkcases. Met een aantal ga je zelf aan de slag. Het gaat om marketing-cases uit het hele land. Van een nieuwbouwwijk tot een volksbuurt. Van een centrumgebied tot een bedrijventerrein. En van inbreidingslocatie tot een winkelstraat. Hoewel het een bomvol programma is, blijft er voldoende tijd over voor de nodige afwisseling.

De cursusdagen vinden plaats in Amsterdam Noord in het hart van een van de meest enerverende gebiedsontwikkelingen (rondom A-Lab, EYE Filmmuseum, Overhoeks-toren en Tolhuistuin). De cursusdagen vinden plaats op dinsdag 19 mei en dinsdag 2 juni 2015 van 10.00 tot 17.30 uur in A-Lab, Overhoeksplein 2 in Amsterdam. De kosten voor de tweedaagse cursus bedragen € 300,- (inclusief lunch). De cursus is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars, winkelmanagement, vastgoedeigenaars en bouwbedrijven. Andere belangstellenden zullen wij afhankelijk van geschiktheid en beschikbaarheid plaatsen. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl.

Michel Buhrs (Bureau Buhrs) is de hoofddocent van de cursus. Daarnaast zullen enkele gastsprekers aan het woord komen. Michel Buhrs is auteur van het eerste boek met de term gebiedsmarketing in de titel dat in 2008 verscheen: ‘Gebiedsmarketing, voor een succesvolle toekomst van locatie, wijk en stad’. Michel geeft regelmatig gastcolleges aan bijvoorbeeld de Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem Nijmegen. Daarnaast verzorgde Bureau Buhrs vijf jaar de Inholland Academy post-hbo trainingen Gebiedscommunicatie.

Positionering woonconcept

Positionering dorpsLandgoed

2Open ontwikkelt in samenwerking met het Innovatienetwerk een nieuw woonconcept, genaamd het dorpsLandgoed. Het dorpsLandgoed combineert wonen met natuurbeheer. Op een nieuw aan te leggen natuurlandgoed nabij een stad, wordt natuur ontwikkeld en een beperkt aantal moderne woningen gerealiseerd. Het landgoed is zoveel mogelijk zelfvoorzienend. Bewoners zijn gezamenlijk eigenaar van het landgoed en beheren het ook gezamenlijk.

Bureau Buhrs is door 2Open en Innovatienetwerk gevraagd te helpen bij het positioneren van het dorpsLandgoed. In twee sessies met de betrokken partijen hebben we deze positionering vastgesteld. De postionering wordt vervolgens door MarketResponse gebruikt voor een grootschalig onderzoek naar de haalbaarheid van het woonconcept. Met dit onderzoek wordt gekeken hoe groot de vraag is naar het concept en welke doelgroepen geinteresseerd zijn.

Merkpositionering

Tech Lane Ghent op MIPIM

Eind 2014 kreeg Bureau Buhrs – samen met Common Ground – de opdracht om voor Eiland Zwijnaarde een internationale merkpositionering uit te werken. Eiland Zwijnaarde is een bedrijventerrein gelegen op een van de meest strategische plekken van Gent, namelijk op de kruising van de twee Europese snelwegen E17 en E40 en aan de toekomstige Seine-Schelde-verbinding. Vanwege de ligging en zichtlocatie langs de snelwegen hebben alle partners en spelers torenhoge ambities met Eiland Zwijnaarde. Bureau Buhrs en Common Ground hebben het zeer (tijds)intensieve traject met meerdere stakeholders geleid om de ambities te vertalen in een passende positionering, naam, logo en huisstijl.

In meerdere workshops heeft Bureau Buhrs met de samenwerkingspartners scherpe keuzes gemaakt. Na vaststelling van de mentale merkidentiteit – in de vorm van de ingevulde brandbox – is de stap gezet naar een passende naam, logo en huisstijl. De grootste uitdaging was enerzijds herkenbaar te zijn en anderzijds voldoende onderscheidend ten opzichte van concurrenten. De wensen en belangen van de verschillende samenwerkingspartners lagen ver uiteen. Gekozen is voor de naam Tech Lane Ghent met de twee submerken Tech Lane Ghent Science Park en Tech Lane Ghent Logistics. Tech verwijst naar de hightech bedrijven en wetenschap die op het bedrijvenpark een plek krijgen, maar ook naar de (watergebonden) logistiek die men wil aantrekken. Lane is een duiding van de dynamische ontwikkelingen die plaats vinden in de zuidelijke gordel van Gent. Tech Lane Ghent is onlangs gepresenteerd op internationale vastgoedbeurs MIPIM in Cannes.

Citymarketing imago

Klaar voor volgende stap citymarketing Diemen

Vanaf begin 2015 is Bureau Buhrs aan de slag met de citymarketing van de gemeente Diemen. De belangrijkste opgave is om Diemen meer naamsbekendheid te geven, het imago te verbeteren en samenwerking te organiseren om te komen tot gezamenlijke activiteiten, evenementen en communicatie die daaraan bijdraagt.

Inmiddels hebben we verschillende organisaties gesproken en heeft een aantal workshops plaatsgevonden. Daarin zijn we met stakeholders op zoek gegaan naar de kernkwaliteiten en onderscheidende kenmerken van Diemen, hebben we doelgroepen voor de citymarketing bepaald en zijn de belangrijkste merkwaarden geselecteerd. De volgende slag is ‘het verhaal van Diemen’ te formuleren in woord en beeld door middel van een brandsheet en creatief concept. Daarvoor heeft Bureau Buhrs inmiddels twee concepten aan de gemeente en stakeholders voorgelegd. Binnenkort worden de resultaten aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna kunnen we snel volgende stappen zetten.

Lab-sessie citymarketing

Nieuwe cursus: Professionalisering citymarketing

Veel gemeenten en stichtingen zijn actief bezig met citymarketing. Een groot aantal is hier al vijf tot tien jaar mee aan de slag. Er zijn echter ook veel gemeenten die citymarketing pas recentelijk hebben omarmd en nu staan voor verschillende organisatie- en financieringsvraagstukken. Wil je een stevige citymarketingorganisatie opzetten? Hoe kun je verdere positioneringsslagen maken? En hoe kun je de resultaten van citymarketing evalueren? Bureau Buhrs geeft op donderdag 15 oktober a.s. de training Professionalisering citymarketing. Geef je nu op en krijg antwoord op bovenstaande vragen.

We starten de training met de resultaten van een eigen onderzoek naar de wijze waarop de citymarketing van kleine en middelgrote steden is georganiseerd, hoe zij gefinancierd wordt, welke taken zij heeft en hoe resultaten gemeten en geëvalueerd worden. Nu de citymarketing zich als vak verder ontwikkelt, worden aspecten als monitoring, effectmeting en kosten-baten steeds belangrijker. Welke (economische) bijdrage levert citymarketing en hoe meet je die?

Tijdens de cursus maak je eveneens kennis met de beproefde BrandStation-methodiek die ervoor zorgt dat je ook bij citymarketing – bij uitstek een zaak van meerdere partijen en stakeholders – gestructureerd het hele proces van positionering doorloopt. Van formulering van de opgave tot positionering. Van brandomschrijving tot creatief concept. Van bewijsvoering, beleid en bouwen tot een op maat gesneden marketing(strategie). Daarnaast staan we uitgebreid stil bij diverse cases uit de praktijk. Michel Buhrs, Bart Kooijman en Marinka van Vliet vertellen vanuit hun praktijkervaringen als adviseurs citymarketing o.a. bij de gemeenten Kampen, Goes, Diemen, Hoorn, Uithoorn en Pijnacker-Nootdorp over organisatievraagstukken en professionalisering van de citymarketing in deze gemeenten en de keuzes die zijn gemaakt.

De cursus vindt plaats op donderdag 15 oktober 2015 van 10.00 tot 17.30 uur in A-Lab, Overhoeksplein 2 in Amsterdam. De kosten voor de cursus bedragen € 150,- (inclusief lunch). De cursus is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars, winkelmanagement, culturele instellingen, vastgoedeigenaren en bouwbedrijven. Andere belangstellenden zullen wij afhankelijk van geschiktheid en beschikbaarheid plaatsen. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl.

Michel Buhrs is de hoofddocent van de cursus. Michel geeft regelmatig gastcolleges aan bijvoorbeeld de Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem Nijmegen. Daarnaast verzorgde Bureau Buhrs vijf jaar de Inholland Academy post-hbo trainingen Gebiedscommunicatie. Daarnaast geven ook Marinka van Vliet en Bart Kooijman delen van de cursus Professionalisering citymarketing. Voordat zij bij Bureau Buhrs in dienst kwamen, waren zij beiden werkzaam bij Berenschot. Marinka en Bart hebben veel ervaring met het opzetten van citymarketingorganisaties en schreven hierover diverse publicaties.