Leonie van der Laan

Nieuwe adviseur: Leonie van der Laan

Op 1 september is Leonie van der Laan begonnen als adviseur bij Bureau Buhrs. Leonie heeft hiervoor gewerkt bij Hogeschool Rotterdam, opleiding Leisure Management. Zij doceerde onder andere vrijetijdskunde en citymarketing. Na dit vakgebied jaren te hebben onderwezen, is het nu tijd om gemeenten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en winkeliersverenigingen hierin te adviseren. U kunt Leonie via de mail bereiken: vanderlaan@bureaubuhrs.nl.

Chinese toerist

Verleid de Chinese toerist naar uw stad of gebied

Bureau Buhrs biedt u een overpeinzing aan voor de zomer. Het aantal Chinese toeristen dat Nederland aan doet, groeit per jaar enorm. Zij reizen tegenwoordig niet meer alleen in groepen. Er zijn steeds meer hoogopgeleide Chinezen die hun eigen vakantie uitstippelen. Zij hebben daarbij flink wat te besteden. En Nederland met zijn steden, natuurgebieden en gemeenten heeft veel te bieden waar de Chinese toerist enthousiast voor te krijgen is. Er is voor hen meer buiten Amsterdam en Giethoorn. De toeristen moeten dat echter wel weten én weten te vinden. Samen met een Chinees marketingbureau helpen wij daarom uw propositie af te stemmen op de Chinese toerist én zorgen wij voor een optimale inzet van communicatiemiddelen in China.

Wat kunnen wij voor u doen?
Bureau Buhrs helpt gemeenten, provincies en samenwerkingsverbanden met de promotie van stad en streek voor de Chinese toerist. Dat doen we door samen met hen en betrokken organisaties/ondernemers:
• Een positionering te ontwikkelen die uitgaat van de USP’s van de stad/streek, aansluit op de wensen en behoeften van de Chinese toerist en onderscheidend is van concurrerende steden/streken.
• Een bijpassend toeristisch product (= toeristische beleving) te ontwikkelen dat commercieel interessant en aantrekkelijk is voor de Chinese toerist.
• Een communicatieplan op te stellen over de wijze waarop zij hun stad/streek/producten onder de aandacht kunnen brengen van de Chinese toerist (zowel offline en online) en verzorgen verder de uitvoering daarvan.

Bureau Buhrs heeft als bureau voor communicatie en gebiedsmarketing veel kennis en ervaring met onder andere het positioneren en promoten van wijken, steden en regio’s. Voor verschillende steden in Nederland hebben wij de citymarketing in de steigers gezet en daarvoor campagnes en producten ontwikkeld en uitgevoerd. Dat doen we altijd in nauwe samenwerking met de gemeente en betrokken organisaties en ondernemers.

Effectieve online-benadering in China
Voor het benaderen van de Chinese toerist werken wij samen met NextportChina, een marketingbureau dat zich heeft gespecialiseerd in (vooral) de online-benadering van de consument in China. Dit bureau kent het mediagedrag van de Chinese toerist, weet hoe de Chinese consument zich online en offline gedraagt, en weet dus hoe je de populairste online (social) mediakanalen in China kan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van uw aanwezigheid op WeChat, Sina Weibo en de belangrijkste Chinese reisplatformen of het ontwikkelen van een in China-gehoste website, omdat Europese sites daar niet (goed) laden. NextportChina heeft medewerkers in Beijing en werkt nauw samen met relevante bureaus in China, bijvoorbeeld op het gebied van persbenadering.

Ook onderzoek naar concrete acties
Voor concrete acties in China en bijvoorbeeld onderzoeken naar de bekendheid van uw stad bij de Chinese toerist, wat hem of haar beweegt en hoe we hem/haar kunnen verleiden naar uw stad of gebied te komen, kunnen ook studenten worden ingezet. Hiervoor werken we samen met een Hogeschool. Zij heeft jaarlijks een uitwisseling met studenten uit China. Dat betekent dat zowel de Chinese studenten hier voor uw onderzoek of actie kunnen worden ingezet, als de Nederlandse studenten in China.

Geïnteresseerd in hoe wij samen met u de Chinese toerist kunnen verleiden naar uw stad of regio te komen? Neem contact op met Bureau Buhrs, 020-6325805.

Bureau Buhrs

Vul nu de enquête citymarketing 2015 in

Citymarketing maakt op dit moment een professionaliseringsslag door. Wat is de stand van zaken in het vakgebied? Die vraag beantwoordt Bureau Buhrs aan de hand van een onderzoek. We nodigen gemeenten uit om hier de enquête in te vullen. Na verwerking van de onderzoeksgegevens ontvangt u uiteraard de resultaten.

De conclusies en resultaten van het onderzoek worden ook gepresenteerd tijdens de Lab-sessie ‘Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap’ op donderdag 15 oktober 2015 van 15.00 tot 18.00 uur in A Lab, Overhoeksplein 2 te Amsterdam. U bent van harte welkom om bij de Lab-sessie aanwezig te zijn. Details over het programma vindt u hier.

15 oktober Labsessie Citymarketing Van gemeente naar gemeenschap

Veel gemeenten en stichtingen zijn actief met citymarketing. Een groot aantal is hier al vijf tot tien jaar mee bezig. Citymarketing maakt op dit moment hoe dan ook een professionaliseringsslag door. Citymarketeers lopen tegen vragen op als hoe organiseer je citymarketing en hoe ga je om met een toenemende vraag voor profilering tegenover krimpende gemeentelijke budgetten? Wie betalen en wie bepalen? En hoe betrek je als gemeente de gemeenschap bij citymarketing? Naast onze werkzaamheden voor vijf gemeenten in 2014 heeft Bureau Buhrs onderzoek gedaan naar de stand van zaken van het vakgebied in Nederland en Vlaanderen en presenteert deze tijdens de gratis Lab-sessie Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap op donderdag 15 oktober a.s. in A Lab (Amsterdam).

Bureau Buhrs trapt de Lab-sessie af met een introductie van de BrandStation-methodiek, die de basis vormt voor de positionering en het scherp stellen van het verhaal van de betreffende stad of regio. Kort wordt uit de doeken gedaan welke stappen genomen dienen te worden om tot de positionering te komen. Ook gaan we in op thema’s zoals het creëren van draagvlak onder politiek, ambtelijk apparaat en maatschappelijke partijen, het opzetten van een passende citymarketingorganisatie en financieel kader. Vervolgens presenteert Bureau Buhrs de uitkomsten van een aantal onderzoeken dat ze deed naar de stand van zaken van citymarketing in Nederland en Vlaanderen.

Uiteraard is er ook ruimte voor praktijkcases. Susan Wiltink – beleidsadviseur Vrijetijseconomie en Citymarketing – werkt samen met Michel Buhrs die is aangesteld als kwartiermaker citymarketing. Kampen is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2015 die op 8 juni a.s. wordt uitgereikt. Zij vertelt over hoe de citymarketing van Kampen het afgelopen jaar vorm heeft gekregen. Naast het naar buiten treden en daarmee vergroten van de zichtbaarheid voor het publiek, hebben de gemeente en andere stakeholders gezamenlijk het verhaal (positionering) van Kampen geformuleerd. Ook is een bijzondere samenwerking aangegaan met Wegener Media, die het plaatselijke huis-aan-huisblad volledig vormgeeft in de huisstijl van de citymarketing van Kampen en de naam Kampen.nl heeft gegeven. Om de citymarketing voor de komende jaren zeker te stellen, is de afgelopen maanden een Stichting Kampen Marketing opgericht.

Jeroen Klaasse – wethouder Citymarketing bij de gemeente Diemen – vertelt tot slot over de citymarketing van Diemen. Binnen korte tijd heeft de gemeente Diemen samen met o.a. ondernemers, culturele instellingen en verenigingen de positionering geformuleerd en de vertaalslag gemaakt naar een passend visueel concept dat onlangs is gelanceerd. De komende maanden worden samen met de betrokken partijen meters gemaakt om Diemen op de kaart te zetten.

Na afloop van de Lab-sessie is er ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen. We sluiten de Lab-sessie af met een borrel. De Lab-sessie Citymarketing: Van gemeente naar gemeenschap vindt plaats op donderdag 15 oktober a.s. van 15.00 tot 18.00 uur in A-Lab (Overhoeksplein 2, Amsterdam). De inloop start om 14.30 uur. De Lab-sessie is bedoeld voor medewerkers van o.a. overheden, stichtingen, corporaties, kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven. Deelname is gratis en het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf je dus snel in door een e-mail te sturen naar info@bureaubuhrs.nl met naam, werkgever, functie, e-mailadres en telefoonnummer.

Bureau Buhrs

Nieuwe website voor Bureau Buhrs

Bureau Buhrs heeft een nieuwe, frisse en kleurrijke website! Al onze wapenfeiten vindt u erop terug. Overzichtelijk ingedeeld naar de werkvelden waarin we gespecialiseerd zijn: gebiedsmarketing, citymarketing, participatie en communicatie. Natuurlijk vindt u op de website ook het laatste nieuws en delen we graag onze kennis met u via weblogs, te downloaden/bestellen publicaties en uitnodigingen voor Lab-sessies.