Lab-sessie Citymarketing

Lab-sessie Citymarketing over economische vitaliteit en organisatievormen

Zet ‘m alvast in de agenda: op donderdag 21 september organiseert Bureau Buhrs een lab-sessie Citymarketing. Tijdens deze bijeenkomst zoomen we in op onze ervaringen met citymarketing. We presenteren de resultaten van ons onderzoek naar het effect van imago op economische vitaliteit van binnensteden, onderzocht in Hilversum. Ook delen en bediscussiëren we onze ervaringen met het (extern) opzetten van een citymarketingorganisatie.

Ten slotte vertellen we de lessen die wij hebben geleerd in de afgelopen jaren aan de hand van enkele citymarketing praktijkvoorbeelden als Hoorn, IJmuiden, Nieuwegein en Pijnacker-Nootdorp. Kortom, een bijeenkomst die je niet wil missen!

Wat voor bos is het Bentwoud en voor wie?

Een sterkere profilering en positionering voor het grootste maar ook jongste bos van Zuid-Holland. Dat is de gebiedsmarketing opdracht van Staatbosbeheer aan Bureau Buhrs voor het Bentwoud. Met 800 ha aaneengesloten ruige natuur heeft het Bentwoud een uniek karakter ten opzichte van andere natuurgebieden in de regio. Hoe dit karakter verder vorm moet krijgen, bepalen we tijdens een DNA-sessie met 12 gebiedspartners.

Plek in de regio
Na jaren van plannen maken en uitvoeren, is de basisinrichting van het Bentwoud af. Het Bentwoud kan nu verder groeien tot een volwassen natuur- en recreatiegebied. Hiervoor moet helder zijn welke plek het bos in de regio wil innemen: wat voor recreatiebos moet het Bentwoud worden en voor wie? Dit bepaalt mede de fysieke inrichting, de programmering en de communicatieaanpak van het Bentwoud. Tijdens de DNA-sessie gaan we hier met verschillende medewerkers van gemeenten en provincie, betrokken bewonersgroepen en Staatsbosbeheer aan de slag.

Voorlei: thuis in een groene oase

Bureau Buhrs heeft een stevig traject voor positionering ingezet en een onderscheidende look & feel ontwikkeld voor Voorlei. Op het voormalige Schakenbosch-terrein in Leidschendam-Voorburg gaan Meijer Bergman Erfgoed Ontwikkeling en KondorWessels Projecten de komende jaren aan de slag om een hoogwaardige duurzame woonomgeving in het groen te ontwikkelen.

Op basis van onderzoek naar kernkwaliteiten, doelgroepen, concurrenten en merkwaarden is de positionering van het gebied bepaald. De positionering is vervolgens vertaald naar een creatief concept, communicatie- en marketingplan en handvatten voor gebiedsinrichting en product-markt-combinaties.

Luxe en hoogwaardig
De herontwikkeling van Schakenbosch richt zich voornamelijk op vitale senioren en doorstromers uit de regio en bestaat voor een groot gedeelte uit luxe appartementen en hoogwaardige grondgebonden woningen. De nieuwbouw vult de aanwezige woonmilieus aan en is daarmee een vervolgstap in de wooncarrière van een grote groep inwoners van Leidschendam-Voorburg.

Brandmanual
In de brandmanual heeft Bureau Buhrs het merk Voorlei verder beschreven en visueel gepresenteerd. Een korte samenvatting: Voorlei is een onontdekte oase. Er is rust, ruimte, connectie en comfort voor iedereen. De woningen zijn opgezet met oog voor detail en stijl. Het logo is een subtiele hommage aan de klassieke adel middels een schild/icoon-vorm.

Amsterdam Sloterdijk II t/m IV beter op de kaart

De gemeente Amsterdam heeft Bureau Buhrs gevraagd om bij de positionering en gebiedsmarketing van Amsterdam Sloterdijk te helpen. Sloterdijk is een historische plek die momenteel verandert van een eenzijdig bedrijventerrein met veel leegstand in een gemengd stuk Amsterdam voor wonen, werken, toerisme en uitgaan. De genoemde veranderingen zijn inmiddels in een stroomversnelling terechtgekomen. Deze ontwikkeling vraagt om heldere uitgangspunten.

Met locatiebezoeken, interviews en deskstudie werken we aan een advies over de ‘ideale’ gebiedsindeling en onderzoeken we het ‘DNA’ van het gebied en de deelgebieden. Dit advies visualiseren wij door een (geanimeerde digitale) kaart die de indeling van en sferen binnen het gebied laat zien. Op basis hiervan gaan we verder met de positionering van Sloterdijk II tot en met IV en de verschillende deelgebieden, waardoor we het gebied goed en sterk op de kaart kunnen zetten.

Meer visitor journeys in Lelystad

Wat maakt Lelystad tot een aantrekkelijke toeristische bestemming? Om daarachter te komen heeft Bureau Buhrs onder andere visitor journeys uitgevoerd. Lelystad wil een vanzelfsprekende vrijetijdsbestemming worden en zo de Lelystadse economie versterken. De verschillende vrijetijdsgebieden met allemaal hun eigen profiel, waaronder Bataviastad en Werkeiland, spelen daarin een belangrijke rol. Bureau Buhrs is gevraagd om het profiel van de verschillende gebieden scherp te krijgen en de sterke, unieke kwaliteiten van ieder gebied naar boven te halen.

De eerste twee vrijetijdsgebieden die Bureau Buhrs heeft geanalyseerd zijn Batavia Stad en Werkeiland. Op basis van visitor journeys is in kaart gebracht hoe de gebieden nu worden beleefd. Vervolgens is samen met stakeholders onderzocht hoe het gebied er in de toekomst uit zou moeten zien om aantrekkelijker te worden gevonden door toeristen/bezoekers. Die toekomstbeelden zijn vertaald naar ‘gebiedsverhalen’. Deze geven richting aan de toekomstige gebiedsontwikkeling, product-marktcombinaties, promotie en communicatie.